gas inbouwen

Voor de overige technische zaken
hierisharry
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2014 15:22

gas inbouwen

Bericht door hierisharry »

Ik overweeg een gasinstallatie in te laten bouwen, maar ben volledig onbekend op dit terrein.
Wie kan me informatie verschaffen?
Ik heb sinds mei 2013 een Subaru Forester 2.0 AWD automaat.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Wat is het bouwjaar van je Forester? Dan kunnen we de vraag beter beantwoorden. Ga in ieder geval niet naar de dealer maar naar een lpg-specialist, scheelt honderden euro's.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
hierisharry
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2014 15:22

Re: gas inbouwen

Bericht door hierisharry »

Hallo Louis,
dank je voor je eerste reactie. Het bouwjaar is mei 2013.
Is het werkelijk zo dat de dealer honderden euro's meer vraagt dan een lpg-dealer?

groetjes
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Dat is niet zeker maar wat wel zeker is dat de dealer dat inbouwen ook uitbesteed aan een LPG specialist.
Meen uit mijn hoofd te weten dat je wel moet informeren hoe het met de garantie op de auto afloopt.
Plaats ook een foto van je auto hier,2013 is een overgangsjaar.
En google naar LPG inbouwstations en neem met een paar van hun contact op
voor een prijsopgave.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 27 jul 2014 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: gas inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

Als het het nieuwe model is, vraag ik me af hoeveel LPG ervaringen er al zijn met de FB20 motor...
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: gas inbouwen

Bericht door Verzamelaar »

FB motor in de Forester is al vanaf MY11 (bouwmaand 08/2010) geleverd, dus is zeker geen EJ20.

Bij een FB20 hoeven volgens mij de nokkenassen (en dus de motor) er niet uit om kleppen te stellen (kleine shims op de klepsteel, onder de sleper).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Verzamelaar schreef:FB motor in de Forester is al vanaf MY11 (bouwmaand 08/2010) geleverd, dus is zeker geen EJ20.

Bij een FB20 hoeven volgens mij de nokkenassen (en dus de motor) er niet uit om kleppen te stellen (kleine shims op de klepsteel, onder de sleper).
Dat klinkt hoopvol, scheelt veel geld.

Maar is deze motor wel of niet voorzien van een turbo?
Ik zou zeggen: DOEN! Wel eerst de auto de eerste 15.000 km inrijden en z'n eerste servicebeurt laten uitvoeren, schijnt de allerbelangrijkste te zijn voor de auto. Daarna kan het besparen beginnen. Een lpg installatie is een toegevoegd accessoire dus de dealer moet er vanaf blijven. Je moet hem dus apart laten onderhouden door de lpg-specialist, ook vanwege garantie.
Hou rekening met een kostenpost van ongeveer €2.000,= voor een eerste inbouw, kosten voor een ander kentekenbewijs en 30 euro extra hsb per maand.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

En elke 25000 km een beurtje en update bij de LPG inbouwer.
Tenminste, dat moet met mijn installatie.

Zijn motor heeft geen turbo.
Wat misschien wel een probleem kan zijn is de kunststof inlaatspruitstuk.
Maar daar doen ze in België minder moeilijk over.
Deze problemen kwamen we ook tegen bij de mazda6 als er gas in moest.
In NL niet leverbaar, wel bij onze zuiderburen.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: gas inbouwen

Bericht door Verzamelaar »

Louis schreef:Maar is deze motor wel of niet voorzien van een turbo?
De FB-serie is er alleen als non-turbo. De nieuwe direct ingespoten turbomotor is de FA20F. Die is vanaf MY13 (dus de nieuwe Forester) geleverd. Aangezien die motor DI heeft is gas NIET fatsoenlijk mogelijk. De FB-motoren hebben gewoon normale poortinjectie en kunnen wat dat betreft wel omgebouwd worden naar LPG.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Dan boren ze gewoon nieuwe gaatjes in het spruitstuk voor de gasinjectoren.
Dat doen ze ook al in kunststof spruitstukken.
Ik heb ook andere gaatjes voor mijn gasinjectoren in mijn spruitstuk zitten.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: gas inbouwen

Bericht door Verzamelaar »

Ja hoe wil je anders gasinjectoren monteren...

Gas kan dus niet bij DI turbo motoren... Je kunt wel injectoren monteren maar je krijgt het mengsel nooit goed.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

LPG met een plastic spruitstuk is mogelijk, lees hier maar.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=1747
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: gas inbouwen

Bericht door Verzamelaar »

Ik zie geen verschil tussen LPG injectoren op een aluminium of plastic spruitstuk, maar blijkbaar vinden anderen boren en tappen in een plastic spruitstuk nogal spannend...
Gewoon omdat het kan.
hierisharry
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2014 15:22

Re: gas inbouwen

Bericht door hierisharry »

Beste allemaal,
Sjonge, wat een technische know-how hebben jullie, helaas snap ik daar niets van, ben geen techneut helaas.
Mijn Subaru heeft geen turbo, is wel een automaat en ik heb nu 20.000 op de teller.
Motortype: vloeistofgekoelde boxermotor DOHC 4 cilinder.
Is LPG-inbouw aan te bevelen?
Zo ja, welk systeem is dan de beste (of een van de beste)?
Ik heb aanbiedingen van Prince en GFI.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: gas inbouwen

Bericht door Verzamelaar »

Ik zou voor dampgasinjectie gaan en niet voor LPI maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Reden: LPI opvoerpomp gaat snel stuk en je mag de gastank niet leeg rijden.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Ik heb ook een prins installatie, is dampgas en bevalt prima.

Eric
hierisharry
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2014 15:22

Re: gas inbouwen

Bericht door hierisharry »

Dank voor jullie reacties en tips.
Ik ga deze week toch nog eens praten bij de dealer en bij enkele andere bedrijven waarvan ik offertes heb gekregen.
Nogmaals dank.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: gas inbouwen

Bericht door flux »

hoi harry'
welke gsinstallatie hebje nu? verviel de subarugarantie ook bij jou? ben benieuwd...
Gebruikersavatar
fougueux
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 dec 2013 17:00

Re: gas inbouwen

Bericht door fougueux »

wij hebben in een legacy 2.5 uit 1997 (bij 274.000) km vorig jaar februari LPG laten inbouwen voor 1650 euro, 85 liter tank eigenlijk een LPI installatie. Sindsdien probleemloos er dik 25.000 km mee gereden en afgelopen weekeinde in 4 dagen 2750 km ( heen en weer Rotterdam - Rimini) Op LPG rijd deze zelfs zuiniger dan op benzine los en met aanhanger. van deze 25000 km zijn alle liters in Belgie getankt, omdat uiteindelijk goedkoper is .zelf met het omrijden er bij.

Ingebouwd bij Samur Gashuis in Rotterdam www.samur-lpg.com/
2013 - present, Forester 2.0 2000 LPG 373150 km
2013 - present, Legacy 2.5 1997 LPG 307800 km (met de VUT)
2018 - present, Legacy 3.0R 2004 175.000 km ( ex UK,)
2018 - present, Outback 3.0R 2006 LPG 262.000 km ( ex UK, vervanger voor de forester)
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

Dag,
ik heb zoals eerder hier verkondigd een Sub Forester uit 1998. Automaat. Ben daar nu dagelijks in gaan rijden na een volstrekt onbetrouwbare volvo diesel te hebben weggedaan (dit is niet de plek voor de details hierover, maar geloof me, wat een bak ellende was dat..) Forester bevalt prima, lekkere no- nonsense auto. Enig minpunt is het verbruik en ik overweeg nu een LPG installatie. De auto heeft net 100.000 km erop zitten. Paar vragen voor de kenners
a. loont en kan dit nog?
b. welk type installatie heeft dan de voorkeur?
c. is onderbouw mogelijk? (zou het zonde vinden die lekkere laadruimte te moeten verkleinen)
d. ik zie bij garages vaak klepsmerings-sets staan voor LPG. Zijn die echt nodig?
Ik heb dus een automaat, zonder turbo.

dank!
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Even stuk voor stuk beantwoorden:
boswachter schreef:Dag,
ik heb zoals eerder hier verkondigd een Sub Forester uit 1998. Automaat. Ben daar nu dagelijks in gaan rijden na een volstrekt onbetrouwbare volvo diesel te hebben weggedaan (dit is niet de plek voor de details hierover, maar geloof me, wat een bak ellende was dat..) Forester bevalt prima, lekkere no- nonsense auto. Enig minpunt is het verbruik en ik overweeg nu een LPG installatie. De auto heeft net 100.000 km erop zitten. Paar vragen voor de kenners
a. loont en kan dit nog?
Jazeker.
b. welk type installatie heeft dan de voorkeur?
G3 is tegenwoordig standaard. Informeer bij een lpg specialist.
c. is onderbouw mogelijk? (zou het zonde vinden die lekkere laadruimte te moeten verkleinen)
Ik zou dit niet doen. Die tanks kunnen echt niet tegen de Hollandsche pekelwinters. In mijn auto ligt de tank goed beschermd op de plek van het reserve wiel. Laadvloer ligt maar 5 cm hoger.
d. ik zie bij garages vaak klepsmerings-sets staan voor LPG. Zijn die echt nodig?
Niet met jouw motor. Kleppen kunnen indien nodig makkelijk worden gesteld, zijn goed bereikbaar.
Ik heb dus een automaat, zonder turbo.

dank!
Graag gedaan.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

Dank voor de snelle en inhoudelijke reactie, klasse. Leuk om te zien hoe enthousiast mensen hier zijn. Ik zal eens kijken naar de optie om in te bouwen, roesten van LPG tank, ik had er niet aan gedacht!
Laatste vraag: ik zie hier een eerdere discussie over verdampen of injectie ofzo, is dat verschil nog relevant? groet!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Vergat ik te melden.
Rijdt zelf ook automaat met dezelfde 125 pk motor als jouw forester.
LPG 2 jaar geleden in laten bouwen op 300000 km.
Staat nu op 366000 km en nog geen probleem gehad.

Eric
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: gas inbouwen

Bericht door mikage »

Ik heb een Forester uit 2005. Bij km 170.000 is lpg ingebouwd. Auto staat nu op km 225.000 en heeft wat lpg betreft probleemloos gereden. Wel is het van belang om wat vaker (iedere 30.000 km) kleppen te stellen. Ik rijdt in de praktijk ongeveer 1:9 op gas. Is wel een onderbouw gastank. Scheelt ruimte, maar waar laat je dat imponerende reservewiel? Juist, in de kofferbak: Weg ruimtebesparing.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Beter als een wiel onder de auto waar je rekening moet houden met
rijden over drempels en parkeren.
Veel beter dan de tank in de kofferbak op een vaste plek.
Los wiel is flexibel in de kofferbak te bewegen en te plaatsen.
Voor de vakantie heb ik een imperiaal met bagagerek gekocht.

Eric
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

nou, komende dagen maar eens wat offertes aanvragen na al die geruststellende reacties, zeker omdat mijn Forester slechts net de 100 duizend heeft aangetikt.
Hij is overigens net naar de garage geweest (gewoon een niet- merkgebonden werkplaats) en na een forse beurt met nieuwe distributieriem en andere dingen als bougies e.d. is het verbruik dramatisch verbeterd. Haal nu keurig 1 op 11 op ron 95, terwijl daar ook behoorlijke stukken snelweg met 130- 140 km /uur tussenzitten. Ik vraag maar niet hoe t kan, maar profiteer ervan!
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: gas inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Heb eind April een Prins VSI 2.0; 77ltr; Valve care in laten bouwen.
Huidige km stand 100k.
Scheelt mij 1300-1400 op jaar basis (22k/jr; excl. evt. extra onderhoud)

Dit is m'n 5e LPG-auto al (Civic; Galant; Galant; Legacy; Outback; 19jr; ±450.000km)
Prins is 1 van de betere installaties.
Maar ik heb niet echte een voorkeur.
Er is ook momenteel een korting te krijgen op een Prins:
http://www.groupon.nl/deals/dealbank_nl ... 1/59574869
Echter zijn de genoemde prijzen voor een standaard-set. Helaas is er voor de Outback 2.5i geen standaard set.
Wel een samengestelde set (incl. Valve Care á plm. 300 euro).
Deze set zou ± 2700 euro kosten, maar met de Groupon wilde hij het voor 2225 euro doen.
Met de groupon van 50 euro komt mijn set dus op 2275 euro.
Dit heb ik dus binnen 2 jaar terugverdiend. (zie ook Excel-rekenfile)

Ik heb 'm hier laten inbouwen: http://www.autogas-inbouw.nl/prins-autogas

Ik weet niet of er een standaard set is voor jouw Forester, maar dat moet je dan even navragen bij een Prins installateur.
Door bij de groupon-aanbieding bij het landkaartje op "zie alle 25 locaties" te drukken zie je welke er bij jou in de buurt zitten.

Ik heb in mijn Outback CVT alleen nog een hikkertje zitten bij volgas als ie door de 4000rpm gaat.
Dit probleem is bij Prins neergelegd, en ik hoop dat ze met een oplossing komen.
Voor de rest rijdt het prima (net zoals op benzine).
Huidig verbruik 1:9 (vorige tankbeurt (met een fluwelen rechtervoetje) zelfs 1:10)

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag van je.

Greetz, Q

PS. heb evt. nog wel een goede LPG-berekenings Excel-sheet voor je.

Piccies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

Dank!

ik merk dat ik toch tegen het inbouwen van een nieuwe installatie in een auto op leeftijd zit aan te hikken. Zijn er geen tweedehands installaties oid te krijgen? Die Forester wordt gelijk twee maal zoveel waard als er een gastank in gaat! :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Die zijn niet te vinden.
Denk aan afgeknipte draadbomen en merkgebonden regelingen
in de gascomputers.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Tsja, een Sub van 17 lentes jong en net 1 ton op de klok... een krentje uit de pap gevist, goed gedaan.
Tweedehands lpg installatie moet je sowieso niet aan beginnen, als je die al kan vinden. Gaat niet lekker werken omdat ie niet voor jouw motor is afgesteld, ligt erg gevoelig met lpg.
Een nieuwe kost zo'n 2 mille. Reken maar voor jezelf uit of je dit rendabel vindt.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Plaats reactie