Motor problemen? OPGELOST!

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motor problemen?

Bericht door erichendri »

Lambdasonde moet je bij de dealer kopen helaas, vraag korting of gratis montage.
Op sondes van de onderdelen grossiers lopen ze niet goed, al zijn van hetzelfde merk.
Velen zijn je voor geweest en hebben dat ervaren.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Motor problemen?

Bericht door sufos »

Ik lees anders ook dat er mensen zijn die een prima ervaring hebben met een niet originele.

https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2728
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

En het is weer zover. Ik begin er inmiddels flink de pest in te krijgen.

Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien. Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.

Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Is het al vrijdag?
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Motor problemen?

Bericht door ReinO »

beetje off topic: dat lijstje met foutcodes zou eigenlijk ergens apart moeten staan. Te handig om niet bij de hand te hebben.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:beetje off topic: dat lijstje met foutcodes zou eigenlijk ergens apart moeten staan. Te handig om niet bij de hand te hebben.
Dit lijstje is gewoon op het internet te vinden...en anders maak je toch een fotootje met je telefoon!?

EDIT: Link toegevoegd https://www.obd-codes.com/trouble_codes ... d-cars.php

Gr.Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 18 apr 2019 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

ReinO schreef:beetje off topic: dat lijstje met foutcodes zou eigenlijk ergens apart moeten staan. Te handig om niet bij de hand te hebben.
Ik heb het lijstje ook op mijn telefoon opgeslagen. Dan heb je het altijd bij de hand.

Beetje jammer dat ik sinds een maandje een nieuwe baan heb en dus niet meer in de baas zn tijd onder de motorkap kan duiken. Nu moet ik dat allemaal in mn eigen tijd gaan doen :shock:
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

KevinHoogendam schreef:En het is weer zover.Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien.
Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.
Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Geen foutcode :?: Wat is er in de tussentijd gedaan aan de auto :?: Zoals Eric al zei...hoe zit het met je temperatuur sensor van de ECU :?: (kost niet veel)
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld :?:
Zijn er bepaalde weersomstandigheden waar dit zich openbaart :?: (vochtig en temperatuur bijvoorbeeld)
Vacuüm slangen controleren en alle stekkers contacten inspuiten met WD40 o.i.d.
Verder is het niet makkelijk de oorzaak te vinden vanachter een toetsenbord...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

quikfit schreef:
KevinHoogendam schreef:En het is weer zover.Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien.
Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.
Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Geen foutcode :?: Wat is er in de tussentijd gedaan aan de auto :?: Zoals Eric al zei...hoe zit het met je temperatuur sensor van de ECU :?: (kost niet veel)
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld :?:
Zijn er bepaalde weersomstandigheden waar dit zich openbaart :?: (vochtig en temperatuur bijvoorbeeld)
Vacuüm slangen controleren en alle stekkers contacten inspuiten met WD40 o.i.d.
Verder is het niet makkelijk de oorzaak te vinden vanachter een toetsenbord...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Foutcode / check engine heb ik nog niet aangezien. Ik heb de auto geparkeerd, uitgezet en daarna geprobeerd te starten en dat wou die niet.

Temperatuur sensor van de ECU zou ik niks over durven te zeggen.

Kleppen voor het laatste gesteld, geen idee. Staat wel op de onderhoudsplanning om te laten doen.

Weersomstandigheden niet specifiek. Alle keren dat het gebeurde leek het te gebeuren wanneer de motor op temperatuur was. Laatste keer was het opgelost met het vervangen van de IACV bevestigingsboutjes en pakking. Gezien die pakking niet zoveel kost heb ik alvast een nieuwe besteld.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

Accupool kwartiertje eraf/loshalen...en dan proberen te starten!?
Brandstoffilter wel eens vervangen :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

quikfit schreef:Accupool kwartiertje eraf/loshalen...en dan proberen te starten!?
Brandstoffilter wel eens vervangen :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
De vorige keren bij dit probleem was meestal een kwartiertje/halfuurtje wachten voldoende om gewoon weer te kunnen starten.

Brandstof filter, krukaspositie sensor, luchtfilter element, olie filter en olie zijn eind 2018/begin 2019 nog gedaan.
Is het al vrijdag?
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Motor problemen?

Bericht door ReinO »

blijkbaar genereert hij 'kleine ' foutjes, die stapelen tot een niet meer te starten auto.
Een ecu reset lost het tijdelijk op, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De polen tegen elkaar tikken geeft een betere reset
zodat je naar een goede diagnose kan rijden.

Je beschreven symptomen doen me erg denken aan die van mijn forester: bleek achteraf gewoon de te strakke kleppen te zijn.
Verschil: 1 maal goed warm ging alles een stuk beter en startte hij gewoon wel.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

KevinHoogendam schreef:Brandstof filter, krukaspositie sensor, luchtfilter element, olie filter en olie zijn eind 2018/begin 2019 nog gedaan.
En die trage lambdasonde :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

quikfit schreef:
KevinHoogendam schreef:Brandstof filter, krukaspositie sensor, luchtfilter element, olie filter en olie zijn eind 2018/begin 2019 nog gedaan.
En die trage lambdasonde :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Nog dezelfde, ik ben trager met vervangen.

Gister middag en avond ben ik gewoon weggeweest met de fozzy en weer helemaal niks aan de hand. Dus we kijken het weer even aan.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

Update 38duuzend:

Wat er in de afgelopen maanden vervangen is:
krukaspositie sensor
luchtfilter element
benzine filter
bougies
klop sensor
aandrijfriemen airco en dynamo

Het probleem houdt nog steeds. Het is wel minder dan eerst, maar de auto heeft nog wel moeite met herstarten als deze uitvalt.

De laatste 2 keer dat ik het merkte, was er een voelbaar verschil in het rijden op het moment supreme zeg maar. Dit was direct nadat ik over een drempel reed en over een overgangsdeel op de snelweg. Alsof de auto door een schok het probleem krijgt.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

KevinHoogendam schreef:Wat er in de afgelopen maanden vervangen is:

Maar nog geen lambdasonde... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

Die moet ik nog doen.

Het zou ook iets met de temperatuursensor kunnen zijn. Want vaak gebeurd het als de motor op temperatuur is.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

KevinHoogendam schreef:Die moet ik nog doen.

Het zou ook iets met de temperatuursensor kunnen zijn. Want vaak gebeurd het als de motor op temperatuur is.
Hmm,als de garage zegt dat de lambdasonde traag is had ik die eerst vervangen,mijn ervaring is dat een niet goed werkende lambdasonde vaak een te rijk mengsel geeft en dat vind een motor die op temperatuur is niet fijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

Die auto is gewoon onder invloed van iets.

Vanochtend bij het starten om naar werk te gaan weer een rommelige start. Opbouwen in toeren met stapjes om uiteindelijk met +2000rpm te draaien en ik hoefde niet eens gas te geven om te kunnen rijden. In zn 2 gewoon met 2200 toeren rijden tot het 1e stoplicht 500 meter verderop en daarna pas normaal draaien. Eenmaal op de snelweg helemaal niks aan de hand.

Ik ga nu maar gewoon is filmen bij iedere keer dat ik em start en dan knal ik wel wat op youtube, want anders zou ik niet weten hoe ik dit hier moet plaatsen.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Motor problemen?

Bericht door Norge »

Ik zit meer te denken dat je een probleem hebt met het gasklephuis. Heb he ooit al eens geprobeerd om die te resetten?
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

Norge schreef:Ik zit meer te denken dat je een probleem hebt met het gasklephuis. Heb he ooit al eens geprobeerd om die te resetten?
Ik zou niet weten hoe dat moet.

Een maand of 4/5 geleden is die nog schoon gemaakt door de garage.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
Tom19
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2019 00:35

Re: Motor problemen?

Bericht door Tom19 »

Beste Kevin,

Hou ons op de hoogte, mijn Sub Outback 2.5 benzine uit 2002 vertoont soortgelijke problemen. Wil vooral niet aanslaan bij warme motor en loopt sationair dan slecht. reeds vervangen: bougies+kabels, pingelsensor, krukas- en bdp sensor, temp sensor ECU. Bij de dealert in Aalsmeer kijrgen ze wederom een foutmelding op de krukassensor terwijl die net vervangen is. Ze zijn er daar nog niet uit. Ik ben nog niks wijzer ook...

groet

tom
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Motor problemen?

Bericht door Norge »

If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

Norge schreef:Gasklep resetten

https://youtu.be/eetBmBifvFM
Ik zal het is proberen.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

Tom19 schreef:Beste Kevin,

Hou ons op de hoogte, mijn Sub Outback 2.5 benzine uit 2002 vertoont soortgelijke problemen. Wil vooral niet aanslaan bij warme motor en loopt sationair dan slecht. reeds vervangen: bougies+kabels, pingelsensor, krukas- en bdp sensor, temp sensor ECU. Bij de dealert in Aalsmeer kijrgen ze wederom een foutmelding op de krukassensor terwijl die net vervangen is. Ze zijn er daar nog niet uit. Ik ben nog niks wijzer ook...

groet tom
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld en het brandstoffilter vervangen :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

Norge schreef:Ik zit meer te denken dat je een probleem hebt met het gasklephuis. Heb he ooit al eens geprobeerd om die te resetten?
De auto van Kevin is een stuk ouder,ik denk niet dat,dat gaat werken.

Mvh.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

quikfit schreef:
Norge schreef:Ik zit meer te denken dat je een probleem hebt met het gasklephuis. Heb he ooit al eens geprobeerd om die te resetten?
De auto van Kevin is een stuk ouder,ik denk niet dat,dat gaat werken.

Mvh.Quikfit :mrgreen:
1999 is niet zo gek veel ouder dan 2002 toch?

Mijn brandstoffilter is een paar maanden oud, dat heeft niks verholpen.

Ik heb wel de vermoedens na vandaag dat het in de richting van de gasklep zit. Laatste wat ik vervangen heb en de problemen bleven een paar maanden weg was de pakking van IACV.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Motor problemen?

Bericht door Norge »

Het kan goed zo zijn dat de eerste klachten veroorzaakt zijn door een vervuilde gasklep.
Als je dan een monteur hebt die die klep met z’n vingers open dwingt om het schoon te krijgen, dan kan ik me voorstellen dat (zonder reset) de zaak ontregelt is.
Om evt de vacuüm slangen te controleren op lekkage kun je met een spuitbus remmenreiniger de slangen en aansluitingen inspuiten bij een draaiende koude motor. Als je dan iets merkt in het toerental wil dat zeggen dat je een vacuumlekkage hebt.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

KevinHoogendam schreef:1999 is niet zo gek veel ouder dan 2002 toch?
Mijn brandstoffilter is een paar maanden oud, dat heeft niks verholpen.
Ik doelde op de auto in het ''reset filmpje'',die is veel jonger...en de opmerking over het brandstoffilter was gericht aan Tom19. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Motor problemen?

Bericht door KevinHoogendam »

Tom19 schreef:Beste Kevin,

Hou ons op de hoogte, mijn Sub Outback 2.5 benzine uit 2002 vertoont soortgelijke problemen. Wil vooral niet aanslaan bij warme motor en loopt sationair dan slecht. reeds vervangen: bougies+kabels, pingelsensor, krukas- en bdp sensor, temp sensor ECU. Bij de dealert in Aalsmeer kijrgen ze wederom een foutmelding op de krukassensor terwijl die net vervangen is. Ze zijn er daar nog niet uit. Ik ben nog niks wijzer ook...

groet

tom
Bij een warme motor bij de mijne gebeurd het volgende als die niet wil starten:

Startmotor gaat rondt en klinkt zoals het hoort maar verder doet de motor niks. Pas bij volgas komt een teken van leven en na flink doorstarten slaat de motor soms aan.

Van het weekend kan ik pas de gasklep reset proberen. Dan ga ik ook een lambda sensor zoeken op de sloop en weer is verder rommelen.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor problemen?

Bericht door quikfit »

KevinHoogendam schreef:Dan ga ik ook een lambda sensor zoeken op de sloop en weer is verder rommelen.
Een lambdasonde is nou net iets dat ik niet op de sloop zou halen...dat is inderdaad ''rommelen''. ;)
EDIT: Zijn jouw kleppen trouwens al eens gesteld :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie