SG dribbelt over voorwielen.
SG dribbelt over voorwielen.
Mag nog wel eens graag beetje met snelheid door lange bochten.
En of rotondes.
Maar het hele voorwiel stel dribbelt dan zo erg.
Is dit teken dat de shocks leknzijn een aan vervanging?
Achter heb ik ze alwel vervangen.
Voor nog niet.
Heb wel rondom Ironman stijvere dikkere veren.
Geeft ook weer 1,5 cm verhoging gok ik zo.
En met liftkit staat de auto dus wel hoger op z.n pootjes als origineel.
Zou dat ook het gedribbel kunnen verklaren.?
En of rotondes.
Maar het hele voorwiel stel dribbelt dan zo erg.
Is dit teken dat de shocks leknzijn een aan vervanging?
Achter heb ik ze alwel vervangen.
Voor nog niet.
Heb wel rondom Ironman stijvere dikkere veren.
Geeft ook weer 1,5 cm verhoging gok ik zo.
En met liftkit staat de auto dus wel hoger op z.n pootjes als origineel.
Zou dat ook het gedribbel kunnen verklaren.?
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Mijn schokdempers voor zijn lek en ik heb dit probleem niet. Meestal zit ik bij snelwegen op een 150% van de adviessnelheid voor bochtjes.
Wielen/banden goed gebalanceerd en zitten alle loodjes er nog op na je bagger tochtjes?
Wielen/banden goed gebalanceerd en zitten alle loodjes er nog op na je bagger tochtjes?
Subaru Forester 2004
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Dribbelen kan komen door verkeerde uitlijning (wielvlucht)
Ik denk dat je glijden bedoelt of niet.
Kan ook door je banden komen.
En bij sterkere veren horen ook sterkere dempers.
@Juliette, vette dempers wil niet betekenen lek, kan ook ingespoten zijn tegen geluiden.
Met lekke dempers is echt niet te rijden, en al helemaal niet veel harder door een bocht dan geadviseerd.
Maar lek kan dus ook beetje lek zijn.
Sowieso geven lekke dempers een bonkend geluid op klinkerwegen en vlieg je daarop uit de bocht.
Eric
Ik denk dat je glijden bedoelt of niet.
Kan ook door je banden komen.
En bij sterkere veren horen ook sterkere dempers.
@Juliette, vette dempers wil niet betekenen lek, kan ook ingespoten zijn tegen geluiden.
Met lekke dempers is echt niet te rijden, en al helemaal niet veel harder door een bocht dan geadviseerd.
Maar lek kan dus ook beetje lek zijn.
Sowieso geven lekke dempers een bonkend geluid op klinkerwegen en vlieg je daarop uit de bocht.
Eric
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Ik rij al een paar jaar met de auto en de dempers zijn sinds kort nat aan de buitenkant. Niet heel extreem maar niet zoals het hoort.
Subaru Forester 2004
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Ik heb begrepen dat je creatie 2000 kilo weegt? Dat in combinatie met je modificaties zal het rijgedrag niet echt verbeteren.Propje schreef:Mag nog wel eens graag beetje met snelheid door lange bochten.
En of rotondes.
Maar het hele voorwiel stel dribbelt dan zo erg.
Is dit teken dat de shocks leknzijn een aan vervanging?
Achter heb ik ze alwel vervangen.
Voor nog niet.
Heb wel rondom Ironman stijvere dikkere veren.
Geeft ook weer 1,5 cm verhoging gok ik zo.
En met liftkit staat de auto dus wel hoger op z.n pootjes als origineel.
Zou dat ook het gedribbel kunnen verklaren.?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Hoeveel extra gewicht hangt er aan de voorkant van de auto? (bumper + lier)
Misschien valt het mee ten opzichte van origineel, maar extra gewicht helemaal voorop komt de wegligging van de vooras niet ten goede natuurlijk.
Als je een auto aanpast voor offroad, dan gaat dat altijd ten koste van de onroad capaciteiten.
Misschien valt het mee ten opzichte van origineel, maar extra gewicht helemaal voorop komt de wegligging van de vooras niet ten goede natuurlijk.
Als je een auto aanpast voor offroad, dan gaat dat altijd ten koste van de onroad capaciteiten.
"I feel Legacy"
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Ik ga ervan uit dat je 'stuiteren' bedoelt? Dat kan veel oorzaken hebben, waaronder schokbrekers die hun werk niet goed of de combinatie van veren en schokdempers die niet goed is. Sowieso krijg je extremen in het rijgedrag van een wagen wanneer je je wagen aanpast en hierdoor zelf naar een uiterste van het spectrum gaat.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Lier weegt 30
Bumper ook 30
Dus dat tikt wel aan.
Daktent 70 en die zit hoog dus auto zal sneller overhellen of niet.
Wil wel opnamen maken maar durf niet en met 1 hand auto te sturen en met 1 hand mobiel.
De hele voortrein klappert behoorlijk hoor.
Dacht dat een subaru overal goed in was??
Zou ook een beetje verklaren dat als ik met BF goodrich rij ik die banden zo gevaarlijk vind met regen.
De voortrein klappert.
Alhoewel als ik 60kg op de voorkant leg drukt het aan en stel je klapperen uit toch?
Bumper ook 30
Dus dat tikt wel aan.
Daktent 70 en die zit hoog dus auto zal sneller overhellen of niet.
Wil wel opnamen maken maar durf niet en met 1 hand auto te sturen en met 1 hand mobiel.
De hele voortrein klappert behoorlijk hoor.
Dacht dat een subaru overal goed in was??
Zou ook een beetje verklaren dat als ik met BF goodrich rij ik die banden zo gevaarlijk vind met regen.
De voortrein klappert.
Alhoewel als ik 60kg op de voorkant leg drukt het aan en stel je klapperen uit toch?
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Banden zijn Quatrac huppeldepup.
4 seizoens dus nergens heel goed in.
Er is voor dan wel 10 afgegaan door bumper en mistlampen lampsproeiers zaten er ook op dacht ik.
4 seizoens dus nergens heel goed in.
Er is voor dan wel 10 afgegaan door bumper en mistlampen lampsproeiers zaten er ook op dacht ik.
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Als dat later is begonnen dan je modificaties zou ik de gehele ophanging even laten controleren op speling/slijtage en juiste montage.Propje schreef:De hele voortrein klappert behoorlijk hoor.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Hallo Propje,
Zwaartepunt omhoog daardoor meer overhellen plus meer gewicht voor de vooras is erger dan er op of vlak er achter.
Je verplaatst de geometrie buiten het punt waar deze normaal samenkomt (ideaal is midden en laag), dus krijg je een ander weggedrag.
Bij mijn standaard ex Fozzie ging hij eerst over de voorwielen en bij iets meer gas er op of wat meer gewicht achter me, over 4 wielen naar buiten.
Dit met Quatrac 3 en ook met 5. (215/65/15 op 7 inch)
Zet eens hardere rubbers of liefst kunststoffen bussen op je vooras en liefst ook achter.
Banden kunnen ook happen wanneer voor dat type het bereik van grip naar geen grip klein is, meestal bij een hardere band gericht op minder slijtage.
Vraag eens bij een 4 x 4 specialist wat zwaartepunt verlagen of verhogen en hogere bandwangen doen. Ze kunnen je ook tips geven over wijzigen sporing etc.
Als sporing en / of de andere waarden (ook bandenspanning en max belasting per band - extra load!) niet meer kloppen door wijzigingen krijg je wringen en daardoor minder grip.
Wellicht is zelfs de standaard sporing / wielstand niet meer goed....
Ben
Zwaartepunt omhoog daardoor meer overhellen plus meer gewicht voor de vooras is erger dan er op of vlak er achter.
Je verplaatst de geometrie buiten het punt waar deze normaal samenkomt (ideaal is midden en laag), dus krijg je een ander weggedrag.
Bij mijn standaard ex Fozzie ging hij eerst over de voorwielen en bij iets meer gas er op of wat meer gewicht achter me, over 4 wielen naar buiten.
Dit met Quatrac 3 en ook met 5. (215/65/15 op 7 inch)
Zet eens hardere rubbers of liefst kunststoffen bussen op je vooras en liefst ook achter.
Banden kunnen ook happen wanneer voor dat type het bereik van grip naar geen grip klein is, meestal bij een hardere band gericht op minder slijtage.
Vraag eens bij een 4 x 4 specialist wat zwaartepunt verlagen of verhogen en hogere bandwangen doen. Ze kunnen je ook tips geven over wijzigen sporing etc.
Als sporing en / of de andere waarden (ook bandenspanning en max belasting per band - extra load!) niet meer kloppen door wijzigingen krijg je wringen en daardoor minder grip.
Wellicht is zelfs de standaard sporing / wielstand niet meer goed....
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Asjemenou dat zijn wel heel veel factoren.
Heb ook de verkjerde banden gekocht waarom weet ik niet meer foutje met online bestellen.
Zal de maat straks eens kijken
Tis wel als je nog harder gaat de auto over 4wielen gaat glijden.
Dat is wel een grappig gevoel.
Heb de banden ook op 3 bar ze zakken zo in anders.
Dus als ik het zo lees moet ik ermee leven?
Quatrac lijkt me niet echt een harde compound?
Met kunstof bussen bedoel je waar de ophanging van de triangel in draait??
Heb ook de verkjerde banden gekocht waarom weet ik niet meer foutje met online bestellen.
Zal de maat straks eens kijken
Tis wel als je nog harder gaat de auto over 4wielen gaat glijden.
Dat is wel een grappig gevoel.
Heb de banden ook op 3 bar ze zakken zo in anders.
Dus als ik het zo lees moet ik ermee leven?
Quatrac lijkt me niet echt een harde compound?
Met kunstof bussen bedoel je waar de ophanging van de triangel in draait??
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
spoorstangen, koppelstangen , torsiestang.
Kijk maar eens op ofroad of racesites
Kijk maar eens op ofroad of racesites
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Na vervangen van de keerring de auto ff laten uitlijnen.
Dat zal hem goed doen en je weet gelijk die wielstanden.
Plaats het rapport dan ff hier.
Beoordeel ik het even.
Eric
Dat zal hem goed doen en je weet gelijk die wielstanden.
Plaats het rapport dan ff hier.
Beoordeel ik het even.
Eric
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Auto is nu al 3 keer uitgelijnd.
Vind het beetje zonde geld telkens.
Auto stuurt goed op snelweg.
En zie geen gekke bandenslijtage.
Sla een centerpunt als ik de Shock loshaal met die camberbouten.
Dus dat kan niet veel verlopen toch?
Vind het beetje zonde geld telkens.
Auto stuurt goed op snelweg.
En zie geen gekke bandenslijtage.
Sla een centerpunt als ik de Shock loshaal met die camberbouten.
Dus dat kan niet veel verlopen toch?
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Dit is ook niet helemaal jofel.
Zou ook nog ff naar de maat kijken.
Ik heb er dus quatrac5 onder zitten met 205/60R15
Volgens mij hoort er groter onder.
Tenminste hogere wang.
Km teller klopt ook niet.
Zou ook nog ff naar de maat kijken.
Ik heb er dus quatrac5 onder zitten met 205/60R15
Volgens mij hoort er groter onder.
Tenminste hogere wang.
Km teller klopt ook niet.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Zo, die moet ff goed uitgelijnd worden, met hogere bandenspanning reed je al las ik.
Er is geen 1 teller die klopt maar op jouw forester is meen ik 205/70-15 standaard.
Gezien je nu toch nieuwe banden moet kopen zou je kunnen denken aan een setje 16" velgen
met daar omheen 215/65-16 bandjes.
Gaat de auto ook weer wat beter mee door de bocht.
Wat betreft je veerpoot loshalen, ik haal altijd de onderste fuseekogel los onderin de fusee.
Verloopt nooit je uitlijning door.
Eric
Er is geen 1 teller die klopt maar op jouw forester is meen ik 205/70-15 standaard.
Gezien je nu toch nieuwe banden moet kopen zou je kunnen denken aan een setje 16" velgen
met daar omheen 215/65-16 bandjes.
Gaat de auto ook weer wat beter mee door de bocht.
Wat betreft je veerpoot loshalen, ik haal altijd de onderste fuseekogel los onderin de fusee.
Verloopt nooit je uitlijning door.
Eric
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Propje schreef:Auto is nu al 3 keer uitgelijnd.
Vind het beetje zonde geld telkens.
Auto stuurt goed op snelweg.
En zie geen gekke bandenslijtage.
Sla een centerpunt als ik de Shock loshaal met die camberbouten.
Dus dat kan niet veel verlopen toch?
"I feel Legacy"
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Nou die nwe banden dat lijkt mij niet.
Deze rijd ik gewoon op.
Uitlijnen kan ik laten doen maar een nieuwe band kost iets van 65.
En deze zit er al 10 of 15 onder schat ik.
Deze rijd ik gewoon op.
Uitlijnen kan ik laten doen maar een nieuwe band kost iets van 65.
En deze zit er al 10 of 15 onder schat ik.
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Als ze bij de apk gaan mekkeren gooi ik het reserve wiel eronder.
Dan maar wat minder hard door de bocht.
Eigenlijk is sleutelen aan de auto niet zo heel leuk.
Tis meer een moeten.
Deze auto rijden we op.
Er staat nu 285 op ofzo.
Zal wel beetje over zijn bij 450 schat ik.
Dus nog ff te gaan
Dan maar wat minder hard door de bocht.
Eigenlijk is sleutelen aan de auto niet zo heel leuk.
Tis meer een moeten.
Deze auto rijden we op.
Er staat nu 285 op ofzo.
Zal wel beetje over zijn bij 450 schat ik.
Dus nog ff te gaan
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Vind je het gevaarlijk dan zo rijden?
Wat zou er kunnen gebeuren?
Wat zou er kunnen gebeuren?
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Mijn definitie van gevaarlijk ligt iets anders dan bij de meeste mensen. Dus ik kan wel zeggen van niet, maat dat zal het gros hier niet met mij eens zijn.
Wat er kan gebeuren? Ik verwacht dat jouw banden in een bocht enorm op de buitenrand gedrukt worden. Bij nat wegdek zul je daarom met name in de bochten erg weinig grip hebben. Zolang je daar niet op berekend bent kunnen er inderdaad gevaarlijke situaties ontstaan. Als je er rekening mee houdt is er in mijn ogen weinig aan de hand.
Zonder fatsoenlijk uitlijnen kun je dit setje binnenkort wel weggooien.
Wat er kan gebeuren? Ik verwacht dat jouw banden in een bocht enorm op de buitenrand gedrukt worden. Bij nat wegdek zul je daarom met name in de bochten erg weinig grip hebben. Zolang je daar niet op berekend bent kunnen er inderdaad gevaarlijke situaties ontstaan. Als je er rekening mee houdt is er in mijn ogen weinig aan de hand.
Zonder fatsoenlijk uitlijnen kun je dit setje binnenkort wel weggooien.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: SG dribbelt over voorwielen.
dacht dat met een smallere band (contact oppervlak) meer druk komt en daardoor minder neiging tot slippen, zie ook de winter rally banden die zijn los van de spijkers stuk dunner.
met motoren ervaar ik precies hetzelfde: smallere banden kun je "harder" door de bocht in de regen dan de moderne dikke sloffen (klassiekers tov moderne hokken): mijn klassiekers met 2.75 en 3.25 en 3.5 18" en 19" sturen beduidend beter en stabieler in de regen dan mijn huidige KTM 990 met 120 en 180 17" banden! en die zijn allemaal breed geworden door het toenemende vermogen...(13-45pk tegen 116pk)
wat ik wel zou missen bij Propje zijn banden: door de slijtage zijn de afwater groeven weg dus je zou nog wel kunnen glijden. ondanks de kleine contactoppervlak.
mooi is het niet en het hoort ook niet zo.
just my worthless contribution...
met motoren ervaar ik precies hetzelfde: smallere banden kun je "harder" door de bocht in de regen dan de moderne dikke sloffen (klassiekers tov moderne hokken): mijn klassiekers met 2.75 en 3.25 en 3.5 18" en 19" sturen beduidend beter en stabieler in de regen dan mijn huidige KTM 990 met 120 en 180 17" banden! en die zijn allemaal breed geworden door het toenemende vermogen...(13-45pk tegen 116pk)
wat ik wel zou missen bij Propje zijn banden: door de slijtage zijn de afwater groeven weg dus je zou nog wel kunnen glijden. ondanks de kleine contactoppervlak.
mooi is het niet en het hoort ook niet zo.
just my worthless contribution...
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Mijn banden doen dit vooral bij droog wegdek.
Als het regent rij ik meestal wat rustiger.
Hoef echt geen discussie over wat gevaarlijk is bedoel meer kan je eerder klapband krijgen.
En dat deze band zo niet lang mee gaat begrijp ik alhoewel hij er ook zo alweer meer als 10k onder zit.
Dat dribbelen is voor mij ergens ook wel weer goed.
Zoek toch de grens op.
Forester glijd over 4 wielen de bocht door als je nog harder gaat.
Dat voelt echt grappig.
Maar gaat een keer fout.
Op de motor is een smalle band eerder op in de bocht dus je rijd sneller op de grens.
Als het regent rij ik meestal wat rustiger.
Hoef echt geen discussie over wat gevaarlijk is bedoel meer kan je eerder klapband krijgen.
En dat deze band zo niet lang mee gaat begrijp ik alhoewel hij er ook zo alweer meer als 10k onder zit.
Dat dribbelen is voor mij ergens ook wel weer goed.
Zoek toch de grens op.
Forester glijd over 4 wielen de bocht door als je nog harder gaat.
Dat voelt echt grappig.
Maar gaat een keer fout.
Op de motor is een smalle band eerder op in de bocht dus je rijd sneller op de grens.
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Kwam nog een oude tegenuit 2019.erichendri schreef:Na vervangen van de keerring de auto ff laten uitlijnen.
Dat zal hem goed doen en je weet gelijk die wielstanden.
Plaats het rapport dan ff hier.
Beoordeel ik het even.
Eric
Ga denk ik toch maar weer afspraak maken.
Dan is er wellicht ook wat te vergelijken.
Het zegt mij allemaal niet zoveel.
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Ik zou hem wel ergens anders heen brengen dan. Die auto kan zo nooit lekker gestuurd hebben.
Daarbij hebben ze verdomd weinig gedaan en wat ze gedaan hebben zou ik zelf anders gedaan hebben.
Daarbij hebben ze verdomd weinig gedaan en wat ze gedaan hebben zou ik zelf anders gedaan hebben.
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Wat is er dan niet goed?
En wat moet anders volgens jou?
Heb nu adres in Leusden.
Ga ik don. Of vrij ff langs.
Afoort is wel een een rommeltje.
Maar ik geloof dan weer niet zo in glanzende showroom en gratis koffie.
En wat moet anders volgens jou?
Heb nu adres in Leusden.
Ga ik don. Of vrij ff langs.
Afoort is wel een een rommeltje.
Maar ik geloof dan weer niet zo in glanzende showroom en gratis koffie.
Aju propje
Re: SG dribbelt over voorwielen.
Weet ik niet rij nu al meer als een jaar rond met daktent.
Over3 week gaan we met vakantie.
Daarna kan de daktent eraf en kan ik hem optakelen in de carport.
Staande voet ontslag gekregen en dan heb je eeneens geen opslag meer.
Wat een weelde was dat.
Over3 week gaan we met vakantie.
Daarna kan de daktent eraf en kan ik hem optakelen in de carport.
Staande voet ontslag gekregen en dan heb je eeneens geen opslag meer.
Wat een weelde was dat.
Aju propje