Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

quikfit schreef: 22 jun 2022 08:46 Hier met de SG ook bijna 200.000km met 5W40 rondgereden terwijl 5W30 werd opgegeven...wordt aanbevolen bij auto's die al zo'n 1,5 a 2 ton achter de kiezen hebben.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ik heb onlangs van de preza de olie ( en filter ;) ) vervangen...weer met 10w40 en die heeft nu 220k op de teller staan..
Wat is de achterliggende gedachte om er dan 5w40 of 5w30 er in te doen??
Laatst gewijzigd door Rene op 22 jun 2022 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Kort gezegd inwendige slijtage en door een iets dikkere olie geen olieverbruik na 370.000km.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Laatbloeier »

Rene schreef: 22 jun 2022 09:20 Wat is de achterliggende gedachte om er dan 5w40 of 5w30 er in te doen??
Bij een (hele) koude start kan het voordelig zijn als de olie ietsje dunner is. Ik kwam ooit eens dit plaatje tegen op het interweb:
Oil Pour test.jpg
Het laat zien hoe vloeibaar de verschillende wintergrades nog zijn bij -35 gr. C. Ik hoop niet dat het hier ooit zo koud wordt (misschien bij quik nog wel trouwens :)), maar het laat wel mooi de verschillen zien. En ook bij -5 is een SAE 5W nog wel wat vloeibaarder dan een 10W.

Ik heb dat plaatje trouwens ook verwerkt in een heel lang verhaal over motorolie, mocht iemand dat interessant vinden :geek:
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Gberk »

Vandaag 4x Continental ContiPremiumContact 5, 215/60 R16 onder de Forester laten zetten. Oude banden waren 10 jaar oud en dat ging je wel zien :-).
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Vandaag olie (5w40) oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, en airco condensor besteld.
Hebben we weer wat te doen. :D
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Trip »

Dinsdag naar de apk, dus maar even een achteruit rij lichtje gemaakt. Uitlaat was gescheurd bij de beugel van de katalysator, deze er onder uit gehaald en dicht gelast en nog even de meertonige claxon los getrokken. Er kwamen alleen wel flinke brokken uit de katalysator, ik hoop dat hij de gasmeting haalt... (Die claxon zat er al in toen we hem kochten, prima voor de Amsterdam -dakar straks)
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Vandaag de achterbumper er maar eens afgehaald.
Geen overbodige actie, gezien het vuil en roest.
Resizer_16573670333471.jpg
.

En het zal nut hebben, maar de 20cm diepe " gaten" zijn natuurlijk een welkom iets voor zand, grind, enz
Resizer_16573670338053.jpg
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Preza afgetankt , alle vloeistoffen gechecked en waar nodig bijgevuld : check
Alles in en op de preza gemikt voor 2 weken vakantie In de Vendée : check
Soeziebaru ook 2 weken vakantie :mrgreen:
Afbeelding
Rond 21:00 stappen we in de preza...trip van zo'n 1100km voor de boeg..
Afbeelding
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

Heel veel plezier, en veilige reis gewenst.!!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Subarufan schreef: 10 jul 2022 18:43 Heel veel plezier, en veilige reis gewenst.!!
Komt goed ;)
De andere hobby gaat ook mee om contact te houden met de thuisblijvers via de ether :okeee:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Subarufan
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jun 2021 09:49

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarufan »

:okeee: 2 vliegen in 1 klap.
73s!
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Trip »

Vandaag is de SF door de APK geweest en zowaar helemaal prima bevonden. Er is ook nog een steekproef geweest en die had enkel op te merken dat het airbag lampje brand en de accu in de kofferbak los stond (de overleden accu die ik nog weg moet brengen). In de regels staat dat de accu in de auto vast moet staan maar specificeert niet welke accu, dus die keurmeester interpreteerde het als "alle in de auto aanwezige accu's". Maar goed, formeel heeft hij een punt.
Nou ben ik er achter gekomen dat het airbag lampje waarschijnlijk de klokveer is. Dus als iemand nog tips heeft waar ik deze kan vinden voor een SF5 (moet weinig kosten aangezien de auto voor de Amsterdam Dakar Challenge wordt gebruikt, nieuw kosten ze een paar 100 euro en tweedehands ook al snel 75 euro).
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

De keurmeester die de steekproef uitvoerde had zeker last van een kleine autistische beperking :roll:
Zo'n opmerking van een losstaande accu kan je toch niet serieus nemen?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Trip »

Denk het ook, garagist was ook verbaasd. Iets met letter van de wet en geest van de wet gok ik. Maar goed, blij dat hij er doorheen is gekomen.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

De trip naar de Vendée is goed verlopen maar we zijn er niet gebleven.
De camping waar we stonden beviel niet...dus hebben we vanmorgen de hele zooi weer in de preza geprakt en we zijn een stukje noordelijker gaan zitten.
Weer net als vorig jaar in Bretagne ;) op de zelfde camping....
Hier blijven we ook zitten tot de 25'ste deze maand..
Ook erg blij met een goedwerkende airco in de plus gezien de temperaturen hier....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Geniet er van René!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Bretagne is prachtig. En interessant. Wij zijn er ook een paar keer geweest en vermoedelijk niet voor het laatst.
Ik heb in Brest naast de onderzeebootbunker gestaan waar mijn vader aan gewerkt heeft in de oorlog. Dat was wel apart.
Nog veel plezier!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Laatbloeier »

Wij zijn ook van plan om met de hut naar Bretagne te gaan over een kleine twee weken. Nog niet eerder geweest. We hebben nog niets geboekt. Iemand nog campingtips?
Trip
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 jul 2021 10:17

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Trip »

Vandaag een 4cm lift toegepast op de Forester :okeee: alleen staat alles nu achter best onder spanning omdat we geen lift setje hadden voor de "trailing arms" (weet het Nederlandse woord niet...) Dus de achterwielen zijn ietsjes naar voren gekomen maar niet problematisch. Zou graag deze alsnog aanpassen maar gezien de vorm van de houder van de trailing arm kan ik niet even zelf iets fabriceren van plaatstaal ofzo. Mocht iemand weten waar deze wel verkocht worden dan hoor ik het graag.
Verder sleepogen aan de achterkant gefabriceerd en op de balk van de trekhaak gelast. En uitgezocht waarom de afstandsbediening van de deur zo gek doet (gaat 2 seconden open en dan weer op slot. Behalve de bestuurdersdeur, die deed niets.). Blijkt helemaal geen motortje in de deur te zitten... Heeft iemand er dus uit gehaald. Die van de achterdeur past helaas niet lijkt het, dus daar moet ik ook een nieuwe voor zoeken. Begint een lekker lijstje te worden ;)
Bijlagen
IMG-20220717-WA0009.jpg
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

achterband van de motor geplakt...
vond het al zo raar sturen met 120, aan de kant gezet na 6 a 7km (je bent wat gewend met ouwe meuk) en jawel de achterband plat.
ANWB kan niks voor je doen als je spaken hebt en binnenband dus bergingwagen maar.
gisteren kon ik nog net de band eraf krijgen met behoud van vingers en lijkt wel of er een ring tussen heeft gezeten, hele mooie ronde afdruk op beide binnen- en buitenband, maar niks geen gat/scheur door de wang heen.

nouja, we hebben nog wat Simson bandenplak liggen, ga daar maar eens vanmiddag creatief zijn.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

De WW die geen band meer kan plakken? WW-onwaardig! :twisted: :twisted:

Misschien heeft hij geen zin gehad, of te druk. Mijn zoon heeft wel eens met een onwillige motor gestaan. Er zou van alles kapot kunnen zijn en hij werd op de berger gezet, naar huis. Meneer had duidelijk niet zo veel zin om te zoeken. Thuis plempte ik een nieuw accuutje (4 Ah, 125 cc) erin en hij deed het weer prima. Was ook een beetje en tegenvaller. Ach, het zijn ook mensen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Ouwe
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 sep 2020 19:09

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Ouwe »

Alvast een flesje 96% alcohol gehaald om de badges te ontvetten voor als ik eerdaags de overlays wil gaan plakken
XV 2016 Premium

Mijn Subies
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

boswachterfan schreef: 18 jul 2022 10:01 De WW die geen band meer kan plakken? WW-onwaardig! :twisted: :twisted:

Misschien heeft hij geen zin gehad, of te druk. Mijn zoon heeft wel eens met een onwillige motor gestaan. Er zou van alles kapot kunnen zijn en hij werd op de berger gezet, naar huis. Meneer had duidelijk niet zo veel zin om te zoeken. Thuis plempte ik een nieuw accuutje (4 Ah, 125 cc) erin en hij deed het weer prima. Was ook een beetje en tegenvaller. Ach, het zijn ook mensen.
een tubeless "werkt" anders dan een met binnenband?
zou mij wat, hij was niet beroerd absoluut niet, maar hij vond het zonde om een CO2 patroon in te jetsen als de kans errug groot was/is dat de binnenband stuk blijkt. aan een kant snap ik dat wel. aan de andere kant, heb ook liever geen schuimpatroon erin want dat geeft me toch een smerige bende! ben ik langer met de spaken en velg en naaf schoon te maken dan de band eraf plakken en weer op.

de andere reden dat ik juist van mijn moderne motoren af wil, is het gebrek aan digitaal materiaal als de kerstboom aan gaat in het display om de sensoren te kunnen uitlezen, je kan bijna niks meer alles is electronica, en daarom ook lang niet altijd simpelweg "gewoon" door te meten.
kan nu ook, als het echt moet, met de ouwe meuk op de hoofdwegen rijden zonder gevaar te zijn voor anderen (snelheidsverschil, vrachtwagens/opleggers etc).
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Vandaag is er na 15 jaar K75 een tweede boxer indahouse gekomen. :) Mijn tweewielige vervoer voor de komende jaren. Een 1150GS. Heb altijd geroepen dat een GS iets is voor mannen die nog wel wilde gedachten hebben maar geen sex meer hebben :twisted: :twisted:
Nou ja, het is zover... :lol: :lol:

Twee zaken vind ik heel belangrijk aan een motor: Ik moet er comfortabel op zitten ( dit is mega-comfortabel) en hij moet een goede wegligging hebben - check. Wellicht in de toekomst nog eens iets van Hyperpro ofzo eronder.

Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Veel plezier ermee Boswachterfan. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

DucATIRadeon schreef: 18 jul 2022 05:52 achterband van de motor geplakt...
vond het al zo raar sturen met 120, aan de kant gezet na 6 a 7km (je bent wat gewend met ouwe meuk) en jawel de achterband plat.
ANWB kan niks voor je doen als je spaken hebt en binnenband dus bergingwagen maar.
gisteren kon ik nog net de band eraf krijgen met behoud van vingers en lijkt wel of er een ring tussen heeft gezeten, hele mooie ronde afdruk op beide binnen- en buitenband, maar niks geen gat/scheur door de wang heen.

nouja, we hebben nog wat Simson bandenplak liggen, ga daar maar eens vanmiddag creatief zijn.
Ik doe gokje ventiel ring.
Die los in biba en buba rond zweeft.
En hoe ik dat nu weer weet.
Dit akkefietje gehad in Roemenië.
Met mede reiziger.
Heeft me wel een tas bier opgeleverd die avond.
Aju propje
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

zat een mooi circle vorm snee in de biba, alsof er een ring tussen heeft gezeten. natuurlijk nooit terug gevonden in de band.

band is inmiddels geplakt en na 1 nacht op 5bar was ie toch echt weer plat de volgende ochtend. biba weer eruit, nog eens kijken, op druk zetten en met zeepsopje in oude antikalk spuit tegen de band aan spuiten geen bubbles. terug monteren en weer op 5bar zetten en nu wel weer dicht! snap het niet, mss de ventiel zelf niet goed terug geplaatst?
anyhow, morgen (maandag) komt er een ander achterband op (Mitas H02 3.50x19 met nieuwe binnenband), kan de oude nog wel op reserve zetten (bij Boonstra Parts achterwiel van de Electra scoren en daar op monteren, dan heb ik kant en klaar achter de hand, de Mitas schijnt maar 6k km mee te gaan?).

intussen de rest van de week op de KTM 990SMT gereden. absoluut geen straf, moet wel opnieuw leren rijden met 17" en brede sloffen en 116pk, als je eenmaal de souplesse van ouwe meuk gewend bent, had 1 jaar niet gereden op de KTM!
wel grappig: de KTM doet over dezelfde afstand en snelheid 1:17, de Enfield doet met gemak 1:27! ja gewoon 95E10 rommel!
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

116 uit een 990?
Dacht dat die niet verder kwam als 100?
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

boswachterfan schreef: 24 jul 2022 12:32 Vandaag is er na 15 jaar K75 een tweede boxer indahouse gekomen. :) Mijn tweewielige vervoer voor de komende jaren. Een 1150GS. Heb altijd geroepen dat een GS iets is voor mannen die nog wel wilde gedachten hebben maar geen sex meer hebben :twisted: :twisted:
Nou ja, het is zover... :lol: :lol:

Twee zaken vind ik heel belangrijk aan een motor: Ik moet er comfortabel op zitten ( dit is mega-comfortabel) en hij moet een goede wegligging hebben - check. Wellicht in de toekomst nog eens iets van Hyperpro ofzo eronder.

Afbeelding
Leuk een Gs.
Heb er 5 gehad.
Check voor de grap klokhoes cardanklok.
Laatst in Zwolle bij motorgarage die oude man trok hem er nog af ook.
Vlots plons bakolie op de tapijttegels in de showroom.
Je kon zien dat hij kwaad was maar hield zich in.
Heb de boxercup laten staan hij was wel mooi.
Probeer eens een Touratech buddy vond die beter zitten als de Corbin.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

Recent deze ingevoerd.
En ook alweer verkocht.
Had toch meer schik met m.n 500exc op offroad vakantie spanje portugal.
Afbeelding
Afbeelding

Deze werk kijken voor een ransalp xl700.
Aju propje
Plaats reactie