Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Motoren, injectiesystemen etc.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door snoef »

Afgelopen week van Den Haag dicht aan zee gereden naar onderaan Zuid-Limburg aan de Belgische grens. Den Haag stadsverkeer, rest snelweg 100-120 gereden. Ter plaatse 60 km wegen. Lekker doorgereden met op de langzame wegen de boel lekker op toeren gehouden, maar niet overdreven. Gemiddeld verbruik op die regenachtige dag met Cooper Disvoverer AT3 4s banden op 2.5 en wat windstoten hier en daar: 1 op 8. De Forester SH is iets hoger dan de SG en 100 kg zwaarder.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door LucienS »

Denk toch dat korte ritjes funest zijn. Deze tank: 45 liter op 420km. Meer dan de helft "12km ritjes", maar ditmaal ook zo'n 180 snelweg kilometers met redelijk konstante snelheid. Ik tank altijd bij hetzelfde tankstation en tank bij dezelfde pomp tot afslag. Ik moet hierbij vermelden dat ik die snelweg kilometers zeker 136 km/h gemiddeld heb gereden.

Wat zal het verbruik laag worden als we nog maar 100 mogen.. :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door quikfit »

Hmm...ik haal makkelijk de 600km met iets meer dan 50 liter.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door snoef »

Steek je hand maar eens uit het raam bij 90 en bij 136 km/h. Dan voel je hoe dik de lucht is waar de auto doorheen moet. Winterlucht is ook dikker dan warme lucht. Voeg daar de drag van all seasons op nat wegdek aan toe en dan loopt het verbruik rap op.
Ik denk dat zuinig rijden hier in NL alleen in de nacht lukt: ik reed een keer een traject van 250 km en door langzaam, rond 90, te rijden, kwam ik juist in een file terecht. Ook lekker voor het verbruik. Vervolgens rijd ik in een fuik vlak bij huis op een stuk waar je net alleen maar 50 mag rijden, hoewel dat daar nergens op slaat. 40 euro boete. Niks mee opgeschoten dus. Ik was meer dan een uur langer onderweg :D

LucienS schreef: Ik moet hierbij vermelden dat ik die snelweg kilometers zeker 136 km/h gemiddeld heb gereden.

:)
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door quikfit »

LucienS schreef:Denk toch dat korte ritjes funest zijn.
1:8 Heb ik op zelfs niet gehaald toen mijn lambdasonde verkeerde waardes aangaf...1:10 is het verbruik met 5cm sneeuw op de weg.
Ik zou toch de waardes (lambda en Temperatuur sensor) laten controleren,mijn Forester zou de deur uitgaan bij een verbruik van 1:8 :(

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door RJS »

mijn Forester zou de deur uitgaan bij een verbruik van 1:8
Die van mij ook. Gelukkig haal ik zo rond de 1 op 12 onderweg naar Denemarken. Ik houd een CC snelheid van circa 120 km/uur aan. Zeer schappelijk voor zo'n auto en iets zuiniger dan de vorige Forester. Het gebruik tijdens (overigens sporadische) korte ritjes houd ik maar niet bij.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door snoef »

Pas nog even op het verbruik gelet. Over een traject van 11 km vanaf koude start door de regen kwam ik ook op 1 op 10.
quikfit schreef:
LucienS schreef:Denk toch dat korte ritjes funest zijn.
1:8 Heb ik op zelfs niet gehaald toen mijn lambdasonde verkeerde waardes aangaf...1:10 is het verbruik met 5cm sneeuw op de weg.
Ik zou toch de waardes (lambda en Temperatuur sensor) laten controleren,mijn Forester zou de deur uitgaan bij een verbruik van 1:8 :(

Gr.Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door LucienS »

31 maart een afspraak bij Van Nuland. APK + grote beurt en gevraagd of hij de lambda + temperatuur sensor kan checken ivm mijn verbruik. Ik houd jullie weer op de hoogte.
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door LucienS »

Heden bij Van Nuland geweest voor bovengenoemd issue en APK + grote beurt. Hierbij heb ik aangegeven dat mijn stuur bij rechtuit rijden een paar mm naar rechts uitweek.
Lambda waarden zijn goed, uitlijning was nodig en is uitgevoerd.
@Quikfit: Buitentemperatuursensor week zo'n 4 graden te laag af, heb ik laten vervangen. Of bedoelde je een andere sensor? Deze was iig ook irritant, vooral voor mij..

Ik ben benieuwd naar de resultaten en houd eea hier weer up to date.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door quikfit »

LucienS schreef: @Quikfit: Buitentemperatuursensor week zo'n 4 graden te laag af, heb ik laten vervangen. Of bedoelde je een andere sensor?
Ik bedoelde de temperatuursensor die je motortemperatuur aan de ECU doorgeeft,hopelijk ligt het dan aan de uitlijning die niet goed stond...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door LucienS »

@Quikfit
Ok, maar dit irriteerde me ook (gaf 4 graden te laag aan) dus ben er wel blij mee. Ik ben inmiddels wel absoluut overtuigd van de klasse van Van Nuland in Volkel. Wat een vakmanschap. Hier wordt echt op details gelet. Vorig jaar van mijn Forester een genot gemaakt door het verplaatsen van de klopsensor. Nu ervaren dat de grote beurt heel serieus wordt genomen. Alles super netjes verzorgd, zelfs airco gereinigd. Mijn auto, inmiddels ruim 1,5 jaar in bezit, heeft werkelijk nog nooit zo super gereden.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door snoef »

Leuk om te lezen Lucien!

LucienS schreef: Mijn auto, inmiddels ruim 1,5 jaar in bezit, heeft werkelijk nog nooit zo super gereden.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door Raph »

LucienS schreef:[...]Ik ben inmiddels wel absoluut overtuigd van de klasse van Van Nuland in Volkel. Wat een vakmanschap. [...] Nu ervaren dat de grote beurt heel serieus wordt genomen. Alles super netjes verzorgd, zelfs airco gereinigd.[...]
Inmiddels heb ik dezelfde ervaring. Was vanwege het ontbreken van de (onderhouds)historie van de auto toch nog niet helemaal zeker, ondanks een probleemloos eerste jaar.
Rudy heeft de auto een beurt gegeven en goed naar de door mij genoemde twijfelpunten gekeken. Zijn conclusie: geen reden tot bezorgdheid.
Toch wel fijn om te horen van iemand die dit soort auto's door en door kent.

Grappig detail is trouwens dat ik sinds die beurt reclame voor hem rijd. Afgelopen week ontdekte ik namelijk pas dat hij de achterste kentekenplaathouder heeft vervangen door een exemplaar waarop www.autobedrijfvannuland.nl staat...

Ik beschouw het maar als zijn seal of approval. :)
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door snoef »

Als hij dat zegt, is dat inderdaad goud waard.
Raph schreef:Zijn conclusie: geen reden tot bezorgdheid.
Toch wel fijn om te horen van iemand die dit soort auto's door en door kent.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door LucienS »

Raph schreef: Grappig detail is trouwens dat ik sinds die beurt reclame voor hem rijd. Afgelopen week ontdekte ik namelijk pas dat hij de achterste kentekenplaathouder heeft vervangen door een exemplaar waarop www.autobedrijfvannuland.nl staat...

Ik beschouw het maar als zijn seal of approval. :)
LOL, ik zie net dat dit ook met mijn auto voor en achter is gebeurd..
Gebruikersavatar
skabla
Berichten: 129
Lid geworden op: 10 nov 2016 14:15

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door skabla »

Even dit oude topic omhoog schoppen.

Mijn 2006 legacy SW met 2.0 motor heeft de laatste dagen ook dat hij stottert in lage toeren (rond de 1500) en vooral bij wat meer gasgeven, bij voorzichtig gasgeven gaat het meestal goed, soms echt heel erg en komt ie er bijna niet doorheen. Op hoge toeren geen last. Pingel sensor? Lambdasonde is reeds een keer vervangen (2 jaar terug) en bougies zijn ook nog niet super oud.
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door LucienS »

Lijkt erg op het probleem dat ik had en is verholpen door het verplaatsen van de pingel sensor.
Gebruikersavatar
skabla
Berichten: 129
Lid geworden op: 10 nov 2016 14:15

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door skabla »

De bougiekabels waren aangevreten door een marter (oid). Deze heb ik vervangen door die van Valeo (origineel was me iets te duur met 28 euro per stuk). Valeo past niet super, maar de problemen zijn verholpen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door quikfit »

Kunnen ook muizen zijn,ff goed in de gaten houden,kan je verschrikkelijk veel geld kosten als ze ergens een kabelboom doorknagen,je zit zo met een onbruikbare auto.
Muizenval kan je bij het 'voeten compartiment' zetten en in de bagageruimte onder de klepjes waar je gereedschap enz. ligt.
Koop de val op de foto...die vangen ze wel. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Muizenval1.jpg
Muizenval1.jpg (12.14 KiB) 4862 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Bericht door FerXXL2007 »

Ik had OBD2 aangeschaft en heb verschillende apps uitgeprobeerd. Uiteindelijk ook gekozen voor Torque, betaalde versie. Werkt goed, mooie app. Echter motor ging licht inhouden op alle snelheden en ik zag geen foutcodes. Op basis van jullie adviezen toch alle foutcodes gewist, motor liep weer als vanouds. Nu, 1.500 km later loopt hij nog steeds perfect. Dank !
Plaats reactie