P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Ik heb sinds kort een hardnekkige storing in mij Legacy my'07 2.0R met betrekking tot het secundaire luchtsysteem. De storing is hardnekkig. Wanneer de motor koud is dan komt hij niet meteen, maar bij warme motor (waarbij de klep dus eigenlijk dicht zou moeten zitten) geeft hij P1410. Ik vermoed dus dat er minstens 1 van de secundaire luchtkleppen niet meer sluit.

P2444 geeft aan dat de luchtpomp aan blijft:
"Secondary Air Injection System Pump Stuck On"
-> Zou zelfs het relais kunnen zijn wat hem uit moet zetten, dat blijft hangen
-> Of deze melding is het gevolg van P1410, doordat de klep niet sluit blijft de druk in het secondaire lucht systeem te hoog en denkt het systeem dat de pomp blijft draaien!

Beide opties wijzen wat mij betreft niet op een defect in de pomp zelf.

De P1410 geeft aan dat de klep open blijft staan
"Secondary Air Injection System Switching Valve Stuck Open"

Is het dan slim om eerst de kleppen te vernieuwen/verschonen en het relais uit te wisselen? En is dit zelf te doen?

Beide kleppen kan ik nieuw halen uit Duitsland voor €330
14845AA220
14845AA230

Heeft iemand ervaring met deze codes en deze klus? En waar kan ik vinden waar het relais zit die de pomp aanstuurt?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door SP-Boxer »

Louis, kom er eens in :okeee:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Had heel zijn topic inderdaad al doorgelezen, maar heb nog nergens echt gelezen hoe eenvoudig of juist lastig het is om die kleppen zelf te vervangen.

Ondertussen heb ik ook contact met een tuner om te vragen of hij het systeem niet softwarematig kan uitzetten en dat ik dan de injectiepoorten dichtmaak met 'blocking plates', dan ben je in ieder geval voorgoed af van de storingsmeldingen. Enige gevolg is dat de koude start met iets meer emissies gepaard gaat.

Schijnt alleen dat voor het installeren van die blocking plates ook al het inlaatspruitstuk eraf moet.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Louis »

SP-Boxer schreef:Louis, kom er eens in :okeee:
OK. TS had dit http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2082 al gevonden. Er staat ook in dat je bij een atmosferische motor de kleppen NIET uit de ecu kan uitprogammeren. Reparatie is de enige oplossing en er is geen speciaal gereedschap voor nodig, behalve een bezoekje aan de dealer om alle meldingen te laten wissen. De computer van de dealer kan dat beter dan een handscanner, zelfs eerder gewiste meldingen vindt ie.
Succes met de reparatie.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Ik ga ze van het weekend eens even van binnen bekijken. De pomp loopt in ieder geval nog netjes bij koude start van de auto, dus die kan er mooi inblijven. Lijkt er inderdaad echt op dat die kleppen vervuild zijn. Ik heb ook even gecontroleerd of na een flink eind rijden het luchtsysteem erg heet wordt. Wat erop zou kunnen duiden dat de klep erg ver open blijft staan, maar dit is niet het geval. Er komt dus niet veel/geen uitlaatgassen door de kleppen terug. Vooralsnog maak ik me niet erg druk.

Eerst eens schoonmaken en herinstalleren. Als probleem blijft/terugkomt dan nieuwe kleppen erin.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

f.schermers schreef:Ik ga ze van het weekend eens even van binnen bekijken. De pomp loopt in ieder geval nog netjes bij koude start van de auto, dus die kan er mooi inblijven. Lijkt er inderdaad echt op dat die kleppen vervuild zijn. Ik heb ook even gecontroleerd of na een flink eind rijden het luchtsysteem erg heet wordt. Wat erop zou kunnen duiden dat de klep erg ver open blijft staan, maar dit is niet het geval. Er komt dus niet veel/geen uitlaatgassen door de kleppen terug. Vooralsnog maak ik me niet erg druk.

Eerst eens schoonmaken en herinstalleren. Als probleem blijft/terugkomt dan nieuwe kleppen erin.

Merk je wat met rijden :?:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Nee ik merk absoluut niks tijdens het rijden, behalve natuurlijk dat de cruise control het niet meer doet. Dit is ook de grootste reden waarom ik het gefixt wil hebben! Plus het feit natuurlijk dat nu een andere storing niet meer kenbaar wordt gemaakt, omdat het storingslampje al brand!

Digicar gaat trouwens begin jullie wel even mijn subaru aan de draad hangen om te kijken of ze deze 'echt' niet kunnen herprogrammeren.

Ik kwam online trouwens wel een soort van fopsysteem tegen, wat je kunt installeren, dit systeem genereert blijkbaar signalen zodanig dat de ECU denkt dat het systeem feilloos werkt. Als je dit installeerd, kun je het systeem gewoon verwijderen:
http://www.associatedglobal.org/

Geen idee wie er ervaringen mee heeft. Het is nogal een duur ding en vereist ook dat je hem integreert in de kabelboom. Toch is het wel interessant, omdat je hiermee permanent storingen aan dit volgens vele forums toch wel gevoelige systeem voorkomt. Je kan de twee kleppen dan gewoon afblokken.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Je hebt best kans dat door koolaanslag de kleppen vastzitten.
Fopsysteem lijkt mij lastig want de ECU stuurt de kleppen en door een gemeten
wjjziging van de lambdasonde weet de ECU dat ze open of dicht zijn gegaan.(denk ik)
Meeste aansturingen worden door andere sensoren bevestid namelijk.
De prijs zal misschien daardoor stevig zijn, er moeten meerdere signalen gefopt worden.
Wat zeggen de diverse fora over deze fopdoos?
blijft raar dat sommige problemen hebben met dit systeem en de meesten niet.

Eric
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Enige forum posting die ik erover heb kunnen vinden is:
http://www.subaruforester.org/vbulletin ... 41-448449/
Hi in OZ now i use Subaru secondary air eliminator, have fitted around 5 kits now. Seems to be the best product for turbo and non turbo spec cars. contact them directly to ask if they support your model Associated Global hope that helps.
Het lijkt erop dat het helpt. Met de kit komen ook twee afdekdoppen. Die voorkomen dat uitlaatgassen via het secondaire luchtsysteem weer naar buiten komen. Je weet dat dit systeem slechts 30-45 seconden in werking is alleen bij het starten van een koude motor? Daarna zouden die kleppen moeten sluiten en is de uitlaat weer 1 gesloten geheel van voor naar achter.

In de eerste 30-45 seconden staan de kleppen open en wordt en middels een pomp lucht in de uitlaat geblazen (voor de katalysator) om zo onverbrande benzine alsnog te verbranden. Dit zorgt voor een betere verbranding en het sneller opwarmen van de katalysator. Oftewel goed voor het milieu!

Doordat de pomp dan draait is er altijd overdruk en lopen er geen uitlaat gassen terug het secondaire luchtsysteem in. Als de pomp stopt, dan sluiten de kleppen en kan er ook geen uitlaatgas meer terug het systeem in. Het wordt dus vervelend als die kleppen niet meer sluiten (slijtage/vervuiling). Dit heeft een error melding tot gevolg, omdat de druk in het secondaire luchtsysteem als te hoog wordt gesignaleerd. Mijn theorie: de uitlaatgassen zorgen voor een drukverhoging die doordat de klep niet meer sluit ook opgemerkt wordt door de sensoren bovenin het secondaire luchtsysteem. Die geven daarop een melding dat de pomp blijft draaien (Pump stuck on). Dit is duidelijk bij mij niet het geval, want de pomp hoor je dan al lang niet meer. Tevens signaleert hij P1410, oftewel air valve stuck open! Er sluit dus een klep niet meer.

Uit meerdere fora haal ik dat deze kleppen slijten doordat er in vochtige omstandigheden water wordt opgezogen door de luchtpomp en deze in het secondaire luchtsysteem opgesloten wordt. Dit zorgt voor corrosie van de kleppen. Ook is het natuurlijk een klep die aan de ene kant met uitlaatgassen belast wordt en aan de andere kant met koude lucht. Dit is een redelijk vijandig klimaat, zeker voor bewegende delen, roetafzet, etc kan ook zorgen voor vervuiling van dit systeem, waardoor de klep vast komt te zitten.

Er zijn gevallen bekend dat het systeem zo ver open blijft staan dat daadwerkelijk onderdelen van het secondaire luchtsysteem wegsmelten door de hete uitlaatgassen. En deze uitlaatgassen ook daadwerkelijk onder de motorkap al naar buiten komen via het defecte secondaire luchtsysteem. Resultaat: nieuwe kleppen, nieuwe pomp en nieuwe slangen!
--> Of natuurlijk de eliminator kopen en het hele systeem afdoppen! ;) Nooit meer gezeur, alleen de eerste 30-45 seconden na een koude start iets meer CO2 uitstoot.

Ik begin te twijfelen wat ik ga doen... Sowieso eerst maar eens die kleppen poetsen
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

De kleppen voegen extra lucht toe aan het inlaatsysteem.
Een EGR systeem kent subaru niet.
Bij mazda bestond dit systeem uit een klep en een stalen leiding voor de uitlaatgassen.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 26 jun 2015 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

@Eric Ik moet je hierin toch verbeteren, conform alle bronnen die ik lees wordt de lucht ingebracht in de uitlaat voor de lambda sensor en katalysator, zie hiervoor ook:
http://www.alldrivesubaroo.com.au/news5.php

en de beschrijving op:
http://www.subaru4you.co.uk/engine/secondaryair.shtml

Ook verklaard dit waarom deze klep zo kan vervuilen door roetafzetting. Zat deze helemaal in de luchtinlaat, dan kwam hier geen roet bij in de buurt. Correct me if i'm wrong, maar enige verschil met een EGR system is dat Subaru schone lucht injecteert in de uitlaat en een EGR system werkt precies andersom die gebruikt uitlaatgassen om deze nogmaals mee te verbranden in de motor.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door SP-Boxer »

Mini Jumbo's hadden gewoon een EGR systeem hoor!

:mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Marcel, klopr dit wat Schermers hier schrijft.
Louis, jij bent hier ook mee bezig geweest.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Louis »

Hoop nieuwe info hier. Ik heb ze toen laten vervangen omdat er niets anders op zat. Was een jaar geleden. Ecu aanpassen met zo'n fopkit ben ik niet voor om dezelfde reden die jij hebt genoemd, Eric.
Maar nogmaals, er komt steeds nieuw spul op de markt. Ben benieuwd welke oplossing TS kiest en òf en hoe lang het werkt.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Hmm...ik zou de kleppen vervangen voor nieuwe (als ze defect zijn) gezien de prijs van het ''fopsysteem'' ($ 345 + tax) :o

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Volgens mij voegen die luchtkleppen extra lucht toe na de mafsensor of mapsensor
waardoor je een arm mengsel krijgt.
Lambda ziet dit nog niet omdat deze eerst op temperatuur moet komen.
@ Scermers,heb je al eens gekeken waar de leidingen heen lopen.
Inlaatzijde en uitlaatzijde zijn nogal gescheiden van elkaar, er zit een motor tussen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door SP-Boxer »

Dit lijkt me gewoon juist, Eric. Ben niet heel erg thuis in de "R" motoren, maar lucht aan je inlaat toevoegen heeft weinig effect op de werking van de katalysator. Lucht toevoegen aan rijke uitlaatgassen werkt natuurlijk wel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

erichendri schreef: @ Schermers,heb je al eens gekeken waar de leidingen heen lopen.
Inlaatzijde en uitlaatzijde zijn nogal gescheiden van elkaar, er zit een motor tussen.
Eric
Afbeelding
Zoals je ziet zitten de kleppen gemonteerd ter hoogte van de inlaat, maar de daadwerkelijke 'buisjes' zijn verbonden op het uitlaat gedeelte van het blok.

Afbeelding
Dit schematische figuur laat het nog duidelijker zien. De lucht gaat vanaf de kleppen naar de uitlaat, voor de Lambda-1 sensor en voor de katalysator. De buisjes van de bovenste figuur lopen dus van 4 en 7 in het schematische overzicht naar het uitlaatgedeelte op het blok.

Ik heb tot op heden nog geen actie ondernomen. De melding komt nog wel regelmatig omhoog, maar soms ook n paar dagen niet. Ik heb hem daarom als niet acuut ingeschat en plan het klusje wat later in.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Na de kat zou het geen nut hebben(fopsysteem)...de lamdasonde moet weten wat er gebeurt...en de kat warm door de extra lucht eerder op waardoor die effectiever word...Daarom merk je nagenoeg niks met rijden met defecte kleppen(behalve als ze vol blijven openstaan)...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Met deze 2 schema's ben ik overtuigd dat het inderdaad iets anders is dan wat ik dacht.
Hoeveel draden zitten er in de stekkers op die klepjes??
Heb wel het idee dat dit 2 schemas zijn van verschillende motoren.
Ik zou inderdaad even wachten, het is veel te warm om te sleutelen.
Kan je niet zo'n klepje openmaken.
Zijn ze simpel eraf te halen en dan een nachtje met WD40 inspuiten of zo.
Meen dat je ook een toevoeging hebt waarmee je koolresten weg kan halen.

Eric
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Ik heb afgelopen weekend de linker klep eruit gesleuteld, wat opzich redelijk makkelijk ging. Wilde het niet dat er een dop van mijn ratel afviel die ik onmogelijk terug kon vinden ;)

Toen ik de slangen van de klep losmaakte liep er flink wat (een klein glas vol) roestig water uit de rubberen slang. Al geen goed teken. Vervolgens trok ik (voorzichtig) de stekker van de klep af, waarbij een pin afbrak, helemaal onderaan. Of deze al afgebroken was of niet, weet ik niet, maar het maakt de zaak niet beter ;)

Ik heb de klep vervolgens open gemaakt en die zat vol met gecorrodeerde sludge. De rubberendichtingen waren compleet verrot. Ik ga dus in ieder geval een nieuwe klep bestellen. De klep aan de rechtkant was veel lastiger te verwijderen, dus die laat ik voorlopig nog even zitten.

Ook twijfel ik nog steeds over de secondary air eliminator, want dan ben ik voor €280 gewoon voor altijd van dit redelijk gammele systeem af.... keuzes keuzes
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Gewoon die klep vervangen...vergeet het fopsysteem...
Mocht je in de toekomst een andere foutmelding krijgen dan weet je i.i.g. dat alles origineel is...

Als je foto's hebt van ''het drama'' willen we dat graag zien... ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Louis »

Dat zal wel lijken op de foto's op de link die ik op de vorige pagina gezet heb. Maar goed, ben benieuwd.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Louis schreef:Dat zal wel lijken op de foto's op de link die ik op de vorige pagina gezet heb. Maar goed, ben benieuwd.
Idd Louis, dat was een vrijwel volledige match ;). Ik heb zojuist de nieuwe klep besteld. Als ik die erin klus zal ik ook nog wat fotootjes schieten. Hopelijk is het systeem weer werkend als ik de linkse klep heb hersteld. Ik ben het na een maand wel beu om elke ochtend na 1 minuut rijden, via bluetooth een reset uit te voeren, zodat ik de cruise control weer kan gebruiken :D

Eerst kreeg ik trouwens een P1410 en P2444 errorcode, dit is nu vervallen tot een meer generieke P0410 code. Welke eigenlijk niet meer betekend dan het generiek falen van het secondaire luchtsysteem.

T wagentje rijdt vooralsnog prima, dus voor rijcomfort is het systeem compleet overbodig. Al verpest ik op dit moment natuurlijk wel de natuur en is alles wat uit de uitlaat komt puur gif ;)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Hoeveel heeft je auto gelopen? En hoeveel rij je zelf per jaar?

Gr. Quikfit? :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

quikfit schreef:Hoeveel heeft je auto gelopen? En hoeveel rij je zelf per jaar?
Km-stand is nu 231.000. Ik heb mijn legacy gekocht met 184.000 op de teller, dat was vorig jaar mei. Ik rij ongeveer 40.000 per jaar, vandaar dat hij ook op LPG staat.

Ik moet inderdaad tot mijn spijt bekennen dat ik me nog niet fatsoenlijk heb voorgesteld. Ga ik binnenkort even doen.

Tot nu toe heb ik de volgende dingen laten doen:
- kleppenstellen incl vervangen distributie
- grote beurt incl alle filters/bougies, etc
- 2x nieuwe olie 5w30
- vervangen alle LPG injectoren (begonnen uit te vallen, bekend probleem)

Nu dan de secundaire luchtkleppen en dan mag het wel weer ff klaar zijn ;)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Reed in NL altijd op LPG...zeker als het wat kouder was zag je altijd zo'n ''stoomwolk'' achter de auto...ook als deze allang op bedrijfstemperatuur was.

Er komt op LPG veel vocht vrij bij de verbranding...dat kan verklaren waarom je zoveel water in het systeem vond.(alhoewel ze op benzine ook vaak sneuvelen)
Louis rijd ook op LPG.

Heb je die klep in Duitsland besteld :?: En bij wie :?:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Heb de linkerklep en de pakkingen besteld bij partacus.de
Dat was veruit de goedkoopste partij die ze nieuw kon leveren

Je kunt er gewoon zoeken met de OEM-nummers van Subaru en het zijn ook OEM-Subaru onderdelen
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Ja Duitsland is vaak goedkoper dan NL...

Je wilt niet weten wat ze hier(Noorwegen) kosten...maar ik ga het je wel vertellen... ;)

3800 Noorse Kronen voor een gebruikte...en 5800 voor een nieuwe(het stuk) :o
Oftewel: € 416,07 gebruikt...en € 635,06 nieuw...per stuk...

Ik haal het zelf op of bestel vaak in NL en stuur het naar familie...anders moet ik er hier import belasting over betalen... :D

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Justy1300AWD »

f.schermers schreef:
erichendri schreef: @ Schermers,heb je al eens gekeken waar de leidingen heen lopen.
Inlaatzijde en uitlaatzijde zijn nogal gescheiden van elkaar, er zit een motor tussen.
Eric
Zoals je ziet zitten de kleppen gemonteerd ter hoogte van de inlaat, maar de daadwerkelijke 'buisjes' zijn verbonden op het uitlaat gedeelte van het blok.

Afbeelding
Dit schematische figuur laat het nog duidelijker zien. De lucht gaat vanaf de kleppen naar de uitlaat, voor de Lambda-1 sensor en voor de katalysator. De buisjes van de bovenste figuur lopen dus van 4 en 7 in het schematische overzicht naar het uitlaatgedeelte op het blok.

Ik heb tot op heden nog geen actie ondernomen. De melding komt nog wel regelmatig omhoog, maar soms ook n paar dagen niet. Ik heb hem daarom als niet acuut ingeschat en plan het klusje wat later in.
Man... kan iemand mij vertellen waar ik meer van dat soort plaatjes kan vinden, ik vond die soort plaatjes vroeger echt intressant en nog steeds.
Plaats reactie