LPG inbouwen
Re: LPG inbouwen
Of er meer verbruik is, dat kan ik nog niet zeggen. Dat zal ik uiterlijk volgende week pas kunnen zeggen, als ik mijn tank weer eens leeg heb. Rijdt in ieder geval stukken beter.
In het begin had ik een verbruik van 7,6 en de afgelopen weken 8,4 km per liter. Maar hoe dan ook, het scheelt me bakken met geld t.o.v. benzine...
In het begin had ik een verbruik van 7,6 en de afgelopen weken 8,4 km per liter. Maar hoe dan ook, het scheelt me bakken met geld t.o.v. benzine...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Denk dat ze de hoeveelheid ingespoten LPG niet dicht genoeg bij je benzine ECU zat en die het daarom te veel weggedraaid heeft.
Nu zullen ze dichterbij zitten het gebleven hikje zal wel een te moeilijke overgang zijn.
Je zou ze het na een tijdje nog eens kunnen laten proberen of wat met bougies en bougies elektrode afstand kunnen gaan spelen om die overgang soepeler te krijgen.
Nu zullen ze dichterbij zitten het gebleven hikje zal wel een te moeilijke overgang zijn.
Je zou ze het na een tijdje nog eens kunnen laten proberen of wat met bougies en bougies elektrode afstand kunnen gaan spelen om die overgang soepeler te krijgen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Dat laatste heeft de monteur me ook geadviseerd. Maar binnenkort moet mijn wagen op de keuring (APK), en dan neem ik de gehele wagen nog eens onder handen voor een beurt. Hoewel ik de klepspeling gecontroleerd heb, doe ik dat waarschijnlijk voor de zekerheid nog eens. Dan ben ik er ook weer voor ongeveer 2 jaar vanaf... Dan kan ik dat in ieder geval buitensluiten. En de bougies, ik heb nog een complete set liggen, eens kijken wat dat brengt. Het is alleen dat het wisselen zoveel tijd kost... (Een goed half uur om 4 bougies te wisselen...).
En ik zag, dat ik mijn kentekenverlichting vergeten heb aan te sluiten. Dat zal ik dan ook maar even weer herstellen. Moet het doen voor de APK... Evenals de stadsverlichting, al is dat een van de nutteloze onderdelen van een auto...
En ik zag, dat ik mijn kentekenverlichting vergeten heb aan te sluiten. Dat zal ik dan ook maar even weer herstellen. Moet het doen voor de APK... Evenals de stadsverlichting, al is dat een van de nutteloze onderdelen van een auto...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Nou ja, als je dimlicht het heeft begeven is het nog altijd prettig als je een stadslicht hebt.
Maar laten we het maar weer snel over LPG inbouwen hebben want iets anders ligt op het moment nogal gevoelig
Maar laten we het maar weer snel over LPG inbouwen hebben want iets anders ligt op het moment nogal gevoelig
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: LPG inbouwen
Je zou de 6jes kunnen vervangen door een 7tje en de elektrode met 1 of 2 tienden krapper kunnen zetten.
Ik heb geen ervaring met Impreza maar de Saabs waar ik wel ervaring mee heb gaan normaal NGK bcpr6es-11 in ik vervang ze voor bcpr7es die op 0.9 staan i.p.v 1.1 dit als voorbeeld volgens mij kan je dan aardig een inschatting maken welke het voor jou zouden moeten worden.
De iridium bougies vindt ik persoonlijk erg tegen vallen en ook omwille van de meerprijs zou ik eerst wat andere opties gaan proberen.
Ik heb geen ervaring met Impreza maar de Saabs waar ik wel ervaring mee heb gaan normaal NGK bcpr6es-11 in ik vervang ze voor bcpr7es die op 0.9 staan i.p.v 1.1 dit als voorbeeld volgens mij kan je dan aardig een inschatting maken welke het voor jou zouden moeten worden.
De iridium bougies vindt ik persoonlijk erg tegen vallen en ook omwille van de meerprijs zou ik eerst wat andere opties gaan proberen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Ik heb er nu nog Iridium in zitten, die zijn nu 18K oud. Dus eigenlijk nog niet versleten en ze doen het nog best. Ik merk het verschil wel, pakt net wat beter op met de Iridium. Maar het verschil is miniem, nauwelijks merkbaar voor iemand, die niet dagelijks met die wagen rijdt.
Dimlichten? Xenon geeft er niet vaak de brui aan. Originele Xenon lampen dan. Ik praat niet over narust-meuk. En aangezien de dimlichten bij mij altijd met contact aangaan, vind ik in mijn geval de stadsverlichting nutteloos. Bovendien heb ik altijd een reserveset liggen, mocht er er toch een lamp begeven. In mijn wagen zitten originele Subaru Xenon-projectors (met juist lichtbeeld). En daarvan zijn de Xenon-lampen in amper 10 minuten vervangen. Het enige, wat ik nodig heb, is een schroevendraaier. En die heb ik standaard in de wagen liggen (multitool). En daar rijd ik inmiddels alweer anderhalf jaar mee rond. En het is bovendien road-legal, aangezien er een typegoedkeuring voor deze lampen bestaat. Leve de EU!
Dimlichten? Xenon geeft er niet vaak de brui aan. Originele Xenon lampen dan. Ik praat niet over narust-meuk. En aangezien de dimlichten bij mij altijd met contact aangaan, vind ik in mijn geval de stadsverlichting nutteloos. Bovendien heb ik altijd een reserveset liggen, mocht er er toch een lamp begeven. In mijn wagen zitten originele Subaru Xenon-projectors (met juist lichtbeeld). En daarvan zijn de Xenon-lampen in amper 10 minuten vervangen. Het enige, wat ik nodig heb, is een schroevendraaier. En die heb ik standaard in de wagen liggen (multitool). En daar rijd ik inmiddels alweer anderhalf jaar mee rond. En het is bovendien road-legal, aangezien er een typegoedkeuring voor deze lampen bestaat. Leve de EU!
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Rijdt hier al jaren probleemloos met de standaard NGK bougies, wel
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.
Eric
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.
Eric
Re: LPG inbouwen
Dat meen je niet,,, moet dat op benzine of op lpg?erichendri schreef:Rijdt hier al jaren probleemloos met de standaard NGK bougies, wel
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.
Eric
mag hopen niet op lpg,,, want als je dat moet laten doen vraag ik me af hoe hoog je omslagpunt dan wel niet moet zijn om op lpg te rijden.
maar als je om de 35k ze moet stellen dan ben je na een paar jaar uitgesteld ..
hoor graag van je
Groet Robert
Re: LPG inbouwen
Dat is op LPG, maar dat is zoveel werk niet. Dat kun je namelijk met ingebouwde motor gemakkelijk doen. Op benzine is het kleppenstellen om de 100K
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Vmax schreef:Dat is op LPG, maar dat is zoveel werk niet. Dat kun je namelijk met ingebouwde motor gemakkelijk doen. Op benzine is het kleppenstellen om de 100K
Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar
En wie heeft dat bepaald dat het op lpg om de 35k moet dan? en hoeveel stel je dan bij ? ook bij een 2.0 en kun je daar ook bij met ingeboude motor?
Groet Robert
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: LPG inbouwen
daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
Re: LPG inbouwen
Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
"Daar" = waar?DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: LPG inbouwen
Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Welnee...is 1,5 uur werk.aze2000 schreef:Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: LPG inbouwen
Als je het laat doen door een garage, ongeveer €150-250 incl alles. Wellicht nog een kleine beurt erbij ook nog... (afhankelijk van je garage).
Het omslagpunt voor mijn wagen ligt bij 9000km. Vanaf dat moment is het saldo positief voor mijn saldo. Naar mate ik meer kilometers rijd, loopt de besparing op(dus geen winst, autorijden kost geld. Besparen is minder geld uitgeven ).
Mijn besparing is op dit moment in 5 weken tijd al €110, dus dat tikt al lekker aan. En dat is inclusief extra wegenbelasting en extra onderhoud.
En ter informatie, mijn verbruik op LPG was deze week 1:7,5
Eens kijken wat het verbruik volgende week zegt, want de voorgaande weken lag die nog op 1:8,4. Maar dat was nog met de oude instellingen.
Het omslagpunt voor mijn wagen ligt bij 9000km. Vanaf dat moment is het saldo positief voor mijn saldo. Naar mate ik meer kilometers rijd, loopt de besparing op(dus geen winst, autorijden kost geld. Besparen is minder geld uitgeven ).
Mijn besparing is op dit moment in 5 weken tijd al €110, dus dat tikt al lekker aan. En dat is inclusief extra wegenbelasting en extra onderhoud.
En ter informatie, mijn verbruik op LPG was deze week 1:7,5
Eens kijken wat het verbruik volgende week zegt, want de voorgaande weken lag die nog op 1:8,4. Maar dat was nog met de oude instellingen.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Stelplaatjes loopt stiller dat hydraulische klepstoters.Vmax schreef:Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Je hebt deels gelijk bij sommige motoren kunnen de hydraulische klepstoters idd verontreinigd raken waardoor de benzine motor als een oud dieseltje gaat klinken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Jarenlang Opel gereden, waar dit regelmatig voorkwam. Je kan ze reinigen, maar het duurt niet lang voordat de klepstoters dan weer gaan tikken. En uiteindelijk kan het erin resulteren, dat je klepzittingen beschadigd raken, en/of je minder vermogen krijgt.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Ja onze agila zijn er ook 2 hoorbaar kan geen kwaad klinkt alleen voor geen meter.
Bij de Saabs eigenlijk nog nooit eentje hoeven te vervangen en zijn ook niet hoorbaar.
Bij de Saabs eigenlijk nog nooit eentje hoeven te vervangen en zijn ook niet hoorbaar.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Dat gezegd hebbende is de justy g3x wel de stilste auto die ik tot nu toe gehad heb en die heeft geen hydraulische klepstoters.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: LPG inbouwen
waar = hier op dit forum.Raph schreef:"Daar" = waar?DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
gebruik zoek functie
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Hydraulsche stoter hebben meer weerstand is meer verbruik.
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.
Eric
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.
Eric
Re: LPG inbouwen
Dat mag je toch even gaan uitleggen waarom dat zwaarder zou zijn?erichendri schreef:Hydraulsche stoter hebben meer weerstand is meer verbruik.
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.
Eric
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Ligt aan het type stoter.
Denk er maar eens over na.
Eric
Denk er maar eens over na.
Eric
Re: LPG inbouwen
Een klep heeft een veerspaning of je daar nu hydraulische Stoter tussen zet maakt in principe niks uit.erichendri schreef:Ligt aan het type stoter.
Denk er maar eens over na.
Eric
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Toch scheelt het vermogen...als je acht hydraulische klepstoters vervangt voor gewone scheelt dat ongeveer 5-7pk.Tanisha schreef:Een klep heeft een veerspaning of je daar nu hydraulische Stoter tussen zet maakt in principe niks uit.
Vroeger bij de Opel (B-Ascona en Manta generatie) vervingen we de hydraulische klepstoters van een 2.0l motor voor die van de 1.6l motor(deze waren niet hydraulisch).
Rollenbank wees dat uit,ik had verschillende collega's met ''laagvliegers'' die daar regelmatig gebruik van maakte...makkelijker was er geen vermogenswinst te boeken.
Geloof het of niet...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: LPG inbouwen
Daarbij is een hydraulische stoter "trager" en heeft ook een toerentallimiet, tot welke de stoters nog naar behoren kunnen werken. Bij de Opel-motoren waren ze tot 7300 toeren nog goed, wilde je daarboven, dan waren vaste stoters noodzakelijk.
Dat tragere komt, omdat de hydraulische stoter moet worden opgepompt met de olie uit het blok. Daarom tikken oudere stoters ook altijd, totdat de olie warm genoeg is. Dat wil dus ook zeggen, dat de prestatie van een hydraulische klepstoter niet per definitie constant is. Dat kun je van een vaste stoter wel zeggen. Of de motor nu koud of warm is, de stoter levert altijd hetzelfde. Dat je de vaste stoter om de X-aantal kilometers moet controleren en desnoods moet afstellen, heeft niets met de prestatie van de klepstoter.
Het voordeel van hydraulische stoters is, dat ze relatief onderhoudsvrij zijn, en dat een motor er rustiger en stiller door loopt. Maar ze zijn zeker niet het beste voor een motor. Een defecte hydraulische stoter kan meer schade aanrichten, dan een vaste stoter, die te strak of te los staat.
Dat tragere komt, omdat de hydraulische stoter moet worden opgepompt met de olie uit het blok. Daarom tikken oudere stoters ook altijd, totdat de olie warm genoeg is. Dat wil dus ook zeggen, dat de prestatie van een hydraulische klepstoter niet per definitie constant is. Dat kun je van een vaste stoter wel zeggen. Of de motor nu koud of warm is, de stoter levert altijd hetzelfde. Dat je de vaste stoter om de X-aantal kilometers moet controleren en desnoods moet afstellen, heeft niets met de prestatie van de klepstoter.
Het voordeel van hydraulische stoters is, dat ze relatief onderhoudsvrij zijn, en dat een motor er rustiger en stiller door loopt. Maar ze zijn zeker niet het beste voor een motor. Een defecte hydraulische stoter kan meer schade aanrichten, dan een vaste stoter, die te strak of te los staat.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Ja een vaste stoter zal de klep iets verder openen daardoor kan de motor meer lucht pakken.
Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.
Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Maar dan zit je met hydraulische stoters ook aan een limiet. Een scherpe nokkenas met meer lift heeft meestal ook vaste stoters nodig...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Waarom denk je dat ze tuimelaars met rolletjes toepassen.
Zie je ook regelmatig, is minder weerstand dus zuiniger.
Eric
Zie je ook regelmatig, is minder weerstand dus zuiniger.
Eric