Achteruitrijlamp

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Juultje1977
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2016 22:20

Achteruitrijlamp

Bericht door Juultje1977 »

Goedemiddag .

Ik heb het volgende probleem.
Wanneer ik mijn legacy in de achteruitrijversnelling zet gaat de lamp niet meer branden.
De parkeersensoren doen wel gewoon hun werk. Het lampje is goed, maar er is geen spanning op de stekker.
Ook de zekering is goed. Hier staat wel spanning op.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Groeten julian
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door quikfit »

Staat er wel spanning op de kabel naar de stekker? Heb je massa op de kabel naar de stekker?(van je achteruitrijverlichting)
Kan o.a. je achteruitrijschakelaar zijn of het relais,het zit tegenwoordig niet zo eenvoudig in elkaar. http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... cy%202006/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Schema Achteruitrijverlichting.png
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door erichendri »

De draden in de draadboom naar de achterklep kan wel eens breken.
Meestal in dat stukje bij de scharnieren die in dat rubber zitten.
Wees daar voorzichtig mee wegens water lekkage.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 15 jan 2019 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SP-Boxer »

Denk eigenlijk dat het palletje van de sensor gewoon versleten is.

Of, misschien nog wel waarschijnlijker, een breuk op de plek waar ze de parkeersensoren hebben gekoppeld aan het achteruitrijlicht.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:een breuk op de plek waar ze de parkeersensoren hebben gekoppeld aan het achteruitrijlicht.
Is dat dan aftermarket geknutsel i.p.v. ''af fabriek''? :shock:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SP-Boxer »

Sensor zelf kan het trouwens niet zijn als de parkeersensoren het wel doen. Zal dus het tweede zijn.

@Quikfit: Subaru heeft volgens mij nog nooit af-fabriek parkeersensoren gemonteerd. Is altijd een dealeroptie geweest. Dan ben je overgeleverd aan het gepruts van de dealer. (en die kunnen er wat van!!!)
Heb voorbeelden gezien waarbij een kabel achter het achterlicht werd geleid om daar door het rubber gestoken te worden. Rubber was hiervoor ingesneden, waardoor er flink water de kofferbak in kwam. En dat terwijl er vele mogelijkheden zijn om een kabel van achter de bumper naar binnen te brengen. Alles beter dan via het achterlicht.
Met trekhaken ook vaak dergelijk gepruts. Er zijn nog steeds dealers die de boel bij het achterlicht vandaan halen... Om te janken.
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door Subarumouse »

Hallo SP,
Wat trekhaak betreft:
Mooi dom want in de 2004 moeten er volgens de Subaru handleiding ( op afbeelding) 2 stekkers zitten om aan te sluiten.
De afkoppelbare heeft een eigen Subaru parts nummer....

Benno
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:@Quikfit: Subaru heeft volgens mij nog nooit af-fabriek parkeersensoren gemonteerd. Is altijd een dealeroptie geweest.


Dat wist ik niet,ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept,het is in ieder geval geen optie waar ik om verlegen zit maar dat gaat voor meer onzin opties op in de modernere auto's wat mij betreft.Veelte veel poespas tegenwoordig...verkeersbordherkenning,dodehoek waarschuwingen,lane assist,achteruitrijcamera,zelf inparkeren enzovoort,enzovoort.Wat mij betreft hoeft dat soort onzin niet.Storingen kosten klauwen met geld.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SP-Boxer »

@Benno: nog veel dommer zelfs, want Subaru heeft al vanaf de Legacy I (voor zover ik weet, misschien nog wel langer), een aanhangerstekker in elke auto zitten. Met een simpel kabelsetje zou de dealer in no-time klaar zijn.
Een dergelijk setje zal wel niet altijd voor handen zijn, want ik ben al zoveel prutswerk tegengekomen.

@Quikfit: eens, parkeersensoren ervaar ik alleen maar als irritant. Een camera daarentegen is met bijv. het aankoppelen van een caravan of zware aanhanger wel weer heel makkelijk. Die vind ik dan weer wel handig. De meeste andere features zijn inderdaad voor mensen die niet van autorijden houden ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door hummie »

quikfit schreef:Heb je massa op de kabel naar de stekker?
Ja!!
Meet even je spanningen. En dan vooral goed kijken naar de massa.
9 van de 10 keer is een electro-probleem een massaprobleem.

Oplossing. Extra massakabeltje erbij leggen en klaar voor een habbekrats. (sommi9gen vervangen graag dure volledige kabelbundels)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door erichendri »

Auto's hebben meerder massapunten of kabels gekoppeld aan andere
punten om storingen te voorkomen.
Meten kan geen kwaad maar doe dit met een testlampje.
Een ledtestertje brand altijd en kan je op het verkeerde been zetten.
Gebruik dat lampje niet overal voor in de auto.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door hummie »

Even naar de dealer gaan. Die vindt het wel, al kan het wat uurtjes gaan kosten.
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Juultje1977
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2016 22:20

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door Juultje1977 »

Goedenavond beste mensen,
Ik ben er achter wat de oorzaak was.
Na veel doormeten en testen, ben ik begonnen met ontmantelen van de binnenbekleding om de kabelboom makkelijker te kunnen volgen. En wat blijkt...
Erichendri heeft het juiste antwoord.
Er waren 4 draden gebroken in de rubberdoorvoer van de kofferklep bij het scharnier. Meteen de gebroken draden verwijderd en vervangen door nieuwe exemplaren. Resultaat , ook mijn achterklepvergrendeling werkt weer!!!

Bedankt voor het meedenken iedereen.
Groeten julian
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door erichendri »

Komt vaker voor bij alle merken met 3de of 5de deur die
een kabeldoorvoer hebben.
De impreza heeft het ook gehad,
Daar heb ik er meer vervangen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door hummie »

Mooi dat het opgelost is. :okeee: Scheelt weer een hoop kosten. Altijd ongemak en soms erg lastig te vinden, electroproblemen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SP-Boxer »

In Amerika hadden ze meer last van dit euvel. Hier nog niet gehoord bij een Legacy. Zouden ze de lus dan te krap hebben gemaakt? Die constructie is niet voor niets zo.

Vroeger begrepen ook nog niet alle fabrikanten dat je dit bij de deur moest doen, met vaak kapotte kabels als gevolg. Zou nu toch niet meer mogen.
Betreft wel een Europese auto en toch geen import?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SubieForest »

SP-Boxer schreef:@Benno: nog veel dommer zelfs, want Subaru heeft al vanaf de Legacy I (voor zover ik weet, misschien nog wel langer), een aanhangerstekker in elke auto zitten. Met een simpel kabelsetje zou de dealer in no-time klaar zijn.
Een dergelijk setje zal wel niet altijd voor handen zijn, want ik ben al zoveel prutswerk tegengekomen.
Behalve de Libero. Ik ben hem ergens achterin nog niet tegengekomen en ook in de werkplaatshandboeken heb ik hem nog niet kunnen vinden.
SP-Boxer schreef:@Quikfit: eens, parkeersensoren ervaar ik alleen maar als irritant. Een camera daarentegen is met bijv. het aankoppelen van een caravan of zware aanhanger wel weer heel makkelijk. Die vind ik dan weer wel handig. De meeste andere features zijn inderdaad voor mensen die niet van autorijden houden ;)
Mee eens. Een gigantische achteruit helpt ook ;).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door erichendri »

De draden buigen door het open doen van de klep en breken
op een gegeven moment, bij mazda ook regelmatig.
Je ziet bij sommige merken ook wel eens een electroblok op de klep.
Die valt dan op een contact blok op de auto.
Ook deze geven leuke storingen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SP-Boxer »

Daarom is de routing van de kabels zoals deze is Eric. Dat is ontworpen om die bewegingen te weerstaan.
De bestuurdersdeur gaat vaker open, die heeft er toch ook geen last van?

Lijkt me dus toch een kleine ontwerpfout van Subaru. Is gewoon zo te maken dat het niet breekt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door hummie »

Koperdraad wordt met de tijd oud, broos en breekbaar. Bij alle merken.
Zolang het een stil liggende draad is is het niet zo'n probleem. Maar wel bij vaker bewegende draden, zoals je uiteindelijk ook een dikke ijzerdraad door kunt krijgen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achteruitrijlamp

Bericht door SP-Boxer »

Tuurlijk, maar daarom wordt de kabel bij deuren en kleppen altijd een stukje horizontaal (achterklep) of verticaal (portier) geleid. Met het openen tordeert de kabel dan, hoe langer deze zijwaartse geleiding, des te minder slijtage van de kabel. Er is tenslotte een kleinere hoekverdraaiing per mm kabellengte. Als dit dus zo nu en dan voorkomt bij Subaru, dan is het een ontwerpfout. De auto's waar het nu om gaat (Legacy IV en Impreza GD) zijn nu ook weer niet zo oud dat dit voor mag komen.
Een Legacy I met 3 ton op de klok en 25+ jaar oud heeft hier ook geen last van.

Maar, fijn dat het probleem gevonden en verholpen is :okeee:
Dat was tenslotte de reden voor dit topic.
"I feel Legacy"
Plaats reactie