Conserveren onderkant

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Conserveren onderkant

Bericht door HEZ »

Afgelopen weekend heb ik de modder eens van de Forester afgespoten. Ik was hem eigenlijk nooit, zo'n 2e huidje hoort er een beetje op hè.
Nu viel me op dat in de wielkasten die zwarte beschermende laag op veel plekken weg is. Ook aan de onderkant wordt het hier en daar wat roestig. Niet het soort om je druk over te maken maar wel iets waar preventief een laagje van het een of ander op gedaan moet worden lijkt me.
Totaal mee onbekend verder, wat is nuttig en wat niet. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Conserveren onderkant

Bericht door B.A. »

Stel u zou dit gaan aanpakken, is het belangrijk dat oude roest compleet verdwijnt. Anders komt dit er gewoon weer doorheen na verloop van tijd.

Betreft spullen en methodes: Zoek ook eens op diverse Oldtimer/klassieker forums, maar daar had u vast al aan gedacht ;)

Succes!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Conserveren onderkant

Bericht door erichendri »

Onderkant bedoel je de subframes zeker.
En in de wielkasten zit onder dat zwarte gewoon je lakkleur of kaal metaal.

Eric
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Conserveren onderkant

Bericht door roozdijk »

Ja, een onderwerp waar ik me ook mee bezighou momenteel. Ik heb deze winter bezoeken aan verschillende behandelaars gebracht, o.a. Dinitrol en FluidFilm voor prijsgopgave en inspecties. Een Forester is best wel roestig. Ben er nog niet uit of ik ook daadwerkelijk een behandeling laat doen. Maar ja, als je door wilt gaan tot youngtimer en ouder ... lijkt het zeker wel interessant.
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Conserveren onderkant

Bericht door HEZ »

Die van mij is al youngtimer :P
Roestig is een groot woord hoor. Is tectyleren een optie?
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Conserveren onderkant

Bericht door Wout-P11 »

Geen tectyl over roest spuiten/smeren, dan kun je het nog beter onbehandeld laten.
(Vlieg)roest insmeren met gekookte lijnolie doet het proces vertragen.
De meeste producten zijn ook op basis van lijnolie.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Conserveren onderkant

Bericht door Mrdjc »

Voor oxidatie (Roest) is toch zuurstof en een elektrolyt nodig?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
SubieBob
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mar 2020 16:50

Re: Conserveren onderkant

Bericht door SubieBob »

Oude topic, maar dacht ik deel toch mijn ervaring. Wat ik al een tijd doe (ook eerder met youngtimers) is de onderkant behandelen met Fluidfilm. Eerst natuurlijk even wassen en laten drogen. Ik gebruik de Fluidfilm spuitbussen en spuit de onderkant en veeg het daarna lichtjes uit met een doek. De Fluifilm gaat 'lopen' en trekt ook in alle kieren. Het vegen doe ik omdat het anders een wel heel vochtige boel wordt. Na een dag is het droog, ziet de onderkant er weer goed uit en is het weer geconserveerd. In de wielkasten doe ik hetzelfde, maar daarna voeg ik een dunne laag Permafilm toe (kan natuurlijk onder ook als de originele bescherming weg is). Gewoon met kwast maar niet te dik anders duurt het drogen erg lang.
Is een paar uur werk maar makkelijk te doen. Auto ruikt ook meteen lekker naar schaap.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Conserveren onderkant

Bericht door Propje »

Schaap??
Dus een rondje raggen over de dijken op ameland zou ook moeten helpen schapen genoeg daar.
en ze zijn te dom om opzij te springen.
Aju propje
SubieBob
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mar 2020 16:50

Re: Conserveren onderkant

Bericht door SubieBob »

:D Zou kunnen. Maar dan is hogere vering wel handig om de onderkant goed te behandelen. Schaap uit spuitbus dan toch handiger denk ik zo.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Conserveren onderkant

Bericht door Raph »

Schaap uit spuitbus....
Doet me denken aan Paul van Vliet die het ooit, als De Boer, had over "Arwik strontspray". Maar da's toch wel en ander luchtje, denk ik. :think:
Plaats reactie