Fwd lampje brand continue

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Nejral

Fwd lampje brand continue

Bericht door Nejral »

Hallo allemaal,
Mijn naam is Arjen en ik ben nieuw hier op dit forum..
Ik heb onlangs een subaru forester sg5 automaat uit 2004 aangeschaft.
Sinds kort brand het Fwd lampje continue en blijkt dat ik alleen voorwielaandrijving heb. Ja, ja, fwd staat ook voor front wheel drive, maar waarom is ie gaan branden?
Ik heb inmiddels wel het nodige gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit dus advies en hulp is zeer welkom.
Er klinkt links voor een klein rateltje alsof er iets los zit, maar kan het zo op het oog niet zien. Dit rateltje is alleen te horen als hij in de Drive staat en wanneer je dan gas geeft.
Opvallend is de synchronisitijd Dat ik vlak daarvoor nieuwe voorbanden heb geplaatst. Uiteraard wel met dezelfde maat als de achterwielen.
Ik ben met de auto naar mijn garage geweest om hem uit te laten lezen (geen subaru dealer) die hebben 2 verschillende OBD's aan de auto gehangen maar er komt niets uit mbt de Fwd indicator.
In de zekeringkast onder de motorkap zag ik dat er een zekering op de plek van Fwd zat/zit. Nu begrijp ik uit diverse berichten dat die zekering daar niet hoort te zitten. Ik heb hem er zelf niet in gestopt en heb hem er ook nog niet uitgehaald.
De auto rijdt en schakelt, ondanks het rateltje en het brandend fwd lampje, prima.

Het eerste wat ik zo ga doen is de zekering eruit halen van de fwd en kijken wat ie dan gaat doen.
Iemand nog meer tips of advies?
SP-Boxer

Re: Fwd lampje brand continue

Bericht door SP-Boxer »

Welkom op dit forum.

Wat een raar verhaal. Dus het lampje heeft voorheen nooit gebrand, maar is plots aan gegaan. En de zekering heb je zelf niet geplaatst...
Dat je mét de zekering enkel FWD hebt is duidelijk. Het lampje zal na verwijderen ook direct weer uit gaan. De vraag is vooral wie die zekering dan wel op zijn plaats heeft gestoken en met welke reden.

Je geeft aan dat de voorbanden zijn gewisseld, ik ga er van uit dat een garagebedrijf dat heeft gedaan? Meest logische verklaring is dat zij de auto in FWD hebben gezet, maar waarom en waarom zouden ze dat niet vermelden?
Zelf zou je even moeten terughalen of het lampje direct na de nieuwe banden is gaan branden.
Feit is wel dat die zekering daar niet vanzelf is gekomen :-)

Een vreemde die zonder opgaaf van reden bij mij die zekering zou plaatsen, die mocht mijn auto nooit meer aanraken...
"I feel Legacy"
Nejral

Bericht door Nejral »

Dank voor je snelle reactie,
Ja ook ik vind het een raar verhaal en met die laatste zin ben ik het met je eens.
Het lampje van de airbag en het motormanagementlampje hebben wel altijd gebrand. Motormanagement had te maken met katalysator en later een slechte accu. Die problemen zijn verholpen en dus is het motormanagementlampje uit. Airbaglampje brand nog wel, maar dat heeft er allemaal niets mee te maken.
De banden zijn inderdaad door de garage erop gezet. Niemand heeft melding gemaakt van een zekering die ze hebben geplaatst, dan wel vervangen.
Overigens had de garage de zekeringen wel doorgemeten toen ze met de OBD de boel gingen uitlezen. Dat was na de reis naar Kroatië. De voorbanden zijn ongeveer een dag voordat ze weg ging vervangen. Met het doormeten van de zekeringen is ook die van de fwd doorgemeten maar die deed het niet. Het doormeetlampje brandde niet van de testset. Notabene is die zekering nog vervangen maar ook toen deed ie het niet. Die monteur had op dat moment net zoveel verstand van de zekeringen in de subaru als ik, want hij sloeg niet aan op het feit dat er een zekering op de fwd plek zat😂.
Het fwd lampje is gaan branden, of pas opgemerkt, vlak nadat mijn vrouw vertrok met die auto naar Kroatië. Zowel heen als terugweg en verblijf daar heeft de auto zich prima gedragen. Maargoed, ik haal de zekering zo weg en ga een stukkies rijden, kijken wat ie dan gaat doen😅
Nejral

Bericht door Nejral »

Zojuist een stuk gereden terwijl de zekering van de fwd eruit was.
Het lampje was nu wel uit, het rammelt je is er nog wel. Het is een licht rammelt je, zeker geen geratel of tandengeknars o.i.d. Er zijn geen nieuwe geluiden bijgekomen en het schakelen gaat allemaal nog net zo soepel.
Ik begin mij nu af te vragen of het rammelt je wellicht het hitteschild van de uitlaat zou kunnen zijn aan de linkerkant. Het is er niet altijd, soms niet soms wel...
Toch blijft het verhaal van die fwd een vreemd verhaal, maar is de rest wellicht een storm in een glas water....? 🤔
subfan

Bericht door subfan »

Hallo,

Heb zelf een 2004 Forester gehad.
Van deze ging het airbaglampje ook af en toe branden.
Oorzaak was de stekker onder de bestuurders stoel.
Even aandrukken en weer ok.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Om het te benoemen. In andere merken uit eigen ervaring zou het zijn de sleepring kunnen zijn. En heel soms het slot waarmee je de airbag passagier uit kan schakelen als je er een maxi copies in zet of zo.
De sleeping of beter het kabeltje komt vaker voor.

Nu, dit zijn ervaringen buiten subaru maar gangbaar en meegemaakt.
Nejral

Bericht door Nejral »

Sorry Snautzer en Benno voor mijn veel te late reactie.
De eerste reactie daar kreeg ik nog een melding van maar van die van jullie niet en dus dacht ik dat er geen reacties meer waren en heb ik niet de moeite genomen zelf even op het forum te kijken.
Ik neem jullie tips ter harte en ga ermee aan de gang. Dank jullie wel!
Plaats reactie