Nieuw probleempje aan de achterkant

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Sjoerd_B
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 sep 2012 17:08

Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door Sjoerd_B »

Sinds de vakantie in Zuid Frankrijk (was super) heeft de Forester een nieuw geluid ontwikkelt.
Het begon al tijdens de vakantie, maar stom genoeg toch mee door blijven rijden. Tijdens de terugweg werd het geluid steeds erger, maar de eindstreep kwam ook steeds dichterbij. We hebben het er maar op gewaagd en zijn goed aangekomen.

Maar nu het probleem oplossen, ik heb een video gemaakt waarin het geluid redelijk goed te horen is. Het is hoorbaar in alle versnellingen, ook met de koppeling ingetrapt. Het is afhankelijk van de snelheid, en loopt gelijk met de snelheid op of af.
Het is het duidelijkst hoorbaar achterin, voorin is het een stukje zachter maar ook goed te horen.

Ik dacht zelf aan de wiellagers, maar deze zijn ~50.000 km geleden vervangen en ik voel ook geen speling.
Heb op de camping de differentieel olie nog vervangen met verse 75w90, de olie die eruit kwam zag er niet slecht uit en er zaten geen stukjes aan de magneet.
Thuis heb ik het nog een keer vervangen, en even met een magneetje de binnenkant differentieel geveegd. Ook daar kwam niks uit.
Heb hem ook nog heel even in op vier as steunen gezet en heel even laten draaien, geluid was ook aanwezig. Maar waar vandaan was moeilijk te horen. (voelde ook niet heel comfortabel om onder een draaiende auto te liggen :oops: )

https://youtu.be/5t3xhmXYlTs

(geluidje op 24 seconden hoort er niet bij)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door erichendri »

Denk het staartlager van de versnellingsbak of een andere versnellingsbaklager.
Anders dit geluid ff checken op een 2kolomsbrug.
Ik weet niet of er een dhz garage in de buurt zit?

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 18 aug 2020 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Sjoerd_B
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 sep 2012 17:08

Re: Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door Sjoerd_B »

erichendri schreef:Denk het staartlager van de versnellingsbak of een andere versnellinsbaklager.
Anders dit geluid ff checken op een 2kolomsbrug.
Ik weet niet of er een dhz garage in de buurt zit?

Eric
Eric
Hij gaat volgende week naar een garage in de buurt, volgens mij zit er geen diy garage hier in de buurt..
Maar als het van de versnellingsbak zou komen, zou het dan niet meer aan de voorkant hoorbaar moeten zijn?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door quikfit »

Oef,dat klinkt niet best,olie van de bak ook gepeild op de camping?
De bak begint zo'n beetje bij je schutbord en loopt door tot ongeveer het begin van je achterbank,maar geluiden lokaliseren vanuit de auto kan soms moeilijk zijn omdat ze door worden gegeven aan bijvoorbeeld cardanas...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Sjoerd_B
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 sep 2012 17:08

Re: Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door Sjoerd_B »

quikfit schreef:Oef,dat klinkt niet best,olie van de bak ook gepeild op de camping?
De bak begint zo'n beetje bij je schutbord en loopt door tot ongeveer het begin van je achterbank,maar geluiden lokaliseren vanuit de auto kan soms moeilijk zijn omdat ze door worden gegeven aan bijvoorbeeld cardanas...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bak olie gepeild op de camping, zag er ook goed uit. Misschien die ook nog even vervangen en kijken of daar iets te vinden is.
Sjoerd_B
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 sep 2012 17:08

Re: Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door Sjoerd_B »

Gisteren het wiellager rechts achter vervangen, en nu is ze weer stil. Mn broer herkende het geluid meteen van toen hij strande in Frankrijk met mijn vorige Forester 8-)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Nieuw probleempje aan de achterkant

Bericht door boswachterfan »

Mooi. Dat dat zo'n kabaal kan maken, zeg.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie