Heet achter differentieel

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Splintbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2021 09:27

Heet achter differentieel

Bericht door Splintbak »

Beste leden,

Ik heb een Outback 2005, 2.5 liter automaat. Ik heb al langeretijd last van wiellager geluiden in de Outback. Beide achter wiellagers zijn inmiddels vervangen. Volgens de garage hoorde zij het achter dif ook wat zingen maar dat viel mee.

Echter vorige week ging ik mijn moeder met caravan wegbrengen en het noodlot sloeg toe. Het achter dif was dusdanig heet geworden dat er rookpluimen uitkwamen. later bleek dat hij ook door de rubbers heen gesmolten was waarmee het dif in het supframe hangt. Inmiddels subframe vervangen en een tweedehands achter dif erin gehangen.

Het lagergeluid is nog exact hetzelfde als met het oude dif. Na een korte rit van ongeveer 10 kilometer kon ik mijn handen niet meer tegen het dif aanhouden. Ook de pennen die aan het dif vast zitten die weer door de rubbers heen gaan van het supframe waren heet.

Is dit normaal dat het dif zo heet word in korte tijd ??? of wat kan de oorzaak zijn ??

Graag hoor ik van jullie

Jeroen Splinter
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Mrdjc »

Is hij ooit vervangen geweest met een andere?
Zo ja, weet je zeker dat het de juiste was, er zijn namelijk een aantal verschillende overbrengingen beschikbaar.
3.9, 4.111 etc.

Kan ook dat het een LSD is/was die vastgelopen zit en als starre as gaat fungeren, al zitten die meestal enkel in de turbo varianten.
Heb je de olie van de diff wel eens geïnspecteerd?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Heet achter differentieel

Bericht door SP-Boxer »

Als het een diff met foutieve overbrenging zou zijn, dan draai je toch in no-time je middendiff kapot. Dan zou niet het achterdiff zelf extreem heet worden toch?
Ik vind het vooral vreemd dat een tweede diff eigenlijk hetzelfde lijkt te gaan doen. Zou er zo niet direct een verklaring voor kunnen bedenken.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Heet achter differentieel

Bericht door *thomas* »

Domme vraag: zit er olie in?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Heet achter differentieel

Bericht door subfan »

Volgende domme vraag:

Als er een LSD in zit (Import?) moet er dan geen andere olie in?
Bij onze Feroza zat achterin een LSD omdat het een luxe versie was en import uit Duitsland. Deze serie werd niet in NL geleverd....
Hier was met verkeerde olie het resultaat: weg sperwerking....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Heet achter differentieel

Bericht door quikfit »

Links en rechts identieke banden met evenveel profiel?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Splintbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2021 09:27

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Splintbak »

Hoi alle,

Het oude dif die nu dus kapot is is nooit vervangen geweest. IK heb het andere dif bij een sloop vandaan. Die hebben zowel het dif nummer bekeken wat er bij mijn kenteken genoteerd stond en bij het donorvoertuig. Deze kwamen overeen. Ik weet niet of ik een LSD heb ??

Uiteraard heb ik de nog aanwezige dif olie afgetapt en gevuld met schone olie. de leverancier die mij de olie verkocht heeft heeft weer gekeken of dit de juiste olie is voor het dif.

De banden hebben dezelfde maat en hebben nagenoeg dezelfde profieldiepte.

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Heet achter differentieel

Bericht door subfan »

Banden ook zelfde merk EN type?
Ondanks gelijke maat kan er een andere afrolomvang zijn...
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Heet achter differentieel

Bericht door erichendri »

Wat je kan doen is een zekering plaatsen in de zekeringkast onder de motorkap.
Meen dat er 4wd bij staat, met gemonteerde zekering wordt je outback een fwd.
Staat zelfs beschreven in het instructieboekje.
Ga een stukje rijden en voel even aan je achterdiff.
Controleer op zeker dat beide achterbanden dezelfde maat hebben.
Zelfde merk en type zijn bv : bridgestone turanza….
Maar ook of ze in hetzelfde land gemaakt zijn.
Ga bij je te rade wanneer dat probleem er in gekomen is.
Zitten er 4 dezelfde banden onder de auto?
Profieldieptes van alle 4 de banden opmeten.

Succes.
Splintbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2021 09:27

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Splintbak »

Hoi alle,

Het heeft even geduurd maar het volgende.

De rechter achter remklauw zat vast dus deze vervangen. Geen verschil kwa temperatuur van het achterdiff.
Vanmiddag de zekering geplaats en het waarschuwingslampje ging opgloeien. Na een rit geen verschil. Kan ik er dan vanuit gaan dat het eventuele probleem dan niet veroorzaak kan worden door het voorste diff ??? of uit de bak komt??

Verder de achterbanden gaan al een paar seisoenen mee. En ze zijn van hetzelfde merk typen maat enz. De voorbanden zijn laatst vervangen. Het zelfde merk ander typen dan de achterbanden. de maat is hetzelfde.

ik vraag mij af of de temperatuur niet normaal is. Daar bedoel ik mee dat ie zo warm word dat je je handen er niet op kan houden. Zou een van jullie dat eens willen testen ??

vast bedankt

Gr Jeroen
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Heet achter differentieel

Bericht door *thomas* »

Je banden zijn dus verschillend...

AWD voertuigen moeten dezelfde banden (merk en type) voor en achter hebben. Afhankelijk van het type aandrijving mag het verschil maximaal 'x' percent zijn. Bij Subaru 2mm verschil in profieldiepte.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Heet achter differentieel

Bericht door subfan »

Er al aan gedacht, dat een diff van een sloper ook kapot kan zijn, met andere woorden hetzelfde probleem heeft?
Kijk eens of alle in en uitgaande assen vrij draaien in koude en warme toestand.
In warme toestand zou het diff wat lichter moeten draaien.
Met andere woorden zoeken naar te veel weerstand.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Heet achter differentieel

Bericht door SP-Boxer »

*thomas* schreef:Je banden zijn dus verschillend...

AWD voertuigen moeten dezelfde banden (merk en type) voor en achter hebben. Afhankelijk van het type aandrijving mag het verschil maximaal 'x' percent zijn. Bij Subaru 2mm verschil in profieldiepte.
Dit lijkt me spijkers op laag water zoeken. Als het verschil tussen voor en achter al "te groot" zou zijn, dan komt deze warmte vrij bij het middendiff en niet bij het achterdiff. Toch?

Met het plaatsen van de zekering voor FWD gaan er geen aandrijfkrachten meer naar de achteras, maar alles draait wel mee. Met de huidige temperaturen lijkt het mij niet raar dat het ding loeiheet wordt door alle bewegingen. Rubbers zouden echter nooit mogen gaan smelten! Of een vastzittende klauw daar voor kan zorgen durf ik niet te zeggen...

Kunnen de wielen wel soepel worden gedraaid zodra beide achterwielen van de grond zijn?
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Heet achter differentieel

Bericht door *thomas* »

Hier een heel draadje in het Engels met dezelfde problemen.

https://www.subaruoutback.org/threads/r ... ot.169153/

Staat ook in dat je het diff na een snelwegrit 'makkelijk' kon aanraken.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Heet achter differentieel

Bericht door erichendri »

Het zou kunnen dat de achterdiff warm wordt door verschillende banden.
Ooit een keer gespeeld met een mazda tribute V6.
Op een gegeven moment geen 4wd meer.
Temp achteras te hoog opgelopen.
Lampje op dashboard ging branden.

Heb je toevallig een setje winterbanden om te proberen.
Versnellingsbak wordt wel heel heet weet ik.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Rene »

Ik ben geneigd te denken dat een lager in de diff niet zo best meer is en dat 'ie daarom heet word...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Splintbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2021 09:27

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Splintbak »

Het verschil kwa banden zit tussen voor en achter. Ik zal morgen voor de zekerheid de omtrek van de achterbanden eens op meten.

Wanneer ik een wiel opkrik en de overige wielen op de grond laat staan gemakkelijk draaien naar voor en naar achteren. Dit was wel in koude toestand. Zal het ook testen als het diff warm is.

Vandaag het ik nog een test gedaan met uitgeschakelde 4 wd. Ik heb de temperatuur gemeten van de behuizing van het achter diff.

Na 3.5 km 45 graden, na 9 km 60 graden, na 14 km 83 graden, na 17 km 92 graden, na 20 km 96 graden en na 20.5 km 98 graden.

De temperatuur lijkt zich te stabiliseren maar verder rijden durfde ik niet echt. Ik heb nu ook de vraag neergelegd bij een dealer wat de normale bedrijfstemperatuur is van een achter diff.

gr Jeroen
Splintbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2021 09:27

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Splintbak »

zojuist een dealer gesproken. Ook hij weet niet wat een normale bedrijfstemperatuur is voor het diff. Wel vroeg hij wat is er als laatste gedaan voor de problemen begonnen. Het linker achterwiellager is als laatste vervangen waarna het probleem met het diff naar boven kwam. Hij zei mogelijk is dat dan het probleem. Eigenlijk hebben we nooit problemen met het achter diff. Hij zat te denken aan dat het lager wat een verkeerd maat heeft waardoor de aandrijfas teveel onder spanning komt.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een achterwiellager zo een probleem kan veroorzaken maar je weet nooit. Bij de garage navraag gedaan naar merk en type. wanneer ik die google is dit het goede lager.

Hebben jullie nog een idee waarom een verkeerd lager deze klachten kan veroorzaken ??

GR Jeroen
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Mrdjc »

Heeft iemand met een moker geprobeerd de aandrijfas uit de wielnaaf te tikken terwijl deze nog vast zat aan de diff?
Mogelijk is het diff lager vernield...

https://www.amayama.com/en/catalogs/sub ... idual-3128

Krik de achterkant eens op zodat bijde banden vrij zijn, en draai er eens aan, voelt het dan soepel aan? (Het liefste als hij warm is)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Heet achter differentieel

Bericht door erichendri »

Een wiellager kan niet de oorzaak zijn van je diff temperatuur.
Wel hoe het 1 en ander is losgehaald (as) en in mekaar gezet.
Je zou eens kunnen vragen aan je dealer bij welke temperatuur
het "diif temp" lampje gaat branden.
Kijk, hij wordt heet, je bak ook maar niet zo heet dat je rubbers gaan smelten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Heet achter differentieel

Bericht door SP-Boxer »

Laat in ieder geval duidelijk zijn dat 98 graden echt geen normale temperatuur is voor een achterdiff!
Ik denk inderdaad dat er een lager in het diff naar de haaien is. Maar belangrijk daarbij is wel of het lager vervangen is voor of na vervangen van het diff?

Ik ben het met de dealer eens dat er eigenlijk nooit problemen met het achterdiff zijn.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Heet achter differentieel

Bericht door *thomas* »

Ik vermoed dat lagers en diff samen zijn vervangen (als ik het verhaal van de OP herlees).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Heet achter differentieel

Bericht door SP-Boxer »

In dat geval is het huidige diff in ieder geval niet gesloopt door deze monteur bij het verwijderen van de assen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Rene »

Ik vraag me af hoe de olie er uit zag wat in het diff zat wat is vervangen...
Andere vraag : zit de juiste olie er wel in en ook de juiste hoeveelheid?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Splintbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2021 09:27

Re: Heet achter differentieel

Bericht door Splintbak »

Hoi alle,

Het voorste diff is ook defect mogelijk komt daar toch op de een of ander manier het probleem vandaan. de achterbanden hebben dezelfde omtrek. de aandrijfassen staan niet onder spanning. Ik ga de Outback verkopen.

dus als iemand interesse heeft hoor ik dat graag. Ik heb ook veel reserve onderdelen.

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Heet achter differentieel

Bericht door SP-Boxer »

Verkopen vanwege dit probleem, of stond de auto toch al op de nominatie om te vertrekken?

In geval van het eerste geeft dit maar aan hoe belangrijk een goede garage is. Dat kan zo verschrikkelijk veel ellende voorkomen.
Bij de buren (SCN) had iemand haar Legacy zelfs naar de Kwitfit gebracht voor een probleem met de koppeling. Was haar vaste monteur, gevolg dat de boel uit elkaar kwam te liggen, maar onderdelen konden ze niet krijgen en meewerken aan alternatieven wilde ook niet bepaald vlotten.
"I feel Legacy"
Plaats reactie