Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door Juliette »

Gister druk in de weer geweest met het plaatsen van 'nieuwe' window gussets en het perfect afstellen van beide voordeur ramen (manmanman wat een micromilimeter klusje is dat :o )

Dus regelmatig raampjes omhoog en weer omlaag. De accu was er na een tijdje wel klaar mee en auto weer moeten starten met de jumpstart. Daarna regelmatig auto gestart tijdens de werkzaamheden om bij te laden. Maar blijkbaar niet genoeg want op een bepaald punt moest de jumpstart er weer bij komen. Toen de accu bijna leeg was, was ik ook ineens mn dagteller kwijt, die stond weer op 0. Heeft die een minimale spanning nodig?

Na de werkzaamheden heeft hij nog een 2 uur aan de lader gelegen. Heb de accupolen nog los gehad om schoon te maken. Daarna auto gestart en op zn plek gezet.

Eind van de ochtend ingestapt en kon de wagen nog net aanslingeren. Naar het werk gereden (35min) en duimen dat ik hem straks weer kan starten om naar huis te gaan.

En nu komt ie; toen ik parkeerde op het werk zag ik een rood lampje knipperen op de radio vanaf het moment dat ik contactstroom af zette. Deze blijft ook knipperen nadat de auto op slot is gezet. Bij cd eruit halen en weer in willen geven geeft hij eerst een paar keer error voordat hij geaccepteerd wordt.

Ik vermoed dus dat een storing in de de radio mn accu leeg trekt maar kan niets terug vinden in het werkplaatshandboek. Iemand enig idee wat dat lampje betekent? En zit er ergens een zekering speciaal voor de radio zodat ik hem uit het cirquit kan halen om uit te sluiten?

Deze radio en dat lampje
Screenshot_20210718-123948_Gallery.jpg
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1453
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door Raph »

Er bestaat een kans dat het de diestalbeveiliging van het audiosysteem is. Onlangs had mijn dochter hetzelfde (met haar Honda Jazz) toen accu van haar auto een tijdje losgekoppeld was geweest. Of hebben Subaru's zo'n beveiliging niet?
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door Juliette »

Geen idee eigenlijk. De accu is wel vaker los geweest maar nog nooit dit soort problemen gehad.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door quikfit »

Lampje hoort te knipperen...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door Juliette »

Dat lampje knippert nooit :? Daarom viel het mij ook meteen op. Middenconsole op film gezet en naar mijn man doorgestuurd. Die begon ook over het lampje.

Hij parkeert straks naast mij zodat ik zijn auto kan pakken om de mijne te starten mocht dat nodig zijn. Want zie het niet zitten om hem op hakken en in een rok aan te gaan duwen.

Zet hem vanavond wel bij de buren neer als hij straks niet start. Kunnen ze hem morgen even doormeten.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door quikfit »

Dan niet...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door SP-Boxer »

Dat knipperende lampje lijkt me inderdaad 100% normaal. Dat doen de meeste radio's en van zo'n ledje gaat je accu niet leeg.

Ik denk dat je tijdens het klussen de accu hebt leeggetrokken en daarna heb je hem 2 uur aan de lader gehad. Maar hoe zwaar is die lader?
Zelf gebruik ik zo'n Ctek van 5A, maar met een lege accu is 2 uur laden niet of nauwelijks genoeg om die hoge startstroom te op te kunnen brengen.
Na 35minuten rijden lijkt mij dat de auto het vanmiddag gewoon doet en er niets aan de hand is.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door snoef »

Ik heb ook eens aardig wat tijd verdaan aan het repareren van en raammechanisme in mijn Saab. Toen ik klaar was, deed niks het meer. Accu leeg. Wat bleek? De ventilator van de luchtverversing had al die tijd vrij onhoorbaar aangestaan. En inderdaad, ook al start de auto weer na een lading, dat betekent niet dat de accu ook altijd al vol is.


SP-Boxer schreef:Dat knipperende lampje lijkt me inderdaad 100% normaal. Dat doen de meeste radio's en van zo'n ledje gaat je accu niet leeg.

Ik denk dat je tijdens het klussen de accu hebt leeggetrokken en daarna heb je hem 2 uur aan de lader gehad. Maar hoe zwaar is die lader?
Zelf gebruik ik zo'n Ctek van 5A, maar met een lege accu is 2 uur laden niet of nauwelijks genoeg om die hoge startstroom te op te kunnen brengen.
Na 35minuten rijden lijkt mij dat de auto het vanmiddag gewoon doet en er niets aan de hand is.
Forester 2011 FB20
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door Juliette »

Mysterie nog niet helemaal opgelost maar we zijn een stukje dichterbij.

We weten beiden voor 100% zeker dat dat lampje normaal gesproken niet brand. Instructieboekje zegt dat het knipperen inderdaad hoort bij contactslot uit.

Gisteravond wilde de auto kantje boord starten. Wilde eigenlijk nog tanken maar ben meteen doorgereden naar huis. Durfde hem niet meer af te zetten.

Onderweg verlichting en radio aan gehad om dynamo uit te sluiten maar dat bleef het allemaal braaf doen.

Thuis kon ik hem nog 1x opnieuw starten en toen was het weer einde oefening. Vanmorgen nieuwe accu erin gezet en eens kijken wat hij de komende dagen doet.

We hebben een acculader met jumpstart, snelladen en normaal laden. Ik denk dat de accu toch niet helemaal goed meer is geweest en het middagje sleutelen, laden en draaien tegelijk hem teveel is geworden.

Mysterie van het radio lampje; al zolang als ik de wagen heb zit er een strorinkje in. De verlichting van het klokje op het dashboard doet het in princiepe niet en heel soms een paar dagen wel. Vind het verder niet storend dus heb er nooit naar gekeken. Ik begin nu te vermoeden dat er bij contactstroom ergens een foutje zit waardoor deze lampjes niet normaal reageren. De zekering van de radio ligt er nu namelijk uit en nog steeds knippert het lampje.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Knipperend rood lampje radio en accu leeg

Bericht door subfan »

Hallo Juliette,

Zoals je volgens mij al zegt, alle speciale handelingen hebben de accu te slap gemaakt.
Ken dit uit het verleden van de panda van mijn vrouw.
's Winters in het donker weg en laat in het donker terug. Samen 4 km.
Steeds accu leeg.
Remedie: iets zwaardere accu en zwaardere dynamo uit een Lancia... no problems anymore.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Plaats reactie