cc knippert en motormanagementlamp brandt
cc knippert en motormanagementlamp brandt
Hallo Subaruvrienden.
ik heb sinds een aantal maanden een Forester 2006 comfort met lpg g3
we waren met de caravan op weg naar Frankrijk en vlak over de grens in Belgie ging het lampje van de cruise contr knipperen en vlak daarna het motormanagementlampje . dus even naar de dealer en daar werd de boel gereset en vertelde men mij dat de storing vermoedelijk weer terug kwam ,en dat gebeurde dus ook ,want er moet nieuwe software ingeladen worden en dan zou het goed komen .
wie kan mij hierover meer vertellen of heeft een soortgelijk probleem gehad ?
Groet Adele.
Vandaag bij de dealer geweest en het probleem is opgelost met nieuwe software en nu loopt hij weer als een zonnetje ,en hopen dat dit zo blijft
ik heb sinds een aantal maanden een Forester 2006 comfort met lpg g3
we waren met de caravan op weg naar Frankrijk en vlak over de grens in Belgie ging het lampje van de cruise contr knipperen en vlak daarna het motormanagementlampje . dus even naar de dealer en daar werd de boel gereset en vertelde men mij dat de storing vermoedelijk weer terug kwam ,en dat gebeurde dus ook ,want er moet nieuwe software ingeladen worden en dan zou het goed komen .
wie kan mij hierover meer vertellen of heeft een soortgelijk probleem gehad ?
Groet Adele.
Vandaag bij de dealer geweest en het probleem is opgelost met nieuwe software en nu loopt hij weer als een zonnetje ,en hopen dat dit zo blijft
Laatst gewijzigd door adele1953 op 03 okt 2011 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Ik heb het nog niet eerder gehoord om eerlijk te zijn.
"I feel Legacy"
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Het probleem van Adele is sinds vandaag ook mijn probleem.
Ik hoop dat iemand van het forum er iets meer over kan vertellen.
Ik hoop dat iemand van het forum er iets meer over kan vertellen.
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Gebeurde dit tijdens het rijden op de cruisecontrol?
En werkte de cc nog nadat het Check engine lampje (CEL) was gaan branden?
En werkte de cc nog nadat het Check engine lampje (CEL) was gaan branden?
"I feel Legacy"
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Hebben deze Foresters een automaat, Of zijn het handbakken?
Vroeger hebben wij ook wel eens storing gehad bij onze Omega 2.6 handbak. Wat was het euvel nou? In een bepaalde versnelling bergopwaarts maar de motor trok het niet meer, vervolgens ging ook het MM lampje aan etc. Een automaatje zou natuurlijk gewoon terugschakelen.
Vroeger hebben wij ook wel eens storing gehad bij onze Omega 2.6 handbak. Wat was het euvel nou? In een bepaalde versnelling bergopwaarts maar de motor trok het niet meer, vervolgens ging ook het MM lampje aan etc. Een automaatje zou natuurlijk gewoon terugschakelen.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Nee,nadat het lampje gaat knipperen werkt de cc niet meer ,pas als de storing wordt gerest doet hij het weer .SP-Boxer schreef:Gebeurde dit tijdens het rijden op de cruisecontrol?
En werkte de cc nog nadat het Check engine lampje (CEL) was gaan branden?
ik rij in een handgeschakelde versie.
groet Adele
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Accupool (min pool) er even af halen en even op de rempedaal trappen.
Wel de auto laten uitlezen bij de subaru dealert.
Andere software na 5 jaar???
eric
Wel de auto laten uitlezen bij de subaru dealert.
Andere software na 5 jaar???
eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 05 dec 2011 09:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Nieuwe software vind ik ook een raar verhaal. Ben overigens wel benieuwd of de dealer dit reeds gedaan heeft.
Het aangaan van de CEL kan komen door de positie van de Lambda. Dat probleem heeft de Legacy 3 ook. (bij jou al geweest, Eric?) Ik heb dat alleen nog niet eerder gehoord op een 2006 Forester. En hoe de CC daar op reageert weet ik helaas ook niet.
Wel sterk dat een nieuw probleem plots door 2 mensen wordt geconstateerd
Het aangaan van de CEL kan komen door de positie van de Lambda. Dat probleem heeft de Legacy 3 ook. (bij jou al geweest, Eric?) Ik heb dat alleen nog niet eerder gehoord op een 2006 Forester. En hoe de CC daar op reageert weet ik helaas ook niet.
Wel sterk dat een nieuw probleem plots door 2 mensen wordt geconstateerd
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Nog nooit een "engine" lampje gezien aleen in het begin maar
dat had te maken met een defecte klopsensor.
Toevallig vandaag heb ik hem nog ff 2-3 seconden zien branden.
Maar was na een warme start met meteen wegrijden en toen zag ik
hem dus ff.
Lambda sensor zit niet in de voorpijp maar in de pijp die
daarna komt met de katalysatoren.
Eric
dat had te maken met een defecte klopsensor.
Toevallig vandaag heb ik hem nog ff 2-3 seconden zien branden.
Maar was na een warme start met meteen wegrijden en toen zag ik
hem dus ff.
Lambda sensor zit niet in de voorpijp maar in de pijp die
daarna komt met de katalysatoren.
Eric
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Wat heeft de auto in kwestie gelopen?
Het is namelijk zeer aannemelijk dat als de motor ca 70.000 a 80.000 km op gas gelopen heeft de klepspeling zeer strak is komen te staan. Hierdoor krijg je al snel foutcodes via de CEL. Kleppen stellen is dan het advies.
Overigens kan het zijn dat de LPG computer inderdaad hergeprogrammeerd dient te worden; Er zijn destijds terugroepacties geweest.
Het is namelijk zeer aannemelijk dat als de motor ca 70.000 a 80.000 km op gas gelopen heeft de klepspeling zeer strak is komen te staan. Hierdoor krijg je al snel foutcodes via de CEL. Kleppen stellen is dan het advies.
Overigens kan het zijn dat de LPG computer inderdaad hergeprogrammeerd dient te worden; Er zijn destijds terugroepacties geweest.
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Aha, we hebben het wellicht over een LPG computer.
"I feel Legacy"
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Nee,in ons geval is het een benzine motor.
Ben trouwens heel benieuwd Adele,wat dit grapje heeft gekost.
Misschien wel brutaal,maar wel belangrijk.
Ben trouwens heel benieuwd Adele,wat dit grapje heeft gekost.
Misschien wel brutaal,maar wel belangrijk.
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Nou het viel me best mee,onderzoek incl software nieuw plaatsen 51euro.
was zeer erg tevreden over deze garage (Eussen in Ransdaal,limburg)
gr Adele
was zeer erg tevreden over deze garage (Eussen in Ransdaal,limburg)
gr Adele
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Is de nieuwe software in de ECU van de auto, of in de computer van de gasinstallatie geladen?
En houd ons op de hoogte of het nu goed blijft! Ben benieuwd.
En houd ons op de hoogte of het nu goed blijft! Ben benieuwd.
"I feel Legacy"
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
alleen motorsoftware van Subaru ,voor de lpg zal ik naar een Landi dealer moeten gaan ,maar dat heb ik al in het voorjaar laten updaten
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Het aangaan van het motormanagementlampje geeft aan dat er een probleem is met de verbranding in de motor.
Controle gebeurd door het OBD controle systeem dat vrij nauwkeurig de verbranding op alle cylinders in de gaten houdt.
Het systeem is wettelijke voorgeschreven inverband met de stringente millieu regels.
Het cruisecontrol lampje gaat knipperen omdat bij elke geconstateerde afwijking de cruisecontrol buitenwerking wordt gesteld.
Dit is uit veiligheidsoverwegingen.
Meest voorkomende oorzaken van een fout is de lambda sensor en in geval van LPG gebruik een inspuitfout op een cylinder.
Je kunt dit syteem ook zelf uitlezen en in voorkomende gevallen zelf resetten.
Dat kan met een OBD uitlees apparaat. De goedkoopste liggen zo rond de 60 eurootjes, niet voor niks dus.
Midden onder je stuur zit de aansluiting voor het uitlezen van de OBD codes.
Het apparaat leest de eventuele foutcode(s) uit het systeem geheugen. De foutcodes kun je terugvinden op de subaru website of ook op deze site http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/sub ... gine-light
Zelfgebruik ik een ScangaugeII die ik vast heb aangesloten op de OBD aansluiting.
Hiermee kan je heel veel gegevens van je motor uitlezen, ook de foutcodes en die kun je er ook mee resetten.
Verder geeft het een prima inzicht over je brandstof verbruik, het gemiddelde verbruik en het actuele verbruik een goed middel om veel brandstof te besparen.
Meer info: http://www.diagnoseapparatuur.nl/scan-g ... -scangauge.
Controle gebeurd door het OBD controle systeem dat vrij nauwkeurig de verbranding op alle cylinders in de gaten houdt.
Het systeem is wettelijke voorgeschreven inverband met de stringente millieu regels.
Het cruisecontrol lampje gaat knipperen omdat bij elke geconstateerde afwijking de cruisecontrol buitenwerking wordt gesteld.
Dit is uit veiligheidsoverwegingen.
Meest voorkomende oorzaken van een fout is de lambda sensor en in geval van LPG gebruik een inspuitfout op een cylinder.
Je kunt dit syteem ook zelf uitlezen en in voorkomende gevallen zelf resetten.
Dat kan met een OBD uitlees apparaat. De goedkoopste liggen zo rond de 60 eurootjes, niet voor niks dus.
Midden onder je stuur zit de aansluiting voor het uitlezen van de OBD codes.
Het apparaat leest de eventuele foutcode(s) uit het systeem geheugen. De foutcodes kun je terugvinden op de subaru website of ook op deze site http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/sub ... gine-light
Zelfgebruik ik een ScangaugeII die ik vast heb aangesloten op de OBD aansluiting.
Hiermee kan je heel veel gegevens van je motor uitlezen, ook de foutcodes en die kun je er ook mee resetten.
Verder geeft het een prima inzicht over je brandstof verbruik, het gemiddelde verbruik en het actuele verbruik een goed middel om veel brandstof te besparen.
Meer info: http://www.diagnoseapparatuur.nl/scan-g ... -scangauge.
Wie durft te dwalen vindt nieuwe wegen
- HansForester
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Sinds enkele dagen kampen wij ook met een brandend mm lampje in combinatie met een knipperende cc aanduiding. Aangezien we nu in Duitsland zitten toch maar even met Subaru assistance gebeld. Volgens degene die ik aan de lijn had zou het 9 van de 10 keer een softwarefout zijn. Maar ook een foutje in de verbranding kan een oorzaak zijn. Zolang de auto gewoon rijd en er niks vreemds on zijn gedrag is kan ik er gewoon mee rijden. En dat rijden diet hij fantastisch hier in de bergen. Ik hoefde mezelf geen zorgen te maken. Als ik het wilde konden ze meteen de Adac inschakelen.
Maar Zaterdag zijn we weer in Nederland en rij ik meteen naar de dealer. We hebben tenslptte nog garantie.
Ik bedacht me vandaag trouwens dat ik een dag voor het lampje ging branden hier E10 brandstof getankt heb. Dat zou natuurlijk zomaar de oorzaak kunnen zijn. Al tankte we dat met onze vorige Forester ook altijd.
Maar Zaterdag zijn we weer in Nederland en rij ik meteen naar de dealer. We hebben tenslptte nog garantie.
Ik bedacht me vandaag trouwens dat ik een dag voor het lampje ging branden hier E10 brandstof getankt heb. Dat zou natuurlijk zomaar de oorzaak kunnen zijn. Al tankte we dat met onze vorige Forester ook altijd.
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
De nieuwe forester is daar mischien veel gevoeliger voor.
Eric
Eric
- HansForester
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Dat vermoeden heb ik dus ook. De motor zelf zal net zo goed presteren, alleen zullen de metingen heel anders uitpakken. Ben benieuwd wat er gebeurd als ik weer "gewone" 95 ga tanken vandaag.
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Als ik op vakantie ga en in Duitsland ben tank ik altijd 100RON Dit i.v.m. met de zwaardere belasting van de motor(hogere snelheden)
Met een caravan is dit ook aan te raden...
E10 laat ik links liggen
Iemand nog wat info over die ''Software Update''
Gr. Quikfit
Met een caravan is dit ook aan te raden...
E10 laat ik links liggen
Iemand nog wat info over die ''Software Update''
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Mijn Legacy 2.0R heeft ooit een software (PAK) update gehad wegens inhouden binnen een bepaald toeren gebied. Berucht probleem bij de 2.0R blokken.
Maar als de auto zich normaal heeft gedragen terwijl het motormanagement lampje aan ging, dan is dat niet dat probleem geweest.
Dan denk ik eerder aan de bekende P0420 code, ofwel een defecte tweede (na de katalysator) lambdasonde of meer waarschijnlijk een verkeerde waarde die wordt doorgegeven aan de ECU. Die heb ik zelf ook een paar keer voorbij zien komen. (En het is gebruikelijk dat de CC buiten werking wordt gesteld / het groene CC lampje knippert als het oranje 'check engine' lampje gaat branden.)
Mogelijk is de zogenaamde software upgrade die is toegepast bedoeld om de manier waarop de ECU de doorgegeven waardes registreert aan te passen of om de code zelfs helemaal uit te schakelen. Dit alles dan misschien ivm LPG (wellicht bekend probleem). De latere modellen zijn erg gevoelig voor kleine waardeverschillen.
Waarschijnlijk / misschien / wellicht ... Ergo: ik weet het ook niet precies.
Maar als de auto zich normaal heeft gedragen terwijl het motormanagement lampje aan ging, dan is dat niet dat probleem geweest.
Dan denk ik eerder aan de bekende P0420 code, ofwel een defecte tweede (na de katalysator) lambdasonde of meer waarschijnlijk een verkeerde waarde die wordt doorgegeven aan de ECU. Die heb ik zelf ook een paar keer voorbij zien komen. (En het is gebruikelijk dat de CC buiten werking wordt gesteld / het groene CC lampje knippert als het oranje 'check engine' lampje gaat branden.)
Mogelijk is de zogenaamde software upgrade die is toegepast bedoeld om de manier waarop de ECU de doorgegeven waardes registreert aan te passen of om de code zelfs helemaal uit te schakelen. Dit alles dan misschien ivm LPG (wellicht bekend probleem). De latere modellen zijn erg gevoelig voor kleine waardeverschillen.
Waarschijnlijk / misschien / wellicht ... Ergo: ik weet het ook niet precies.
"It's more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow."
- HansForester
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Inmiddels ben ik een stapje verder. Gisteren was mijn tank leeg en heb ik weer normale 95 getankt. Vandaag na zo'n 60 km geredenbte hebben. Bleef het lampje uit na een nieuwe start. Ook de cc werkte weer normaal. Inmiddels een kleine 200 km verder werkt alles weer normaal. Lag dus puur aan de E10 die toch een stuk schraler blijkt te zijn.
Ik had afgelopen week ook al de dealer gebeld om naar het probleem te kijken. Vandaag even teruggebeld of de afspraak nog door moest gaan en meteen het benzine verhaal voorgelegd. Blijkbaar meet het systeem bij E10 een hele andere waarde en geeft daar een waarschuwing voor af middels het MM lampje. Blijkbaar is het E10 verhaal ingebakken in de nieuwere software. Dus ik heb een softwareupdate nodig.
Ik had afgelopen week ook al de dealer gebeld om naar het probleem te kijken. Vandaag even teruggebeld of de afspraak nog door moest gaan en meteen het benzine verhaal voorgelegd. Blijkbaar meet het systeem bij E10 een hele andere waarde en geeft daar een waarschuwing voor af middels het MM lampje. Blijkbaar is het E10 verhaal ingebakken in de nieuwere software. Dus ik heb een softwareupdate nodig.
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Hallo,
Volgens o.a. de Duitse importeur kan elke Sub, op de justy na, vanaf 1996 op E10 lopen zonder aanpassingen.
Het lijkt mij sterk dat er voor NL andere software is dan voor D.
Overigens is in NL Euro 95 incl 5% Alcohol.
LPG is ook, zoals jij zegt, schraler dan benzine.
Ik rij met mijn Duitse 2004 Forrester reeds 45.000 km op E10 zonder problemen, mijn zoon inmiddels ook al 15.000.
Het heeft er eerder mee te maken dat de eerste R motoren een niet geheel storingsvrije oftewel te nauwkeurige afstellingselectronika hebben.
Dat kan gebeuren met veel nieuwe milieutechniek en een hoger vermogen / toerental in een nieuwe motor......
Achtergrond: Mijn zoon heeft eerst een 2005R, dus jouw type, gehad met 8 maanden niets dan problemen op het gebied van zichzelf ontregelen na inhouden met daarna flinke (gevolg??) schades.
Hier hielp het NL tanken niets.
Na een reset en diverse andere mogelijke oplossingen kwam dezelfde fout steeds terug.
Soms na een paar honderd km , soms na een paar duizend....
De problemen zijn definitief door onze dealer en perfect opgelost door een goed inruil voorstel voor een 2004 Forrester met de gewone motor.
Kortom, zoek de oplossing die mogelijk in de laatste softwareaanpassing voor jouw type zit.
Volgens o.a. de Duitse importeur kan elke Sub, op de justy na, vanaf 1996 op E10 lopen zonder aanpassingen.
Het lijkt mij sterk dat er voor NL andere software is dan voor D.
Overigens is in NL Euro 95 incl 5% Alcohol.
LPG is ook, zoals jij zegt, schraler dan benzine.
Ik rij met mijn Duitse 2004 Forrester reeds 45.000 km op E10 zonder problemen, mijn zoon inmiddels ook al 15.000.
Het heeft er eerder mee te maken dat de eerste R motoren een niet geheel storingsvrije oftewel te nauwkeurige afstellingselectronika hebben.
Dat kan gebeuren met veel nieuwe milieutechniek en een hoger vermogen / toerental in een nieuwe motor......
Achtergrond: Mijn zoon heeft eerst een 2005R, dus jouw type, gehad met 8 maanden niets dan problemen op het gebied van zichzelf ontregelen na inhouden met daarna flinke (gevolg??) schades.
Hier hielp het NL tanken niets.
Na een reset en diverse andere mogelijke oplossingen kwam dezelfde fout steeds terug.
Soms na een paar honderd km , soms na een paar duizend....
De problemen zijn definitief door onze dealer en perfect opgelost door een goed inruil voorstel voor een 2004 Forrester met de gewone motor.
Kortom, zoek de oplossing die mogelijk in de laatste softwareaanpassing voor jouw type zit.
- HansForester
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Hmmm frappant. Zeker omdat mijn Forester ook van orgine duits is. (Nieuw naar Nederland geimporteerd)
Ik ga het van de week aan de dealer voorleggen ! Bedankt voor de info !
Ik ga het van de week aan de dealer voorleggen ! Bedankt voor de info !
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
HansForester schreef:Hmmm frappant. Zeker omdat mijn Forester ook van orgine duits is. (Nieuw naar Nederland geimporteerd)
Ik ga het van de week aan de dealer voorleggen ! Bedankt voor de info !
Laat even van je horen als je een Software Update krijgt...of het over is...en hoeveel centjes het kost.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- HansForester
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Even een update. Na twee weken storingsvrij te hebben gereden branden sinds gisteren de twee lampjes weer. Vreemd genoeg zo'n 30 km na een tankbeurt bij een merkloze benzinepomp. Daar tussen in nog BP getankt zonder problemen. Ik ben ondertussen nog niet bij de dealer geweest, maar ik ga Maandag meteen maar even een afspraak maken. moet toch niet zo zijn dat ik alleen A merken benzine kan tanken ?
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
''moet toch niet zo zijn dat ik alleen A merken benzine kan tanken ?''
Geloof ik ook niet...Zou eens lekker de boel laten uitlezen bij de dealer...En bougies vervangen of afstellen...als ze zo uit het doosje gemonteerd zijn staan ze 0,2 tot 0,3 te krap...
Gr. Quikfit
Geloof ik ook niet...Zou eens lekker de boel laten uitlezen bij de dealer...En bougies vervangen of afstellen...als ze zo uit het doosje gemonteerd zijn staan ze 0,2 tot 0,3 te krap...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Zet mijn bougies vanuit het doosje altijd krapper.
Ongeveer op 0,8 mm.
Tank zelf nooit merkloze benzine.
Vaak is een merkbenzine in de buurt net zo duur.
Tank app levert mij soms veel voordeel op.
Eric
Ongeveer op 0,8 mm.
Tank zelf nooit merkloze benzine.
Vaak is een merkbenzine in de buurt net zo duur.
Tank app levert mij soms veel voordeel op.
Eric
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
Het is heel simpel..onder de motorkap zit een sticker met de elektrode afstand...erichendri schreef:Zet mijn bougies vanuit het doosje altijd krapper.
Ongeveer op 0,8 mm.
Tank zelf nooit merkloze benzine.
Vaak is een merkbenzine in de buurt net zo duur.
Tank app levert mij soms veel voordeel op.
Eric
Turbo motoren 0.75-0,85mm...non turbo 1.0-1.1mm (het type dat HansForester en ik rijden)
Je kan niet alle generaties/types Subaru's met jouw auto vergelijken...
En benzine van een merkloos pompstation komt gewoon uit de ''merk'' raffinaderijen...heb zelf met verschillende eigenaren gesproken...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt
heb ik ook gehad, dat knipperen bij mijn 2005 2.0R legacy, maar dat bleek de stekker te zijn met witte snoer dat naar de bak gaat die net wel/net niet contact maakte. schoonmaken, inspuiten, terug drukken en het probleem was over.