LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand
Bron :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Vond de discussie over de klepsmeering zoals bijvoorbeeld flashlube wel interessant.
Wat ik bij de Saabs vooral zie is dat die systemen nogal zinloos zijn bij turbo motoren omdat de turbo altijd een oliefilm in de inlaat geeft.

De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand dus daar zie je praktisch nooit zo'n systeem op en zit het er wel op krijg je weinig tot geen meer kilometers dan zonder.

De vialle lpi discussie vind ik ook erg interessant dat zijn namelijk de LPG installaties die de minste problemen geven bij Saab daarmee bedoel ik dus dat daar de meeste kilometers uit komen voor je aan een ko previsie toe bent.

Prins vsi zou goed moeten zijn maar zie daar meer verbrande en ingeslagen kleppen bij bijvoorbeeld.

mijn mening is dan ook, omdat het vloeibaar naar de motor wordt gebracht en minder materiaal er tussen dus minder materiaal wat stuk kan gaan.
en voordeel dat het vloeibaar is en iets kouder de motor ingaat en geen vermogens verlies.. dat heb je met dampvorm in theorie iets.

maar zeker leuke discussie
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand
Bron :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ik sleutel al meer dan 10 jaar aan voornamelijk Saabs is een uit de kuiten gewassen hobby.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Saabs maar dan met name de modellen met de b204 en b234 motoren zijn zeer geschikt om op LPG te rijden.

De latere b205 en b235 hebben problemen met ingeslagen kleppen maar halen gemiddeld 3 ton met vialle lpi.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Saabs maar dan met name de modellen met de b204 en b234 motoren zijn zeer geschikt om op LPG te rijden.

De latere b205 en b235 hebben problemen met ingeslagen kleppen maar halen gemiddeld 3 ton met vialle lpi.
3 ton is netjes toch lekker gek merk Saab welke heb je zelf ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Heb zelf een opgevoerde 9-5 estate 2.3 uit 2000 met 272pk, 500nm en top van 305km het ding heeft al 7 ton op de klok trouwens.
Staat nu al een tijdje stil ben een nieuw motorblok aan het opbouwen en er moeten wat laswerkzaamheden aan gebeuren wat ik allemaal zelf doe.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Nice. Die 2.3T motoren staan, net als de subaru motoren, als zeer goede motoren bekend. Maar 7 ton is voor zo'n motor al spectaculair. Dat moet ik met mijn wagen nog maar even halen... :roll:

Maar nog even over mijn wagen: Die is nog niet terug, omdat ze geen inlaatpakking kunnen krijgen? Staat daarom al anderhalve dag bij de gasboer te kijken. Naar mijn mening hadden ze dat toch beter kunnen voorbereiden, een inlaatpakking vervang je normaliter toch, als je het inlaatspruitstuk demonteert? Ze vertellen me nu al 2 dagen, dat de pakking onderweg is. :shock: . Nu mag een Subaru misschien niet zo wijd verspreid zijn in Nederland, maar er rijden er toch genoeg rond. Nou ja, ik kan er toch niets aan veranderen, laten we morgen op beter nieuws hopen. Dan nog maar een dagje VW Fox rijden (overigens ook op LPG), moet wel toegeven, dat het ding zuinig is. Net getankt, omdat ik er morgen een stuk mee moet rijden. En dat was dan weer lachen aan de pomp :mrgreen: .
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

LPG is zeker prettig tanken alhoewel een gemiddelde van 1 op 8 met de Saab ook niet heel erg voordelig is zeker niet als je daar de benzine nog bij op rekend die de 9-5 verslind met iedere start.

En die 7 ton is er zeker niet op gekomen met 1 motor de eerst motor was een 2.0 en een blacksludge slachtoffer.
Toen heeft er nog een 2.0 ingezeten en later pas de 2.3 maar dat is een heel verhaal.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Subaru geeft nog wel eens problemen bij lpg.
Legacy moest grotere injectoren dan voorgeschreven en kenvelden rijker gezet worden. (AG gas instalatie)
Legacy lll precies hetzelfde verhaal. (Vogels)
Overigen liepen ze er perfect op.
Zonder smeersysteem.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb eindelijk mijn wagen weer terug. Rijdt prima, op een kleinigheidje na. Dat ga ik nog even met de installateur bespreken, want dat lijkt me iets qua instellingen. Bij 4400 toeren houdt de motor even in, om daarna gewoon netjes verder te gaan. En dan maakt het niet uit of je veel gas geeft, of weinig. Maar dat zullen zij wel oplossen, mag ik aannemen. Verder allemaal keurig weggewerkt. Van de buitenkant en binnenkant is er amper iets te zien, dat de wagen op gas rijdt. Verder niets te merken aan het vermogen en trekkracht.

En meteen de tank maar volgegooid. Je komt bijna met een glimlach weer het tankstation uit...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik heb eindelijk mijn wagen weer terug. Rijdt prima, op een kleinigheidje na. Dat ga ik nog even met de installateur bespreken, want dat lijkt me iets qua instellingen. Bij 4400 toeren houdt de motor even in, om daarna gewoon netjes verder te gaan. En dan maakt het niet uit of je veel gas geeft, of weinig. Maar dat zullen zij wel oplossen, mag ik aannemen. Verder allemaal keurig weggewerkt. Van de buitenkant en binnenkant is er amper iets te zien, dat de wagen op gas rijdt. Verder niets te merken aan het vermogen en trekkracht.

En meteen de tank maar volgegooid. Je komt bijna met een glimlach weer het tankstation uit...
mooi nieuws,,, en uiteraard geen verlies van vermogen..
zeker als je bedenk dat er in sommige foresters een lpg damp vorm ligt met 125 pk :roll: is al niet een strepen trekker en dan ook nog damp vorm in,,

hou ons lekker op de hoogte van jou ervaring,,

dank voor het delen tot nu toe
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Nou dat vermogens verlies op LPG valt met een verdamper ook wel mee. Natuurlijk, het is er wel maar niet zo erg dan sommige hier denken. Het verlies aan de pomp is in € meer op benzine, dan het verlies aan vermogen op LPG :lol: .
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Ach die paar pk's missen de meeste toch niet!

Denk dat de meeste die veel pk's willen wel voor een turbo zijn gegaan.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Ach die paar pk's missen de meeste toch niet!

Denk dat de meeste die veel pk's willen wel voor een turbo zijn gegaan.
Daar heb je gelijk in, de meeste vinden het idd meer dan genoeg.

en ik spreek uit ervaring,, zelf een turbo is niet genoeg :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Heb wel met een impreza gereden met 280 pk in drift configuratie was erg leuk maar kwam met snelheid absoluut niet in de buurt van mijn 9-5.

Het vermogen van de Impreza leek veel meer onderin te zitten de korte versnellingsbak hielp natuurlijk ook niet echt mee.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Heb wel met een impreza gereden met 280 pk in drift configuratie was erg leuk maar kwam met snelheid absoluut niet in de buurt van mijn 9-5.

Het vermogen van de Impreza leek veel meer onderin te zitten de korte versnellingsbak hielp natuurlijk ook niet echt mee.
ok dan heb je een mooi vergelijk te hebben idd.. maar snelheid vind ik zelf totaal niet interessant moet ik zeggen als hij zn 180 kan :okeee:

is je 9-5 dan minder snel in de drift dan die sub die je gereden hebt ? is dat de conclusie :geek:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Sub was eerder weg bij de stoplichten daarna kwam ik er behoorlijk vlot langs mijn top lag ook een behoorlijk stuk hoger namelijk 305.
Conclusie was 2 totaal verschillende auto's de sub was zeker leuker voor het bochtenwerk ik heb zo'n beetje elke bocht driftend genomen.
Met mijn Saab kan je in Duitsland moeiteloos uren lang de 200 volhouden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Sub was eerder weg bij de stoplichten daarna kwam ik er behoorlijk vlot langs mijn top lag ook een behoorlijk stuk hoger namelijk 305.
Conclusie was 2 totaal verschillende auto's de sub was zeker leuker voor het bochtenwerk ik heb zo'n beetje elke bocht driftend genomen.
Met mijn Saab kan je in Duitsland moeiteloos uren lang de 200 volhouden.
ok mooi vergelijk dus,, maar je saab is voorwiel aangedreven neem ik aan :?
en de saab zal betere stoelen hebben dan een sub
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Uiteraard is Saab voorwiel aandrijving.
Bij de tuning waren pk's niet interessant nm's wel ook wilde ik lange overbrenging in de versnellingsbak en heb daarom voor een versnellingsbak van een 3.0 diesel gekozen.
Dat maakt dat je toch relatief lage toeren draait bij hoge snelheden bij 200 zit je op ongeveer 3800 toeren en dat geeft een hoop rust in de auto.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Uiteraard is Saab voorwiel aandrijving.
Bij de tuning waren pk's niet interessant nm's wel ook wilde ik lange overbrenging in de versnellingsbak en heb daarom voor een versnellingsbak van een 3.0 diesel gekozen.
Dat maakt dat je toch relatief lage toeren draait bij hoge snelheden bij 200 zit je op ongeveer 3800 toeren en dat geeft een hoop rust in de auto.
o dat geloof ik graag ja ,, dat is idd wel erg rustig met die snelheid.

uiteraard zijn lage toeren zeker niet altijd goed maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen.

maar paste die bak er zo op op je benz blok?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Ja past 1 op 1 Saabs zijn net Lego alles past op elkaar.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.

Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Ja past 1 op 1 Saabs zijn net Lego alles past op elkaar.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.

Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
ok duidelijk,,, maar klopt zeker ,, een lange slag motor moet je zeker niet op maga toeren draaien ,, heb in t verleden ook eens een 4x4 gereden met langeslagmotor,, koppel zit meer onder dan boven,,

dan is een diesel bak nog geen verkeerde keus,, pas er ook een automaat achter? of zijn die automaten om te huilen van Saab
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Saab heeft aw bakken als automaat ze schijnen nauw verwant te zijn aan die van de Toyota Supra.
De 2.3 is geleverd met automaat maar vind de 2.0 en automaat meer bij elkaar passen.
De 2 liter heeft boring en slag precies gelijk die vinden toeren helemaal niet vervelend.
De automaat probeert de motoren boven de 3000 toeren te houden en daar gaat het koppel bij de 2.3 een beetje verloren terwijl de 2.0 juist helemaal los komt in dat toerenberijk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

De eerste 500km heb ik er alweer op zitten. Een verbruik van 7.9 heb ik gemeten. Dat was een beetje in de lijn van verwachting. Maar dat waren vooral snelwegkilometers, eens kijken hoe het verbruik is op de binnenwegen, die ik normaal rijd.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Subaru is ook net lego.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Haha daarom ben ik ook over gestapt
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Vandaag bij de LPG-boer geweest. En dat heeft wel effect gehad, want de laatste tijd liep de motor vanaf 3300 toeren echt niet meer goed. Ze hebben er een halve dag aan spendeert en hebben ook een flink stuk proef gereden, en nu rijdt het zoals het hoort. Alleen krijgen ze dat hele kleine hikje bij 4400 toeren er niet uit. Maar dat is zo kort, dat je het nauwelijks merkt. Nu ben ik eens benieuwd of dat ook uitwerking op het verbruik heeft. Want het verbruik heeft zich, na de eerste weken, nogal verbeterd. Het begon met 1 op 7,9 en is nu net iets minder dan 1:8,5 (wat ik acceptabel vind gezien het verbruik van 1:10,2 op benzine).
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker 8-)
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Vandaag bij de LPG-boer geweest. En dat heeft wel effect gehad, want de laatste tijd liep de motor vanaf 3300 toeren echt niet meer goed. Ze hebben er een halve dag aan spendeert en hebben ook een flink stuk proef gereden, en nu rijdt het zoals het hoort. Alleen krijgen ze dat hele kleine hikje bij 4400 toeren er niet uit. Maar dat is zo kort, dat je het nauwelijks merkt. Nu ben ik eens benieuwd of dat ook uitwerking op het verbruik heeft. Want het verbruik heeft zich, na de eerste weken, nogal verbeterd. Het begon met 1 op 7,9 en is nu net iets minder dan 1:8,5 (wat ik acceptabel vind gezien het verbruik van 1:10,2 op benzine).
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker 8-)

klikt idd goed,,, maar weet je ook wat er nou aan de hand was dan ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ze hebben de inspuitcomputer opnieuw moeten programmeren. Dat is nu een op maat geschreven programma. Waarom dat het fout is gegaan, geen idee. Maar het verschil is zeer goed merkbaar. Ik kan nu absoluut verschil meer merken tussen rijden op gas of op benzine. En dat is hoe het moet zijn, naar mijn mening.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Tegenwoordig zit er heel weinig verschil tussen LPG en benzine.
dat verklaart ook het hogere verbruik wat heel normaal is.
Heb jij dat ook Vmax want dat lees ik niet in je tekst, alleen dat er een verbetering is na je bezoekje.

Eric
Plaats reactie