Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Mrdjc

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Mrdjc »

Hoezo geen circuit rijden? Kan je keigoed mee driften.. :-D

https://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY
Raph

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef: 17 jul 2023 14:28 Raph, het thuiskomertje heeft totdat je hem nodig had nog geen UV licht gezien. Ja, het rubber verhard, maar veel heeft zo’n band niet te verduren gehad. En die ene keer dat je hem nodig hebt, dan doe je er toch al voorzichtig mee omdat het een thuiskomertje is.
Duidelijk, dank! Weer wat geleerd. :-)
AWD = All We'll Drive
Auto's: Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R, modeljaar 2007; Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i, modeljaar 2004
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Ik zou het ook wel aandurven om deze thuisbrenger rustig te laten liggen in de bak. Idd, geen UV licht gezien. Beperkte km's, beperkte snelheid, moet kunnen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Raph

Bericht door Raph »

Vandaag naar de garage in het dorp geweest om een afspraak te maken voor het monteren van de nieuwe banden voor m'n zilvergrijze Legacy.
Ik had een setje van vier Yokohama Geolandar A/T G015 banden besteld in de maat 215/60 R16. Dat bleek de enige A/T band te zijn die onder een Legacy IV zou (kunnen...) passen en de juiste snelheidsklassificatie (H) heeft.

Garagist Alex had meteen tijd, dus ze zijn er meteen door de monteur onder gezet. Het was een beetje spannend of de banden zouden aanlopen, met name bij het sturen. Gelukkig bleek dat niet het geval te zijn.

Uiteraard heb ik meteen een testrit gemaakt. De eerste indrukken zijn prima; het geluid is in mijn beleving niet luider dan van m'n vorige banden. En het weggedrag is niet anders.

Van Alex, die een fanatieke off-roader bleek te zijn, kreeg ik nog de tip dat op 16 en 17 september door stichting JeeBee een tweedaags strandevenement wordt georganiseerd in Ouddorp. Ook SUV's en andere voertuigtypen kunnen er aan meedoen. Meer info over het evenement is te vinden op https://www.jeebee.nl/event/16-17-9-202 ... d-ouddorp/.
AWD = All We'll Drive
Auto's: Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R, modeljaar 2007; Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i, modeljaar 2004
Raph

Bericht door Raph »

Vandaag heb ik de cruiscontrol van m'n 2004 Legacy weer werkend gekregen, met behulp van het draadje op Subaruforum.nl, getiteld "cruise control valt telkens uit", uit begin 2018.

Mijn fix was een "vloerbeschermer", een klein rond viltje dat precies paste.

Zo handig, dat Subaruforum! :-)
AWD = All We'll Drive
quikfit

Bericht door quikfit »

Lekker bezig Raph. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
boswachterfan

Deze week het linker voorwiel er af gehad. Na de reparatie van de band in La France was er een lichte trilling bij het remmen. Mooie constructie van Subaru, de schijven los op de naaf. Dan heb je niet die @#$%^&*bouten waarmee de schijf vast gerot zit op de naaf. Maar ingevolge het Cruyffiaanse gedachtengoed is er dan ook een keerzijde. Als het wiel eraf gaat kan er roestgruis/vuil tussen schijf en naaf vallen. De conversie op mijn auto naar 4 pots WRX remmerij icm DBA schijven, behoorlijk harde Hawk blokken en staal omvlochten remleidingen geeft alle details door in het rempedaal. Je voelt de blokken over de mooi gefreesde groeven in de schijf gaan. Dus naaf en schijf maar weer eens religieus schoongemaakt en teruggeplaatst. Nu heerst er weer betrekkelijke rust. Die schijven zijn wel knetter- en knetterhard. Gezien de km's en de nu gemeten slijtage zou ik 340.000 km kunnen rijden met deze schijven x-D.
Inmiddels 8 remzuigers binnen voor de voorste klauwen. Ik krijg de zuigers niet allemaal gelijk glijdend. De blokken slijten keurig gelijkmatig, dus het is niet zo erg, maar ik zie het graag anders. Hier en daar zitten er wat roestpitjes op de zuigers op niet kritische plekken. Dan maar eens een keer grondig aanpakken, binnenkort.
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Gelijk glijdend werkt ook niet met hydrauliek. De weerstand van de zuigers zal nooit identiek zijn en dus “breekt” er altijd een zuiger eerder los dan de anderen. Eenmaal in beweging zal dit niet meer veranderen.

Zodra je echter de weerstand van blok en schijf toevoegd werkt het op de juiste manier.
Het zou mij verbazen als je dit met nieuwe zuigers wel voor elkaar krijgt.
"I feel Legacy"
boswachterfan

Thnx. Zou misschien best kunnen zijn, idd. Ik heb dit met één van mijn motoren ook wel eens gehad. Toen zat er wat corrosie in de groef van de afdichting. Die drukte het rubber harder tegen de zuiger. Vandaar dat ik iig wil gaan kijken.
boswachterfan

I.v.m. hardnekkig gekreun van de rubbers van de achterste stabilisatorstang maar eens een tube siliconenvet aangeschaft en de rubbers daarmee ingesmeerd. Eens kijken of het dan langer stil blijft. Mooi ding, hoor, die Whiteline, maar hij bezorgt me wel werk :'-) Afgebroken beugel, allebei moeten verstevigen, kreunende rubbers. Maar de waggie ligt wel lekker recht in de bocht. En dan staat hij nog op de "lichtste" stand.
mikage

Bericht door mikage »

Wiellager links laten vervangen (20.000 km), dus veel te vroeg. Ook gelijk 4 nieuwe Michelin Cross Climate laten plaatsen. De oude zijn 55.000 km meegegaan. Dus dat is eigenlijk niet slecht. Moet helaas weer terug omdat bij demonteren van de ABS sensor plastic is afgebroken. Dus binnenkort ook nieuwe ABS sensor. En de rekening.....Die wil ik niet zien....
quikfit

Bericht door quikfit »

mikage schreef: 14 aug 2023 21:20 Wiellager links laten vervangen (20.000 km), dus veel te vroeg. Ook gelijk 4 nieuwe Michelin Cross Climate laten plaatsen. De oude zijn 55.000 km meegegaan. Dus dat is eigenlijk niet slecht. Moet helaas weer terug omdat bij demonteren van de ABS sensor plastic is afgebroken. Dus binnenkort ook nieuwe ABS sensor. En de rekening.....Die wil ik niet zien....
Had je het wiellager al eens laten vervangen? Hoeveel heeft de auto gelopen? Ik weet niet hoe het zit met garantie op reparaties/onderdelen daar waar je het hebt laten uitvoeren maar hier is dat 3 jaar op onderdelen en arbeid.

mikage

Bericht door mikage »

Wiellager is bij aankoop vervangen op 129.000 km. Nu ruim 149.000 km. Auto is gekocht bij LT in Assen en daar in onderhoud. Deze reparatie is echter uitgevoerd in Hardenberg omdat e.e.a. wat krap werd met een aanstaande vakantie. Het lijkt mij persoonlijk dat het lager onder garantie moet vallen, maar ik besef ook dat niemand dit van te voren kon weten. En dat het dus zuiver pech is dat het lager kapot gegaan is. De bal ligt op dit moment bij LT in Assen. Even afwachten wat zij hierover zeggen.
Laatbloeier

Bericht door Laatbloeier »

Niet zozeer vandaag, meer de afgelopen drie weken :)

Gisteren teruggekomen van een tour door Noord-Engeland/Schotland en de Forester is echt in zijn element op de landweggetjes daar.

We kwamen op een gegeven moment tijdens een transfer van camping naar camping, dus met sleurhut erachter, een helling tegen van 25%, gek genoeg gewoon op een doorgaande route (A170 bij Sutton Bank). Officieel blijk je dat stuk eigenlijk zelfs niet eens te mogen rijden met caravan, maar daar kwamen we iets te laat achter. Mijn vrouw let doorgaans beter op de borden dan ik, maar het eerste moment dat wij beiden een bord zagen wat de helling aangaf was het eigenlijk al te laat om voor een alternatieve route te kiezen, dus ik ben maar doorgereden.
Iets dichter genaderd stonden er dit soort borden:
Sutton_Bank.png
Mijn vrouw werd wat nerveus, maar ik bleef denken: 'Keep calm en let the Forester handle it'. En inderdaad, de Boswachter deed rustig (nou ja, 4500 TPM) zijn ding en trok zonder drama de hut in 2L met een gangetje van ergens tussen de 30 en 40 km/h de bult over. Nu nog even afwachten of er camera's stonden en ik nog post krijg van de Britse jusititie.

Het rijden door de heuvels over de kleinere weggetjes was verder een feestje, vooral zonder hut erachter en zo nu een dan een uitstapje naar een karrenspoor :)

Je ziet daar ook veel meer Subaru's dan in Nederland, m.n. Foresters en Outbacks overigens.
boswachterfan

25%, da's wel mooi. 9 van de 10 keer heb je de capaciteiten van de auto niet helemaal nodig. Maar soms is het leuk.
*thomas*

Bericht door *thomas* »

Niet Subaru-gerelateerd, maar aan de GTV geklust en aan de grote schoonmaak begonnen.

Achterophanging vernieuwd (veren, dempers, veerschotels, de onderste draagarmen)

Afbeelding

Afbeelding

Er moeten nog een hele hoop andere klussen gebeuren.

Eergisteren gewassen en gisteren begonnen met polijsten van dak en achterzijde

Afbeelding
boswachterfan

Netjes. Schokdempers en veren gescheiden. Da's voor de thuissleutelaar altijd wel makkelijk, vind ik.
*thomas*

Bericht door *thomas* »

Thx.

Het heeft zeker voordelen, maar met een setje veerspanners kom je anderzijds ook een heel eind.

Voor de trivia: alfa romeo moest de GTV bouwen op het (ingekorte) TIPO platform, maar daar had één van de hoofdontwerpers van het rijwielgedeelte weinig zin in. Bijgevolg hebben ze na testritten met het prototype besloten om de GTV te voorzien van een eigen aluminium subframe aan de achterzijde waarop ze vervolgens een multilink ophanging konden schroeven.
mikage

Bericht door mikage »

Mikage schreef:....En dat het dus zuiver pech is dat het lager kapot gegaan is....
Tja, wat valt er nog te zeggen. Heb je links achter net een nieuw lager en een nieuwe ABS sensor.... Ga je maandag blij de deur uit omdat alles weer in orde is....Rijd je eerste 20 kilometer heerlijk. Ook omdat er weer cruise control is.... Gaat na die 20 kilometer ineens de ABS sensor op het dashboard branden en voel je bij zachtjes remmen het linker wiel op de ABS ingrijpen. Grrrr. En nog wat beeldende teksten.

Vandaag bij de garage geweest: Er is waarschijnlijk een steentje of een stukje metaal tussen het lager LINKSACHTER en de afdekplaat terecht gekomen. Resultaat: Afdekplaat totaal verbogen EN lager kapot. Moet dus een nieuw lager in. Grrr. Het vorige ging 20.000 km mee. Deze zo'n 20 km. Dat kun je niet echt een vooruitgang noemen.

Gelukkig kan ik snel terecht ondanks deze pech.
JSE

Bericht door JSE »

Dat klinkt mij als iets teveel pech….
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Een steentje TUSSEN een lager en afdekplaat?
Dat krijg ik niet gevisualiseerd... Waar zou die dan precies komen? En waarom zou het lager daar stuk van gaan?

Een steentje tussen een remschijf en ankerplaat ken ik wel, maar daar sloop je geen lager mee.

Ik hoop dat e.a. kosteloos wordt verholpen...
"I feel Legacy"
boswachterfan

Vreemd verhaal, idd.
quikfit

Bericht door quikfit »

Je zou haast gaan denken dat ze de asmoer met de lucht-tol hebben vastgezet. :-O

Mrdjc

Bericht door Mrdjc »

Vreemd verhaal, snap ook niet hoe dat mogelijk zou moeten zijn.
Hopelijk komt er wat opheldering... vermoed dat ze het lager gewoon *foutief* geïnstalleerd hebben en tijdens installatie beschadigd hebben, met als resultaat dat hij zichzelf opgevreten heeft.. (Voor iedere klus is er een maat hamer zeggen ze toch...?

Ben benieuwd!
subfan

Bericht door subfan »

Dat klinkt hetzelfde als een lawaaiig staartlager vervangen van mijn ex Forester waarbij na een paar kilometer de hoog laag niet meer geschakeld kon worden.
Advies dealer: bak openen om te kijken wat er aan de hand is....
Op mijn nadrukkelijke opdracht om eerst de kabel af te stellen en vervangen op mijn risico en kosten werd uiteindelijk in gegaan.
Probleem opgelost ondanks dat e.e.a. volgens de dealer niet af te stellen is.
Daardoor ettelijke honderden bespaart, ondanks dat ik nog niet weet of het niet willen schakelen toch niet hun fout was.

Voor de duidelijkheid, dit is om meerdere redenen niet meer onze dealer.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
mikage

Bericht door mikage »

Vind het ook lastig om uit te leggen. Dit is de foto van het nieuwe lager na optreden van het probleem (Sorry voor mijn vingers op de foto)
WhatsApp Image 2023-08-24 at 21.59.22.jpeg
Op de aandrijfas zat een soort ronde plaat die niet meer rond, maar sterk verbogen was.
Er is geprobeerd deze plaat recht te zetten en recht te buigen. Dat gaf wel verbetering, maar niet voldoende. De ABS bleef in de fout gaan.

Vanmiddag nieuw lager geplaatst: Is nu in orde.
Misschien is het een vreemd verhaal, maar soms is zelfs een vreemd verhaal waar. Ik kan het niet beoordelen en ga uit van wat LT mij zegt. Dat is wat ik moet geloven.
*thomas*

Bericht door *thomas* »

Als je voordien geen ABS fout had, dan hebben ze waarschijnlijk een fout gemaakt bij (de-)monteren van de onderdelen. Nog nooit gehoord van een steen die de ABS-ring (vermoed ik) stuk maakt.

Anderzijds: jij bent er weinig mee en goed dat het nu is verholpen.
boswachterfan

boswachterfan schreef: 14 aug 2023 14:07 I.v.m. hardnekkig gekreun van de rubbers van de achterste stabilisatorstang maar eens een tube siliconenvet aangeschaft en de rubbers daarmee ingesmeerd. Eens kijken of het dan langer stil blijft. Mooi ding, hoor, die Whiteline, maar hij bezorgt me wel werk :'-) Afgebroken beugel, allebei moeten verstevigen, kreunende rubbers. Maar de waggie ligt wel lekker recht in de bocht. En dan staat hij nog op de "lichtste" stand.
Dat werd 'em dus niet :-( Deze week nieuwe Whiteline rubbers gekocht en nu lijkt er rust in het achteronder te zijn. Er stond uitdrukkelijk bij dat ze niet gesmeerd mochten worden met wat dan ook. Gelukkig kun je er makkelijk bij onder de boswachter. Met andere auto's is dat wel eens anders.
Mrdjc

Bericht door Mrdjc »

Pimp my ride.. leder interieur ingebouwd van de donor auto...kompleet met de deurkaarten.
En geen ontploffende airbags dus het is goed gegaan! :-D
Volledig plug en play, alle stekkers waren hetzelfde.. Iets met een sigaar en "I love it when a plan comes together".
Gelijk maar wat leder conditioner erop los gelaten na de reiniger.. ziet er gelijk een stuk beter uit.

Afbeelding
Afbeelding

Heb het idee dat de vorm van de stoelen compleet anders is dan de stoffen, er is veel meer ondersteuning vanuit de zijwangen op de lederen.

Ook geprobeerd om het navigatie systeem om te zetten (ipv kastje boven op dashboard), maar dat viel tegen, sommige connectoren waren bij mij wel aanwezig maar andere weer niet... en ze even omzetten zou een dashbord eruit klusje worden, ga ik niet aan beginnen..

Ook lijkt het alsof de navigatie weer een verbinding terug richting de originele radio heeft, die ik dus ook niet meer heb.
Terug een doos in ermee dus.. de dubbel din "Cubby" bewaar ik dus mooi, wie weet.. misschien in de toekomst iets anders inbouwen dan een radio met dubbel din..
boswachterfan

Netjus. :okeee: Ik was wat huiverig voor het zandkleurige leer toen we de auto kochten, maar het is me alles meegevallen. Warmte in de zomer valt mee, wel koud in de winter, maar met de kontverwarming is dat opgelost en het is niet heel moeilijk om het netjes te houden. Geeft me nog steeds een rijk, sjiek gevoel als ik instap. :-)
Plaats reactie