dagdrager stress

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Koelboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 13:54

dagdrager stress

Bericht door Koelboy »

Hallo allen,

Ik heb bij mijn 1999 Forester S/tb een set originele Subaru dagdragers. Echter zijn die te kort voor mijn daktent, waarvoor ze minstens 120cm lang moeten zijn.

De dakrails van mijn Forester zijn 'dicht'. Alles wat ik nieuw vind, is ofwel bedoeld voor open dakrails, ofwel te kort.

Er worden tweedehands veel universele dragers aangeboden door mensen die ze icm mijn type rails hebben gebruikt, maar als ik de specs van die dragers check staat er altijd dat ze voor open rails zijn. Mijn indruk is dus dat die op zich wel werken, maar voor iets zwaars als een daktent zou ik toch graag iets hebben wat specifiek gemaakt is voor gesloten rails.

Heeft iemand een tip voor dakdragers voor gesloten rails met een lengte van 120cm of meer?

Veel dank alvast
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: dagdrager stress

Bericht door snoef »

Als je de dragers wat beter beschrijft of nog beter, een foto, zal ik meedenken.
Forester 2011 FB20
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: dagdrager stress

Bericht door Propje »

Heb ze verlengt maar dat is voor de luifel.
Voor de rest gewoon standaard dragers merk zal wel thule zijn.
Wilde eerst ook met 3 stuks gaan rondrijden.
Na proefrijden met 2 geen centje pijn.
Rij er nu al een vol jaar mee rond want geen stalling meer.
Voor de daktent door staande voet ontslag daarvoor de carport noodgedwongen gekocht.
Waar ik hem nog moet in ophijsen
Maar we gaan September 3 week weg,dus voorlopig zit hij mij daar nog best bovenop ons gebakje.
Laatst gewijzigd door Propje op 01 aug 2021 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: dagdrager stress

Bericht door Propje »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aju propje
Koelboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 13:54

Re: dagdrager stress

Bericht door Koelboy »

Als ik het goed zie heb je de dragers verlengd aan de kant waar je in en uit de tent gaat, daar had ik niet aan gedacht! Ik zoek eerst nog even verder naar 120cm dragers denk ik...

Zo'n luifel is ook een briljant idee trouwens :)
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: dagdrager stress

Bericht door Propje »

Nee verlengt waar de luifel hangt.
Dus die kant stap ik niet meer in.
We hebben een Airtop die bak is oersterk.
En er kraakt niks als we instappen.
Aju propje
Koelboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 13:54

Re: dagdrager stress

Bericht door Koelboy »

Ah ik dacht de luifel in die halfopen buis schuift die aan de rechterkant gemonteerd zit!

Wij hebben een Columbus en volgens de persoon bij daktent.nl moeten de dragers daarvoor even breed als de tent zijn, vandaar.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: dagdrager stress

Bericht door Propje »

Oke snap het de verwarring.
Daar zit een peesprofiel van de vorige dakluifel.
Dat was niet zo.n succes.
Nu een luifel bij Ocean cross Arnhem gekocht €300 met zijwand
Aju propje
Koelboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 13:54

Re: dagdrager stress

Bericht door Koelboy »

Ah duidelijk!

Tja ik zou natuurlijk gewoon kunnen gokken dat de tentbak het houdt met smallere dragers. Maar de tent was duur zat dus zou me beter voelen met langere :)
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: dagdrager stress

Bericht door snoef »

Bij een beetje ijzerwinkel kun je hoekprofielen kopen van staal of aluminium. Afhankelijk van de dikte van het aluminium zou dat genoeg moeten zijn als je die op de thule buizen legt/ plakt/kit om de Columbus bakbreed goed te kunnen ondersteunen. Van staal zou eventueel een plat profiel van 3 cm breed voldoen. Dat staat mooier. Voor peace of mind zou ik in jouw situatie ook nog van de voor ogen in de dakrails gebruik maken om de voorkant van de bak tijdens de rit lekker vast te maken met een spanband.
Koelboy schreef:Ah duidelijk!

Tja ik zou natuurlijk gewoon kunnen gokken dat de tentbak het houdt met smallere dragers. Maar de tent was duur zat dus zou me beter voelen met langere :)
Forester 2011 FB20
Koelboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 13:54

Re: dagdrager stress

Bericht door Koelboy »

Dat is een hele goede tip! Platte stalen profielen van 120cm zouden het probleem oplossen zonder dat ik nieuwe dragers hoef te kopen :)

Dank!
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: dagdrager stress

Bericht door snoef »

:okeee:
Koelboy schreef:Dat is een hele goede tip! Platte stalen profielen van 120cm zouden het probleem oplossen zonder dat ik nieuwe dragers hoef te kopen :)

Dank!
Forester 2011 FB20
Plaats reactie