AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door Raph »

Bij de meeste uitvoeringen van de Legacy en de Outback die van mei 2006 tot en met mei 2009 werden geproduceerd heeft Subaru gemeend er verstandig aan te doen om een paar Yen/Dollar/Euro te besparen door bij de geluidsinstallatie een 3,5mm stereo ingang achterwege te laten. Op de stereo zit weliswaar een keuze-optie AUX, maar die werkt doorgaans niet bij deze jaargangen. Daardoor kun je het geluid van een smartphone (of een MP3-speler; worden die eigenlijk nog verkocht?) niet via de geluidsinstallatie van de auto laten lopen. Dat heeft geleid tot aftermarket oplossingen zoals de GROM Subaru USB3 interface en allerlei oplossingen waarbij je aan de slag moet met de kabelboom, maar die voor Amerikaanse Subaru's net even anders blijken te werken dan voor de Subaru's uit Japan. Dat leek me een iets te riskante route.

Voordat ik een GROM ging bestellen besloot ik nog even verder te zoeken naar een elegante, eenvoudige, veilige en liefst ook goedkopere oplossing. Want aan de geluidsinstallatie ligt het niet; die is er gewoon op voorbereid.

Door op de rechter knop op AUX te drukken is eenvoudig controleerbaar of je een externe bron kunt aansluiten. <br />Als er geen AUX in het display verschijnt, dan gaat het helaas niet lukken...
Door op de rechter knop op AUX te drukken is eenvoudig controleerbaar of je een externe bron kunt aansluiten.
Als er geen AUX in het display verschijnt, dan gaat het helaas niet lukken...

Een paar weken geleden kwam ik terecht op een post van een Nieuwzeelandse gebruiker, Pharnos, die een oplossing voor het AUX-probleem beschreef. Die oplossing is zowel elegant, eenvoudig, veilig als goedkoop.


Elegant
Pharnos had ontdekt dat er bandkabels zijn met piepkleine vrouwelijke connector die identiek is aan de connectoren van de i85-stekker. Dat is de stekker die door Subaru wordt gebruikt om de audio-installatie aan te sluiten op zowel de stuurwielbediening als de AUX. Een regenboogbandkabel met 40 jumperkabels met vrouwelijke connectoren bleek online 4,95 euro te kosten (excl. verzendkosten). Via Chinese webshops zijn dergelijke kabels al te koop voor minder van 1,50 euro, inclusief verzendkosten.

Regenboogbandkabel met 40 jumperkabels met vrouwelijke connectoren
Regenboogbandkabel met 40 jumperkabels met vrouwelijke connectoren

Eenvoudig
De oplossing van Pharnos vergt wat voorbereiding, want het zwarte plastic omhulsel van de vrouwelijke connectoren moet worden verwijderd. Dat is een priegelwerkje en moet gebeuren zonder de connectoren te beschadigen of verbuigen. Uiteindelijk bleek dat niet zo moeilijk te zijn. Met een precisieschroevendraaiertje of het puntje van een schilmesje kun je het lipje ombuigen van het plastic omhulsel en het vervolgens voorzichtig 'afpellen'. De i85-stekker kun je in een 'open' stand zetten, waarna de connectoren met daaraan de kabeltjes in de i85-stekker kunnen worden gestoken. Probeer voorzichtig een paar keer hoe ze het verst in de i85-stekker gaan.

De i85-stekker kan met een mini schroevendraaier in de stand 'open' worden gezet.<br />Je hoort dan een zachte klik.
De i85-stekker kan met een mini schroevendraaier in de stand 'open' worden gezet.
Je hoort dan een zachte klik.

Aan elk kabeltje had ik een stekkertje vastgemaakt en die zijn verbonden met de 3 aders van een 3,5mm inbouwconnector die is gemonteerd in de ruimte onder de armsteun.


Veilig
Het mooie van de oplossing van Pharnos is dat je geen bestaande kabels hoeft te knippen of aan te passen. Want dat vergroot het risico aanzienlijk dat je een niet (meer probleemloos) functionerende auto hebt als er iets misgaat. De 3,5mm inbouwconnector die ik had besteld was compleet met een i85-stekker. Maar die stekker heb ik losgeknipt, omdat ik anders de kabeltjes van de stuurwielbediening had moeten overzetten. Dat overzetten is veel riskanter dan het toevoegen van kabeltjes aan een bestaande stekker.

Rechts de i85-stekker met de toegevoegde AUX-kabeltjes.<br />Links de nieuwe kabeltjes, voorzien van connectoren.
Rechts de i85-stekker met de toegevoegde AUX-kabeltjes.
Links de nieuwe kabeltjes, voorzien van connectoren.

3,5mm inbouwconnector met de i85-stekker er nog aan.
3,5mm inbouwconnector met de i85-stekker er nog aan.

Goedkoop
Het spannendste moment was de eerste test: werkt alles nog? En zou AUX inschakelbaar zijn? Dat bleek gelukkig het geval te zijn.
Al met al was ik inclusief verzendkosten ongeveer 10 euro kwijt aan een regenboogbandkabel en een 3,5mm inbouwconnector. De stekkertjes had ik nog liggen.

Heeft jouw Subaru ook geen AUX?
Voor wie het ook wil proberen: van het originele bericht van Pharnos heb ik een document gemaakt in Portable Html Format (PHF). Dat heeft hetzelfde voordeel als een PDF-document: tekst, afbeeldingen etc. zitten in allemaal in één enkel bestand:

AUX_cable_Subaru_Legacy_BP5_2007.html

Het bestand kun je downloaden door in een browser op een computer via de rechter muisknop de optie 'Koppeling opslaan als...' te kiezen en het bestand op te slaan slaan, of het bestand te openen en vervolgens de optie 'Pagina opslaan als...' te kiezen in het menu-item 'Bestand'. Als je een smartphone of tablet gebruikt, druk dan langer dan een seconde op de link en kies de optie 'Link downloaden', of wat daarmee overeen komt.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door SP-Boxer »

Mooie oplossing! En bovenal veel goedkoper dan origineel.
Zo met originele connectoren geniet ook altijd mijn voorkeur! Knippen in de kabelboom van dit soort auto's doe ik ook liever niet. Helaas ontkom je er bij sommige aanpassingen niet aan, daardoor is deze info goud waard voor sommigen!

In mijn auto zit wel de originele set (H6210AG000), ik dacht eigenlijk dat die er in 2009 standaard in zat bij een 3.0.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:In mijn auto zit wel de originele set (H6210AG000), ik dacht eigenlijk dat die er in 2009 standaard in zat bij een 3.0.
Zou kunnen. Maar GROM biedt zijn oplossing ook aan voor de MY2009 Legacy en Outback; dat is een aanwijzing dat de H6210AG000 niet standaard was op alle modellen.
Ik zal de nuance aan de originele bijdrage toevoegen.
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door Frankism »

mooie oplossing.

Mijn outback is net iets ouder, en heeft niet de AUX maar dan een cd changer knop (die er niet in zit). Dan is de Grom een prima oplossing. Werkt prima voor audio en als handsfree oplossing.
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
Rikkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2022 12:06

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door Rikkie »

Als ik in mijn 2007 Outback op Aux druk, gebeurt er niets nu. Begrijp ik je goed dat deze manier van aansluiten dus niet gaat werken in mijn geval?
Dan is dus de enige manier om een telefoon aan te sluiten, zo'n Grom-ding te kopen waardoor ik geen gebruik meer kan maken van mijn cd-wisselaar? Dat zou ik best jammer vinden namelijk.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door SP-Boxer »

Heb je wel een originele aux aansluiting in de middenarmsteun zitten? Want die aux-knop zit wel standaard op de stereo, maar de aansluiting was in 2007 nog niet standaard aanwezig.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rikkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2022 12:06

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door Rikkie »

Ik heb vluchtig gekeken bij de proefrit (want ik krijg m'n Outback pas over een paar dagen), maar ik kon daar geen aansluiting zien zitten. Alleen een aansteker-ding. Ik kijk volgende week eens goed.
Ik heb wel op Aux gedrukt op de radio, maar toen gebeurde er niets - geen 'Aux' in de display.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door SP-Boxer »

Dan is het normaal. De aux aansluiting in de middenarmsteun was in 2007 nog optioneel. Wanneer deze niet gemonteerd is, dan gebeurd er inderdaad niets wanneer je op de knop druk.

Optie is dan om de methode hierboven toe te passen, of om een origineel plug&play setje aan te schaffen. Er was laatst nog iemand die meerdere setjes voor weinig te koop had. Die zie ik nu niet meer, maar wellicht heeft hij nog wat.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: AUX werkend krijgen bij m'n MY2007 Legacy

Bericht door Raph »

Rikkie schreef: 23 sep 2022 12:08 Als ik in mijn 2007 Outback op Aux druk, gebeurt er niets nu. Begrijp ik je goed dat deze manier van aansluiten dus niet gaat werken in mijn geval?
Dan is dus de enige manier om een telefoon aan te sluiten, zo'n Grom-ding te kopen waardoor ik geen gebruik meer kan maken van mijn cd-wisselaar? Dat zou ik best jammer vinden namelijk.
In dat geval kan ik je het eerste bericht van dit draadje aanbevelen. 🙂
De link naar de how-to in het bericht bleek niet meer te werken, maar dat is inmiddels opgelost dankzij de Wayback Machine.
Als je een beetje handig bent dan is het vrij eenvoudig. Bovendien hoef je niet in kabelbomen te knippen.

O ja, Welkom op het Subaruforum!
En gefeliciteerd met je nieuwe Outback!
Plaats reactie