We hebben een Subaru Forester 2.0 automaat als gezinswagen en caravantrekker. Nu voor het derde jaar op rij heel tevreden van!
Nu zijn we wat verknocht aan het geraken aan het merk Subaru en onze dochter heeft nu haar rijbewijs. Dus we zoeken naar een tweede Subaru.
Laatst zagen we deze tekoop staan. Een Subaru Impreza 1.5 benzine. Model 2009, kilometerstand 130.000 km.
Heeft deze motorisatie ook het 'beruchte' syndroom van lekkende koppakking? Specifieke dingen waar ik op moet letten als ik eerstdaags naar deze ga gaan kijken? Hoor het graag, alle info welkom. Alvast veel dank.
Die auto’s zijn probleemloos. Enige “probleem” wat ik ken is dat ze niet zo vlug zijn. Er is prima met het verkeer mee te komen, maar niet veel meer dan dat. Met het rijbewijs vers op zak lijkt me dat geen enkel probleem.
Voor zover ik weet probleemloos.
Kijk wel naar de 130000 km, of dit klopt.
Ik weet niet of deze een distributieriem of een ketting heeft.
De riem moet rond 105000 km vervangen worden.
Leer je dochter wel omgaan met de hoog/laag.
Dit omdat je zelf automaat rijd.
subfan schreef: ↑10 mei 2025 15:53
Ik weet niet of deze een distributieriem of een ketting heeft.
zo te zien heeft deze zwarte kappen wat mij verteld dat het een riem betreft. ook gezien de metalen inlaat spruitstuk is het geen FB motor met ketting nokkenassen.
Volgens mij wilden de EL15 motoren in navolging van de EJ16 nog wel eens last krijgen van kantelende zuigers? Bij 130.000km lijkt mij dit nog geen probleem, en mocht het optreden dan kunnen ze er ontzettend oud mee worden.
Ok. Bedankt alvast voor de info. Nu is deze ook wel in de running.
Bouwjaar 2011, 104.000 km, distributieriem vervangen op 95.000 km, ... alleen de vraagprijs is me wat aan de hoge kant voor een wagen van 14 jaar oud.
En nog een extra vraagje: uren surfen op google leett me dat de EJ motoren wel vaak last hebben van een lekkende koppaking op de cilinders. De latere EL motoren hebben dit probleem niet of ... ?
... One of the most notorious issues plaguing Subaru vehicles is head gasket leaks, particularly in older models with the EJ series engines. These leaks can lead to coolant loss, overheating, and potential engine damage if left untreated ...
Die koppakking problemen spelen vooral bij de ongeblazen 2.5 motoren van ongeveer 2000 tot ongeveer 2010 (uit mijn hoofd). Ze gebruikten koppakkingen, toen, die rond 200k km de geest gaven.
Maar deze Baardmans weet er wat over te vertellen.
@Rene, je hebt gelijk, mijn fout. Heb het aangepast.
Google geeft een zeer vertekend beeld als je op zoek bent naar kwetsbaarheden van de EJ-motoren.
In de US hebben ze enkel de EJ25 en niet de hier met name geleverde EJ16 en EJ20. Van de EJ25 is de koppakking altijd een probleem geweest, met name door de dunne cilinderwanden. Je begrijpt dat bij een motor met kleinere cilinderinhoud de cilinderwand automatisch wat dikker is en dat het probleem er dan helemaal niet meer is.