Decarbonizing / Carbon cleaning?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Raph »

Heeft iemand op dit forum ervaring met wat decarbonizing wordt genoemd?

Vanavond zat ik naar Wheeler Dealers te kijken, waar Edd China werkte aan een ietwat vermoeide Jaguar XK8 Convertible. Hij gaf de auto onder meer een decarbonizing behandeling.

Na de uitzending ben ik even gaan Googlen en kwam ik terecht op de webpagina https://carbon-cleaning.nl/carbon-clearing-de-techniek/, waar wordt uitgelegd hoe het werkt. De kosten van een behandeling vallen mee; 85 euro voor motoren van minder dan 4,5 liter. En ook de tijd die een behandeling kost: 30 minuten.

Wat denken jullie: is het het geld waard?

Subaru USA heeft er trouwens ook een middeltje voor: Carbon Clean (SOA868V9165). Kost $8,40 per flesje. Voor zover ik kon nagaan wordt het in Europa niet verkocht.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door quikfit »

Als je geen problemen hebt met de auto die voortkomen uit een dicht gekoekte motor zou ik het niet doen....ga lekker uit eten voor die 85,- €uro ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door boswachterfan »

De mijne gebruikt een halve liter olie in 10K km. Ik tank premium benzine, vanwege de (beweerde) reinigende eigenschappen. En er wordt regelmatig lekker doorgereden met de auto. :) Er zal heus wel wat kool ergens zitten. Ik ben een beetje huiverig voor dat soort schoonmaak acties.

Dit was mijn vorige motor(fiets) na een ton. Dronk een liter olie op 600 km maar draaide als een zonnetje. Dit is pas carbon :mrgreen:

Afbeelding

Helaas maakte een te ver versleten nokkenaslager een einde aan de pret.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Als je geen problemen hebt met de auto die voortkomen uit een dicht gekoekte motor zou ik het niet doen....ga lekker uit eten voor die 85,- €uro ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Maar het doel van zo'n behandeling is toch het voorkomen van een dichtgekoekte motor?
Dus het is niet zinnig om te doen als preventief onderhoud?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Raph »

boswachterfan schreef:De mijne gebruikt een halve liter olie in 10K km. Ik tank premium benzine, vanwege de (beweerde) reinigende eigenschappen. En er wordt regelmatig lekker doorgereden met de auto. :) Er zal heus wel wat kool ergens zitten. Ik ben een beetje huiverig voor dat soort schoonmaak acties.

Dit was mijn vorige motor(fiets) na een ton. Dronk een liter olie op 600 km maar draaide als een zonnetje. Dit is pas carbon :mrgreen:

Afbeelding

Helaas maakte een te ver versleten nokkenaslager een einde aan de pret.
Dat is nog eens koolafzetting!
Volgende maand ga ik met m'n auto een rondje Oostzee doen. Dan wordt er lekker doorgereden.
Is bij veel korte ritjes en het niet volledig op temperatuur komen van de motor het risico op koolafzetting veel groter?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door quikfit »

Raph schreef:Is bij veel korte ritjes en het niet volledig op temperatuur komen van de motor het risico op koolafzetting veel groter?
Ja.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door aze2000 »

kort ritten is drama voor je motor,,,

niet alleen kool afzetting, maar ook vocht in je uitlaat wat er niet volledig uit gaat.

ook de smerende eigenschappen van de olie komt niet goed tot zn recht..

de meeste slijtage en zeker in de winter is bij het starten,, dus niet van de km die je rijd zo zeer, en daarbij is uiteraard een goede olie een must.

ik heb mn boswachter een maand of 2 nu en daarvoor heeft hij denk ik zn 2 jaar amper gereden,, en ik kan je vertellen drama drama wat loopt hij verrot
niet mooi en stinkt aan alle kanten.
ook de automaat schakelde met een hamer..
nu een aantal duizend verder wortdt het mondjes maat beter,, maar korte stukken is voor elke motor niet echt ok.

maar goed je gaat ook niet omrijden als je een boodschap in je dorp wil doen.. :lol:



Raph schreef:
boswachterfan schreef:De mijne gebruikt een halve liter olie in 10K km. Ik tank premium benzine, vanwege de (beweerde) reinigende eigenschappen. En er wordt regelmatig lekker doorgereden met de auto. :) Er zal heus wel wat kool ergens zitten. Ik ben een beetje huiverig voor dat soort schoonmaak acties.

Dit was mijn vorige motor(fiets) na een ton. Dronk een liter olie op 600 km maar draaide als een zonnetje. Dit is pas carbon :mrgreen:

Afbeelding

Helaas maakte een te ver versleten nokkenaslager een einde aan de pret.
Dat is nog eens koolafzetting!
Volgende maand ga ik met m'n auto een rondje Oostzee doen. Dan wordt er lekker doorgereden.
Is bij veel korte ritjes en het niet volledig op temperatuur komen van de motor het risico op koolafzetting veel groter?
Groet Robert
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door DucATIRadeon »

heb een van mn KTM's de cilinderkop van ontkoold met sterke verfafbijt. ging heel goed!
zorg alleen er goed voor dat alle koolstofstalen onderdelen eruit zijn want die overleven het niet; alu en stelliet en geleiderbrons kunnen er wel tegen.

met verfafbijt bedoel ik dus niet game/praxis spul en HG, nee echte spuiterij spullen. en ja alles wat verf is gaat er ook af!!
behandel net als met andere chemische stoffen: lange mouwen en handschoenen (NIET latex, die lossen/zwellen op). na gebruik de onderdelen goed afspoelen met heet water en een borstel/tandenborstel. zodra het water niet meer schuimt is alles er af. en als je vingertoppen zwart worden en naderhand glimmend zwart dan is dat je vel dat dood is, kun je zo afpulken.

been there, done that... :oops:
Bijlagen
KTM LC4 cilinderkop ontkoold
KTM LC4 cilinderkop ontkoold
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door boswachterfan »

aze2000 schreef:
maar goed je gaat ook niet omrijden als je een boodschap in je dorp wil doen.. :lol:

Ik wel :oops: Als ik al eens de hond uit ga laten met de auto, rijd ik altijd een extra stukje om hem op te warmen. :) En omdat ik nog steeds gek ben op rijden. :D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:De meeste slijtage en zeker in de winter is bij het starten,, dus niet van de km die je rijd zo zeer, en daarbij is uiteraard een goede olie een must.

ik heb mn boswachter een maand of 2 nu en daarvoor heeft hij denk ik zn 2 jaar amper gereden,, en ik kan je vertellen drama drama wat loopt hij verrot
niet mooi en stinkt aan alle kanten.
ook de automaat schakelde met een hamer..
nu een aantal duizend verder wortdt het mondjes maat beter,, maar korte stukken is voor elke motor niet echt ok.

maar goed je gaat ook niet omrijden als je een boodschap in je dorp wil doen.. :lol:

In de winter heb ik de motorwarmer aan,die warmt de boel op tot zo'n 40 graden.
Als ie rot loopt is het zaak om bij de basis te beginnen...*mompelt iets over klepspeling controleren* ;)
Omrijden hier(Noorwegen)niet nodig...het dichtstbijzijnde dorp is 12km verderop,maar meestal doe ik boodschappen in een stadje op 35km afstand vanwege het betere aanbod.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Gberk »

Raph, ik zag carbon cleaning ergens anders weer langskomen. Heb je ooit meer info opgedoken en heb je het zelf laten doen?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Raph »

Gberk schreef: 19 feb 2022 17:03 Raph, ik zag carbon cleaning ergens anders weer langskomen. Heb je ooit meer info opgedoken en heb je het zelf laten doen?
Nee, ik heb er niks mee gedaan, behalve lange afstanden rijden en in Duitsland de auto op z'n staart trappen. :)

Ik ben destijds dit draadje begonnen omdat ik benieuwd was of er forumleden waren die er meer van wisten of er (negatieve) ervaring mee hadden. Voor mij was een uitzending van Wheeler Dealers de aanleiding en dus niet een probleem.
Heb jij dat inmiddels wel?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door subfan »

Hallo,

Ik zou toch wat voorzichtig zijn met schoonmaakmiddelen als deze.
Waarom?
Als je al het "carbon" oplost in de motor loop je de kans heel grote toleranties te krijgen waardoor de motor mogelijk nog slechter gaat lopen..... en waar blijven de losgeraakte stukjes? In de oliekanalen?
In de oldtimer wereld is men er daarom een beetje voorzichtig mee.
Als ie echt dicht zit (nadieselen, kloppen etc) kun je gokken of hem uit elkaar halen en gedeeltelijk / handmatig reinigen.
Opbouwend schoon rijden heeft in mijn ogen de voorkeur en decarbonizing is de snelle risico noodoplossing.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Gberk »

Raph schreef: 19 feb 2022 20:56 Nee, ik heb er niks mee gedaan, behalve lange afstanden rijden en in Duitsland de auto op z'n staart trappen. :)

Ik ben destijds dit draadje begonnen omdat ik benieuwd was of er forumleden waren die er meer van wisten of er (negatieve) ervaring mee hadden. Voor mij was een uitzending van Wheeler Dealers de aanleiding en dus niet een probleem.
Heb jij dat inmiddels wel?
Nee hoor, geen problemen. Maar met een auto van bijna 19 jaar oud kijk ik altijd wel om me heen hoe ik hem goed kan houden. Ik rij behalve roadtrips op vakanties veel kleine stukken met de auto, dat is niet optimaal denk ik dan. Maar ik hoor hier niemand die er fan van is, dus ik weet genoeg, thanks!
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Raph »

Hé, de Wheeler Dealer aflevering met de Jaguar XK8, die de aanleiding vormde voor dit draadje, is nu op tv!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door DucATIRadeon »

ontkolen is prima, vooral in de diesels en/of olie verbruikers is het raadzaam om de componenten als egr en dpf te ontkolen (vergelijkbaar met flinke kalkafzetting in waterleidingen).

thermisch gezien is een dunne laag koolstof op de zuiger dak, verbrandingskamer, de klepschotels en uitlaat kanalen zelfs gunstig als warmte barrière: ze beperken de warmte in de kop.

maar pyrolyse, dat klink als erg heet, vraag mij af of de motor niet extra gekoeld moet worden tijdens stationair draaien (trager kvs circulatie)?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door SP-Boxer »

Mijn oven voert een pyroreiniging uit bij 450°C, dat is toch niet zo spannend voor zuigers en kleppen?
Gooi hier vaak delen van de barbecue bij, dan is de troep daar ook mooi af. (let op, niet alles kan er tegen...)
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door DucATIRadeon »

het is dat het blok gekoeld word met vloeistof, heb anders mn twijfels bij een lucht gekoeld blok...
heb al een keer een carburateur op het gasfornuis gehad en niet opgelet hoe geen het werd, wel dat het geringste tikje de carb deed vloeien in een kwak alu dat de gaspit ook mooi mee nam...
dat is toch wel heel dicht bij de 450 pyrolyse van jouw oven... de oxidatielaag hield het in vorm, tot dat funeste tikje...

daarom mijn gedachten: zal de motor wel genoeg koeling krijgen tijdens zo'n pyro keertje als ie enkel stationair draait?
als de koeling voldoende is dan kan dat wel... snap je mijn punt?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door Mrdjc »

De verbranding is natuurlijk wel heel erg lokaal, en enkel voor een fractie van een seconde, voordat de hele hete boel word afgevoerd om direct koele verse lucht de cylinder in te trekken.

Het is niet alsof je hele blok gelijk 450C is samen met het water in je koel kanaal en je olie :shock:

Je bougie daarentegen (Afhankelijk van het motor type en gebruik) die draait juist wel tegen de 450-500c aan onder normaal gebruik, en zelfs 800c bij extreem gebruik :o

Aluminium smelt "pas" bij 650C+ geloof ik, dan moet het wel heel fout gaan.

Volgens mij werkt die terraclean op een andere manier dan alleen hitte, ik geloof dat het ultra schoon brandstof is die ze dan een electrische lading geven, zodat hij reageert met de koolstof deeltjes/vervuiling en het chemisch opvreet en verbrand.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Decarbonizing / Carbon cleaning?

Bericht door SP-Boxer »

Ja, wellicht is continue 450 wel TE inderdaad.
Keertje een blokje in de oven gooien zal ook wel niet gewaardeerd worden :mrgreen:
"I feel Legacy"
Plaats reactie