Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Die is in zijn loopbaan bij ons inderdaad al een paar keer ten prooi gevallen aan het lasapparaat..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ik heb in de tussentijd weer werk gevonden : 20 januari begin ik bij Prysmian ( voormalige DRAKA )
Praktisch om de hoek...en met dat vooruitzicht heb ik serieus oren naar deze auto :
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... s-2-0r-awd
Ruim 2 ton op de teller maar daar schrik ik niet zo van...binnenkort deze 2.0R eens van dichtbij bekijken en als alles me aan staat dan gaat 'ie de Justy vervangen...
Dan hebben we na bijna 5 jaar weer 2 echte subaru's op de p-plaats staan ipv 1 echte en een omgedoopte neppert
Praktisch om de hoek...en met dat vooruitzicht heb ik serieus oren naar deze auto :
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... s-2-0r-awd
Ruim 2 ton op de teller maar daar schrik ik niet zo van...binnenkort deze 2.0R eens van dichtbij bekijken en als alles me aan staat dan gaat 'ie de Justy vervangen...
Dan hebben we na bijna 5 jaar weer 2 echte subaru's op de p-plaats staan ipv 1 echte en een omgedoopte neppert

Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
-
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
ik kan nog herinneren dat de 2.0R motor echt wel lekker door trekt en je kan tot in de 7500rpm gaan.
was die motor maar in de forester geweest...
en nu met met de BRZ heb ik wel eens het gevoel dat een FA20 wel eens interessant zou kunnen zijn in een forester
was die motor maar in de forester geweest...
en nu met met de BRZ heb ik wel eens het gevoel dat een FA20 wel eens interessant zou kunnen zijn in een forester
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Wie weet gaan we het meemaken..
Het plan is om dit jaar weer naar Oostenrijk te gaan...en de volgepakte 1,6 had wel wat moeite om de bergen op te komen...
Dat zal met deze 2liter vast beter gaan
Het plan is om dit jaar weer naar Oostenrijk te gaan...en de volgepakte 1,6 had wel wat moeite om de bergen op te komen...
Dat zal met deze 2liter vast beter gaan

Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Hallo,
De 2 ltr R zat in de Forester SG facelift van eind 2005 tot komst vd. SH.
Mijn zoon heeft er een gehad.
Wees wantrouwig als de motor onder ongeveer 3200 toeren stotterend optrekt en daarna goed loopt.
Na 3 keer motor er uit uiteindelijk een vastloper door verbrande zuigers.
Gelukkig onder garantie.
Toen ie weer goed liep direct ingeruild op een Legacy 2.oR die na enige tijd hetzelfde stotterprobleem had.
Ingeruild op een Forester SH.
De Legacy is in de export gegaan en de Forester was er nog tot voor kort
Bij de letter R worden we wat schrikachtig.....
Benno
De 2 ltr R zat in de Forester SG facelift van eind 2005 tot komst vd. SH.
Mijn zoon heeft er een gehad.
Wees wantrouwig als de motor onder ongeveer 3200 toeren stotterend optrekt en daarna goed loopt.
Na 3 keer motor er uit uiteindelijk een vastloper door verbrande zuigers.
Gelukkig onder garantie.
Toen ie weer goed liep direct ingeruild op een Legacy 2.oR die na enige tijd hetzelfde stotterprobleem had.
Ingeruild op een Forester SH.
De Legacy is in de export gegaan en de Forester was er nog tot voor kort
Bij de letter R worden we wat schrikachtig.....
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Verhalen dat de 2.0R stuk lopen zijn me onbekend...
Wel gedoe rondom een luchtpomp , maar dat kan afgedopt en uitgeschreven worden..
Overigens schijnt dat bij de 1.5R ook zo te zijn , maar daarvan weet ik wel dat die sneuvelen...
Wel gedoe rondom een luchtpomp , maar dat kan afgedopt en uitgeschreven worden..
Overigens schijnt dat bij de 1.5R ook zo te zijn , maar daarvan weet ik wel dat die sneuvelen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Fijn voor je dat je aan het werk kan blijven, toch een goed begin van het jaarRene schreef: ↑11 jan 2025 12:11 Ik heb in de tussentijd weer werk gevonden : 20 januari begin ik bij Prysmian ( voormalige DRAKA )
Praktisch om de hoek...en met dat vooruitzicht heb ik serieus oren naar deze auto :
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... s-2-0r-awd
Ruim 2 ton op de teller maar daar schrik ik niet zo van...binnenkort deze 2.0R eens van dichtbij bekijken en als alles me aan staat dan gaat 'ie de Justy vervangen...
Dan hebben we na bijna 5 jaar weer 2 echte subaru's op de p-plaats staan ipv 1 echte en een omgedoopte neppert![]()

Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- boswachterfan
- Berichten: 2777
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
+1 Gefeliciteerd.
Lekker zoeken naar een mooi Preza.
Dit lijkt een leuke:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... 6-2025-wrx

Dit lijkt een leuke:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... 6-2025-wrx
Laatst gewijzigd door boswachterfan op 13 jan 2025 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!Rene schreef: ↑11 jan 2025 12:11 Ik heb in de tussentijd weer werk gevonden : 20 januari begin ik bij Prysmian ( voormalige DRAKA )
Praktisch om de hoek...en met dat vooruitzicht heb ik serieus oren naar deze auto :
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/sub ... s-2-0r-awd
Ik lees dat Prysmian een Italiaans bedrijf is.
Bij jou staan binnenkort toch geen Alfa's en soortgelijk grut op de oprit, hoop ik?

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Dank allen 
En nee : we blijven uitsluitend Japans rijden , lees -> subaru / honda
En daarmee blijven we ons onderscheiden van de rest binnen de familie/kennissenkring die allemaal Europees rijden

En nee : we blijven uitsluitend Japans rijden , lees -> subaru / honda

En daarmee blijven we ons onderscheiden van de rest binnen de familie/kennissenkring die allemaal Europees rijden

Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Van de week de preza naar de garage gereden : moest af en toe remvloeistof bijvullen.
1 remcilinder achter is een beetje lek en de andere heel lek , daar komen 2 nieuwe op...verder is er een stofhoes aan versnellingsbak zijde stuk..
Dat had ik zelf nog niet gezien....is ook de eerste keer in zijn loopbaan bij ons dat die aan vervanging toe is.
Zaken die gerelateerd zijn aan de KM-stand ->266k nu
1 remcilinder achter is een beetje lek en de andere heel lek , daar komen 2 nieuwe op...verder is er een stofhoes aan versnellingsbak zijde stuk..
Dat had ik zelf nog niet gezien....is ook de eerste keer in zijn loopbaan bij ons dat die aan vervanging toe is.
Zaken die gerelateerd zijn aan de KM-stand ->266k nu
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Het was niet vandaag, maar zondag ben ik op stap geweest met de Subaru XV die ik vrijdag 17 januari heb aangeschaft. Dat weekend heb ik nieuwe banden besteld. Er bleken verschillende maten te zijn gemonteerd: 225/55R17 voor en 235/55R17 achter.
De nieuwe banden zijn Yokohama Geolandar A/T G015 225/60 R17 99T 3PMSF, die voor een vriendelijk prijsje werden aangeboden door Bandenleader.nl. Wat er niet in de specificaties stond, was de markering OWL. Dat staat voor Outlined White Letters. M'n auto heb ik het liefst zo understated mogelijk, dus dat was niet per se een leuke verrassing. Aan de andere kant; de wangen zijn niet heel hoog, dus de belettering is vrij bescheiden.
De banden zijn woensdag gemonteerd door Alex, een garagehouder in het dorp. Hij is een fanatieke off-roader, wat wel zo prettig is als je vragen hebt over afwijkende maten. Alex gaf aan dat de iets hogere band niet voor problemen zou gaan zorgen. Dat bleek gelukkig helemaal te kloppen.
Maar om zeker te weten dat het goed zit moet je natuurlijk testen. Zondag ben ik daarom afgezakt naar Brabant en heb op verschillende modderpaden de banden uitgeprobeerd. Dat viel niet tegen. De VX heeft aanzienlijk meer bodemvrijheid dan m'n Legacy had. Ook in plassen waar ik toch wel wat twijfel bij had ging de auto onverstoorbaar verder. Een paar keer heb ik het pookje in 'Low' gezet, maar dat was waarschijnlijk niet eens noodzakelijk. Conclusie: de eerste proef is geslaagd.
Thuis zijn inmiddels een nieuwe head unit met Android 14 bezorgd en nieuwe dakdragers met de juiste voeten voor de XV, dus ik kan nog wel even vooruit met m'n hobby.
Er zat trouwens al een head unit in de XV, maar die heeft maar 1GB werkgeheugen, draait op Android 12 en slaagt er niet in om de hedendaagse versie van apps, zoals de Sygic navigatie-app, succesvol te laten werken.
De nieuwe banden zijn Yokohama Geolandar A/T G015 225/60 R17 99T 3PMSF, die voor een vriendelijk prijsje werden aangeboden door Bandenleader.nl. Wat er niet in de specificaties stond, was de markering OWL. Dat staat voor Outlined White Letters. M'n auto heb ik het liefst zo understated mogelijk, dus dat was niet per se een leuke verrassing. Aan de andere kant; de wangen zijn niet heel hoog, dus de belettering is vrij bescheiden.
De banden zijn woensdag gemonteerd door Alex, een garagehouder in het dorp. Hij is een fanatieke off-roader, wat wel zo prettig is als je vragen hebt over afwijkende maten. Alex gaf aan dat de iets hogere band niet voor problemen zou gaan zorgen. Dat bleek gelukkig helemaal te kloppen.
Maar om zeker te weten dat het goed zit moet je natuurlijk testen. Zondag ben ik daarom afgezakt naar Brabant en heb op verschillende modderpaden de banden uitgeprobeerd. Dat viel niet tegen. De VX heeft aanzienlijk meer bodemvrijheid dan m'n Legacy had. Ook in plassen waar ik toch wel wat twijfel bij had ging de auto onverstoorbaar verder. Een paar keer heb ik het pookje in 'Low' gezet, maar dat was waarschijnlijk niet eens noodzakelijk. Conclusie: de eerste proef is geslaagd.
Thuis zijn inmiddels een nieuwe head unit met Android 14 bezorgd en nieuwe dakdragers met de juiste voeten voor de XV, dus ik kan nog wel even vooruit met m'n hobby.
Er zat trouwens al een head unit in de XV, maar die heeft maar 1GB werkgeheugen, draait op Android 12 en slaagt er niet in om de hedendaagse versie van apps, zoals de Sygic navigatie-app, succesvol te laten werken.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Je kan de banden ook draaien. Witte letters aan de binnenkant.
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ik kwam er pas achter dat het OWL-banden waren toen ik de XV kwam ophalen. Het lijkt me zonde om nog eens 80 euro uit te geven om de banden om te laten draaien. Er zit niks anders op dan er maar aan te wennen...
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Kan je ook zelf met krik en reserve band.
Daarintegen vind ik die owl wel leuk
ja ik ben 12.
Daarintegen vind ik die owl wel leuk

- boswachterfan
- Berichten: 2777
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Da's mooi dat je er tevreden mee bent. Witte letters.... Vroeger vulde ik het randje van de Michelins XZX met witte wegenverf
Nou je toch begonnen bent: Brulpijp, stickers op de rechter achter zijruit, LED bar boven de voorruit, onbegrensde mogelijkheden


Nou je toch begonnen bent: Brulpijp, stickers op de rechter achter zijruit, LED bar boven de voorruit, onbegrensde mogelijkheden


Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ehhh, je zult toch echt de band van de velg moeten halen en de banden links en rechts moeten wisselen. Dat lukt je niet zonder de juiste apparatuur.
"I feel Legacy"
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
P'cies!
Trouwens, mijn XV heeft niet eens een reserveband...

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Zaterdag heb ik de nieuwe head unit geïnstalleerd. Ik had er een hele dag voor uitgetrokken om het voor elkaar te krijgen. Maar het was uiteindelijk binnen anderhalf uur gepiept. Het frame dat er al in zat kon ik gewoon hergebruiken. En dat was maar goed ook, want dat frame zat samen met de doos van de head unit in een plastic zak met wat bubbeltjesplastic eromheen. Tijdens het transport was het beschadigd geraakt waardoor het onbruikbaar was.Raph schreef: ↑27 jan 2025 19:01 Thuis zijn inmiddels een nieuwe head unit met Android 14 bezorgd en nieuwe dakdragers met de juiste voeten voor de XV, dus ik kan nog wel even vooruit met m'n hobby.
Er zat trouwens al een head unit in de XV, maar die heeft maar 1GB werkgeheugen, draait op Android 12 en slaagt er niet in om de hedendaagse versie van apps, zoals de Sygic navigatie-app, succesvol te laten werken.
Een andere meevaller was dat de verwarming geen mechanische verbinding bleek te hebben met het binnenste van het dashboard, maar een digitale. Vervolgens was het een kwestie van de juiste connectoren aansluiten, testen of alles werkte en vervolgens de boel instellen. De nieuwe head unit heeft 6GB werkgeheugen; apps draaien er soepel op. Jammer genoeg zat er alleen een installatiehandleiding in de doos en geen gebruikershandleiding. Die wordt een dezer dagen in PDF-formaat naar me toe gemaild.
Ik ben dus een happy camper. Het is een kwestie van de auto starten en wachten tot de telefoon via Android Auto automatisch verbinding heeft gemaakt. De Google Assistant heeft echt toegevoegde waarde omdat je daarmee de head unit volledig handsfree kunt bedienen. Ik hoop dat ik via de gebruikershandleiding nog interessante features ontdek; dat zou de kers op de taart zijn.

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Foto van dit fraais zou wel mooi zijn. 

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Die understated look bevalt me wel.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Helaas de foto is niet te zien. :-/
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Probeer eens een andere browser? Hier doet hij het wel.
"I feel Legacy"
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Hier ook niet..
download/file.php?id=6815 "De geselecteerde bijlage bestaat niet meer."
En on topic:
Stomme koplamp (xenon) rechts voor blijft steeds willekeurig uitgaan, alle stekkers al nagekeken, zelfs met tegen de lamp aan slaan etc blijft hij gewoon aan..
Uitzetten en terug aan dan doet hij het gewoon (even) weer...
Vermoed dat er ergens in het ballast een koudlas zit of iets...en daar kun je natuurljk niet bij omdat die onderop zit, daarvoor moet de hele koplamp eruit.
Toch maar eens wat van mijn reserve koplampen gaan opknappen... gezien de bumper los moet om bij de boutjes te komen wil ik ze gelijk alle twee vervangen met mooie schone "gereviseerde" lensen.
download/file.php?id=6815 "De geselecteerde bijlage bestaat niet meer."
En on topic:
Stomme koplamp (xenon) rechts voor blijft steeds willekeurig uitgaan, alle stekkers al nagekeken, zelfs met tegen de lamp aan slaan etc blijft hij gewoon aan..
Uitzetten en terug aan dan doet hij het gewoon (even) weer...
Vermoed dat er ergens in het ballast een koudlas zit of iets...en daar kun je natuurljk niet bij omdat die onderop zit, daarvoor moet de hele koplamp eruit.
Toch maar eens wat van mijn reserve koplampen gaan opknappen... gezien de bumper los moet om bij de boutjes te komen wil ik ze gelijk alle twee vervangen met mooie schone "gereviseerde" lensen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- boswachterfan
- Berichten: 2777
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ik zie led lampen die je ipv de xenon buizen erin kunt zetten. O.a. in Duitsland. Dan is de ballast niet meer nodig. Ben nieuwsgierig of dat door de keuring komt.
Dit filmpje heb ik wel eens gezien:
https://youtu.be/HVjyHvSY1oY?feature=shared
En nog één:
https://youtu.be/k0PiDC0lcUo?feature=shared
Dit filmpje heb ik wel eens gezien:
https://youtu.be/HVjyHvSY1oY?feature=shared
En nog één:
https://youtu.be/k0PiDC0lcUo?feature=shared
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Inmiddels is het probleem hersteld. Heel raar dat de foto in de Mozilla Firefox browser wel werd getoond, maar niet in Chrome en Edge. Beide zijn gebaseerd op de Blink browser engine. Firefox heeft Gecko onder de motorkap.Raph schreef: ↑06 feb 2025 19:02Mrdjc schreef: ↑07 feb 2025 12:08 Hier ook niet..
download/file.php?id=6815 "De geselecteerde bijlage bestaat niet meer."
Die understated look bevalt me wel.
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Hier Mozilla...en de foto was niet zichtbaar.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Nou... weer een ervaring rijker.
Ali setje koplamp revisie spul eindelijk uitgeprobeerd op de slechtste set lampen die ik heb liggen (Waas/krassen binnenkant lenzen, ontplofte lamp of iets). Waren beide APK afkeur dus eigenlijk al kliko waardig.
Dit is het setje die aceton verdampt om het polycarbonaat te smelten.
Lampen gestript, lenzen er heel uit kunnen krijgen, ging vrij makkelijk gezien iemand het al een keer open gemaakt had en siliconenkit gebruikt had....
Schuurpapier ertegenaan, begonnen met 180 dat veel te grof was op de eerste (Ben nadien gewoon met 400 begonnen), en dan langzaam opbouwen tot 1200 met een hoop water en papieren doeken.
Eerste paar keer schuren/schoonmaken wat een troep dat eraf komt.. gele drab. ieuw getsiederrie!
Daarna met Isopropyl alcohol schoonvegen en met de fohn gedroogd, en toen net als iets uit breaking bad met mondmasker op op de aceton damp over.. Op zich werkt het vrij goed! Word echt weer super helder.. MAAR
En nu komt ie... als er ook maar iets verontreiniging is smelt het dus gewoon de lens in, kan je weer opnieuw beginnen met schuren, ik dacht slim te zijn en een paar plekjes licht aan te tippen met een watervaste stift die nog aandacht nodig hadden. Een waas ervan is direct heel diep in het polycarbonaat getrokken, krijg het er niet meer uitgepoetst.
Als je per ongeluk met het tuutje de lens aanraakt heb je gelijk een lelijke smeltplek op je lens.
Als je een kant klaar hebt, en vervolgens de andere kant gaat doen, zul je zien dat op de kant die al klaar was weer microscopische "Spinnenwebben" barstjes openen in de oppervlakte door de krachten die je uitoefent met schuren, die zijn zo weer weggetrokken op zich met nog een keertje eroverheen gaan.
Nou goed, speciale buytlkoord gekocht om alles weer opnieuw te sealen, en de boel weer terug in elkaar gezet.
Bumper gedemonteerd, lampen omgezet, en de bumper weer terug-gebouwd, half uurtje werk.
Ben er ook achter dat er een barst in de lens zat van de koplamp rechts voor, dat is de lamp die willekeurig uitvalt..
Valt nauwelijks op dat die gebarsten is.. maar zat er zeker weten nog niet in 6 maanden geleden.
Dit waren de doe het zelf zwart gespoten koplampen setje die van de donor forester afkwam na het "incident" met het reetje..
Vergeleken met wat erop zat is dit heeeeeel veel beter, ook al zijn de lenzen niet 100% schoon/plekvrij.
Maar na een goede 4 uur schuren/dichtsmelten was ik er wel een beetje klaar mee!
En nu, de koplamp links voor z'n stelmotor blijft 30 sec eindeloos rond-draaien zonder effect ieder keer als je de lampen aanzet.. Bzzzzzzzzzzz
Vermoed dat die dus al gaar was intern, gelukkig is hij nog wel af te stellen met het handje wat ik dan ook gedaan heb.
Vermoed dat het tandwieltje gestript is ofzo, moet eens kijken of die motor er makkelijk uit te halen is zonder de lamp weer helemaal uit elkaar te hoeven halen.
Het foefje met automatische niveauregeling afstellen heeft ook geen effect (Contact aan, dan 5x binnen 20 sec de lampen aan/uit zetten) - Rechts dipt wel en komt weer naar boven, Links blijf gewoon zoemen zonder effect.
Al in al, goede oefening.. denk dat ik de originele koplamp van rechts voor en de vervangende links voor uit het oostblok ergens maar ga opknappen op mijn gemakje en die er terug op ga zetten. Helaas was de linker koplamp nog niet binnen toen de auto opgeknapt was, dus was de keuze zo gemaakt om die doe het zelf koplampen maar te monteren toendertijd, daar rijd ik nu al weer bijna 2 jaar mee rond.. tot vandaag!
Ali setje koplamp revisie spul eindelijk uitgeprobeerd op de slechtste set lampen die ik heb liggen (Waas/krassen binnenkant lenzen, ontplofte lamp of iets). Waren beide APK afkeur dus eigenlijk al kliko waardig.
Dit is het setje die aceton verdampt om het polycarbonaat te smelten.
Lampen gestript, lenzen er heel uit kunnen krijgen, ging vrij makkelijk gezien iemand het al een keer open gemaakt had en siliconenkit gebruikt had....
Schuurpapier ertegenaan, begonnen met 180 dat veel te grof was op de eerste (Ben nadien gewoon met 400 begonnen), en dan langzaam opbouwen tot 1200 met een hoop water en papieren doeken.
Eerste paar keer schuren/schoonmaken wat een troep dat eraf komt.. gele drab. ieuw getsiederrie!
Daarna met Isopropyl alcohol schoonvegen en met de fohn gedroogd, en toen net als iets uit breaking bad met mondmasker op op de aceton damp over.. Op zich werkt het vrij goed! Word echt weer super helder.. MAAR
En nu komt ie... als er ook maar iets verontreiniging is smelt het dus gewoon de lens in, kan je weer opnieuw beginnen met schuren, ik dacht slim te zijn en een paar plekjes licht aan te tippen met een watervaste stift die nog aandacht nodig hadden. Een waas ervan is direct heel diep in het polycarbonaat getrokken, krijg het er niet meer uitgepoetst.
Als je per ongeluk met het tuutje de lens aanraakt heb je gelijk een lelijke smeltplek op je lens.
Als je een kant klaar hebt, en vervolgens de andere kant gaat doen, zul je zien dat op de kant die al klaar was weer microscopische "Spinnenwebben" barstjes openen in de oppervlakte door de krachten die je uitoefent met schuren, die zijn zo weer weggetrokken op zich met nog een keertje eroverheen gaan.
Nou goed, speciale buytlkoord gekocht om alles weer opnieuw te sealen, en de boel weer terug in elkaar gezet.
Bumper gedemonteerd, lampen omgezet, en de bumper weer terug-gebouwd, half uurtje werk.
Ben er ook achter dat er een barst in de lens zat van de koplamp rechts voor, dat is de lamp die willekeurig uitvalt..
Valt nauwelijks op dat die gebarsten is.. maar zat er zeker weten nog niet in 6 maanden geleden.
Dit waren de doe het zelf zwart gespoten koplampen setje die van de donor forester afkwam na het "incident" met het reetje..
Vergeleken met wat erop zat is dit heeeeeel veel beter, ook al zijn de lenzen niet 100% schoon/plekvrij.
Maar na een goede 4 uur schuren/dichtsmelten was ik er wel een beetje klaar mee!
En nu, de koplamp links voor z'n stelmotor blijft 30 sec eindeloos rond-draaien zonder effect ieder keer als je de lampen aanzet.. Bzzzzzzzzzzz
Vermoed dat die dus al gaar was intern, gelukkig is hij nog wel af te stellen met het handje wat ik dan ook gedaan heb.
Vermoed dat het tandwieltje gestript is ofzo, moet eens kijken of die motor er makkelijk uit te halen is zonder de lamp weer helemaal uit elkaar te hoeven halen.
Het foefje met automatische niveauregeling afstellen heeft ook geen effect (Contact aan, dan 5x binnen 20 sec de lampen aan/uit zetten) - Rechts dipt wel en komt weer naar boven, Links blijf gewoon zoemen zonder effect.
Al in al, goede oefening.. denk dat ik de originele koplamp van rechts voor en de vervangende links voor uit het oostblok ergens maar ga opknappen op mijn gemakje en die er terug op ga zetten. Helaas was de linker koplamp nog niet binnen toen de auto opgeknapt was, dus was de keuze zo gemaakt om die doe het zelf koplampen maar te monteren toendertijd, daar rijd ik nu al weer bijna 2 jaar mee rond.. tot vandaag!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Zat mij toch niet lekker...
Wat ge-experimenteerd met de kapotte koplamp van het "ree incident" en erachter gekomen hoe het mechanisme hoort te werken.
Bumper weer gedemonteerd, koplamp weer verwijderd... en weer opengemaakt!
Kan je vertellen dat de Butykoord echt degelijk spul is, ongelofelijk hoe krachtig het hecht aan het plastic, was vrij huiverig dat er iets knak zou gaan zeggen.
Stekkertje van stelmotor aan een 12V batterij verbonden en geprobeerd de motor te draaien, conclusie, motor draait rond maar geen beweging, met wat duwen en trekken een hoop geknak-knak-knak.. dus tandjes gaar intern.
Van de kapotte koplamp uitgepluisd hoe je het stelmotortje eruit kan krijgen,de reflector op deze was al gebarsten dus zei gelijk knak toen ik de spindel eruit wou wippen... oei oei.. motortje er wel heel uit kunnen krijgen.
Daarna de "gereviseerde" koplamp.. een hele uitdaging gezien hij niet in de achterste stand stond dus eigenlijk niet ver genoeg naar achteren wou om de spindel die op de reflector vastzit eruit te kunnen wippen, met een hoop geduld en flink wat gepeuter uiteindelijk eruit gekregen zonder iets te breken, en de goede motor er weer terug in gezet, getest met de accu, succes!
En weer terug ingebouwd.
Heb het kapotte stelmotortje opengemaakt, en inderdaad, er ontbreken 3-4 tandjes van een tandwiel.. geen idee hoe dat voor elkaar gekregen is gezien de koplamp zelf nog heel is...
Gelijk maar de ballast van de kapotte koplamp overgezet op DHZ set rechts voor die willekeurig steeds uitviel, dan is dat setje tenminste weer bruikbaar voor iemand als ze de APK niet meer doorkomen of iets.
Heb de "Suspect" ballast ook open geschroefd, helemaal niets vreemds te zien... geen water, geen corrosie, niets...
Nou goed, dus de kapotte koplamp is toch nog goed geweest voor de ballast, het kabelsetje, het stelmotortje en ook de lens is nog heel..
De rest is rijp voor de kliko.
Heb de hoogte afgesteld aan de hand van twee stukjes tape die op op de garagedeur geplakt had... binnenkort maar eens even langs mijn neef en ze fatsoenlijk afstellen.
Dus ja, ze zijn te repareren, maar ontzettend fragiel.
Wat ge-experimenteerd met de kapotte koplamp van het "ree incident" en erachter gekomen hoe het mechanisme hoort te werken.
Bumper weer gedemonteerd, koplamp weer verwijderd... en weer opengemaakt!
Kan je vertellen dat de Butykoord echt degelijk spul is, ongelofelijk hoe krachtig het hecht aan het plastic, was vrij huiverig dat er iets knak zou gaan zeggen.
Stekkertje van stelmotor aan een 12V batterij verbonden en geprobeerd de motor te draaien, conclusie, motor draait rond maar geen beweging, met wat duwen en trekken een hoop geknak-knak-knak.. dus tandjes gaar intern.
Van de kapotte koplamp uitgepluisd hoe je het stelmotortje eruit kan krijgen,de reflector op deze was al gebarsten dus zei gelijk knak toen ik de spindel eruit wou wippen... oei oei.. motortje er wel heel uit kunnen krijgen.
Daarna de "gereviseerde" koplamp.. een hele uitdaging gezien hij niet in de achterste stand stond dus eigenlijk niet ver genoeg naar achteren wou om de spindel die op de reflector vastzit eruit te kunnen wippen, met een hoop geduld en flink wat gepeuter uiteindelijk eruit gekregen zonder iets te breken, en de goede motor er weer terug in gezet, getest met de accu, succes!
En weer terug ingebouwd.
Heb het kapotte stelmotortje opengemaakt, en inderdaad, er ontbreken 3-4 tandjes van een tandwiel.. geen idee hoe dat voor elkaar gekregen is gezien de koplamp zelf nog heel is...
Gelijk maar de ballast van de kapotte koplamp overgezet op DHZ set rechts voor die willekeurig steeds uitviel, dan is dat setje tenminste weer bruikbaar voor iemand als ze de APK niet meer doorkomen of iets.
Heb de "Suspect" ballast ook open geschroefd, helemaal niets vreemds te zien... geen water, geen corrosie, niets...
Nou goed, dus de kapotte koplamp is toch nog goed geweest voor de ballast, het kabelsetje, het stelmotortje en ook de lens is nog heel..
De rest is rijp voor de kliko.
Heb de hoogte afgesteld aan de hand van twee stukjes tape die op op de garagedeur geplakt had... binnenkort maar eens even langs mijn neef en ze fatsoenlijk afstellen.
Dus ja, ze zijn te repareren, maar ontzettend fragiel.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT