quikfit schreef: ↑05 dec 2021 12:30
Propje schreef: ↑05 dec 2021 12:23
Omdat? is het voor de looks of remt hij ook nog beter als de schijfrem?
Hij bouwt om naar schijfrem,dat remt beter dan een trommelrem.
Gr.Quikfit
omdat met 1 man de motor vertraagd en met 2 man uitrolt ipv remt (trommel).
ondanks alle aanpassingen in dikkere binnen- en buitenkabel, de remschoenen op maat vijlen/schuren, 2LS afstellen etc kreeg ik het voorwiel niet remmend. ja met de motor lopen en inknijpen tot de hendel tegen het stuur komt blokkeert het voorwiel, maar rijdend kun je knijpen tot het stuur en hendel 1 stuk zijn geworden, je rolt rustig door.
ook de rem ankerplaat minder flexible gemaakt, hielp geen zak. blijkt: de ankerplaat buigt als peperkoek met flink in de rem knijpen, dus de remschoenen gaan scheef ingrijpen dus niet vlak en dus bijna geen oppervlakte. zitten nu groeven in de trommel.
kortom, de ankerplaat is te slap waardoor de remschoenen niet mooi aanlopen en de 2LS remwerking er gewoon niet is. tis nu meer 2 trailing shoe ipv 2 leading shoe.
kon wel een Yamaha 750GT (waterbuffel) 200mm 4LS trommel, of Laverda/Guzzi/Benelli 200mm 2LS of zelfs een nieuwe Grimeca 230mm 4LS trommel monteren maar die hebben allemaal een ankerpunt nodig om de reactiestang(en) aan vast te maken die er niet is op de voorvork. maar bovenal, zo'n technische trommel "past" niet bij het model van de plof.
schijf dan weer wel? ook niet, maar dit is een schijfrem dat op de modernere (2010>) Classics zit, origineel Enfield dus. en alle voordelen van de schijfrem!
moet wel de voorband eraf halen, het wiel ontspaken en de velg opnieuw inspaken in de nieuwe naaf. stukje van de voorpoot eraf slijpen, voorwiel as met lagers overzetten en uitlijnen.
de kit kom met nieuwe naaf, galvaniseerde spaken, remklauw (Bybre, de goedkopere variant van Brembo, ook terug te vinden op de kleinere KTM Duke 125/200/390) met leiding en rempomp en materiaal.
mijn plof is een export model met RVS spaken, dus heb ik extra RVS spaken bij moeten bestellen.
tis nu toch te nat (en koud) om te rijden dus dan maar alvast beginnen met deze ombouw.
als dat klaar is ga ik de losse versnellingsbak ook aanpassen met een ander kickstart rondsel waardoor de korte 1-2-3 langer worden en het gat tussen 3 en 4 kleiner maakt (4de is 1:1).