2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
hooi allemaal ik ben björn en beetje spoor bijster heb een wrx 2.5 L turbo gekocht daar is 5000 km nieuwe 5 in gegaan (bij de dealer en gecontroleerd door te bellen naar de dealer) en nieuwe koppeling nu 5000 km later 3e versnelling er uit alle tanden op de primaire as helemaal weg nou prima nieuwe 3 - 4 kit van de dealer er in na 10 km 2e versnelling helemaal naar de getver alles bij normaale doorschakeling van max 4000 - 5000.
geen gerace of offroad gedoe gewoon normaal rijden.
blijf ik geld in deze versnellingsbak pompen en heb ik gewoon pech of is er misschien iets met deze bak dat ik beter een andere bak er op kan zetten?
want zo is de subaru lol er gouw van af natuurlijk.
ik had al gelezen dat deze bakken ruk slap waren maar dit is wel heel erg komop hé
graag wat advies van het forum
geen gerace of offroad gedoe gewoon normaal rijden.
blijf ik geld in deze versnellingsbak pompen en heb ik gewoon pech of is er misschien iets met deze bak dat ik beter een andere bak er op kan zetten?
want zo is de subaru lol er gouw van af natuurlijk.
ik had al gelezen dat deze bakken ruk slap waren maar dit is wel heel erg komop hé
graag wat advies van het forum
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Geen garantie van de dealer op de reparaties?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
ja op de onderdelen die vervangen zijn de 3 - 4 - 5 dus..
en 10km later 2 eruit vind het gewoon erg apart voor zo een "degelijk" merk voor rally zulke bagger kwaliteit kan zijn dus zal het probleem dan in de bak zitten of schakelstangen of totaal wat anders of zet ik nu een nieuwe 1-2 set erin dus weer 250 euro ex en dan zijn alle versnellingen nieuw en is het wel goed...
auto heeft 250dkm maar dealer onderhouden bak zag er gewoon perfect uit toen die open ging voor 3-4 netjes nieuwe 75-90 dure olie...
en 10km later 2 eruit vind het gewoon erg apart voor zo een "degelijk" merk voor rally zulke bagger kwaliteit kan zijn dus zal het probleem dan in de bak zitten of schakelstangen of totaal wat anders of zet ik nu een nieuwe 1-2 set erin dus weer 250 euro ex en dan zijn alle versnellingen nieuw en is het wel goed...
auto heeft 250dkm maar dealer onderhouden bak zag er gewoon perfect uit toen die open ging voor 3-4 netjes nieuwe 75-90 dure olie...
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Ik zou de bak gewoon weer laten controleren en repareren,een andere bak is duurder...dan heb je een bak die goed is. Vraag wel of je dan garantie hebt op de gehele bak zodat er geen misverstanden ontstaan als de bak om wat voor reden weer mankementen gaat vertonen.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
moi,
ik ben van mening dat je toon ietwat to popiejopie over komt: "ik had al gelezen dat deze bakken ruk slap waren maar dit is wel heel erg komop hé" en "zulke bagger kwaliteit" lijken wel overgang tiener naar twintiger taal... Maarja wat weet ik er van.
goed, dat ter zijde.
een bak waarvan steeds vaker versnellingen stuk gaan lijkt mij meer dat de bak met minder aandacht inklaar gezet word.
net wat quickfit zegt lijkt mij dat je garantie hebt op de reparatie: binnen 10km een ander versnelling stuk na een bak reparatie.
onze 2.5 T Impreza WRX van 2004 en de huidige WRX van 2009 (hatchback) zijn bak-technisch volledig probleemloos (allebei boven de 200kkm en lang niet altijd netjes rijden).
iig suc6 met de afhandeling.
ik ben van mening dat je toon ietwat to popiejopie over komt: "ik had al gelezen dat deze bakken ruk slap waren maar dit is wel heel erg komop hé" en "zulke bagger kwaliteit" lijken wel overgang tiener naar twintiger taal... Maarja wat weet ik er van.
goed, dat ter zijde.
een bak waarvan steeds vaker versnellingen stuk gaan lijkt mij meer dat de bak met minder aandacht inklaar gezet word.
net wat quickfit zegt lijkt mij dat je garantie hebt op de reparatie: binnen 10km een ander versnelling stuk na een bak reparatie.
onze 2.5 T Impreza WRX van 2004 en de huidige WRX van 2009 (hatchback) zijn bak-technisch volledig probleemloos (allebei boven de 200kkm en lang niet altijd netjes rijden).
iig suc6 met de afhandeling.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
wat vervelend dat jij je aangevallen voelt door mijn teleurgestelde taal we zijn tenslotte allemaal alleen maar mensen
ik denk dat ik nog 1 maal nieuwe tandwielen in de bak laat zetten waarschijnlijk is dat een set met 1e en 2e versnelling dan zijn alle versnellingtandwielen nieuw en dan hopen dat het normaal aantal km mee gaat.
ik denk dat ik nog 1 maal nieuwe tandwielen in de bak laat zetten waarschijnlijk is dat een set met 1e en 2e versnelling dan zijn alle versnellingtandwielen nieuw en dan hopen dat het normaal aantal km mee gaat.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Laat de lagers ook controleren!
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Denk dat als je tandwielen aan het verslinden bent dat er toch echt iets grandioos mis is met de spelingen van de bak zelf, dat er iets rond zweeft/los zit dat tussen de tanden kan komen, of iemand de term "Hufter proof" echt aan het uitproberen is geweest. Een tandwiel strip je niet zomaar even 1-2-3.
Ik zou persoonlijk het door de garage laten maken, de bonnetjes van de andere onderdelen overhandigen en vragen/zorgen dat er iets van garantie op het werk zit, lijkt mij doodzonde om er geld in te blijven stoppen wetende dat er telkens een ander onderdeel kapot gaat. Dat de 5e versnelling al een keer vervangen is geweest zou eigenlijk ook al een hoop vraagtekens moeten oproepen hoe of wat (Hoe sloop je de 5e versnelling bij normaal gebruik, dan moet er toch iets grandioos mis zijn?)
Heb al vaker synchromesh problemen gehoord voor de 1 en 2 bij koude bakken, maar nog nooit versleten tandwielen.
(Behalve bij mensen die vanuit stilstand 350-400pk over een standaard aandrijflijn jagen alsof het een Audi R8 met launch control is...Maar dan klappen ze meestal ook dramatisch uit elkaar )
Ik zou persoonlijk het door de garage laten maken, de bonnetjes van de andere onderdelen overhandigen en vragen/zorgen dat er iets van garantie op het werk zit, lijkt mij doodzonde om er geld in te blijven stoppen wetende dat er telkens een ander onderdeel kapot gaat. Dat de 5e versnelling al een keer vervangen is geweest zou eigenlijk ook al een hoop vraagtekens moeten oproepen hoe of wat (Hoe sloop je de 5e versnelling bij normaal gebruik, dan moet er toch iets grandioos mis zijn?)
Heb al vaker synchromesh problemen gehoord voor de 1 en 2 bij koude bakken, maar nog nooit versleten tandwielen.
(Behalve bij mensen die vanuit stilstand 350-400pk over een standaard aandrijflijn jagen alsof het een Audi R8 met launch control is...Maar dan klappen ze meestal ook dramatisch uit elkaar )
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Dit kan niet anders als een gevalletje compleet onkundige reparateur zijn. De 5 strip je al nooit met een originele of mild getunede wrx. De 3 zou in theorie nog kunnen, al is dat bij de 2.5 (en dus 2005+) hoogst onwaarschijnlijk. Een beetje monteur zou zoeken naar een oorzaak waarom de 5 stuk gegaan is.
Dat die 3 zo kort na de reparatie van de 5 gaat zegt mij genoeg. De 2 sneuvelt ook praktisch nooit.
De 5-bakken die wat minder misbruik konden verdragen zijn tot 1998 toegepast. Die van 99 en jonger (ty754xxxx bakcode) waren al beduidend beter waarbij die van na 2004 probleemloos zijn. Uiteraard wel zolang de smering op orde is.
Ik zou adviseren om de prutser die al 2 keer die bak open gehad heeft niet meer met zijn vingers aan je auto of onderdelen te laten komen.
Er is nu geen reden meer om aan een andere bak te beginnen. Alle tandwielen zijn immers nieuw dalijk. Ik zou de bak wel bij een vakman laten reviseren met het verhaal erbij uitgelegd zodat hij wel wat verder zal kijken als alleen het meest kapotte onderdeel vervangen. Dan heb je ook gelijk 3 of 6 maanden garantie op je bak.
Dat die 3 zo kort na de reparatie van de 5 gaat zegt mij genoeg. De 2 sneuvelt ook praktisch nooit.
De 5-bakken die wat minder misbruik konden verdragen zijn tot 1998 toegepast. Die van 99 en jonger (ty754xxxx bakcode) waren al beduidend beter waarbij die van na 2004 probleemloos zijn. Uiteraard wel zolang de smering op orde is.
Ik zou adviseren om de prutser die al 2 keer die bak open gehad heeft niet meer met zijn vingers aan je auto of onderdelen te laten komen.
Er is nu geen reden meer om aan een andere bak te beginnen. Alle tandwielen zijn immers nieuw dalijk. Ik zou de bak wel bij een vakman laten reviseren met het verhaal erbij uitgelegd zodat hij wel wat verder zal kijken als alleen het meest kapotte onderdeel vervangen. Dan heb je ook gelijk 3 of 6 maanden garantie op je bak.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
thanks voor de input zo ver iedereen.
maandag weer de bak eronder vandaan trekken en dan eens zien wat wijsheid is.
maandag weer de bak eronder vandaan trekken en dan eens zien wat wijsheid is.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
oke het subaru avontuur tot nu toe.
ik heb een nieuwe gereviseerde bak gekocht bij een erkent bedrijf bak was helemaal mooi schoon en gereviseerd volgens het bedrijf heb ook 6 maanden garantie maar helaas na 500 meter rijden en bij het opschakelen naar de vijfde versnelling een knarsend geluid alsof de synchro er totaal uit ligt .... tot zo ver de "gereviseerde" bak.
ik kan de bak terug brengen en me geld terug krijgen maar nu dus mijn vraag kan er nog iets afgesteld worden ergens aan de schakel stangen dat hij er net niet lekker in gaat of iets dergelijks of is het echt gewoon de synchro en is hij helemaal niet gereviseerd?
gr
thanks
ik heb een nieuwe gereviseerde bak gekocht bij een erkent bedrijf bak was helemaal mooi schoon en gereviseerd volgens het bedrijf heb ook 6 maanden garantie maar helaas na 500 meter rijden en bij het opschakelen naar de vijfde versnelling een knarsend geluid alsof de synchro er totaal uit ligt .... tot zo ver de "gereviseerde" bak.
ik kan de bak terug brengen en me geld terug krijgen maar nu dus mijn vraag kan er nog iets afgesteld worden ergens aan de schakel stangen dat hij er net niet lekker in gaat of iets dergelijks of is het echt gewoon de synchro en is hij helemaal niet gereviseerd?
gr
thanks
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Hoe kan nou elke bak die eronder gaat gelijk aan stront lopen? Daar krijg je toch grijze haren van?
Gaat er wel (de juiste hoeveelheid en viscositeit) olie in?
Gaat er wel (de juiste hoeveelheid en viscositeit) olie in?
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
hij is niet aan stront gelopen? laatste bak was blijkbaar al niet goed. of er moet iets af te stellen zijn aan de stangen wat mij vreemd lijkt. (500 meter alleen pad op en af gereden met de auto om de versnellingen te testen).
gaat gewoon 75-90 3.2 liter in duurste die er was en voorgeschreven op kenteken.
ik sta zelf erg perplex hoe dit nu kan.
gaat gewoon 75-90 3.2 liter in duurste die er was en voorgeschreven op kenteken.
ik sta zelf erg perplex hoe dit nu kan.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Haal hem er zelf uit en laat een andere gereviseerde bak inbouwen...kan je altijd zeiken en heb je geen discussie.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Als ik me niet vergis moet er tussen de 4,5 en 5 liter in bij een volledig droge bak. Verversen is al een liter of 4.
3,2 is dus niet bijster veel...
3,2 is dus niet bijster veel...
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Uit welke regio kom je? Je kan je auto ook hier een keer neerzetten, dan fix ik hem voor je.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
auto staat in mijn garage in woerden.
hebben een brug en gereedschap dus je kan evt ook onze kant op komen als je een oplossing weet hoor ik het graag voor ik morgen weer de bak er onder vandaan ga halen en terug brengen naar het bedrijf waar hij vandaan komt.
pb is altijd welkom voor een eventuele oplossing of waarom ik niet deze bak zal terug brengen en een ander ga zoeken.
kroon olie zegt 3.2 liter voor een 5 bak en 4.2 liter voor een 6 bak dus misschien bedoel je een 6 bak.
hebben een brug en gereedschap dus je kan evt ook onze kant op komen als je een oplossing weet hoor ik het graag voor ik morgen weer de bak er onder vandaan ga halen en terug brengen naar het bedrijf waar hij vandaan komt.
pb is altijd welkom voor een eventuele oplossing of waarom ik niet deze bak zal terug brengen en een ander ga zoeken.
kroon olie zegt 3.2 liter voor een 5 bak en 4.2 liter voor een 6 bak dus misschien bedoel je een 6 bak.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Ik kom niet op locatie sleutelen.
Oplossing is niet te zeggen zonder het met eigen ogen te zien. De kans dat je 3 keer op een rij simpelweg pech hebt is wel erg klein.
Met zoveel pech zou ik zeggen; controleer eens of je eindoverbrenging van de bak hetzelfde is als die van het achterdiff. God weet wat er 5000 km terug precies gedaan is. Voor hetzelfde heb je een 4.11 achterdiff op een 3.54 voordiff. Als het middendiff dan zegt; ik geloof het wel, dan kan he zomaar zijn dat de bak tandjes gaat tuffen.
En wat zegt je peilstok mbt de olie? Niet alles wat op internet staat is waar namelijk. Die peilstok is leidend.
Oplossing is niet te zeggen zonder het met eigen ogen te zien. De kans dat je 3 keer op een rij simpelweg pech hebt is wel erg klein.
Met zoveel pech zou ik zeggen; controleer eens of je eindoverbrenging van de bak hetzelfde is als die van het achterdiff. God weet wat er 5000 km terug precies gedaan is. Voor hetzelfde heb je een 4.11 achterdiff op een 3.54 voordiff. Als het middendiff dan zegt; ik geloof het wel, dan kan he zomaar zijn dat de bak tandjes gaat tuffen.
En wat zegt je peilstok mbt de olie? Niet alles wat op internet staat is waar namelijk. Die peilstok is leidend.
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Dat met die voor en achterdiff zou best wel eens kunnen dat die verschillend zijn...
Want binnen enkele kilometers een versnellingsbak aan gort draaien dat vind ik wel heel knap...
Want binnen enkele kilometers een versnellingsbak aan gort draaien dat vind ik wel heel knap...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
3,2L lijkt mij ook te weinig, maar geen reden om zo snel een bak te slopen
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Ik lees dat telkens het gevolg wordt gerepareerd.
Is er ook al eens naar de oorzaak gekeken?.
Zit er niet een te sterke koppeling in.
Doe je zelf iets verkeerd?
Verschillende diff ratio krijg je niet deze tandwiel schades.
De visco wordt wel warm en de auto gaat zwaar rijden.
Maar niet binnen 500 meter.
Beetje chauffeur stopt dan.
Eric
Is er ook al eens naar de oorzaak gekeken?.
Zit er niet een te sterke koppeling in.
Doe je zelf iets verkeerd?
Verschillende diff ratio krijg je niet deze tandwiel schades.
De visco wordt wel warm en de auto gaat zwaar rijden.
Maar niet binnen 500 meter.
Beetje chauffeur stopt dan.
Eric
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Ik kan de sterkte van de koppeling en het kapotdraaien van de bak niet echt met elkaar rijmen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Heel simpel, hoe sterker de motor des te zwaarder de koppeling.
Vaak na tunig gaan de koppelingen wel eens slippen, dan is het advies
om een zwaardere koppeling er in te zetten.
Een meerplaats koppeling bv.
Als je die in 1 klap laat opkomen krijgt de bak veel meer te verduren.
Is algeheel bekend.
Eric
Vaak na tunig gaan de koppelingen wel eens slippen, dan is het advies
om een zwaardere koppeling er in te zetten.
Een meerplaats koppeling bv.
Als je die in 1 klap laat opkomen krijgt de bak veel meer te verduren.
Is algeheel bekend.
Eric
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
De kans dat er nog met een wrx 5-bak gereden wordt met de koppeling die jij omschrijft is nihil.m
Dat is ook algeheel bekend
Dat is ook algeheel bekend
Re: 2.5 L turbo wrx 5 bak problemen advies gevraagd
Tot zover duidelijk..erichendri schreef:Heel simpel, hoe sterker de motor des te zwaarder de koppeling.
Vaak na tunig gaan de koppelingen wel eens slippen, dan is het advies
om een zwaardere koppeling er in te zetten.
Een meerplaats koppeling bv.
Als je die in 1 klap laat opkomen krijgt de bak veel meer te verduren.
Is algeheel bekend.
Eric
Maar dan nog binnen enkele kilometers een versnellingsbak aan snot rijden , dan gaat er ergens iets heel erg fout..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene