Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat vervangen benodigdheden

Bericht door boswachterfan »

En het kostenaspect is voor mij toch ook heel bevredigend. Ik gun een garagehouder best wat winst, maar je houdt flink centjes in je zak als je dit soort kleine karweien zelf doet. Doordat ze mijn kop langzamerhand kennen bij de onderdelenboer, krijg ik ook vaak dezelfde korting als de garagepipo's. Ze vinden het wel wat, zo'n ouwe man die zelf nog onder zijn auto kruipt. :lol:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat vervangen benodigdheden

Bericht door quikfit »

Emile0103 schreef:Zeker! Techniek is gewoon leuk als je snapt hoe het werkt, als je dan zo'n thermostaat voor je hebt en snapt wat ie moet doen en waarom die het wel of niet doet is dat echt wel leuk inderdaad.
https://www.mvwautotechniek.nl/

Volgende week overhoring :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat vervangen benodigdheden

Bericht door boswachterfan »

Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat vervangen benodigdheden

Bericht door quikfit »

:okeee: :lol:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat vervangen benodigdheden

Bericht door Emile0103 »

boswachterfan schreef:En het kostenaspect is voor mij toch ook heel bevredigend. Ik gun een garagehouder best wat winst, maar je houdt flink centjes in je zak als je dit soort kleine karweien zelf doet. Doordat ze mijn kop langzamerhand kennen bij de onderdelenboer, krijg ik ook vaak dezelfde korting als de garagepipo's. Ze vinden het wel wat, zo'n ouwe man die zelf nog onder zijn auto kruipt. :lol:
Ook dat inderdaad. Voor mij ook wel fijn, in het tempo waarin ik op het moment Vivio's verslijt scheelt het als je ze zelf op kunt knappen :lol:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat vervangen benodigdheden

Bericht door boswachterfan »

Hehehe...... :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Hoi hoi,
Ben ik weer met een vraagje.

De Vivio vertoont nu met het koude, natte weer wat opstartkuren.
Als de motor koud is, stottert hij wat als je wat wil versnellen/hogere toeren wil maken. Je merkt dat de auto dan aan het inhouden is.
Als de motor warm is, heeft hij hier geen last van.

Ik denk dus dat het te maken heeft met iets in de ontsteking, en logischerwijs kom je dan uit bij de bougies.
Dit kan überhaupt geen kwaad om 'ns te controleren en preventief te vervangen lijkt me, maar denken jullie dat mijn probleem daarmee opgelost is?
Of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?

Emile
P.S. als iemand weet welke bougies voor de Vivio geschikt zijn hoor ik het graag :mrgreen:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Ik zwerf al wat jaren rond op auto- en motorfora en dit soort problemen lees je vaak. Mijn eerste vraag is dan altijd: Wanneer heeft hij zijn laatste grote onderhoudsbeurt gehad? Als dat niet bekend is, zou ik eerst daarmee beginnen. Daar zitten de bougies ook bij. Dan heb je de "gewone" oorzaken uitgesloten.

En daarna zou ik denken bij koud/vochtig weer: bougiekabels. Evt bobine(s).

Bij iedere automaterialenzaak kunnen ze je vertellen welke gloeipitten je nodig hebt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

boswachterfan schreef:Ik zwerf al wat jaren rond op auto- en motorfora en dit soort problemen lees je vaak. Mijn eerste vraag is dan altijd: Wanneer heeft hij zijn laatste grote onderhoudsbeurt gehad? Als dat niet bekend is, zou ik eerst daarmee beginnen. Daar zitten de bougies ook bij. Dan heb je de "gewone" oorzaken uitgesloten.

En daarna zou ik denken bij koud/vochtig weer: bougiekabels. Evt bobine(s).

Bij iedere automaterialenzaak kunnen ze je vertellen welke gloeipitten je nodig hebt.
Hmm, daar heb je een punt. Ik weet niet precies wanneer de auto voor het laatst een grote onderhoudsbeurt heeft gekregen.
Ik was zelf van plan om in elk geval even te wachten tot de APK in februari, en dan alles in eens te doen.

De bougies en evt bougiekabels zijn relatief simpel (zelfs voor mij :mrgreen: ) en goedkoop om zelf te doen, dus misschien dat ik dat zelf even ga proberen volgende week. Wie weet lost dat al het een en ander op.
Ik denk dat ik gewoon voor koper-nikkel bougies ga, de bougies met iridium zijn toch gauw 4x zo duur (gaan ook wel veel langer mee natuurlijk, maar ik weet niet of ik nog 90.000km in de Vivio ga rijden ;) )
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Vergeet het brandstoffilter niet! Is vaak een ondergeschoven kindje... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

quikfit schreef:Vergeet het brandstoffilter niet! Is vaak een ondergeschoven kindje... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Kan je makkelijk bij het brandstoffilter bij de Vivio?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

quikfit schreef:Vergeet het brandstoffilter niet! Is vaak een ondergeschoven kindje... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Goei, idd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Emile0103 schreef:Kan je makkelijk bij het brandstoffilter bij de Vivio?
Geen idee waar die zit...onder de auto of in de motorruimte...gewoon de slangen volgen vanaf de tank. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Bougies NGK BKR6E-11 nemen. Kosten 3,- per stuk als je een beetje zoekt!
Brandstoffilter zit voor het linker achterwiel tegen de bodem. Heb deze meerdere malen vervangen, maar nooit gerelateerde klachten gehad. Het filter is goed te vervangen, maar met dit koude weer vaak een hel om de slangen los te krijgen.

Het gestotter is een heel bekend euvel bij de Vivio. Dit kunnen bougiekabels zijn, maar in 80% van de gevallen zit het in de verdeler. Dit los je op door verdeler+rotor+pakking(!) te vervangen. Je kunt er dan weer een paar jaar tegen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Wist niet dat zo'n karretje nog een verdeler kap had,dat is dan inderdaad een flinke kanshebber wat betreft inhouden.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef:Bougies NGK BKR6E-11 nemen. Kosten 3,- per stuk als je een beetje zoekt!
Brandstoffilter zit voor het linker achterwiel tegen de bodem. Heb deze meerdere malen vervangen, maar nooit gerelateerde klachten gehad. Het filter is goed te vervangen, maar met dit koude weer vaak een hel om de slangen los te krijgen.

Het gestotter is een heel bekend euvel bij de Vivio. Dit kunnen bougiekabels zijn, maar in 80% van de gevallen zit het in de verdeler. Dit los je op door verdeler+rotor+pakking(!) te vervangen. Je kunt er dan weer een paar jaar tegen.
Oei, de verdeler vervangen klinkt niet als iets wat je makkelijk zelf kunt doen of wel? Toevallig foto's van het monteursboekje? :D

Verder ga ik in elk geval aan de slag met de bougies en het brandstoffilter. Dank jullie wel voor de tips!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Laatst gewijzigd door quikfit op 13 dec 2020 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Heb je niet toevallig een doe het zelf garage in de buurt? Je huurt voor klein geld een brug en wordt ook nog geholpen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Dit is juist een van de simpelste klusjes die je kunt doen. Zijn 2 boutjes en opletten dat je de bougiekabels op de juiste plek terug drukt.

Gaat dus om positie 2, 3 en 4. Die laatste is aftermarket volgens mij niet te krijgen, maar is wel essentieel om vocht weg te houden, want dat is wat het gestotter veroorzaakt.

Het zouden ook de kabels kunnen zijn, maar dat is bij vochtig weer in het donker snel te zien.
Bijlagen
0A45D600-5E0F-4AB7-A275-CA4E812B2723.jpeg
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Zit hier ook nog zo'n kool stiftje in de verdeelkap? De rotor goed schoonmaken en het veertje van het kool stiftje een beetje (!) uit rekken hielp vroeger ook. Tijdelijk dan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Ja, die zit er in inderdaad.
Maar dit is echt een vocht probleem gecombineerd met componenten die hun langste tijd gehad hebben.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

boswachterfan schreef:Zit hier ook nog zo'n kool stiftje in de verdeelkap? De rotor goed schoonmaken en het veertje van het kool stiftje een beetje (!) uit rekken hielp vroeger ook. Tijdelijk dan.
Gewoon vervangen...kost niks een rotortje en een kappie.Een vers kabelsetje(incl. bobine kabel) en bougies en het autootje is weer top! :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

quikfit schreef: Gewoon vervangen...kost niks een rotortje en een kappie.Een vers kabelsetje(incl. bobine kabel) en bougies en het autootje is weer top! :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ja, ben ik wel van plan inderdaad :) kleine investering, groot plezier. Wat zouden jullie doen mbt de pakking? Ik heb die ook niet kunnen vinden online. Nu is er wel vloeibare pakking, maar geen idee of dat enigszins werkt. Oude pakking hergebruiken lijkt me ook een no-go.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Gewoon inspecteren...anders naar de dealer en hopen dat het nog leverbaar is.
Je maakt je al druk om een pakking zonder hem gezien te hebben...en ik zou geen vloeibare pakking gebruiken.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Haha daar heb je gelijk in hoor. Misschien is die nog wel oké :)

Iets te veel doemdenken dat alles vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Gewoon origineel bestellen. Je zult de eerste niet zijn die voor 40 euro zijn verdeler en rotor vervangt en vervolgens problemen blijft houden.
Pakking kostte enkele jaren terug nog geen 5 euro. Geen idee van de actuele prijs..
"I feel Legacy"
JaapvanderLoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2021 18:50

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door JaapvanderLoo »

De garage waar ik mijn Vivio uit begin 2001 in onderhoud heb kan geen verdeler en rotor voor mijn Vivio vinden...
Kan iemand me/hem helpen?
Heb nu een klein stotterprobleempje tijdens regenachtige dagen. :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Originele nummers zijn:

Verdelerkap: 22162KA181
Rotor: 22157KA040
Pakking: 22171KA020
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

JaapvanderLoo schreef:De garage waar ik mijn Vivio uit begin 2001 in onderhoud heb kan geen verdeler en rotor voor mijn Vivio vinden...
Kan iemand me/hem helpen?
Heb nu een klein stotterprobleempje tijdens regenachtige dagen. :)
Ik kon de onderdelen ook zo snel niet krijgen, veel is (tijdelijk) uitverkocht. Al had ik wel een rotor gevonden, maar de kap dan weer niet. Ook niet met de origineel nummers.

Even afwachten dus.
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

M'n Vivio wordt komende donderdag 26, dus ik ben van plan om 'm even te verwennen.

Ik zat te denken aan verse olie en oliefilters.
Nu heb ik wat rondgekeken op dit forum en zag ik dat 10W40 aangeraden wordt voor de Vivio, dus gaan we daarvoor.
Verder heb ik wat rondgekeken, en aangezien ik nog een vrije beginner ben ga ik het toch even vragen.

Is het aan te raden om twee olieverversingen kort achter elkaar te doen met nieuwe filters?
En maakt het nog uit of je een B-merk oliefilter gebruikt, en een vervolgvraag hierop is gelijk, wat is eigenlijk een goed oliefilter merk?

Oh! En enig idee hoeveel motorolie er in moet? EDIT: Gevonden! 2.7 liter :D

Bedankt voor jullie hulp :)
Plaats reactie