Conserveren onderkant
Conserveren onderkant
Afgelopen weekend heb ik de modder eens van de Forester afgespoten. Ik was hem eigenlijk nooit, zo'n 2e huidje hoort er een beetje op hè.
Nu viel me op dat in de wielkasten die zwarte beschermende laag op veel plekken weg is. Ook aan de onderkant wordt het hier en daar wat roestig. Niet het soort om je druk over te maken maar wel iets waar preventief een laagje van het een of ander op gedaan moet worden lijkt me.
Totaal mee onbekend verder, wat is nuttig en wat niet. Iemand een idee?
Nu viel me op dat in de wielkasten die zwarte beschermende laag op veel plekken weg is. Ook aan de onderkant wordt het hier en daar wat roestig. Niet het soort om je druk over te maken maar wel iets waar preventief een laagje van het een of ander op gedaan moet worden lijkt me.
Totaal mee onbekend verder, wat is nuttig en wat niet. Iemand een idee?
Re: Conserveren onderkant
Stel u zou dit gaan aanpakken, is het belangrijk dat oude roest compleet verdwijnt. Anders komt dit er gewoon weer doorheen na verloop van tijd.
Betreft spullen en methodes: Zoek ook eens op diverse Oldtimer/klassieker forums, maar daar had u vast al aan gedacht
Succes!
Betreft spullen en methodes: Zoek ook eens op diverse Oldtimer/klassieker forums, maar daar had u vast al aan gedacht
Succes!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Conserveren onderkant
Onderkant bedoel je de subframes zeker.
En in de wielkasten zit onder dat zwarte gewoon je lakkleur of kaal metaal.
Eric
En in de wielkasten zit onder dat zwarte gewoon je lakkleur of kaal metaal.
Eric
Re: Conserveren onderkant
Ja, een onderwerp waar ik me ook mee bezighou momenteel. Ik heb deze winter bezoeken aan verschillende behandelaars gebracht, o.a. Dinitrol en FluidFilm voor prijsgopgave en inspecties. Een Forester is best wel roestig. Ben er nog niet uit of ik ook daadwerkelijk een behandeling laat doen. Maar ja, als je door wilt gaan tot youngtimer en ouder ... lijkt het zeker wel interessant.
Forester SJ - MY13
Re: Conserveren onderkant
Die van mij is al youngtimer :P
Roestig is een groot woord hoor. Is tectyleren een optie?
Roestig is een groot woord hoor. Is tectyleren een optie?
Re: Conserveren onderkant
Geen tectyl over roest spuiten/smeren, dan kun je het nog beter onbehandeld laten.
(Vlieg)roest insmeren met gekookte lijnolie doet het proces vertragen.
De meeste producten zijn ook op basis van lijnolie.
(Vlieg)roest insmeren met gekookte lijnolie doet het proces vertragen.
De meeste producten zijn ook op basis van lijnolie.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Conserveren onderkant
Voor oxidatie (Roest) is toch zuurstof en een elektrolyt nodig?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Conserveren onderkant
Oude topic, maar dacht ik deel toch mijn ervaring. Wat ik al een tijd doe (ook eerder met youngtimers) is de onderkant behandelen met Fluidfilm. Eerst natuurlijk even wassen en laten drogen. Ik gebruik de Fluidfilm spuitbussen en spuit de onderkant en veeg het daarna lichtjes uit met een doek. De Fluifilm gaat 'lopen' en trekt ook in alle kieren. Het vegen doe ik omdat het anders een wel heel vochtige boel wordt. Na een dag is het droog, ziet de onderkant er weer goed uit en is het weer geconserveerd. In de wielkasten doe ik hetzelfde, maar daarna voeg ik een dunne laag Permafilm toe (kan natuurlijk onder ook als de originele bescherming weg is). Gewoon met kwast maar niet te dik anders duurt het drogen erg lang.
Is een paar uur werk maar makkelijk te doen. Auto ruikt ook meteen lekker naar schaap.
Is een paar uur werk maar makkelijk te doen. Auto ruikt ook meteen lekker naar schaap.
Re: Conserveren onderkant
Schaap??
Dus een rondje raggen over de dijken op ameland zou ook moeten helpen schapen genoeg daar.
en ze zijn te dom om opzij te springen.
Dus een rondje raggen over de dijken op ameland zou ook moeten helpen schapen genoeg daar.
en ze zijn te dom om opzij te springen.
Aju propje
Re: Conserveren onderkant
Zou kunnen. Maar dan is hogere vering wel handig om de onderkant goed te behandelen. Schaap uit spuitbus dan toch handiger denk ik zo.
Re: Conserveren onderkant
Schaap uit spuitbus....
Doet me denken aan Paul van Vliet die het ooit, als De Boer, had over "Arwik strontspray". Maar da's toch wel en ander luchtje, denk ik.
Doet me denken aan Paul van Vliet die het ooit, als De Boer, had over "Arwik strontspray". Maar da's toch wel en ander luchtje, denk ik.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum