Rode ringen bij starten outback

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Rode ringen bij starten outback

Bericht door sj_hendrikx »

Beste allen,

ik begreep van iemand met een 2007 outback dat er bij de subaru outback 2004-2009 rode ringen oplichten rondom de klokken. Die ringen zijn een soort garantie dat de km teller hoort bij de auto en niet bijv van een andere auto komt.
De mijne is pre facelift en heeft dat niet. is dat iets wat pas na 2007 werd toegepast?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door Raph »

M'n MY2007 Legacy heeft rood opgloeiende ringen rondom de klokken.
Lijkt me de gangbare dashboardverlichting...
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door sufos »

Lijkt me een typisch "broodje aap" verhaal. Ik heb natuurlijk geen Outback dus weet ook niks uit de praktijk maar dit vind ik namelijk wel heel ver gezocht. Maar....misschien zit ik er wel helemaal naast.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door Raph »

Ik ben even een foto gaan maken: de rode ringen zijn duidelijk zichtbaar:
Dashboardverlichting Subaru Legacy MY2007
Dashboardverlichting Subaru Legacy MY2007
Over het knipperen van de rode ringen heb ik op internet niks kunnen vinden.

Maar wel over het knipperen van de verlichte ring rond het contactslot: op https://www.subaruoutback.org/threads/f ... ost-234574 wordt daarvan melding gemaakt. Er blijkt toch een kern van waarheid te zitten in de melding over 'knipperende ringen'...

Voor wie er meer over wil weten: lees het hele draadje; het bevat onder meer twee pagina's uit het werkplaatshandboek die gaan over de Body Integrated Unit (BIU).

Ook interessant: er wordt een link gedeeld naar pagina http://www.cars101.com/subaru/keyless.h ... %20remotes met instructies hoe sleutels te programmeren, het alarmsysteem uit te schalen etc.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door *thomas* »

De Legacy/Outback (alletwee chassicode BP/BL) hebben verschillende uitvoeringen van het dashboard gekend. Bij de introductie van de wagens in 2003 hadden de klokken een overlapping (de toerenteller nam als het ware een 'stuk' uit de km-teller). Standaard waren er GEEN rode ringen. Die waren voorbehouden voor de GT en specB wagens.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de facelift in 2006/7 werden voor sommige wagens de klokken 'naast elkaar gezet', maar dat was niet altijd het geval. De rode ringen waren op sommige uitvoeringen aanwezig.

De kans is trouwens ERG klein dat iemand dashboards gaat wisselen op dit platform. Ze zijn immers gekoppeld aan de ECU van de wagen. Bovendien komt de bedrading van een post en prefacelift niet overeen (moet je gaan herpinnen).
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Bij de facelift in 2006/7 werden voor sommige wagens de klokken 'naast elkaar gezet', maar dat was niet altijd het geval. De rode ringen waren op sommige uitvoeringen aanwezig.
Interessante kost...
Weet je toevallig op welke uitvoeringen van na de facelift de klokken elkaar niet overlapten? En welke die rode ringen hadden?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door DucATIRadeon »

nou thomas het zegt, ik kan mij inderdaad herinneren dat bij mijn vorige Legacy 2.0R van 2004 (BP ga ik er nu van uit) de klokken had als op de onderste foto (dus overlapping en zonder rode ringen).
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door *thomas* »

Raph schreef:Weet je toevallig op welke uitvoeringen van na de facelift de klokken elkaar niet overlapten? En welke die rode ringen hadden?
Het probleem is dat Europa, Japan, USA/Canada, Australië/NZ allemaal specifieke uitvoeringen voor hun afzetmarkt hadden. Bovendien zijn er bijvoorbeeld in Japan veel meer versies uitgebracht die wij niet kennen. Voor Europa is het vrij eenvoudig:

- elke Legacy met 6 cilinder had de niet overlappende tellers met rode ringen (ook op de Outback)
- de diesel had overlappende tellers zonder rode ringen (ook op de Outback)
- de 2.0R had overlappende tellers zonder rode ringen (niet leverbaar op de Outback)
- de 2.5 had overlappende tellers zonder rode ringen (ook op de Outback)

In Japan had je van de 2.0R ook een specB, was er een 2.0 met turbo als GT en GT specB, bestond er een 2.0i (met de 'oude' 138pk motor) in bijzondere uitvoeringen (B-sport, Casual Cruise) etc. Al die wagens hadden tellers die afweken van wat in Europa gangbaar was. Normaliter hadden alle atmosferische 4 cilinderblokken overlappende tellers, maar bij wagens op veiling heb ik al gemerkt dat ze soms toch de niet overlappende met rode ringen hebben. Die komen echter NIET uit een 6 cilinder of een turbo, want de rode zone in de toerenteller is dan wel conform de motoriseringen... Japanners zijn soms gek ;).

Hier bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=k73sxL4_Xco 2.0i met automaat in een facelift wagen (in Europa niet leverbaar) als gewone uitvoering (dus Casual, B-sport of iets anders). Toch geen overlapping in de tellers, maar een rode zone bij 6500rpm zoals het hoort. Voor zover ik weet had de 2.0R een rode zone bij 7500 (manueel) en 7000 (automaat). Bij de turbo hetzelfde verhaal. H6 allemaal bij 7000.

En om het helemaal gek te maken: een facelift JDM 2.0R specB op veiling met een 'gewone' teller...

Afbeelding

Sorry voor de warrige uitleg, hopelijk heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Rode ringen bij starten outback

Bericht door Raph »

Jazeker! De uitleg is helder. En de gedachtegang van de mensen bij Subaru wat minder... :)
Plaats reactie