LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik wil in mijn wagen een LPG-installatie inbouwen, dat laat ik netjes doen bij een specialist in de buurt, en de keuze voor welk systeem is ook al gemaakt, dat wordt een Prins VSI 2.0
Maar op mijn vraag of er dan ook een klepsmeersysteem op moest, gaf de garage te kennen, dat het niet veel toevoegt. Belangrijker zou zijn, de kleppen regelmatig te stellen. Nu klopt dat laatste wel, maar ik lees wel op de fora dat een klepsmeersysteem wel een pre is. Wat is nou waarheid? Is het nodig? Want als het niet nodig is, dan laat ik het gewoon achterwege. Dan stel ik liever elke 30K mijn kleppen even. Bij een EJ201 is dat nu ook weer geen overmoeilijk klusje (wel tijdrovend).

Hoe denken jullie daarover?
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Volgens mij valt daar geen eenduidig antwoord op te geven. Een rondje langs verschillende LPG bedrijven zal je verschillende antwoorden opleveren want zelf weten ze het ook niet. De ene adviseert het altijd de ander niet of bijna niet.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

hoi Patric...

uit deze vraag zou je geen antwoord op krijgen.. simpel weg die is er niet!!!

en laat je niet gek maken door recties van ja maar testen bewijzen,,,, er is zeer weinig tot niks bewezen.

maaaaaar uiteraard baat het niet schaat het niet,,, zou wel vol electra nemen dan regeld hij het verder zelf de olie.
en bedenk het maar zo,, als je motor er niet tegen kan en de kleppen er aan gaan gaan ze er aan dat gaat t smeersyteem niet tegen houden..

uiteraard zijn er mensen die zeggen ja maar het verlengd de levensduur,,,
ok mooi maar het systeem, en olie kost dat dan niet meer dan dat het verbranden van de kleppen verlengd?? heeft niemand antwoord op.

zelf zou ik voor vialle gaan vloeibaar gas is simpelweg kouder,, en geen getrut met verdamper,, en tja ik zou ook een klepsmeer systeem doen,, voor mn gevoel,, maar het grootste probleem is simpel de temp van de verbrandig gaat olie dat terug dringen???

voordel gas ... meer dan 100 ron :P
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Als het over je plus gaat is een smeersysteem niet nodig.
Voor de klepstel interval maakt het niks uit.
Geldt ook voor vialle lpi.
Die heeft ook weer zijn nadelen.
En van dat vloeibaar gas moet je niet te veel van verwachten.
Is al voor de cilinder lucht.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 16 aug 2019 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Als het over je plus gaat is een smeersysteem nietnodig.
Voor deklepstel interval maakt het niks uit.
Geldt ook voor vialle lpi.
Die heeft ook weer zijn nadelen.
En van dat vloeibaar gas moet je niet te veel van verwachten.
Is al voor de cilinder lucht.

Eric

vialle heeft eigenlijk maar 1 nadeel,, dat je mischien bij een ton een nieuwe pomp moet, maar verder zijn het een van de beste systemen.

en vloeibaar gas heeft vind ik toch iets meer voordeel ,, geen vermogens verlies en geen verdamper.. en ik vind de injectoren iets beter dan de gemiddelde.

heb zelf een landi gehad,, prima werkend systeem maar ook daar al eens een injector stuk,,, gelijk maar alle 6 vervangen,, maar goed,, je moet ook een beetje geluk hebben ,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Sowieso hebben de huidige lpg systemen geen vermogens verlies meer zoals dat heel vroeger wel was.
Er zitten geen restrictors in de inlaat meer.
De rest is een kwestie van afstellen.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Voor mij heeft de Prins VSI een pré, omdat er op het moment een groupon-actie is, waarbij je voor €49,95 een kortingsbon kunt krijgen van €450. Wat in principe een korting is van €400 en dat scheelt wel een flinke hoop. Daar kan ik dan zo'n electronisch klepsmeersysteem van betalen... Dan zou mij zo'n systeem met klepsmeersysteem €2000 kosten. Dat heb ik er in anderhalf jaar weer uit...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Gezien de leeftijd van de auto en de inbouwkosten...kan je niet beter op zoek gaan naar een nieuwer model waar al gas in zit? Dan begin je meteen met geld verdienen. :idea:
Als je toch besluit om het te laten inbouwen zou ik ook voor een elektronisch klepsmeersysteem gaan,deze werken beter dan de systemen op vacuüm en baat het niet...dan schaad het niet.
Wel grappig/opmerkelijk dat je voor 49,95€ een kortingsbon ''krijgt'' van 450€.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

quikfit schreef:Gezien de leeftijd van de auto en de inbouwkosten...kan je niet beter op zoek gaan naar een nieuwer model waar al gas in zit? Dan begin je meteen met geld verdienen. :idea:
Als je toch besluit om het te laten inbouwen zou ik ook voor een elektronisch klepsmeersysteem gaan,deze werken beter dan de systemen op vacuüm en baat het niet...dan schaad het niet.
Wel grappig/opmerkelijk dat je voor 49,95€ een kortingsbon ''krijgt'' van 450€.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Schijnbaar is dat een actie van Prins met Groupon. Hoe dan ook, een korting van €400 is dus wel een overweging. Ik vind het wel een leuke actie :mrgreen:

Misschien lijkt het onzinnig om gezien de leeftijd de inbouw nog te doen, maar dat is het niet. Voor een vergelijkbare wagen ben ik toch weer het dubbele kwijt, en ik heb er juist veel aan gedaan om de wagen weer in orde te krijgen. Er zitten net nieuwe schokbrekers rondom in, een nieuwe koppeling, (niet te vergeten, een EJ201-motor ingebouwd), nieuwe velgen met banden. De wagen rijdt nu verder perfect, dus waarom al dat geld weggooien, als ik het in anderhalf jaar ruim terug kan verdienen? Laat me dan nog 3-4 jaar met deze wagen rijden en dan kan ik van het bespaarde geld gewoon weer een andere kopen. Na anderhalf jaar heb ik namelijk al een besparing van bijna €750-1200 per jaar. En dat is geld, dat ik nu puur aan benzine kwijt ben. Ik had het al veel eerder moeten doen, maar dat is gepraat achteraf...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:
quikfit schreef:Gezien de leeftijd van de auto en de inbouwkosten...kan je niet beter op zoek gaan naar een nieuwer model waar al gas in zit? Dan begin je meteen met geld verdienen. :idea:
Als je toch besluit om het te laten inbouwen zou ik ook voor een elektronisch klepsmeersysteem gaan,deze werken beter dan de systemen op vacuüm en baat het niet...dan schaad het niet.
Wel grappig/opmerkelijk dat je voor 49,95€ een kortingsbon ''krijgt'' van 450€.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Schijnbaar is dat een actie van Prins met Groupon. Hoe dan ook, een korting van €400 is dus wel een overweging. Ik vind het wel een leuke actie :mrgreen:

Misschien lijkt het onzinnig om gezien de leeftijd de inbouw nog te doen, maar dat is het niet. Voor een vergelijkbare wagen ben ik toch weer het dubbele kwijt, en ik heb er juist veel aan gedaan om de wagen weer in orde te krijgen. Er zitten net nieuwe schokbrekers rondom in, een nieuwe koppeling, (niet te vergeten, een EJ201-motor ingebouwd), nieuwe velgen met banden. De wagen rijdt nu verder perfect, dus waarom al dat geld weggooien, als ik het in anderhalf jaar ruim terug kan verdienen? Laat me dan nog 3-4 jaar met deze wagen rijden en dan kan ik van het bespaarde geld gewoon weer een andere kopen. Na anderhalf jaar heb ik namelijk al een besparing van bijna €750-1200 per jaar. En dat is geld, dat ik nu puur aan benzine kwijt ben. Ik had het al veel eerder moeten doen, maar dat is gepraat achteraf...
maar even voor mijn beeld vorming,, hoeveel rij je per jaar nu dan?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ongeveer 20000km per jaar. En bij een verbruik van 1 op 10 is dat schadelijk voor je portemonnee... En dan tank ik nog zeer regelmatig bij onze oosterburen, dat scheelt toch wel snel €0,22 per liter (€1,37 tegenover €1,59). En de LPG is er nog goedkoper, dan hier. De laatste keer dat ik er was, moest je daar €0,32 afrekenen voor een liter LPG. Hier in het dorp betaal je €0,59 per liter. En aangezien ik ongeveer 400km per week rijd, en dat ongeveer 50 weken per jaar, dan ben je op 20000km per jaar. Dan hoef je niet zo heel gek te doen om al snel je LPG installatie terug te verdienen. In mijn geval al na 16-17 maanden. En daarbij is alles geteld, onderhoud, meerverbruik, wegenbelasting, noem het maar op...

ik heb al eens eerder op LPG gereden, is me toen ook al prima bevallen. maar ja, dat was een ander merk en toen nog een gewone LPG-installatie (en ook andere brandstofprijzen). Toen nog met een 80 liter tank, en daarmee reed ik gewoon heel Nederland mee rond. En toen was ik nog geen 40 gulden kwijt voor een hele tank LPG...

En ik verwacht, als ik LPG heb ingebouwd, dat ik nog wel eens wat vaker nog eens voor mijn plezier ergens naar toe rijd. Dat doe je met de benzineprijzen van tegenwoordig niet meer zo snel... Een tank benzine is al snel bijna €60 en een tank LPG €20, voor dezelfde aantal kilometers per tank. Dan weet ik het wel...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

In deze auto inbouwen heeft alleen maar voordelen.
Nieuwste techniek en 3 jr garantie.
LPG auto's hebben vaak al een hoop gelopen, jouw auto niet.
Installatie is ook al oud.
Je weet inderdaad wat je nu hebt.
Je gaat niet alleen nog meer rijden maar ook vlotter optrekken.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb vandaag no een keer contact gehad met de specialist. De Groupon actie is voor een kale installatie. Maar hij was nog steeds van mening, dat de valve care niet nodig was. Maar hij geeft wel geen verdere garantie :roll: . Maar hij vertelde me, dat hij meerdere Subaru’s had omgebouwd, alle zonder problemen.
En zijn garage staat goed aangeschreven, wat ook mijn reden was om bij hem een offerte te laten maken.

Ik denk, dat ik toch maar op zijn ervaring vertrouw.

Bedankt voor het meedenken allemaal. :okeee:
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik heb vandaag no een keer contact gehad met de specialist. De Groupon actie is voor een kale installatie. Maar hij was nog steeds van mening, dat de valve care niet nodig was. Maar hij geeft wel geen verdere garantie :roll: . Maar hij vertelde me, dat hij meerdere Subaru’s had omgebouwd, alle zonder problemen.
En zijn garage staat goed aangeschreven, wat ook mijn reden was om bij hem een offerte te laten maken.

Ik denk, dat ik toch maar op zijn ervaring vertrouw.

Bedankt voor het meedenken allemaal. :okeee:

Beste Patric,,

Wat ik bij zooooooo veeeeeel mensen mis is een onderbouwing en een berekening,,, alleen lpg gaan rijden omdat het goedkoop tanken is is uiteraard :roll:

maar ik reken graag even met je mee..

vanuit gaande 20.000k

LPG benz
wegen bel (limburg) per jaar 1268€ 760€ uitgangspunt 1425kg benz en lpg tussen de 1450/1550kg
verbruik 1:7 1:10
20.000k delen door verbruik=literx prijs 1714€ 3200€
zoals jou gegevens 0,60€ vs 1.60€

verschil 2982€ 3960€

verschil van 978€ lpg voordeel, neem de installatie van 2000€ moet je dus 2 jaar rijden om op 0 uit te komen,,

tja en dan hebben we het nog niet over het evt extra onderhoud,, laat dat zn gemiddeld 200€ per jaar meer zijn, dus dan kom je op 978€-200€ extra kosten tov benz =778€verschil dan moet je simpel 2.5 jaar rijden om je installatie terug te verdienen.. (nog niet megenomen evt kop revisie)

al met al conclusie,,, bestaande wagen op lpg bespaar je gelijk 778€
je eigen wagen op lpg kost je 2.5 jaar voordat je hem er uit hebt. en dan pas besparen !


graag uiteraard reactie,, als ik het mischien mis hebt ,, dat kan natuurlijk altijd...
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Met een EJ201 is een gemiddeld verbruik van 1:7 wel erg hoog. €200 per jaar aan onderhoud ga je echt niet redden,zeker de eerste jaren niet. Kop revisie, totaal niet aan de orde. MIjn auto rijdt nu 325k op LPG en geen centje pijn, al 15 jaar lang. Daarnaast is de installatie in combinatie met de Groupon actie ook nog eens lang geen €2000.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Met een EJ201 is een gemiddeld verbruik van 1:7 wel erg hoog. €200 per jaar aan onderhoud ga je echt niet redden,zeker de eerste jaren niet. Kop revisie, totaal niet aan de orde. MIjn auto rijdt nu 325k op LPG en geen centje pijn, al 15 jaar lang. Daarnaast is de installatie in combinatie met de Groupon actie ook nog eens lang geen €2000.

uiteraard kun je jezelf rijk rekenen maar als je gemiddels 1:10 zou rijden op benz is 1:7 denk ik best redelijk op lpg,, nou laat het 1:8 zijn,, :roll:

veel wilder gaat het niet worden,, denk ik zo,,

het is 200€ meer gemiddeld aan onderhoud buiten het normale onderhoud,, dus gerekend extra kleppenstellen en bougies b.v dacht 200€ gemiddeld is redelijk ,, uiteraard ene jaar niks,, andere jaar het dubbele..

en kop revisie,, niet aan de orde is natuurlijk geen onzin,, even eerlijk blijven spelen.... ja ja ja er rijden er rond met 500k op de teller en er rijden er ook rond met 80k en een nieuwe kop,, dus ik heb dat net megenomen omdat dat is wat je in praktijk moet ervaren...
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik discussieer graag even mee. Ik ben het ermee eens, dat ik het eerst te rooskleurig heb gezien, maar ik heb mijn berekeningen nauwkeuriger gemaakt.

Allereerst weegt mijn wagen 1355kg, dus ik zit al een belastingklasse lager. Is niet de wereld, maar een verschil desalniettemin. Per jaar betaal ik voor LPG G3 €1120 belasting, dat is al een verschil van €148 per jaar.

Mijn wagen rijdt op benzine 1 : 10,2. Een geschat meerverbruik ligt op pak hem beet 25%, zo heb ik het ook berekend, en dan reken ik fors. Ik heb al eens eerder op LPG gereden, dat lag toen zelfs lager (15-20%) met een traditionele LPG installatie. Ik kan me niet indenken, dat een moderne installatie nu opeens veel meer zou gaan gebruiken.

Cilinderkoprevisie? Geen denken aan, ik wissel nog liever de motor, een motor kost zo rond de €800-900, daarvoor kan ik geen cilinderkoprevisie laten doen... Motor moet je dan in ieder geval toch uitbouwen.

Onderhoud doe ik zelf, hoogstens de kosten van de DHZ garage. Kleppenstellen is zo moeilijk ook weer niet, heb het ook gedaan, toen ik mijn motor ombouwde (wel met motor uitgebouwd...). Een LPG-filter kost met verzendkosten erbij €45 en die hoef ik pas te vervangen bij 25000km, en daarna pas om de 75000km. Zoveel kilometers zal ik misschien net halen met deze wagen (en wellicht ook nog wel meer, als hij me dan nog steeds bevalt...). Er zitten al reeds de juiste bougies in, dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken. Die worden eens per 40000km vervangen (wel ieder jaar gecontroleerd).

Kijk, je hebt gelijk als ik het allemaal door een garage zou laten doen. Maar ik heb de kennis, het materiaal en de vaardigheden om het zelf te doen. En bij mijn DHZ-garage laat ik alle verdere toezicht op het onderhoud wel doen. Alleen bepaalde zaken, vooral die veel geld kunnen kosten, die doe ik zelf. Maar zelfs al zou ik het allemaal uitbesteden, dan nog kom je niet uit op €200 aan meerkosten van onderhoud. Wie daar meer voor betaald, zou er eens goed aan doen om eens een gesprek aan te gaan met je garagist...

En om er nu een andere wagen voor in de plaats te kopen? Allereerst krijg ik voor mijn huidige wagen niet veel meer terug. De leeftijd zit hem niet mee (2001). Daar zal ik, met veel geluk net iets meer voor krijgen dan €1000-1500. En voor €3500-4000 kun je alleen maar een wagen met LPG met meer dan 250000km kopen. Wat krijg ik dan? Een versleten wagen, een gebruikte LPG-installatie, waar ik niet van weet of daar nog kosten aan komen, en dan moet ik ook nog het geluk hebben, dat de wagen verder nog in orde is. En ook voor €6000 koop je amper iets, wat beter is. Dus die besparing gaat niet op.
Daar staat tegenover, dat mijn wagen nog in vrij goede staat is. Een klein puntje aan het linker achterspatbord is het enige wat je kunt vinden. De bodem en de kokers zijn keihard, geen roest te vinden. Onlangs de koppeling vervangen, rondom nieuwe schokbrekers, remschijven, nieuwe banden. Bij verkoop krijg je daar niets voor terug... Daar verlies ik alleen maar op. En natuurlijk zijn er ook nog wel wat minpunten aan de wagen te vinden, maar die zijn er maar verdomd weinig en die worden ook aangepakt. En met deze wagen rijd ik zonder enige bedenking zo naar de noordkaap en terug (ter info, dan ben je een slordige 6500km verder).
En natuurlijk heb ik er wel over nagedacht om iets anders te kopen, maar ik kom steeds weer tot dezelfde slotsom, dat ik er een hoop op zou toeleggen.

Maar nu over mijn berekening.

Ik zal nog even mijn berekening geven. Bij 20000km gebruik ik 2127 liter gas, en 269 liter benzine (de wagen start op benzine tot de motor op temperatuur is. Is per dag wel gewoon ongeveer een kleine 8km.)
Ik tank 3-4x per maand in België, waar de brandstofprijzen een heel stuk gunstiger liggen. Maar ik heb voor het gemak er wel even rekening mee gehouden, dat me dat niet iedere keer lukt. In mijn berekening heb ik er rekening mee gehouden, dat me dat in een kwart van de tankbeurten niet lukt. En in mijn berekeningen heb ik de brandstofprijzen een stuk hoger aangehouden, dan de eerder genoemde 0,60 LPG en 1,60 benzine. Ik houd er namelijk wel rekening mee, dat de brandstofprijzen stijgen. In mijn geval zou ik op ongeveer €400 aan benzine kwijt zijn per jaar en €950 aan LPG. Dat is samen €1350. Ik betaal €480 meer aan wegenbelasting op LPG. Laat ik €100 per jaar aan extra onderhoud tellen (vind ik veel maar goed), dan kom ik op een totaal uit van €2570 (incl. brandstof, wegenbelasting en extra onderhoud). Stel dat tegen €3625 die ik kwijt ben aan wegenbelasting en dezelfde mix aan benzinetankbeurten in B/NL. Op pure kosten van onderhoud, brandstof en wegenbelasting kom ik dan op een besparing van €1050. Maar eerlijk moet ik zeggen, dat de installatie daarbij nog niet is afgeschreven. Gezien over 5 jaar kom ik op €400 per jaar. Dan zou ik nog ongeveer €650 per jaar overhouden. Nou, er zijn genoeg dagen, dat ik zoveel niet op zak heb. Daar kun je leuke dingen voor doen.

Ik verdien mijn installatie inderdaad pas terug na 2 jaar, dat klopt. De eerst 15 maanden leg ik erop toe (tussen €50 en €75 per maand), maar daarna win ik alleen maar. Dan houd ik per maand tussen de €80 en €95 (afhankelijk van de brandstofprijzen).
Zo ziet dat er in totale kosten uit (LPG/Benzine met alle kosten berekend)
Jaar 1 - €4250/€3550 (-€700)
Jaar 2 - €3000/€3625 (+€625)
Jaar 3 - €2575/€3675 (+€1100)
Jaar 4 - €2600/€3675 (+€1075)
Jaar 5 - €2600/€3675 (+€1075)
-------------------------------------
Na 5 jaar: €15025/€18200 (+€3175)
Zou ik er nog enkele jaren op doorrijden, dan loopt het over de €5000 aan besparing heen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: LPG inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Als ik jouw gegevens in mijn Excel-rekensheet doe, kom ik op ongeveer dezelfde beparingen.
Afbeelding
https://myalbum.com/photo/GnjxK9ATXbAY/1k0.jpg

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Voor je 3 jaar garantie op je lpg instalatie heeft hij jaarlijks een beurtje nodig, zij vervangen het filter en controleren op updates.
Bij mij heb ik ook de omschakel temp naar lpg lager laten zetten.
Scheelt de helft qua afstand dus benzine.
Bij inbouw had ik ook de lpg inspuittijden hoger laten zetten.

Advies blijft wel om bij de A merk pompen lpg te tanken.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Voor je 3 jaar garantie op je lpg instalatie heeft hij jaarlijks een beurtje nodig, zij vervangen het filter en controleren op updates.
Bij mij heb ik ook de omschakel temp naar lpg lager laten zetten.
Scheelt de helft qua afstand dus benzine.
Bij inbouw had ik ook de lpg inspuittijden hoger laten zetten.

Advies blijft wel om bij de A merk pompen lpg te tanken.

Eric
Welk merk heb jij er in Eric?

En waarom inspuit tijden hoger?

Zeker alleen a merken idd,, bewezen meer vervuiling in t filter bij de b pompen
Groet Robert
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: LPG inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Mijn G3 heb ik er bij 100k in laten zetten. De teller staat nu op 210k.
Heb een Prins VSI met Prins ValveCare-syteem met een 77 liter (is netto 61 ltr) reservewieltank.

Ook met een Groupon-actie gedaan.
Echter is er voor mijn Out geen standaard-set. Dus de gasinbouwer heeft de set, met een geringe meerprijs, zelf samengesteld (hij moest oa. div. beugels zelf maken).
Omdat ik zo groot mogelijke tank er in wilde hebben, hebben we deze samen uitgezocht.

Ik tank gewoon bij de tank die het goedkoopste is en heb hier nog geen nadelen van ondervonden.

Bij mij schakelt ie over van benzine naar lpg bij plm. 45 graden koelvloeistoftemperatuur. Dit is zomers binnen 1 km.

LPG scheelt bij mij momenteel 1500 euro per jaar. Ik rij plm. 24k/jaar.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Aze200.

Dan staat hij wat rijker en dit is mijn 2de vogels lpg instalatie.
In de groene 120k probleemloos gereden in 3,5 jaar tijd.

Of ze moeten ook BK gas hebben.
De eventuele sludge is funest voor de injectoren.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 20 aug 2019 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik discussieer graag even mee. Ik ben het ermee eens, dat ik het eerst te rooskleurig heb gezien, maar ik heb mijn berekeningen nauwkeuriger gemaakt.

Allereerst weegt mijn wagen 1355kg, dus ik zit al een belastingklasse lager. Is niet de wereld, maar een verschil desalniettemin. Per jaar betaal ik voor LPG G3 €1120 belasting, dat is al een verschil van €148 per jaar.

Mijn wagen rijdt op benzine 1 : 10,2. Een geschat meerverbruik ligt op pak hem beet 25%, zo heb ik het ook berekend, en dan reken ik fors. Ik heb al eens eerder op LPG gereden, dat lag toen zelfs lager (15-20%) met een traditionele LPG installatie. Ik kan me niet indenken, dat een moderne installatie nu opeens veel meer zou gaan gebruiken.

Cilinderkoprevisie? Geen denken aan, ik wissel nog liever de motor, een motor kost zo rond de €800-900, daarvoor kan ik geen cilinderkoprevisie laten doen... Motor moet je dan in ieder geval toch uitbouwen.

Onderhoud doe ik zelf, hoogstens de kosten van de DHZ garage. Kleppenstellen is zo moeilijk ook weer niet, heb het ook gedaan, toen ik mijn motor ombouwde (wel met motor uitgebouwd...). Een LPG-filter kost met verzendkosten erbij €45 en die hoef ik pas te vervangen bij 25000km, en daarna pas om de 75000km. Zoveel kilometers zal ik misschien net halen met deze wagen (en wellicht ook nog wel meer, als hij me dan nog steeds bevalt...). Er zitten al reeds de juiste bougies in, dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken. Die worden eens per 40000km vervangen (wel ieder jaar gecontroleerd).

Kijk, je hebt gelijk als ik het allemaal door een garage zou laten doen. Maar ik heb de kennis, het materiaal en de vaardigheden om het zelf te doen. En bij mijn DHZ-garage laat ik alle verdere toezicht op het onderhoud wel doen. Alleen bepaalde zaken, vooral die veel geld kunnen kosten, die doe ik zelf. Maar zelfs al zou ik het allemaal uitbesteden, dan nog kom je niet uit op €200 aan meerkosten van onderhoud. Wie daar meer voor betaald, zou er eens goed aan doen om eens een gesprek aan te gaan met je garagist...

En om er nu een andere wagen voor in de plaats te kopen? Allereerst krijg ik voor mijn huidige wagen niet veel meer terug. De leeftijd zit hem niet mee (2001). Daar zal ik, met veel geluk net iets meer voor krijgen dan €1000-1500. En voor €3500-4000 kun je alleen maar een wagen met LPG met meer dan 250000km kopen. Wat krijg ik dan? Een versleten wagen, een gebruikte LPG-installatie, waar ik niet van weet of daar nog kosten aan komen, en dan moet ik ook nog het geluk hebben, dat de wagen verder nog in orde is. En ook voor €6000 koop je amper iets, wat beter is. Dus die besparing gaat niet op.
Daar staat tegenover, dat mijn wagen nog in vrij goede staat is. Een klein puntje aan het linker achterspatbord is het enige wat je kunt vinden. De bodem en de kokers zijn keihard, geen roest te vinden. Onlangs de koppeling vervangen, rondom nieuwe schokbrekers, remschijven, nieuwe banden. Bij verkoop krijg je daar niets voor terug... Daar verlies ik alleen maar op. En natuurlijk zijn er ook nog wel wat minpunten aan de wagen te vinden, maar die zijn er maar verdomd weinig en die worden ook aangepakt. En met deze wagen rijd ik zonder enige bedenking zo naar de noordkaap en terug (ter info, dan ben je een slordige 6500km verder).
En natuurlijk heb ik er wel over nagedacht om iets anders te kopen, maar ik kom steeds weer tot dezelfde slotsom, dat ik er een hoop op zou toeleggen.

Maar nu over mijn berekening.

Ik zal nog even mijn berekening geven. Bij 20000km gebruik ik 2127 liter gas, en 269 liter benzine (de wagen start op benzine tot de motor op temperatuur is. Is per dag wel gewoon ongeveer een kleine 8km.)
Ik tank 3-4x per maand in België, waar de brandstofprijzen een heel stuk gunstiger liggen. Maar ik heb voor het gemak er wel even rekening mee gehouden, dat me dat niet iedere keer lukt. In mijn berekening heb ik er rekening mee gehouden, dat me dat in een kwart van de tankbeurten niet lukt. En in mijn berekeningen heb ik de brandstofprijzen een stuk hoger aangehouden, dan de eerder genoemde 0,60 LPG en 1,60 benzine. Ik houd er namelijk wel rekening mee, dat de brandstofprijzen stijgen. In mijn geval zou ik op ongeveer €400 aan benzine kwijt zijn per jaar en €950 aan LPG. Dat is samen €1350. Ik betaal €480 meer aan wegenbelasting op LPG. Laat ik €100 per jaar aan extra onderhoud tellen (vind ik veel maar goed), dan kom ik op een totaal uit van €2570 (incl. brandstof, wegenbelasting en extra onderhoud). Stel dat tegen €3625 die ik kwijt ben aan wegenbelasting en dezelfde mix aan benzinetankbeurten in B/NL. Op pure kosten van onderhoud, brandstof en wegenbelasting kom ik dan op een besparing van €1050. Maar eerlijk moet ik zeggen, dat de installatie daarbij nog niet is afgeschreven. Gezien over 5 jaar kom ik op €400 per jaar. Dan zou ik nog ongeveer €650 per jaar overhouden. Nou, er zijn genoeg dagen, dat ik zoveel niet op zak heb. Daar kun je leuke dingen voor doen.

Ik verdien mijn installatie inderdaad pas terug na 2 jaar, dat klopt. De eerst 15 maanden leg ik erop toe (tussen €50 en €75 per maand), maar daarna win ik alleen maar. Dan houd ik per maand tussen de €80 en €95 (afhankelijk van de brandstofprijzen).
Zo ziet dat er in totale kosten uit (LPG/Benzine met alle kosten berekend)
Jaar 1 - €4250/€3550 (-€700)
Jaar 2 - €3000/€3625 (+€625)
Jaar 3 - €2575/€3675 (+€1100)
Jaar 4 - €2600/€3675 (+€1075)
Jaar 5 - €2600/€3675 (+€1075)
-------------------------------------
Na 5 jaar: €15025/€18200 (+€3175)
Zou ik er nog enkele jaren op doorrijden, dan loopt het over de €5000 aan besparing heen.

kijk daar hou ik van ,,, dit is eens even goed ergens over na gedacht betrekking lpg..

heb nog even over klepsmeersysteem zitten na te denken..

en nee niet doen..

waarom niet,,, is klink klare onzin,,,

je hebt je inlaat klep met brandstof en smeer systeem olie en hij sluit en je hebt de verbranding.

die verbrand lpg en die olie en opla de uitlaat klep uit naar de cat,,, alleen dat wil je al niet..(smeersysteem olie)

die verbrande olie doet natuurlijk niks op je klep en zitting,,, probleem is de hogere verbranding temperatuur en dat haal je niet naar beneden voor verbrande olie punt!!!

Dus ga lekker voor dat geld met je vrouw een weekendje weg maar steek het niet in zn systeem is mijn idee
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Diverse testen zijn er te vinden waaruit blijkt dat een smeersysteem wel degelijk zin heeft. Het zal best enig verschil maken bij welke auto en/of type motor maar om de conclusie te trekken dat het niets helpt is iets te kort de bocht.
https://docs.wixstatic.com/ugd/07734b_d ... 65bb5d.pdf
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Diverse testen zijn er te vinden waaruit blijkt dat een smeersysteem wel degelijk zin heeft. Het zal best enig verschil maken bij welke auto en/of type motor maar om de conclusie te trekken dat het niets helpt is iets te kort de bocht.
https://docs.wixstatic.com/ugd/07734b_d ... 65bb5d.pdf
Graag zie ik die testen even tegemoet,,, hoop niet dat ze door de fabrikant gedaan zijn :lol:

En waarom zou het per motor verschillend zijn dan,, qua werking klepsmeer systeem?

De gemiddelde verbrandings temp zal elkaar niet zo veel maken, je kunt natuurlijk stellen dat een kleinere motor een wat kleinere(zuinigere) verbranding heeft, dan een grote motor,,

Maar daar in tegen maakt hij vaak wat meer toeren dus zal onder aan de streep niet veel uitmaken.
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Aze200.

Dan staat hij wat rijker en dit is mijn 2de vogels lpg instalatie.
In de groene 120k probleemloos gereden in 3,5 jaar tijd.

Of ze moeten ook BK gas hebben.
De eventuele sludge is funest voor de injectoren.

Eric
mooi om te horen

sludge is idd niet goed voor je injectoren.

waarom voor een vogel gegaan ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

aze2000 schreef:
sufos schreef:Diverse testen zijn er te vinden waaruit blijkt dat een smeersysteem wel degelijk zin heeft. Het zal best enig verschil maken bij welke auto en/of type motor maar om de conclusie te trekken dat het niets helpt is iets te kort de bocht.
https://docs.wixstatic.com/ugd/07734b_d ... 65bb5d.pdf
Graag zie ik die testen even tegemoet,,, hoop niet dat ze door de fabrikant gedaan zijn :lol:

En waarom zou het per motor verschillend zijn dan,, qua werking klepsmeer systeem?

De gemiddelde verbrandings temp zal elkaar niet zo veel maken, je kunt natuurlijk stellen dat een kleinere motor een wat kleinere(zuinigere) verbranding heeft, dan een grote motor,,

Maar daar in tegen maakt hij vaak wat meer toeren dus zal onder aan de streep niet veel uitmaken.
In de link staat er in ieder geval eentje. Maar blijkbaar ben je niet snel te overtuigen, ik ook niet trouwens ;) . Dus als jij hier ook nog even wat "bewijzen" kan posten dat een klepsmeersysteem onzin is dan helpt dat wellicht ook beetje om meer duidelijkheid te krijgen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

De vogels lpg set is goedkoper.
Over de kwaliteit van de diverse merken lees je verschillende revieuws.

Lpg smering, baat het niet, schaadt het niet.
Is zo minimaal dat het geen kwaad kan voor je kat.
Is hooguit slecht voor je portemonnee.

Wanneer een auto niet tegen lpg kan is dat hooguit door te zachte kleppen
of zoals bij de moderne motoren het kunststof inlaatspruitstuk.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: LPG inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

In een kunststof spruitstuk kun je ook tappen. Of zijn er andere redenen om dat niet te combineren met LPG?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Bij mazda mocht dat toen wegens eventuele terugslag.
Stukken liggen dan in je motorruimte.
Is vaak ook van heel dun materiaal.

Eric
Plaats reactie