koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Picaso
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 Apr 2012 21:28
Type auto: Subaru Forester diesel '08

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Picaso » 11 Apr 2012 21:58

GER schreef:Ik heb na 36000 km en 1,5 jaar mijn koppelingsplaten, drukgroep en hoofdlager moeten laten vernieuwen van mijn Forester van maart 2009. De platen waren helemaal verbrand. De dealer verweet mij dat ik te agressief rijd en dat is absoluut niet waar. Ik heb op de eerste banden nog 4,5 mm profiel en mijn verbruik is 1:11,2 gemiddeld, dus ik reken mij terecht tot de rustige rijders. Ook geen voetje op de koppeling of zo. De dealer suggereerde dat ik de kosten mogelijk moet dragen als de garantieclaim door Subaru NL wordt afgewezen. Gekker moet het echt niet worden bij Subaru. Alleen ik trek 3 keer per jaar een caravan van 1300 kg ( gewogen gewicht ) en ik merk dat de Subaru dat nauwelijks aan kan, ondanks het feit dat deze 2000 kg mag trekken volgens het boekje. Ik heb hiervoor 5 x Honda gereden, 2x Toyota en 4 x Volvo en nooit koppelingsproblemen gehad. Om de caravan op de Duitse autobahn in gang te houden moet ik met de Subaru vaker dan ooit terug naar de 3e versnelling. Hellingen die de Honda CRV in de 4 of zelfs 5 moeiteloos nam. Ik ben een teleurgesteld Subaru rijder. Volgens mij stokoude techniek in een modern jasje en daar koop je niks voor. Over 1,5 jaar komt er weer een nieuwe auto en dat wordt voor 99,99999999% geen Subaru meer maar een Honda.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 Nov 2008 13:47
Type auto: 2 subarukevers,,lomax,mini 1000,avensis,triumph rocket 3
Locatie: Gilze

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Toon » 11 Apr 2012 22:05

benzineverbruik zegt niet veel over goed of slecht gebruik van de koppeling maar meer over het het gaspedaal en het schakelmoment.
aviro
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 Jun 2012 10:00
Type auto: subaru legacy 2.0 GL 1998

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor aviro » 30 Dec 2017 02:08

Grappig direct na het lezen van Ger zijn negatieve uitspatting over de forester,constateer ik dat hij zelf het probleem aangeeft en door zijn frustratie geen reele feiten aankaart.

1e koppeling,drukgroep em lager vervangen na 38000 km is niet normaal toch? dit wijst toch op een "probleem" in de aandrijflijn
2e hij geeft aan ; normaal rustig te rijden en een normaal verbruik onder normale omstandigheden.
3e vervolgens komt hij met het gegeven dat met een caravan van 1300 kg en laten we bagage in de auto niet vergeten. algauw z'n 1500kg extra meesleurt .Dat is geen normale omstandigheid!!!!
dat is een 2x zo grote belasting voor de aandrijflijn OK.... feit
4e Dan verteld hij op de autobahn terug te moeten naar zijn 3 een heeft het over hellingen in vergelijk met een honda CRV Wel karlshuhe 6% met een extra 1500kg is pittig hoor!!!

Het probleem de aandrijflijn dus ;
a Ger kan niet rijden met een caravan (schakelen en koppelen)
b Of Wel...... het is funest voor de koppelings groep onder extra zware belasting als de auto cq de kogeldruk te veel is(of net te weinig) .Vooral als de auto op het oog nog net niet door zijn vering zakt!!!!! HOEZO nu elke geringen beweging resulteerd in het door deinen van de vering de wagen is daar mee continu aan het deinen dat dus continu beweging op de al zwaar belaste aandrijflijn geeft
Dit heeft tot gevolg een continu druk-wisseling op de koppeling/drukgroep (en wringen op de lagers) en kan dus slip(dribbel) op de koppeling geven.
gevolg Kracht verlies en extreme slijtage Is dat niet het probleem dat je hier dumpt?
Niemand hier geloofd eigenlijk dat het probleem de Subaru is!!!???

De kogeldruk moet je voor elke combinatie proef ondervindelijk bepalen om te zorgen dat de combi zo min mogelijk deint. te hoog dat zakt tie door, te laag dan tilt de aanhanger de auto uit zijn vering .ect
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor erichendri » 30 Dec 2017 21:00

Denk dat dit zeker een rijder is geweest die nooit in laag is weggereden.
Dat scheelt enorm wat betreft gasgeven en slippende koppeling.
Kan mij ook nog een verhaal herinneren op Autoweek review en caravantrekker over een outback van 2006.
Ook in no-time de koppeling versleten en man beweerde dat de auto veel te lang gegeard was en totaal niet geschikt
was om een caravan van 1500 kilo te trekken.

Volgens mij is de honda een veel lichtere auto en niet permanent 4WD dus minder aandrijf verliezen.
Misschien ook hoogtoeriger gegeard(lees korter)

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 31 Dec 2017 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Outbackpatje
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 Mei 2017 19:59
Type auto: Legacy outback

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Outbackpatje » 31 Dec 2017 08:56

erichendri schreef:Denk dat dit zeker een rijder is geweest die nooit in laag is weggereden.
Dat scheelt enorm wat betreft gasgeven en slippende koppeling.
Kan mij ook nog een verhaal herinneren op Autoweek review en caravantrekker over een outback van 2006.
Ook in no-time de koppeling versleten en man beweerde dat de auto veel te lang gegeard was en totaal niet geschikt
om een caravan van 1500 kilo te trekken.

Volgens mij is de honda een veel lichtere auto en niet permanent 4WD dus minder aandrijf verliezen.
Misschien ook hoogtoeriger gegeard(lees korter)

Eric


Ben een beginnende Subaru rijder en ga in het voorjaar voor het eerst weg met caravan ( max 1100 kg ) begrijp ik dat het dus verstandig is om meestal in laag weg te rijden? Hebben jullie misschien tips? Heb afgelopen week de koppeling laten vervangen en 1 x vind ik voorlopig genoeg :D
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 872
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Rene » 31 Dec 2017 10:32

Zou ik wel doen : 1 en 2 laag , daarna naar 2 hoog en verder...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 613
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor boswachterfan » 31 Dec 2017 12:30

Zo doe ik het ook, vaak zelfs naar 4L en dan naar 4H, net hoe het uitkomt. Maar ook als je in hoog wegrijdt, doe je wel iets ernstig fout als een koppeling zo snel capituleert, imho.
Outbackpatje
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 Mei 2017 19:59
Type auto: Legacy outback

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Outbackpatje » 31 Dec 2017 13:21

Oke bedankt voor jullie reacties ga ik ook zeker doen zo!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor erichendri » 31 Dec 2017 15:00

Ik rijdt met de caravan altijd in laag weg.
Versnellingen zitten dan veel korter bij elkaar en 5H sluit mooi aan na de 5L.
Solo lijkt de legacy voelbaar sneller in alle lage versnellingen.
Beste rijdt de legacy in de 4de versnelling rond de 3000 rpm met de caravan erachter.
Zou geen lange stukken in de lage gearing rijden.
Voor optrekken prima geschikt.

Eric
roozdijk
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 Jan 2013 13:14
Type auto: MY03 Forester 2.0X
Locatie: Groene Hart

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor roozdijk » 01 Jan 2018 21:33

Precies Eric, zo rij ik ook. Altijd in de 4H, iets boven de 3000 rpm. En altijd op momenten dat het nodig is rijden rond die 3600, want max koppel. Dat betreft dan mijn Forester 2.0 X met caravan max 1200 kg. Wegrijden in de 1H, en als het iets oploopt of anderszins, de 1L en de 2L. Moet zeggen de 4L heb ik nooit nodig, de bak maakt ook meer lawaai dan. Ik schuw ook nooit de hogere toeren richting of boven de 5000.
Rij mijn Forester vanaf 98dkm, stand nu 230 dkm. Momenteel geluidje bij aangrijpen koppeling, is volgens Rudy het lager, de platen zijn nog niet versleten, met rijden geen enkel probleem. Wordt toch een vervanging komende maand, want ja, je wilt geen narigheid bij de komende trips.

Tjerk
Forester 2.0 X - MY03 - 237.000 km
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor erichendri » 02 Jan 2018 23:28

Altijd laag gebruiken bij wegrijden.
Veel beter voor je koppeling.
Eenmaal op kruissnelheid in de juiste H versnelling zetten.
Hoge toeren kunnen helemaal geen kwaad, alleen maar voordelen.
Te laag is veel erger.

Eric
*thomas*
Berichten: 421
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor *thomas* » 03 Jan 2018 02:25

Net dit hele draadje gelezen. Denk dat mensen inderdaad niet kunnen rijden met een zware last achter hun wagen. Toeren maken is de boodschap om de motor, en vooral aandrijflijn te ontzien.

In de Outback H6 die 2 ton mag trekken (en geen vermogen tekort komt) raadt subaru aan om de wagen in sport te zetten (automaat) om zo meer toeren te maken.
Outbackpatje
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 Mei 2017 19:59
Type auto: Legacy outback

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Outbackpatje » 03 Jan 2018 09:19

Nogmaals bedankt voor de goede tips

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast