Gierend geluid

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Gierend geluid

Bericht door Raph »

Sinds vandaag maakt de motor (EZ30D, v2) een gierend geluid, dat in toonhoogte mee omhoog gaat naarmate er meer toeren worden gemaakt. Ook als je aan het stuur draait verandert het geluid. Op basis van die waarneming is mijn vermoeden dat een van de lagers van de poelies het aan het begeven is, of het al begeven heeft. Het geluid lijkt uit de directe omgeving van de aandrijfriem te komen.

Nu zijn mijn vragen:
  1. Klinkt mijn diagnose een beetje plausibel, of is er meer informatie nodig?
  2. Kan ik er nog mee naar huis rijden (ben nu 600+ km van huis), of moet er zo snel mogelijk een ter zake deskundige garage naar kijken?
  3. Waar moet ik aan denken als het gaat om de kosten van zo'n reparatie?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gierend geluid

Bericht door SP-Boxer »

1. Ja, heel plausibel. Er zit een beruchte rol tussen de exemplaren van de multiriem.
2. Ik hoor het hiervandaan niet, dus zo hard is het niet :mrgreen: Nee zonder gekheid, als het niet te hard is, dan kom je er mee thuis.
3. Hiervan heb ik (nog) geen idee, ik hoor bij mij sporadisch ook een dergelijke rol. Komt bij de volgende bestelling van originele onderdelen wel een keertje. Als hij spontaan vastloopt maak ik wel wat meer haast :-)
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gierend geluid

Bericht door *thomas* »

De kans is heel groot dat het met de stuurbekrachtiging heeft te maken (aangezien je aangeeft dat het geluid veranderd bij veranderende stuuruitslag).

Dat KAN je stuurbekr.pomp zijn, maar in de meeste gevallen is het de O-ring die bovenop de stuurpomp zit, alsook de rubberen leidingen die vanaf je vloeistofreservoir naar je stuurpomp loopt. De O-ring en buis kosten bij Subaru 35€ (februari dit jaar) en het duurt 30 minuten om ze te (laten) vervangen. Voel eens aan die leiding. Als ze hard aanvoelt dan mag je zeker zijn dat je valse lucht zuigt wat zorgt voor dat geluid.

Reken nog een extra 10€ voor stuurbekrachtigingsvloeistof. Bij de dealer ben je voor 100€ klaar, doe je het zelf, dan ben je voor minder dan de helft klaar.

Edit: als het vloeistofpeil op niveau is, kan je rustig naar huis rijden

Edit 2: de looprol en spanrol dienen om de 160 000km vervangen te worden, net als de riem.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gierend geluid

Bericht door erichendri »

Niet gewoon de beruchte versleten v-snaar??
Kon bij mij er ook een keer zowat doorheen kijken.

Eric :-)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gierend geluid

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef:Niet gewoon de beruchte versleten v-snaar??
Kon bij mij er ook een keer zowat doorheen kijken.

Eric :-)
Op de 6-cilinder zit een relatief brede multiriem (ivm de 4 cilinders). Loopt over 1 rol en 1 automatische spanrol. Die dingen beginnen zelden tot nooit te zingen en ook de multiriem blijft stil.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

Dank voor jullie input.
Morgen ga ik in Trier op bezoek bij de Subaru-dealer.

Ik zal laten weten wat uiteindelijk het probleem was en of/hoe het is opgelost.
*thomas* schreef:Op de 6-cilinder zit een relatief brede multiriem (ivm de 4 cilinders).
Ik hoop toch niet dat ik onderweg twee cilinders ben kwijtgeraakt... :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gierend geluid

Bericht door SP-Boxer »

*thomas* schreef:Loopt over 1 rol en 1 automatische spanrol. Die dingen beginnen zelden tot nooit te zingen en ook de multiriem blijft stil.
Ik weet niet beter dan dat één van deze 2 rollen juist wel een "zwak" punt is.

Die 160k km vervanging, staat dat in het officiële onderhoudsschema? Ben het nog niet tegengekomen, maar heb er ook niet bewust naar gezocht. Dat zou wel verklaren waarom deze vanaf die km-stand in combinatie met de leeftijd af en toe hoorbaar is.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gierend geluid

Bericht door *thomas* »

De spanrol en looprol zijn als het me goed bijstaat dezelfde rol/lager (maar de ene is uiteraard gemonteerd op een spanner, de andere niet). Ik heb geen idee of het in het onderhoudsschema voorgeschreven staat, maar op US fora raden ze iedereen aan bij 100K miles (dus 160K km) om het geheel te vervangen. Toen ik mijn Outback kocht met iets meer dan 160 000km heb ik dat meteen aangepakt. Ik ben toen nergens iets tegengekomen over één bepaalde rol, noch de spanner (of ik herrinner het me niet meer).

Alleszins zou ik in dit geval de riem sowieso vervangen (omwille van leeftijd). Indien de wagen effectief rond de 150-160 000 heeft gelopen meteen het geheel aanpakken.

Toch blijf ik bij mijn eerste idee dat het de leiding en/of O-ring van de stuurbekr. is. Komt enorm vaak voor bij alle subaru's met deze constructie.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

Vandaag ben ik met de auto op bezoek geweest bij garage Allrad Daewel, de Subaru dealer voor Trier en omstreken.
Ik werd geholpen door de chef werkplaats, die gelukkig prima Engels sprak. Want in het Duits is het voor mij een ietsje meer behelpen.
Na een korte uitleg door mij werd de auto de werkplaats ingereden en begon de chef aan de inspectie.

De aanname dat het probleem de stuurbekrachtiging was werd bevestigd. Een lek had al een behoorlijk oliespoor achtergelaten onder de motorkap. Chef adviseerde om het oliereservoir bij te vullen, het niveau goed in de gaten te houden, naar huis te rijden en meteen een afspraak te maken voor vervanging van de slangen.

Daarna werd de afdekplaat losgehaald en kwam er nog een mankement aan het licht: een scheur in het inlaatspruitstuk. De werd ter plekke provisorisch gerepareerd. Maar ook dit onderdeel moest snel worden vervangen. Dus als iemand een in goede staat verkerend inlaatspruitstuk voor een EZ30D (versie 2) heeft liggen (of een alternatief weet...), dan houd ik me aanbevolen.

En tot slot werd aangegeven dat de multiriem en rollen hun beste tijd hebben gehad, maar dat ik daarmee ook wel zonde problemen thuis zou komen.
Jammer natuurlijk dat het allemaal geld gaat kosten, maar een beetje meer zekerheid is ook wat waard. Dus dan aan de chef voor zijn adviezen.

Toen ik vroeg wat het werkplaatsbezoek me ging kosten werd dat weggewuifd. Sterker nog de chef verontschuldigde zich zelfs dat de reparaties niet op korte termijn in zijn garage konden worden uitgevoerd. Te vaak hoor je dat garages in het buitenland toeristen met pech het vel over de oren trekken. Deze ervaring was letterlijk het tegenovergestelde: recht-toe-recht-aan advies, me weer op weg helpen en er niks voor willen hebben.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gierend geluid

Bericht door boswachterfan »

Mooi dat je iig thuis kan komen. In D heb ik met auto en motor ook deze ervaring in werkplaatsen. In F nog nooit, tenzij de camping eigenaar je introduceert.
Goeie reis!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gierend geluid

Bericht door SP-Boxer »

Dat spruitstukken is wel een aparte. Heb je daar niets van gehoord of gemerkt?

Ik ervaar Duitsers eigenlijk ook altijd als zeer vriendelijk en behulpzaam.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gierend geluid

Bericht door subfan »

Heb zelfs een Duitse vriendin.....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gierend geluid

Bericht door Mrdjc »

Inderdaad, in oostenrijk ook bij de audi dealert geweest een aantal jaar terug voor een diagnose + reparatie van een kofferbakslot die ineens de geest had gegeven.. (Spanband de kofferbak dichthouden op de snelweg is niet zo leuk..) niets voor hoeven betalen, ongelofelijk...!

Ook in Duitsland toen ik er woonde, ooit met een nieuw gekochte passat naar de VW garage gegaan voor een diagnose/lijst met wat er allemaal mis was nadat de verkopende dealer zij dat het getril "normaal" was (Was uiteindelijk het dubbel massa vliegwiel die heel er ver heen was!). - niks voor gerekend..

Voor de stuurbekrachtigings pomp probleem, precies wat thomas zegt, het o-ringetje.... is een veel voorkomend euvel op het britse forum, en daar zijn de dealers wel knettergek... nieuwe pomp + slangenset ipv een rubber ringetje van een euro of twee...

Voor je inlaat, is die niet te maken met 2 componenten kunstof "las" lijm? (Je weet wel, van dat spul dat in 90 sec knoerhard is en 50-60c warm word door de chemische reactie)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Dat spruitstukken is wel een aparte. Heb je daar niets van gehoord of gemerkt?

Ik ervaar Duitsers eigenlijk ook altijd als zeer vriendelijk en behulpzaam.
Nee, niks van gemerkt. Maar de chef vroeg me meteen nadat hij de motor had gestart of me was opgevallen dat de motor de laatste tijd moeizamer startte. En dat was inderdaad zo.

Een nieuw inlaatspruitstuk is trouwens we een kostbare grap, als je er al een kunt vinden... Uiteindelijk heb ik een nieuwe gevonden voor 1400 euro, exclusief verzenden. Voor een stuk plastic! Dus ik ben maar verder gaan zoeken en heb nu een gebruikte gevonden op een betrouwbaar adres voor 126 euro, inclusief verzenden en 30 dagen omruilgarantie.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

Mrdjc schreef:Voor de stuurbekrachtigings pomp probleem, precies wat thomas zegt, het o-ringetje.... is een veel voorkomend euvel op het britse forum, en daar zijn de dealers wel knettergek... nieuwe pomp + slangenset ipv een rubber ringetje van een euro of twee...

Voor je inlaat, is die niet te maken met 2 componenten kunstof "las" lijm? (Je weet wel, van dat spul dat in 90 sec knoerhard is en 50-60c warm word door de chemische reactie)
Als ik weer in Nederland ben maak ik gelijk een afspraak met Van Nuland. Ik zal hem vragen om eerst te kijken of een O-ringetje volstaat. :)

De chef werkplaats heeft er een tweecomponentengoedje op gedaan. Kleur: grijs. Was inderdaad binnen een paar minuten gefixt. Maar ik zie het als een noodreparatie. Zelf had ik trouwens nog niet eens opgemerkt dat er een lek was. Een andere is al besteld.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

subfan schreef:Heb zelfs een Duitse vriendin.....

Ben
Is zij ook 'Zeer vriendelijk en behulpzaam', zoals SP-Boxer het beschrijft?
Want Hollandse hebben best vaak de neiging om dat op den duur te vergeten. :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gierend geluid

Bericht door *thomas* »

Goed dat je op de correcte manier bent geholpen, zo hoort het. Zelf ook alleen maar goede ervaringen met dealers in het buitenland.

Mijn advies ivm de stuurbekrachtiging: vervang niet enkel de O-ring. Het vervangen van de leidingen kost een kwartier meer in werk en 35€ meer aan materiaal. Indien je dat nu even zo laat (ik ben soms ook zo), sta je er volgend jaar toch voor een nieuwe O-ring, leiding en werkplaatstarief.

De spanrol/looprol/riem zijn redelijk prijzig bij subaru. Reken op 200€ voor de onderdelen en een klein uurtje werk.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gierend geluid

Bericht door erichendri »

Wel een bekende naam allrad deawel.
Iet met d'r mathieu meen ik.
Jobert komt er wel eens staat mij bij.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:De kans is heel groot dat het met de stuurbekrachtiging heeft te maken (aangezien je aangeeft dat het geluid veranderd bij veranderende stuuruitslag).

Dat KAN je stuurbekr.pomp zijn, maar in de meeste gevallen is het de O-ring die bovenop de stuurpomp zit, alsook de rubberen leidingen die vanaf je vloeistofreservoir naar je stuurpomp loopt. De O-ring en buis kosten bij Subaru 35€ (februari dit jaar) en het duurt 30 minuten om ze te (laten) vervangen.
Met die O-ring, bedoel je daarmee onderdeel 34607 op onderstaande tekening?
Afbeelding

Dat onderdeel wordt aangeduid als 'Gasket' en heeft als onderdeelnummer 34621AC023 (alternatieven: 34621AC020; 34621AC021; 34621AC022; 34621AC024).

[EDIT]
Nog iets bijzonders: Op PartSouq.com heb ik de VIN ingevoerd om op enkel geschikte onderdelen te kunnen zoeken.
Daarbij viel me op dat bij Engine stond: 3.0L DOHC NA & LPG.
Op internet blijkt maar weinig te vinden over die toevoeging. Op een Russische website, Subaru-faq.ru vond ik een plausibele uitleg: "LPG-motoren zijn gecertificeerd om op aardgas of vloeibaar propaan te draaien". Bijzonder, want voor zover ik weet wordt juist afgeraden om in een Subaru met EZ30D motor een LPG-installatie in te (laten) bouwen.

Best grappig trouwens, om naar het Nederlands vertaalde Russische teksten te lezen. :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gierend geluid

Bericht door quikfit »

Volgens mij is dat een afdichting voor een banjobout. 2 Losse koperen ringen kan je ook gebruiken...van een juiste diameter olieplug. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gierend geluid

Bericht door Mrdjc »

Ik bedoelde deze, dit is een beruchte waardoor hij valse lucht aantrekt. (Warm/Koud/Warm/Koud over de jaren..)
https://www.amayama.com/en/catalogs/sub ... -pump-3162
Onderdeel 34488B (34439AE020 / 34439AE021)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gierend geluid

Bericht door *thomas* »

Mrdjc schreef:Ik bedoelde deze, dit is een beruchte waardoor hij valse lucht aantrekt. (Warm/Koud/Warm/Koud over de jaren..)
https://www.amayama.com/en/catalogs/sub ... -pump-3162
Onderdeel 34488B (34439AE020 / 34439AE021)
Deze is het inderdaad. Tenzij er lekkage is aan de hogedrukleidingen, dienen de koperen ringen van de banjobouten niet vervangen te worden.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Gierend geluid

Bericht door Raph »

Aan allen dank voor de informatie! Het is inmiddels een heuse onderdelenlijst aan het worden...

Gisteren heb ik een schroevendraaier gebruikt als stethoscoop en daaruit bleek dat het lager van de geleiderol naar de eeuwige roestvelden is. Die moet vervangen worden. De spanrol klinkt/voelt nog prima, maar wil ik preventief (laten) vervangen, net als de multiriem. Ik heb niet kunnen achterhalen bij welke kilometerstand die geplaatst is. Hij ziet er - vind ik - niet heel versleten uit, maar een nieuwe riem zijn de kosten niet.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gierend geluid

Bericht door *thomas* »

Laat zowel spanner als de rol ervan vervangen (maar dat was je waarschijnlijk wel van plan). Goed dat je het grondig aanpakt, 't zijn fijne wagens :) .
Plaats reactie