Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Raph

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Gisteren heb ik m'n Legacy 2.0i naar Volkel gebracht voor een beurt, APK, overal nieuwe olie, nieuwe (en zwaardere) achterveren, 40mm spacers, nieuwe schokdempers rondom, nieuwe remschijven en -blokken achter en een nieuwe fuseekogel. Het mag dan wel een oudje zijn, maar ik sta op een godverlaten weg boven de Noordkaap of in donker Afrika liever niet met panne veroorzaakt door achterstallig onderhoud...

Zaterdag ga ik weer naar Volkel om 'm op te halen.

En daarna waarschijnlijk de VW Polo van m'n moeder wegbrengen. Ze is inmiddels 83 (één dag na Tina Turner geboren...) en heeft zelf aangegeven dat ze wilde stoppen met autorijden.
AWD = All We'll Drive
Auto's: Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R, modeljaar 2007; Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i, modeljaar 2004
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Rene

Bericht door Rene »

Die ouwe van mij ( bijna 76 ) rijd nog steeds auto en denkt er nog niet aan om daar mee te stoppen...
Rijd in een knoflookhok en ik krijg 'm niet zover om een subaru te kopen :mrgreen:
Is ook een tijd vrachtwagenchauffeur geweest , mijn moeder leeft al 22 jaar niet meer...

En aanstaande dinsdag gaat de suzibaru naar de garage ivm kapotte stofhoes en inspectie schokbrekers voor..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
mikage

Bericht door mikage »

Vandaag met de Forester op het strand van Rømø (Denemarken) gereden. Alle ruimte om te rijden waar je wilt. En er zijn twee plekken waar je het strand op kunt. Het bijzondere is dat de weg gewoon overgaat in het strand. Erg leuk om te doen.
Bijlagen
PXL_20230609_102831201~2.jpg
Dieseltijger

Bericht door Dieseltijger »

DucATIRadeon schreef: 18 mei 2023 09:16 vorige week eem rondje gereden met de plof rondom Borger en afgelopen maandag nog eem naar Assen
IMG_1842.JPG
IMG_1841.JPG

genoeg gedaan en te veel om uit te leggen... iets met magneto ontsteking "andersom" afstellen, en verrekte AMAL carbs afstellen.
heb nog steeds geen werkende DC dynamo (al geflashed voor negatieve earth, draai richting goed, lagers etc. koolborstels komen nog), gelukkig veel LED uitgevoerd en kan de accu lang mee gaan (ontsteking is los van accu).
Een Vincent....toe maar....je hebt smaak.
DucATIRadeon

Bericht door DucATIRadeon »

Dieseltijger schreef: 11 jun 2023 08:38
DucATIRadeon schreef: 18 mei 2023 09:16 vorige week eem rondje gereden met de plof rondom Borger en afgelopen maandag nog eem naar Assen
IMG_1842.JPG
IMG_1841.JPG

genoeg gedaan en te veel om uit te leggen... iets met magneto ontsteking "andersom" afstellen, en verrekte AMAL carbs afstellen.
heb nog steeds geen werkende DC dynamo (al geflashed voor negatieve earth, draai richting goed, lagers etc. koolborstels komen nog), gelukkig veel LED uitgevoerd en kan de accu lang mee gaan (ontsteking is los van accu).
Een Vincent....toe maar....je hebt smaak.
tnx!

heb ook in totaal 7 motoren en 300kg Ducati onderdelen verkocht om ruimte en geld vrij te maken voor deze beast!
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Gisteren musee Baster in Riom, F, bezocht. Voor de deur een Egli Vincent gespot. Wordt stevig gebruikt en is enigszins gemoderniseerd. Aanvulling: het is een Godet Vincent, zie ik nu. Ik had over de naam op de tank heen gekeken.

Afbeelding

Prachtig old skool museum trouwens. Je hebt een paar dagen nodig om alles te kunnen zien.

Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Rene

Bericht door Rene »

Hoe gaaf dat oude spul...het heeft wel wat :)
Oh ja....weer een klus voor de preza in aantocht : die moet een nieuwe radiateur want de oude vertoond lekkerij :(

Afbeelding

Afbeelding
Aangezien we binnenkort naar Oostenrijk rijden met 'm word dit zsm opgelost...

Grt Rene
boswachterfan

:'-( bij mijn vorige Forester en bij de BMW 316 van mijn zoon op exact dezelfde plek lekkage. Gelukkig niet zo'n grote klus.
DucATIRadeon

boswachterfan schreef: 12 jun 2023 11:12 Gisteren musee Baster in Riom, F, bezocht. Voor de deur een Egli Vincent gespot. Wordt stevig gebruikt en is enigszins gemoderniseerd. Aanvulling: het is een Godet Vincent, zie ik nu. Ik had over de naam op de tank heen gekeken.

Afbeelding
sterker nog: de Godet Egli kun je gewoon zo nieuw kopen! kost wel wat, maar je hebt wel bijna alle mogelijke verbeteringen en "tuning" goodies, o.a. 1330cc, 4LS (trommel)remmen, 35mm voorvork, elektrische starter, AC generator, egli rijwiel gedeelte en electronisch ontsteking, goed voor 100pk bij 6000tpm en bult'n veul koppel miejong!
ze maken ook de eencilinder versie (Grey Flash), goed voor 60pk uit een 500cc eencilinder stoterstang bij 8000(!!!!) toeren

kom ik aanzetten met mn 535 eencilinder stoterstangen (dezelfde boring x slag als de Vincent) met slecht 27pk bij 5000rpm...

het is uiteindelijk gelukt met de DC dynamo: bleek 1 draad van de veld wikkeling verkeerd te zijn aangesloten, geeft nu 12,4Vdc bij slechts 900rpm (accuboormachine) met volle accu spanning op de veldspoel. kan nu eindelijk rijden met een bijladende accu!
boswachterfan

Oplossingen vinden is altijd mooi.

Maar deze is dus nieuw?? Echt nieuw of op basis van een oud blok en frame? Ik zag al een prijs voorbij vliegen van 100k dollar. :-O
Rene

Bericht door Rene »

Update mbt suzibaru :
Met de APK is er een draagarm vervangen omdat die kapot was : dat is die nu weer..deze word onder garantie herstelt.
De andere kant is ook naar de bliksem en word ook vervangen...stofhoes had ik al genoemd..
Kosten : 370 euro..
Radiateur voor de preza is er morgen : 170 euro....

Grt Rene
DucATIRadeon

boswachterfan schreef: 13 jun 2023 08:32 Maar deze is dus nieuw?? Echt nieuw of op basis van een oud blok en frame? Ik zag al een prijs voorbij vliegen van 100k dollar. :-O
jep, echt nieuw.
ze maken de blokken nieuw en nagenoeg precies hetzelfde als de Series B motor van 1949!
prijzen weet ik niet maar het zijn ook/wel investeringen waar je niet op achteruit gaat.
boswachterfan

Ok. Thnx. Weer wat geleerd :okeee:
Rene

Bericht door Rene »

Vandaag werd de nieuwe tweedehandse dynamo bezorgt ( met dank aan All4Sub )
Die zit er inmiddels ook op dus de preza is weer up and running :okeee:

Grt Rene
boswachterfan

Kijk. Op naar de Alpen. Dit soort zaken lijkt altijd in golven/golfjes te komen.
Rene

Bericht door Rene »

De preza heeft zijn betrouwbaarheid weer bewezen..
Zondagavond 22:00 ingestapt , maandag morgen klokslag 11:30 / 1200km verder op de plaats van bestemming..
Ondanks de perikelen van de laatste weken heeft 'ie geen slag verkeerd gedraaid en inmiddels staat de teller op 237K

Afbeelding

Afbeelding

Groeten uit Keutschach Am See ( Karinthië Oostenrijk )

Grt Rene
Subarufan

Bericht door Subarufan »

Ziet er mooi uit.
Geniet ervan, veel plezier.!
boswachterfan

Idd, mooie foto's. Fijn dat het zo is gegaan.

Hier weer thuis na 3300 km. Kwart litertje olie en een lekke band aan de auto die netjes door een Franse mecanicien gerepareerd is.
Rene

Bericht door Rene »

Afbeelding

Kölnbrein-sperre op 1900+ m boven zeeniveau..
Gewoon in LowGear die berg op ;)

Grt Rene
Rene

Bericht door Rene »

Zo dan...rond half11 vanmorgen vertrokken vanuit Karinthië , 22:15 weer thuis.
De preza heeft ons dik 3000km vervoerd..
De baustelle's in DL zijn een regelrechte ramp maar op de terugweg de laatste 200km vanaf Kassel naar huis de snelheidsmeter op de 150 gehad dus lekker doorgetrapt -> 239k op de tikker inmiddels :okeee:
Kwart litertje olie en een half litertje koelvloeistof , dat laatste wijt ik aan het feit dat 'ie een frisse radiateur heeft gekregen...
Oh ja : 1 H1 pitje gesneuveld...gelijk 2 nieuwe er in want meestal gaat de andere d'r binnen een week achter aan :mrgreen:

Grt Rene
boswachterfan

Da's dan weer mooi. Weg is heel leuk, veilig thuis is ook weer een goed gevoel, vind ik. Hoe verder mijn leeftijd vordert, hoe meer ik dat heb, jammer genoeg. Vroeger onbezorgd met oude motorfietsen en een bergje gereedschap, zonder ANWB connecties, Europa door. Regelmatig reparaties gedaan, altijd rijdend thuis gekomen.

Er blijft naar mijn ervaring idd altijd wel een luchtbelletje ergens hangen. Ik moest ook altijd navullen.
Raph

Bericht door Raph »

Vrouwlief en ik zijn op vakantie gegaan met de zilveren Legacy 2.0i. Maandag zijn we vertrokken uit Nedeland en vandaag eindigden we in Pernes-les-Fontaines, een alleraardigst middeleeuws stadje in het verre zuiden van Frankrijk, vlak onder Carpentras. Daar kwamen we een wel heel bijzondere "winkel tegen:
De etalage van "team Subaru" in Pernes-les-Fontaines
De etalage van "team Subaru" in Pernes-les-Fontaines
Bij navraag bleek het om een lokaal wereldberoemd rallyteam te gaan. Op 15 juli is er een rally in de regio en zijn alle deelnemende auto's te bewonderen op het centrale plein in de stad.

Zelf heb ik vandaag een off-road testrit gemaakt. Via buurtschapjes als Mornans, Sadoux en La Cure kwamen we terecht op een weggetje dat in vrij ernstige staat verkeerde. Geen nood: tussenbak naar 'Low' en vervolgens in de eerste versnelling naar boven. Zonder lage gearing was het nooit gelukt. En volgens mij zonder verhoging van de auto ook niet. Ikzelf vond het een geslaagde test, want de auto is uit de problemen gebleven. Maar mijn vrouw heeft een steeds sterkere voorkeur voor asfalt, want we zijn alle kanten op geschud.
Onderweg naar boven met de Legacy.
Onderweg naar boven met de Legacy.
Halverwege bleek trouwens dat we op een mountainbikeroute reden. Ikzelf dacht het eerder een droge rivierbedding was.
AWD = All We'll Drive
Auto's: Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R, modeljaar 2007; Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i, modeljaar 2004
Rene

Bericht door Rene »

Mooi mooi mooi ;)
Zelf tijdens ons verblijf in Oostenrijk deze wegen niet bereden...
Wel een flinke caravan uit een dalletje getrokken ( ook in Low Gear 8-) ) waar dat met een FWD aangedreven wagen niet lukte...
Was wel funny , hoorde mensen zeggen 'Das gelingt ihm mit einem so kleinen Auto nie' :mrgreen:
De camping staat op heuvelachtig terrein....

Grt Rene
boswachterfan

"Maar mijn vrouw heeft een steeds sterkere voorkeur..." x-D x-D x-D Blauwe plekken trekken een beetje weg, inmiddels? x-D
Raph

Bericht door Raph »

Gisteren gingen we vanuit Andorra Spanje in over een pas van 2300 meter en kwamen terecht in de buurt van het drielandenpunt Frankrijk-Andorra-Spanje, in het Spaanse deel: de paardenvallei van Tor.

De paardenvallei bij Tor
De paardenvallei bij Tor

Het bleek een prachtig gebied.

Mooie omgeving met heel veel onverharde weggetjes
Mooie omgeving met heel veel onverharde weggetjes

We kwamen onderweg nog een Deens echtpaar tegen in een nieuwe Discovery. Ze waren op een weggetje omgekeerd, want "niet te doen". Een betere aansporing kun je niet krijgen. En ja hoor, gewoon de top gehaald in m'n klimgeit-Legacy, zonder een centje pijn.

Deze band kan niet meer gerpareerd worden.
Deze band kan niet meer gerpareerd worden.

Maar onderweg naar beneden ging er wel iets mis: een side puncture.

De kapotte band wordt vervangen door een thuiskomertje
De kapotte band wordt vervangen door een thuiskomertje

Dus werk aan de winkel... En op zoek naar een nieuwe band.

Twee nieuwe banden...
Twee nieuwe banden...

Vandaag hebben we een garage gevonden die twee achterbanden had in de juiste maat. Omdat bij vierwielaangedreven auto's de banden op één as hetzelfde moeten zijn, vreesde ik het ergste voor de kosten. Bleek mee te vallen: de banden zijn gebruikte Michelin Primacy 4+, hebben DOT-code 4822 en kostten maar 30 euro per stuk. Dus bijna nieuwe banden voor weinig...
AWD = All We'll Drive
sufos

Bericht door sufos »

Het is maar net wat je bijna nieuw vindt. Banden uit 1948 vind ik niet heel nieuw, wist trouwens niet dat men toen ook al gebruik maakte van een DOT-code. Weer wat geleerd :mrgreen:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Raph

Bericht door Raph »

sufos schreef: 15 jul 2023 23:36 Het is maar net wat je bijna nieuw vindt. Banden uit 1948 vind ik niet heel nieuw, wist trouwens niet dat men toen ook al gebruik maakte van een DOT-code. Weer wat geleerd :mrgreen:
:-O

4822 dan maar, in plaats van 2248?
Ik heb meteen maar het originele bericht aangepast, anders blijven er opmerkingen over binnenkomen...
AWD = All We'll Drive
sufos

Bericht door sufos »

Verwachtte eigenlijk 2218, maar dit is inderdaad bijna nieuw. En dat voor dat geld :okeee:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Raph

Bericht door Raph »

Iets anders is het thuiskomertje.
De DOT-code op die band is 2703. Dat betekent dat die band inmiddels 20 jaar oud is!

IMG-20230716-WA0001.jpg

Vraag is of de veroudering van een degelijke band minder snel gaat dan een gewone band. Het rubber voelt in elk geval veel harder aan en de band zelf is keihard opgepompt.

Hoe veilig is zo'n oude band eigenlijk nog? Hij was nog nieuw en ongebruikt totdat ik 'm moest gebruiken.
AWD = All We'll Drive
SP-Boxer

Bericht door SP-Boxer »

Raph, het thuiskomertje heeft totdat je hem nodig had nog geen UV licht gezien. Ja, het rubber verhard, maar veel heeft zo’n band niet te verduren gehad. En die ene keer dat je hem nodig hebt, dan doe je er toch al voorzichtig mee omdat het een thuiskomertje is.

Ik zou er geen circuit mee gaan rijden, maar verder prima te gebruiken als reservewiel.

Wat je schrijft is wel herkenbaar 🙂 “Hoezo niet te doen? Dat bepaal ik zelf wel” :mrgreen:
"I feel Legacy"
Plaats reactie