Vervanging stukgelopen motor:(

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
2.0 R Legacy2006
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 16:52

Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door 2.0 R Legacy2006 »

Beste subaru fans. Ik ben nieuw hier, en heb een grote voorliefde voor subaru's. Zelf heb ik dit jaar een legacy uit 2006 gekocht en ik ben nog steeds verliefd. 1650000 KM bij aankoop en nu al 1950000 KM. Helaas is de motor stukgelopen door een olieprobleem, en ben hopeloos op zoek naar een VERVANGENDE 2.0 R motor, maar ik heb niet zoveel kennis over het inbouwen van een vervangende motor. Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Wat als het niet past en hoe sluit ik zoiets aan? Ik wil het graag zelf doen aangezien de reparatie evenveel is als mijn aankoopprijs... is dit zeeer ingewikkeld? Of prima te doen. Ik ben een handige jongen alleen Ik weet even niet waar ik moet beginnen..... help me out!

Tot horens.

Maurits :sti:
2.0 R Legacy2006
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 16:52

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door 2.0 R Legacy2006 »

Zijn EJ20 MOTOREN MET elkaar uit te wisselen? Bv uit een forester uit 2002 met de legacy uit 2006 of een impreza uit 2005 met de legacy van mij?
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door SubieForest »

Ha Maurits,

Als je eenmaal een idee hebt van wat er bij komt kijken is het denk ik het makkelijkste om eerst een vervangende EJ20 op te zoeken. Als je dan bezig bent om het huidige blok eruit te halen, kan je mooi in één keer door en hoef je niet te wachten op een nieuwe motor, maar dat is mijn mening ;) . Je kan natuurlijk ook eerst gewoon eens kijken of het lukt om de huidige motor er uit te halen en daarna pas een nieuwe motor te gaan zoeken. Wat het handigste is zal je denk ik toch zelf moeten beoordelen. Als je er genoeg vertrouwen in hebt dat je het huidige blok eruit krijgt kan je meteen een nieuwe zoeken denk ik.
Hier heb ik bijvoorbeeld een EJ20 uit een Legacy van 2005 gevonden: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/5009795/
Of die helemaal compatibel is met jouw auto durf ik zo niet met zekerheid te zeggen (volgens mij zijn die blokken veelal hetzelfde, maar daar heb ik niet genoeg ervaring mee om dat met zekerheid te zeggen). Daar zou iemand anders misschien meer over kunnen vertellen.

Het wisselen van een motorblok is denk ik wel zelf te doen als je redelijk handig bent. Ik had er namelijk ook geen ervaring mee, maar ben er met mijn Libero gewoon maar aan begonnen.
Het is zaak om eerst alle slangen, stekkers, uitlaatdelen en degelijke van het huidige blok te labelen en los te halen. Je kan alle slangen en stekkers labelen en eventueel een nummer geven. Dan kan je vervolgens in een excelsheetje overzichtelijk weergeven welke waar hoort en in welke volgorde je alles heb los gehaald, niet dat dat noodzakelijk is, maar voor mijzelf vond ik het wel overzichtelijk. Ik zou je in ieder geval aanraden om van alles wat je ziet foto's te maken, zodat je straks alles weer op dezelfde manier kan terugschroeven. Beter te veel foto's dan te weinig is mijn motto :D !

Als alle slangen en dergelijk eenmaal los zijn zijn is het zaak om de motorsteunen te ontlasten. Dit kan je doen door met een motorkraan het boxerblok iets omhoog te takelen. De versnellingsbak moet hier ergens ook losgekoppeld worden, maar ik zou zo niet precies weten welk moment daar het beste voor is. Als je alles los hebt kun je de boxermoter er volgens mij het beste met een motorkraan uit het motorruim takelen.

Op internet zijn een paar video's waar je misschien wel wat aan kan hebben:
Deze 3-delige serie bijvoorbeeld:
- 1: https://www.youtube.com/watch?v=HYHda9crVec
- 2: https://www.youtube.com/watch?v=HzBcuUOjYFc
- 3: https://www.youtube.com/watch?v=Gh3aPa5L8BU

Of deze, met een EJ25.
- - https://www.youtube.com/watch?v=-cMPyRgWrOU
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door JSE »

Is revisie van je huidige motor geen optie? Dan weet je wat je hebt en koop je zeker niet andermans ellende.

Geen idee waar in het land je zit, maar wellicht kan ik iets voor je betekenen in het revisie verhaal...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door erichendri »

Zit idd ook eerder aan revisie te denken, kost je gauw 3500-4000€.
Motor kan je er zelf uit halen maarrrrr ik zou het eerder helemaal uitbesteden.
Zelf uit- en inbouwen hadden wij leergeld mee gedingesd, kan niet op het woord komen.
Van de Velde en Mark Verhoeven zijn bekende namen in de revisiewereld.
Bij Penders zou ik nooit een motor weghalen, zijn grote oplichters.
Motoren zijn niet uit te wisselen, je hebt ze met 125,135 en 158 pk.
Laatste is met dubbele nokkenas.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door Tanisha »

Blok wat aan gebrek smering stuk is gelopen moet je niet meer willen reviseren je komt altijd meer ellende tegen als je lief is.

Wat je absoluut wel moet doen is het oude blok helemaal uit elkaar halen en kijken hoe die in elkaar zit en wat de schade nu eigenlijk was.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Motoren zijn niet uit te wisselen, je hebt ze met 125,135 en 158 pk.
Laatste is met dubbele nokkenas.
De 2.0R is er in 150pk en 160pk(Impreza) en 165pk(Legacy) volgens mijn info...ik zou het er niet op wagen om een ander type motor te gaan proberen erin te hangen voordat je 100% zeker bent.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door erichendri »

Hoe is hij stukgelopen?
Zit er een tik in?
Loopt hij nog.

Eric
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door JSE »

Tanisha schreef:Blok wat aan gebrek smering stuk is gelopen moet je niet meer willen reviseren je komt altijd meer ellende tegen als je lief is.

Wat je absoluut wel moet doen is het oude blok helemaal uit elkaar halen en kijken hoe die in elkaar zit en wat de schade nu eigenlijk was.
Dat is op voorhand totaal niet te zeggen. Kun je pas iets zinnigs over zeggen wanneer de boel open ligt.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door Tanisha »

Ik heb genoeg motoren gereviseerd om er van de schrikken als het met te min olie gedraaid heeft.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door JSE »

:mrgreen: Dan heb je sneller schrik als mij
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door erichendri »

Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je doorrijdt met je lampje.
De meeste maar erg kort.
Ook praten we hier over een subarumotor en geen saabmotor.

Eric. :mrgreen:
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door DucATIRadeon »

jullie speculeren er lekker op weg, laat de topic starter maar eens aangeven hoe en wat... het is verdacht stil van zijn kant.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door SubieForest »

erichendri schreef:Bij Penders zou ik nooit een motor weghalen, zijn grote oplichters.
Motoren zijn niet uit te wisselen, je hebt ze met 125,135 en 158 pk.
Laatste is met dubbele nokkenas.

Eric
quikfit schreef:
erichendri schreef:Motoren zijn niet uit te wisselen, je hebt ze met 125,135 en 158 pk.
Laatste is met dubbele nokkenas.
De 2.0R is er in 150pk en 160pk(Impreza) en 165pk(Legacy) volgens mijn info...ik zou het er niet op wagen om een ander type motor te gaan proberen erin te hangen voordat je 100% zeker bent.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Oké, er zijn dus behoorlijke verschillen tussen die motoren en penders is niet aan te raden. Weer wat geleerd ;) :okeee:
DucATIRadeon schreef:jullie speculeren er lekker op weg, laat de topic starter maar eens aangeven hoe en wat... het is verdacht stil van zijn kant.
;), iedereen denk gelukkig wel mee. Maurits heeft nog niet gereageerd nee, maar het eerste bericht is gisteren geplaatst, misschien checkt hij het binnenkort weer.

Maar iets meer info is misschien wel handig inderdaad. Wat versta je onder 'stukgelopen''? Net wat Eric zegt, loopt het blok nog of zit ie vast? Als hij nog loopt, zit er een tik in?
Weet je misschien wat de oorzaak van het stuklopen is, ik noem maar een dwarsstraat: is de oliepomp niet oké, zat er verkeerde of hele oude olie in of doet het oliedruklampje het niet bijvoorbeeld?

Als het blok gedemonteerd is kunnen ze bij een motorrevisiebedrijf in ieder geval meestal vrij snel aangeven of iets nog te reviseren is of niet. Dat was bij mij tenminste wel het geval. Had namelijk twee gedemonteerde driecilinders bij mij, bij de een zag hij binnen 5 seconden dat die door iemand anders op een onjuiste wijze was gehoond, de ander (het origineel dat in de bus zat) was nog wel te repareren. Die motor liep verder nog wel, maar als hij echt warm was ging het olielampje af en toe knipperen. Daarnaast zat er ook een tik in, maar die hoorde ik in eerste instantie niet (gebrek aan ervaring). Of iets te reviseren is hangt van de hoeveelheid slijtage van de onderdelen af. Oftewel, hoe stukgelopen is 'stukgelopen' ;)?
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
2.0 R Legacy2006
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 16:52

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door 2.0 R Legacy2006 »

Beste allen, dank voor het meedenken met mijn issue. Deze auto van mij had inderdaad een tik. Een heel duidelijk tikje voor in de motor en dit ging van niet kwaad, tot veel erger. Ik heb er van geleerd dat dat een signaal is waaruit veel problemen kunnen voortkomen en hier zal ik in het vervolg direct op reageren. De auto is op de A50 stuk gegaan en heb een groot gat in het carter. Ik kan van bovenaf zo naar binnen kijken. Overal olie en metaalslijpsel!!

Ik heb de wagen vorige week bij de subaru-dealer in Friesland ondergebracht, en die heeft mij verteld dat de motor vervangen moet worden. Nou tel dat allemaal maar bij elkaar op als zo'n blok 2500 euro is. En dan moet ie er ook nog in!

Bij penders heb ik een (naar eigen zeggen) een geschikt blok gevonden, die met 30 000 op de teller. (2.0R 4 cyl.) Voor 2750 euro!! Behoorlijk wat als je het mij vraagt. Daarnaast heb ik niet veel positieve reacties gehoord over dat bedrijf. Ik ben aan het overwegen om misschien andere keuzes te maken met betrekking tot de legacy. Toffe bak maar staat nu levenloos in het hondenhok...
2.0 R Legacy2006
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 16:52

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door 2.0 R Legacy2006 »

Ik heb de tik wel gehoord maar zag geen lampje branden. Toen het fout ging ineens wel. Met fout gaan bedoel ik mijn probleempje op de A50...
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door Wout-P11 »

Nogmaals, blijf weg bij Penders!! Foute boel!! Eersteklas oplichters!! Zullen je voor de hoofdprijs iets aansmeren wat niet blijkt te passen en als je terug gaat kun je in discussie gaan met een duitse herder. Wat Jet Cars is voor de auto's, is Penders voor de onderdelen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door quikfit »

2.0 R Legacy2006 schreef:Ik heb de tik wel gehoord maar zag geen lampje branden. Toen het fout ging ineens wel. Met fout gaan bedoel ik mijn probleempje op de A50...
Als je merkwaardige en ongewone motorische geluiden hoort...hoor je te stoppen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
2.0 R Legacy2006
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2020 16:52

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door 2.0 R Legacy2006 »

Hehe...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door erichendri »

Er staat er 1 bij deijne, alleen 291000 gelopen.
Japoto zou je ook kunnen bellen.
Zou niet weten of een forester 2.0R hetzelfde is.
In Duitsland zit een vrij grote subaru sloop, weet allen niet waar.
Echte penders aanbieding ; 30000 km gelopen, zijn een 2 vergeten denk ik. .

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door *thomas* »

Een motor vervangen (uitbouw - inbouw) is an sich niet zo heel moeilijk, maar mensen die vragen 'hoe moet ik een motor wisselen' kan ik het echter niet aanraden.

Een 2.0R motor zou ik uit Engeland halen. Voor minder dan 1000€ staan er daar erg veel R's te koop. En anders gewoon even rondkijken, want voor het door jou genoemde bedrag koop je ook in NL een andere Legacy.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Vervanging stukgelopen motor:(

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je doorrijdt met je lampje.
De meeste maar erg kort.
Ook praten we hier over een subarumotor en geen saabmotor.

Eric. :mrgreen:
Ja en dan nog rustig starten om het rammeltje aan je te laten horen en dan nog een aantal keer goed gas geven. :lol:

En dan trek je de boel toch los tegen beter weten in en dan zijn ze zo lang door gegaan dat de lagerschalen vastgelast zitten op de krukas.
En dan kan je de kop nog net redden. :okeee:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Plaats reactie