Subaru Forester 2.0turbo XT

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

Ik ben van plan een Forester te kopen in de Youngtimer regeling. Ik zoek er dus 1 van (bijna) 15 jaar oud.

Mijn oog is gevallen op een 2.0 turbo XT. Ik vind dit de mooiste uitvoering en ik heb begrepen dat de 2l motor betrouwbaarder is dan de 2.5l motor. Ik heb e.e.a. al gelezen waar ik op zou moeten letten bij aanschaf: met name achtervering/dempers, distributieriem zijn zoals ik heb begrepen punten om in de gaten te houden. Ik ben benieuwd wat er te verwachten valt van een Forester met ruim 2ton op de teller. Het lijkt me logisch dat er wat slijtage te verwachten is, zoals met iedere Youngtimer.

Ik heb onder andere deze gevonden en ben benieuwd waar ik goed op moet letten en rekening mee moet houden:

https://www.autotrack.nl/a/subaru-forester-50299079

thanks!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door quikfit »

Welkom hier op het forum.
Allereerst zie ik geen foto's...heeft over 2 maanden een APK nodig!? Hoe lang staat ie op naam?
En dan...heb je zelf kijk op de technische staat van een auto en de motor en de eventuele kosten die gaan komen m.b.t. eventuele reparaties?
Zitten er rekeningen bij van onderhoud?(geen stempels)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

Thanks Quickfit. Kijk op technische staat heb ik niet. Vreemd dat je geen fotos in de link ziet, ik wel :).

Er zijn in ieder geval wat onderdelen kort geleden vervangen. Distr. Riem moet nog 45k mee kunnen. Achter vering en schok zijn gedaan en een nieuwe accu. Auto staat net geen jaar op naam. Deze persoon is pas 2de eigenaar. Schrijft dat hij geen 2de auto meer nodig heeft, al kan je daar natuurlijk niet volledig op aan gaan.

Zou in dit geval een occasion keuring willen doen. Zag ook nog dat hij onderhouden is vij Auto Muis, daar las ik positieve berichten over op dit forum

Gr
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door quikfit »

Kristiaan schreef:Thanks Quickfit. Kijk op technische staat heb ik niet. Vreemd dat je geen fotos in de link ziet, ik wel :).

Er zijn in ieder geval wat onderdelen kort geleden vervangen. Distr. Riem moet nog 45k mee kunnen. Achter vering en schok zijn gedaan en een nieuwe accu. Auto staat net geen jaar op naam. Deze persoon is pas 2de eigenaar. Schrijft dat hij geen 2de auto meer nodig heeft, al kan je daar natuurlijk niet volledig op aan gaan.

Zou in dit geval een occasion keuring willen doen. Zag ook nog dat hij onderhouden is vij Auto Muis, daar las ik positieve berichten over op dit forum

Gr
Hmm,het is de enige advertentie die bij mij geen foto's laat zien.
Je kan Muis bellen en vragen of ie de onderhoudshistorie mailt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
20210125_093043_compress41.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

Gek, ik had daar ook last. Ik zag maar de helft van de foto's. Eigenaar heb ik toen gemaild en hij heeft de fotos opnieuw geplaatst en de ontbrekende naar mij gemaild.

Auto Muis benaderen voor de onderhoudshistorie is inderdaad een goede. En om een nieuwe apk vragen :).
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door boswachterfan »

Nog even mijn stokpaardjes: Controleer of dat mooie dak ook echt goed werkt. Reparatie is lastig/kostbaar. En rijd hem goed warm en maak dan wat korte bochten voor- en achteruit, helemaal ingestuurd. Als hij hobbelt of kraakt is de visco aan revisie/vervanging toe. 700 euri is dan zo ongeveer het bedrag.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

boswachterfan schreef:Nog even mijn stokpaardjes: Controleer of dat mooie dak ook echt goed werkt. Reparatie is lastig/kostbaar. En rijd hem goed warm en maak dan wat korte bochten voor- en achteruit, helemaal ingestuurd. Als hij hobbelt of kraakt is de visco aan revisie/vervanging toe. 700 euri is dan zo ongeveer het bedrag.
thanks! goede input.

Zie dat jij een 2.0 X hebt. Heb jij bewust gekozen voor de X en niet bijvoorbeeld de turbo versie XT?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door boswachterfan »

Ik had graag een XT gehad. We hadden een budget waar een SF XT net in paste. En toen liepen we tegen deze SG aan. Vrouwlief en ik vielen allebei voor het mooiere interieur van de SG. Omdat deze al behoorlijk km's had en aan de buitenkant wat gevechtssporen vertoonde, paste hij in ons budget en hebben we deze gekocht. Alweer 7 jaar geleden. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

Hallo Forum leden,

Mijn zoektocht is nog steeds aan de gang. 1x een proefrit gemaakt in een XT (SF model). Zat een joekel van een uitlaat en een 'fluiter' op. Voelde niet goed verder.
Daarna een paar keer net te laat met proefrit aanvragen, ze gaan af en toe best hard blijkbaar :).

Nu deze gezien, ben even nieuwsgierig naar de mening van de kenners hier voor ik de proefrit ga maken. Ziet er naar mijn idee goed uit, nog lastig in te schatten of de prijs een beetje past bij uitvoering, staat en km stand (die is voor mijn gevoel wat aan de hoge kant).

https://www.automuis.nl/occasions/subar ... haak---474

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door sufos »

Zelf vind ik Muis nooit goedkoop, maar dat is relatief. Want een "goedkope" auto waar je vervolgens heel veel geld in moet stoppen wordt vanzelf een hele dure auto.
Met Muis zijn de ervaringen verder in het algemeen best goed.Het is in ieder geval een Subaru liefhebber en, ook niet onbelangrijk, heeft verstand van Subaru's.
En de auto zelf, mooi ding!
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door quikfit »

Kilometerstand valt reuze mee,nog geen 13.000km per jaar...en verder wat Sufos schrijft hierboven.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door boswachterfan »

Ik denk dat de automaat het grote aandachtspunt moet zijn bij de proefrit, bij deze km stand. Naast de reguliere zaken. Schakelt hij zacht en vlot? Is er onderhoud aan gedaan? Mooie aparte kleur.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

dank voor jullie input, inmiddels proefrit gemaakt en gekocht :). Nu nog wachten tot ik hem kan ophalen
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door boswachterfan »

Gefeliciteerd! :okeee: Hij kon hem niet gelijk inpakken? :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Raph »

sufos schreef:Zelf vind ik Muis nooit goedkoop[...]
Het kan nog veel duurder. Bij deze, uit 2018, moest ik twee keer kijken of ik de vraagprijs wel goed had gezien...

https://www.automuis.nl/occasions/subar ... -blauw-223

Maar wát een auto!
Nette kilometerstand ook. :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door SP-Boxer »

Liever duur dan niet te koop zullen we maar zeggen :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door sufos »

Kristiaan schreef:dank voor jullie input, inmiddels proefrit gemaakt en gekocht :). Nu nog wachten tot ik hem kan ophalen
Gefeliciteerd en ik wens je alvast veel plezier met de auto!
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door quikfit »

Raph schreef:Het kan nog veel duurder. Bij deze, uit 2018, moest ik twee keer kijken of ik de vraagprijs wel goed had gezien...
Grotendeels belasting vanwege de emissie-eisen waaraan de auto's niet kunnen voldoen.
Maar als ik dat bedrag mocht/kon uitgeven aan een auto werd het zeer waarschijnlijk geen Subaru...er is veel meer moois te koop voor dat bedrag.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

boswachterfan schreef:Gefeliciteerd! :okeee: Hij kon hem niet gelijk inpakken? :twisted:

hahah helaas niet :). Nieuw apk'tje, beurt, sterretje in de ruit behandelen, airco schoonmaken.

Wel fijn dat er net een nieuwe distributie en multiriem op zit (net op 186k wat in de advertentiestaat), nieuwe radiator, bougies, roest weggewerkt + wat spuitwerk.

Daarom was voor mij de prijs die wat hoger lijkt te liggen ook juist goed. Plus een lekkere inruil voor mijn citroen c1, kan niet wachten op de 'upgrade' haha.

Alvast maar eens op zoek naar een autoradio met bluetooth / aux aansluiting.....

Over die auto van 100k plus, dikke bak inderdaad maar wat een geld. Daar haal ik veel liever een 911 voor!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door sufos »

Die is volgens mij ook geen eens nieuw in Nederland geleverd. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het absurde belasting regime wat hier geldt voor zo'n auto. Nieuwprijs in Duitsland, nog geen €54000.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

Uiteindelijk toch voor een ander gegaan, ook bij Auto Muis :). Net een iets andere kleur, 2 jaartjes jonger en algeheel zag deze er beter uit :). Vrijdag opgehaald.

Fozzie voorkant.JPG
fozzie zijkant.JPG
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door boswachterfan »

Die had ik ook gespot (niet om te kopen). Leek idd een fraai karretje. Veel plezier ermee!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door aze2000 »

Kristiaan schreef:Uiteindelijk toch voor een ander gegaan, ook bij Auto Muis :). Net een iets andere kleur, 2 jaartjes jonger en algeheel zag deze er beter uit :). Vrijdag opgehaald.

Fozzie voorkant.JPG
fozzie zijkant.JPG
leuke wagen,, persoonlijk vind ik de SG het mooist ook,

En als je m preventief goed onderhoud dan kun je er lang mee doen,,

Heb je nog aanpassings wensen?
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door quikfit »

Veel plezier met je XT. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

aze2000 schreef:
Kristiaan schreef:Uiteindelijk toch voor een ander gegaan, ook bij Auto Muis :). Net een iets andere kleur, 2 jaartjes jonger en algeheel zag deze er beter uit :). Vrijdag opgehaald.

Fozzie voorkant.JPG
fozzie zijkant.JPG
leuke wagen,, persoonlijk vind ik de SG het mooist ook,

En als je m preventief goed onderhoud dan kun je er lang mee doen,,

Heb je nog aanpassings wensen?
Aanpassings wensen genoeg, maar eerst maar eens lekker rijden en auto leren kennen :). Heb je suggesties? :)

Wat ik op korte termijn wil doen, omdat het de kosten niet zijn is:

- Rally Armor spatlappen erop
- Gele mistlampen
- Wintervelgen plastidippen, die zijn niet zo mooi meer qua kleur.

Langere termijn wensen:
Kleine dakspoiler
Een manier om ietsje meer geluid uit de uitlaat te krijgen maar geen WRX brul (die wel tof is maar niet voor dagelijks gebruik)
Ramen donkerder maken
Daktent kopen, en daarmee komen vast nieuwe ideeën en wensen :)
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door aze2000 »

klinkt goed,,

orginele dak spoiler staat altijd erg goed,, maar in mijn menig dan ook alleen de originele.
Qua geluid zou ik een H&S aanraden, die kun je laten plaatsen bij AR-Performance en zou dan gelijk een lege uppipe en bovendeel downpipe laten doen,,
doet wonderen voor je turbo spoelt veel beter op.
Ik ben lang opzoek geweest naar een leuke demper die de boxer mooi laat horen maar meer dan dat niet,, hou niet van die luide pijpen dus zou deze echt aanraden.
Uiteraard kun je altijd m komen luisteren of ik kan je een filmpje sturen.

Ook de achter ramen heb ik laten tinten en dan ziet hij er ook gelijk niet meer zo uit als een bejaarde auto ;)

En een kuurtje bij EMS is altijd een enorme aanwinst met deze motoren weet niet of je een automaat hebt anders heb ik nog een super turbo liggen die je er zo op kunt zetten en dan pak je zn 300+ aan pk, wie wil dat niet,,, geweldig :)
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door erichendri »

Ik heb op mijn legacy een demper bij EPS laten plaatsen.
Bij constanre snelheid heel goed te doen.
Bij vol gas veel beter hoorbaar.
Bij montage andere voorpijp zit je ook vast aan een tuningkuurtje.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Ik heb op mijn legacy een demper bij EPS laten plaatsen.
Bij constanre snelheid heel goed te doen.
Bij vol gas veel beter hoorbaar.
Bij montage andere voorpijp zit je ook vast aan een tuningkuurtje.

Eric
Waarom zou je bij een andere voorpijp ook vast zitten asn een kuurtje Eric?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

aze2000 schreef:klinkt goed,,

orginele dak spoiler staat altijd erg goed,, maar in mijn menig dan ook alleen de originele.
Qua geluid zou ik een H&S aanraden, die kun je laten plaatsen bij AR-Performance en zou dan gelijk een lege uppipe en bovendeel downpipe laten doen,,
doet wonderen voor je turbo spoelt veel beter op.
Ik ben lang opzoek geweest naar een leuke demper die de boxer mooi laat horen maar meer dan dat niet,, hou niet van die luide pijpen dus zou deze echt aanraden.
Uiteraard kun je altijd m komen luisteren of ik kan je een filmpje sturen.

Ook de achter ramen heb ik laten tinten en dan ziet hij er ook gelijk niet meer zo uit als een bejaarde auto ;)

En een kuurtje bij EMS is altijd een enorme aanwinst met deze motoren weet niet of je een automaat hebt anders heb ik nog een super turbo liggen die je er zo op kunt zetten en dan pak je zn 300+ aan pk, wie wil dat niet,,, geweldig :)
thanks voor je advies! Ik vind via Google een filmpje van h&s van AR performance op een Forester. Dat klinkt nou niet als 'een beetje geluid' :). Als jij die van jou op film hebt staan ben ik wel nieuwsgierig ja! AR zit wel redelijk bij mij in de buurt dus dat zou goed uitkomen.

Heb jij de originele dakspoiler gewoon bij Subaru zelf besteld? Ze zijn lastig te vinden online, zeker met keuze van kleur.


Ik heb een automaat, als ik toe ben aan een super turbo stuur ik je een berichtje :)
Gebruikersavatar
Kristiaan
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2021 22:03

Re: Subaru Forester 2.0turbo XT

Bericht door Kristiaan »

erichendri schreef:Ik heb op mijn legacy een demper bij EPS laten plaatsen.
Bij constanre snelheid heel goed te doen.
Bij vol gas veel beter hoorbaar.
Bij montage andere voorpijp zit je ook vast aan een tuningkuurtje.

Eric

thanks! EPS is Groningen?
Plaats reactie