Advies distributieriem

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
saarVsnaar

Advies distributieriem

Bericht door saarVsnaar »

Hoi!

Mijn Forester (‘00) heeft op 150k een nieuwe distributieriem gekregen van de vorige eigenaar, maar het is onduidelijk wanneer dit was (geen sticker oid aanwezig)
IMG_6210.jpeg
De auto heeft 2 jaar stil gestaan en volgens de zoon van de eigenaar reden ze de afgelopen jaren ongeveer 7500 km per jaar. Als ik dan even reken zit de riem er dus zo’n 7/8 jaar op. Ik durf het risico natuurlijk niet te nemen om dit gewoon te laten zitten. Of zouden jullie dat wel doen?

Hebben jullie tips over waar ik dit het best kan laten doen en waar het nog een beetje te betalen is? Ik kreeg van een vakgarage te horen 850 (incl waterpomp en spanrol en geleiders), dat vond ik wel erg pittig na alle andere dingen die ook nog nodig zijn 🥲
sufos

Re: Advies distributieriem

Bericht door sufos »

Persoonlijk zou ik het risico van niet vervangen wel aandurven. Daarentegen zou ik het niemand adviseren om door te rijden ;-)

Qua prijs moet het wel voor minder kunnen. Welke regio zit je?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
saarVsnaar

Haha, en waarom zou jij het wel aandurven dan? Kun je dan merken aan iets of het tijd is? In mijn hoofd is het een tikkende tijdbom die ineens uit het niets boem kan zeggen 🥲.

Ik zit in Utrecht en Den Bosch
subfan

Bericht door subfan »

Hallo en welkom.

Heb zelf een 2004 gehad met dezelfde motor.
De riem moet bij elke 105000 vervangen worden of bij (ik dacht) 8 jr.
Volgens 2 dealers zijn deze riemen geen probleem bij extra km.
Als ze schoon zijn, dus geen rafels etc, geen vet of olie en op spanning zonder bijgeluiden in de spanrollen zou je er nog enige tijd
mee verder kunnen tot bijv de volgende beurt.

Veel goedkoper krijg je het niet of je moet de waterpomp etc. niet vervangen.
Omdat alles toch al los ligt, kun je beter alles doen.
De materialen zijn de kosten niet, de uren wel.
Of je moet het zelf doen.....

Als de auto verder ok is, kun je er na vervanging nog lang mee rijden. (de mijne meer dan dikke drie ton en stil alive!)
Zie ook de Autoweek van deze week.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
sufos

Bericht door sufos »

saarVsnaar schreef: 07 jun 2025 12:31 Haha, en waarom zou jij het wel aandurven dan? Kun je dan merken aan iets of het tijd is? In mijn hoofd is het een tikkende tijdbom die ineens uit het niets boem kan zeggen 🥲.

Ik zit in Utrecht en Den Bosch
Zelf ben ik niet zo bang dat een riem het begeeft. Maar als je niet lekker in een auto zit omdat je steeds aan die riem moet denken is het beter om te vervangen denk ik.
Originele riemen schijnen nagenoeg onverslijtbaar te zijn, waarschijnlijk weet je niet of het origineel is of niet.

Voor vervangen zou je Allard van All4sub in Zaandam kunnen bellen voor een prijsopgave.
Rudy van garage van Nuland in Volkel zou ook kunnen. Beide hebben veel ervaring met Subaru.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Mrdjc

Bericht door Mrdjc »

Wat voor KM stand heeft hij nu dan?
Je kunt APK historie opvragen, dan weet je welk jaar hij gedaan is als je het echt wilt weten.

Als je niet over de KM's zit, maar mogelijk over het verweren van de riem over tijd, gewoon even een van de kapjes eraf pakken en naar de riem kijken of hij nog netjes is en geen slijtage of haarscheurtjes toont.

Lagers zijn wat lastiger om te controleren als de riem er nog op zit.

Zou er bij een SOHC niet zo heel veel zorgen over maken dat hij pang zegt, de nokkenassen draaien altijd naar kleppen dicht positie op die motoren door middel van de veerspanning van de kleppen als er een riem pang zegt.
Al sta je dan wel ergens langs de weg (Hoop dat je ANWB hebt ;-) )
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
JSE

Bericht door JSE »

Het is dat ik voorlopig mijn inrit open heb liggen en dus de hobbyruimte niet echt toegankelijk heb, anders hadden we samen je riem wel kunnen vervangen.
Als je er nog niet zo’n haast mee hebt, wat in mijn ogen zou mogen zijn, blijft dat aanbod ook geldig wanneer de ruimte weer wat toegankelijk is.
Dit is in Sint-Oedenrode. Dat is vanuit Den Bosch nog wel prima te doen.
erichendri

Bericht door erichendri »

Een open oprit is geen probleem voor een subaru.

Eric 😂
JSE

Bericht door JSE »

700 vierkante meter klinkers op een hoop, vrijwel tegen de deur aan, waarschijnlijk wel :mrgreen:
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Hahaha. Ja dat gaat zelfs een Sub wat ver. Hoewel ik van een uitdaging houd. Dat dan weer wel.
saarVsnaar

Mrdjc schreef: 07 jun 2025 16:15 Wat voor KM stand heeft hij nu dan?
Je kunt APK historie opvragen, dan weet je welk jaar hij gedaan is als je het echt wilt weten.

Als je niet over de KM's zit, maar mogelijk over het verweren van de riem over tijd, gewoon even een van de kapjes eraf pakken en naar de riem kijken of hij nog netjes is en geen slijtage of haarscheurtjes toont.

Lagers zijn wat lastiger om te controleren als de riem er nog op zit.

Zou er bij een SOHC niet zo heel veel zorgen over maken dat hij pang zegt, de nokkenassen draaien altijd naar kleppen dicht positie op die motoren door middel van de veerspanning van de kleppen als er een riem pang zegt.
Al sta je dan wel ergens langs de weg (Hoop dat je ANWB hebt ;-) )
OMG dit wist ik niet over de motor! De sub wordt steeds beter 😍. Dit maakt het wel een stuk minder eng.

Km stand is 190k. En de historie krijg ik hopelijk volgende week. Inmiddels het ik het RDW rapport bekeken en uit kunnen rekenen dat de riem 8 jaar geleden is vervangen.

Welk kapje is dat? Kan ik daarbij zonder de halve auto uit elkaar te halen?
saarVsnaar

JSE schreef: 07 jun 2025 23:15 Het is dat ik voorlopig mijn inrit open heb liggen en dus de hobbyruimte niet echt toegankelijk heb, anders hadden we samen je riem wel kunnen vervangen.
Als je er nog niet zo’n haast mee hebt, wat in mijn ogen zou mogen zijn, blijft dat aanbod ook geldig wanneer de ruimte weer wat toegankelijk is.
Dit is in Sint-Oedenrode. Dat is vanuit Den Bosch nog wel prima te doen.
Dat zou echt top zijn!! Het lijkt me ook erg leuk om het grootste deel zelf te kunnen doen/ te leren.
We gaan een flinke rit naar Slovenië maken eind juli en over 2 weken rijden we naar Frankrijk. Dus ik weet niet zo goed wat wijsheid is.
Eventueel zou ik wel zo’n werkruimte een paar uur kunnen huren?
Snautzer

Bericht door Snautzer »

erichendri schreef: 08 jun 2025 15:17 Een open oprit is geen probleem voor een subaru.

Eric 😂
x-D
Plaats reactie