Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Kleine update trouwens, binnenkort gaan SP-Boxer en ik een dagje klussen! De onderdelen zijn al binnen :D
Tzt vast wel wat foto's
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Leuk. Beter dan naar de sloop. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

boswachterfan schreef:Leuk. Beter dan naar de sloop. :okeee:
Dat wil ik ten alle tijden voorkomen! Het autootje heeft al best wat meegemaakt (o.a. de ster in een film; leuk verhaal) en toch al wat emotionele waarde dus zolang het kan, blijft die rijden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Gelukkig zijn deze auto's met heel weinig rijdende te houden!

Heb zelf ook recent weer veel vervangen aan de Vivio. Bij zelf sleutelen blijf je lachen om de prijzen :-) Het grootste probleem zal uiteindelijk de onderdelenvoorziening zijn. Of het nu door Covid, of door de leeftijd van het model komt is mij niet duidelijk, maar veel onderdelen worden al lastig. Heb met veel geluk recent nog het laatste setje achterschokbrekers kunnen kopen in Estland. Als je die nu lek rijdt zou ik geen idee meer hebben waar je deze nog vandaan zou moeten halen...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Twee zondagen geleden hebben SP-Boxer en ik de Vivio met succes aangepakt!
Het kostte allemaal wat meer moeite dan gedacht. Veel van de onderdelen waren natuurlijk in 26 jaar niet los geweest wat wel te merken was. Maar we hebben er een gezellig dagje sleutelen van gemaakt.
Koppeling vervangen, distributieset ook gelijk meegenomen dus we kunnen er weer even tegenaan.
Wel kwamen we (natuurlijk) wat roest tegen op wat onverwachte plekken, en waren de rubbers van de draagarmen (toch?) gescheurd wat nog wel voor problemen kan zorgen gezien je dan de hele draagarm moet vervangen, maar we zien wel hoe dat verder loopt.

Nogmaals heel erg bedankt! Was hartstikke leuk om te doen en super dat je je zondag wilde opofferen voor een Vivio :D
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Ja, was een lekker dagje sleutelen, met uiteraard wat tegenslagen welke uiteindelijk ook allemaal weer opgelost kosten worden.

De rubbers waren de hoesjes van de fuseekogels. Als ik er over nadenk, dan moet dat vooraf al geweest zijn, aangezien wij aan de voorzijde bezig geweest zijn om de draagarmen los te halen en ze waren (beide) aan de achterzijde gescheurd.
Zoals ik het zie zou het geen afkeur moeten zijn, maar wellicht dat iemand anders die met meer zekerheid zou kunnen zeggen. Zolang de fuseekogels niet teveel speling hebben is het volgens mij goedkeur. Het vet kan er niet uit slingeren, er komt hooguit vuil in wat de slijtage van de kogels kan versnellen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef: 05 jan 2021 21:51 Originele nummers zijn:

Verdelerkap: 22162KA181
Rotor: 22157KA040
Pakking: 22171KA020
Ik sta op het punt deze onderdelen te bestellen en over te laten komen uit Japan, iemand anders ook nog toevallig op zoek naar deze onderdelen? Ik woon vrij centraal in NL dus kan je nog schelen qua verzendkosten.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door subfan »

Hallo,

Of het passend is weet ik niet.
Bhttps://www.autosloperij.nl/overijssel/albergen ... ekhuis-bv/
https://www.broekhuis-autos.nl/subaru-vivio-onderdelen
Broekhuis in Albergen (bij Almelo) heeft diverse onderdelen liggen voor een vivio.
Tenminste eergisteren

Ben
Laatst gewijzigd door subfan op 15 jun 2022 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Dit soort spullen wil je nieuw hebben Ben.

Waar ga je bestellen Emile?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door subfan »

Hallo,

Uiteraard, wanneer nog verkrijgbaar,
En als tip bedoeld voor eventuele verdere klusjes.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef: 15 jun 2022 08:51 Dit soort spullen wil je nieuw hebben Ben.

Waar ga je bestellen Emile?
Na wat googlen was ik op Amayama uitgekomen. (amayama.com)

Was zover ik kon zien de enige plek waarvandaan je ze nog nieuw kon krijgen.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Mrdjc »

https://www.megazip.net/ ook, al is het waarschijnlijk hetzelfde opslaghuis... (Even prijzen vergelijken - vaak zijn ze wel een stuk duurder)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Mrdjc schreef: 15 jun 2022 22:59 https://www.megazip.net/ ook, al is het waarschijnlijk hetzelfde opslaghuis... (Even prijzen vergelijken - vaak zijn ze wel een stuk duurder)
Even gecheckt, inderdaad een slagje duurder. Maar wel goed om te onthouden!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Weet niet of je meer gaat bestellen dan alleen die onderdelen, maar je hebt de invoerkosten wel meegerekend toch? Vraag is of het dan voor een paar kleine onderdelen nog interessant is?

Prijzen zou je ook kunnen vergelijken met die in Duitsland. KLIK
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef: 17 jun 2022 10:56 Prijzen zou je ook kunnen vergelijken met die in Duitsland. KLIK
Interessante site!
Helaas komt de Vivio niet (meer) voor in het drop-downmenu...
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef: 17 jun 2022 10:56 Weet niet of je meer gaat bestellen dan alleen die onderdelen, maar je hebt de invoerkosten wel meegerekend toch? Vraag is of het dan voor een paar kleine onderdelen nog interessant is?

Prijzen zou je ook kunnen vergelijken met die in Duitsland. KLIK
Alleen de verdelerkap en gerelateerde onderdelen omdat ik die nergens anders redelijk geprijsd kan vinden. Omdat ik onder de 150 euro zit dan geen invoerkosten, alleen btw dacht ik.

Amayama:
22162KA181: $14.95
22157KA040: $5.01
22171KA020: $2.21
Verzendkost: $8.63
Totaal: $30.80
BTW: ~$6.50
Totaal (in euro): ca 37

Duitsland:
22162KA181: €44,10
22157KA040: niet te krijgen
22171KA020: €6,50
Totaal ~50 eu

Megazip:
22162KA181: $21.81
22157KA040: $7.36
22171KA020: $3.54
En staat bij dat het ook nog uit Japan komt dus wellicht nog gedoe met btw.


Wel fijn dat jullie allemaal meedenken, deze sites kunnen altijd nog van pas komen!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Als je de btw al direct bij de bestelling betaald aan Amayama, dan klopt jouw berekening inderdaad. Als dat niet het geval is, dan betaal je de btw hier nog en dan komt er volgens mij nog 4 euro (PostNL) aan inklaringskosten bij. Ook dat is nog wel te overzien gezien de prijzen bij de andere webshops.

Ik had de verzendkosten een stuk hoger verwacht en de Duitse prijzen wat lager. Vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ging dat het wat goedkoper zou zijn om het wellicht gewoon bij de dealer te halen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

De afgelopen tijd heb ik weer mooi gebruik gemaakt van de Vivio met o.a. een kampeervakantie door Engeland en Wales. Ik verbaas me toch altijd over hoeveel er eigenlijk in zo'n klein autootje past als je de bank platgooit. In Engeland kwam er nog een kei-car fanaat naar ons toe om even gedag te zeggen en met de vraag of hij even in de auto mocht zitten, altijd leuk.

Helaas heb ik nu ook wat minder leuks vermoedelijk. Afgelopen week op een wat langere rit hoorden we een ratel linksvoorin de auto (bestuurderszijde dus) die voornamelijk aanwezig was tussen 90 & 100km/u maar ook plots verdween als je harder dan deze snelheid ging (105/110). In eerste instantie dacht ik aan een los onderdeel wat resoneerde bij een specifiek toerental dus gewoon doorgereden. De dag erna peilde ik en bleek het motoroliepeil ietwat te laag te zijn (een cm onder minimum?) dus gelijk een liter erbij gegooid. Nu twijfel ik zelf een beetje aan mijn eigen vermoeden (resonerend onderdeel), misschien dat het de krukaslagers zijn/waren die het ratelend geluid maken. Ik heb na het bijvullen niet meer gereden, dus ik weet niet of dit de ratel verholpen heeft, maar morgen ga ik het maar even uitzoeken. Hopelijk is de ratel weg (of vind ik een loszittend onderdeel), maar echt gerust ben ik er niet op.

Iemand anders toevallig ervaring met een ratelend geluid voorin? (al zijn geluiden natuurlijk notoir lastig; wat noemt men een ratel)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Als het motor lagers zijn, dan is het vrijwel altijd voortdurend hoorbaar. Ik zou eerder aan stevige onbalans denken (loodjes verloren) of een homokineet die het aan het opgeven is. Al eronder gekeken - ashoezen nog heel?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Gaat het mee met het toerental? Voel je iets in je stuur tijdens de ratel, of niets geks?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Nog niet, zal ik ook direct naar kijken morgen.
Ik dacht altijd dat je een versleten homokineet voornamelijk in bochten hoorde?

De ratel voel je niet in het stuur in elk geval, en ik heb wel het gevoel dat het met het toerental meegaat (maar dus op een gegeven moment verdwijnt).

Mocht ik morgen nog steeds de ratel horen e.d. maak ik even een afspraak met de garage om het zeker te weten, maar het is fijn om alvast enigszins een idee te hebben van wat ik kan verwachten.
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Laatbloeier »

Emile0103 schreef: 08 sep 2022 12:42 Ik dacht altijd dat je een versleten homokineet voornamelijk in bochten hoorde?

De ratel voel je niet in het stuur in elk geval, en ik heb wel het gevoel dat het met het toerental meegaat (maar dus op een gegeven moment verdwijnt).
Als het de buitenste homokineet is hoor je het vaak bij sturen meer idd., maar als de binnenste versleten is dan hoor je het steeds. Is alleen wel snelheidsafhankelijk en niet zozeer van het toerental. M.a.w. in verschillende versnellingen zou een versleten homokineet of wiellager hetzelfde moeten klinken.
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Ah duidelijk. Ik zou eerder zeggen toerentalafhankelijk en niet zozeer snelheidsafhankelijk.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Het zou iets simpels kunnen zijn als het hitteschild van de middenpijp. Die willen nog wel eens los raken.
Bij mij belanden ze dan meestal op de schroothoop. (het hitteschild dan :mrgreen: )
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Oké, even het eea getest.

Het geluid is toerental afhankelijk. Je hoort het in elke versnelling (in z'n 1 bij de 15km/u, in z'n 2 bij de 25km/u). Als je dan de koppeling indrukt verdwijnt het helemaal, zelfs al hou je dezelfde hoeveelheid toeren aan. De ashoezen zijn nog heel en ik zie weinig vet. Ik heb niet geheel onder de auto gekeken naar het hitteschild dus dat zou ik nog even kunnen doen.
De plaatselijke garagist heeft ook een rondje meegereden maar die kon er zo snel niet de vinger opleggen, en hij zei dan ook: maak maar een afspraak als je het uitgezocht wilt hebben. Nu moet ik zeggen dat die garagist volgens mij niet echt aan wat oudere auto´s klust dus ik denk dat ik liever ergens anders een afspraak maak.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Klinkt niet zo spannend gelukkig. Zolang het bij het intrappen van de koppeling niet meer hoorbaar is, dan zit het in de uitlaat, wiellagers, assen of versnellingsbak. Dat laatste lijkt mij erg onwaarschijnlijk en gezien het rechtuit gewoon aanwezig is lijken me de wiellagers ook niet de veroorzaker.

Binnenste homokineet zou kunnen, maar met hele ashoezen en weinig gepruts aan jouw auto (het is een heel net karretje) lijkt ook dat mij niet heel logisch.
Voor mij blijft de uitlaat de hoofdverdachte. Mocht je in de buurt komen, kom dan gerust langs om het te laten horen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Dat klinkt geruststellend, bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Update: het bleek verholpen te zijn na het iets strakker stellen van de koppelingskabel. Klaarblijkelijk zat ie wat aan de losse kant.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Lol, meevaller van het jaar dus :-)
Ik zet deze wel altijd zo los mogelijk, binnen de voorgeschreven tolerantie. Dacht ook eigenlijk dat deze qua vorm opgesloten zat en dus niet los kon lopen.

Hoe dan ook, als het hiermee verholpen is, dan is het gelukkig eenvoudig opgelost.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef: 23 sep 2022 22:41 Lol, meevaller van het jaar dus :-)
Ja kan je wel zeggen hahaha, altijd fijn.

Ik moet wel binnenkort maar ns een lascursus gaan volgen ben ik bang. De wielkasten voor beginnen toch wel slecht te worden.
Plaats reactie