stank in auto, lekkende nokkenassen
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Dat moeten we inderdaad niet doen. Ik ga verder met de revisie van de mijne. Toch dank voor het aanbod.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik heb de revisie van de turbo zojuist afgerond en zit nu met twee vragen. De olie retourpijp maakt een kleine bocht. Als ik de bocht naar voren laat wijzen loopt de pijp strak langs de koelpijp. Omdraaien dus? Bij de pakkingset zit een spuitje met kit. Is dit voor de retourpijppakking of de metalen uitlaatpakkingen?
Dank maar weer.
Dank maar weer.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Het metalen retourpijpje moet inderdaad met het knikje weg van de koel leiding (Dus meer richting de uitlaat kant van de turbo) daarna komt hij recht naar beneden.
Spuitje met kit... geen idee? Mijn pakkingen zijn allemaal droog gemonteerd, ook zonder uitlaat pasta.
Weet je zeker dat het kit is en niet montage vet om de as mee in te smeren voor de eerste start? Of uitlaat pasta?
Al zie ik dat je berichtje al weer 6 dagen oud is, hopelijk zit hij weer in elkaar
Spuitje met kit... geen idee? Mijn pakkingen zijn allemaal droog gemonteerd, ook zonder uitlaat pasta.
Weet je zeker dat het kit is en niet montage vet om de as mee in te smeren voor de eerste start? Of uitlaat pasta?
Al zie ik dat je berichtje al weer 6 dagen oud is, hopelijk zit hij weer in elkaar

Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Inderdaad zit alles weer in elkaar. Het spuitje bleek leeg, misschien te vullen met vet of iets dergelijks. Niet gebruikt.
Ik heb de revisieinstructies tot in detail gevolgd en alles tot in de kleinste uithoeken schoongemaakt. Ook de Sprirolox ringetjes diep in de CHRA die de lagers in positie houden vervangen. Dit was het ingewikkeldste, ook omdat ik deze ringtypes nog niet kende. De fans weer in de goede onderlinge positie gebracht en met de oude moer vastgedraaid. En inderdaad, geen axiale speling meer. Ik kan niet geloven dat alleen vervanging van lagers en ringetjes de CHRA in onbalans kan brengen dus niet naar een balanceerder gebracht. Het uitbouwen en ook weer het inbouwen was pure HORROR! Je moet met vier ervaren kinderhandjes van alles en nog was TEGELIJKERTIJD in positie brengen. Maar ik heb maar twee veel te grote handen. Vooral het aanbrengen van de olieretourslang was een bovenmenselijke taak. De intercooler gespoeld en dat bleek erg zinvol. De reiningingsthinner kwam er zwart uit. Het terugplaatsen van de intercooler blijft ook een RAMP.
Dan komt het moment van de waarheid. Starten wegrijden en luisteren. De Turbo laat helaas een zacht zingend geluid horen vanaf circa 1700 toeren, bij optrekken. Het geluid beweegt mee met het gaspedaal. Als de wagen op snelheid is, verdwijnt het weer. Het is geen irritant geluid maar het is wel nieuw. Ik hoor van kenners dat een turbo altijd wat fluit, maar ik hoop toch dat het verdwijnt. Als ik de revisie analyseer dan kunnen beide ventilatoren gewoon niet aanlopen nu alles weer in de oorspronkelijke positie zit. Iemand ervaring en tips? Ik wil hem er echt nooit meer uithalen. Dit was eens maar NOOIT WEER.
Het goede bericht is dat de turbo het weer prima doet, maar hij deed het voor de revisie ook nog goed, en ook dat de stank uit mijn interieur lijkt verdwenen.
En daar was het allemaal om begonnen.
Ik heb de revisieinstructies tot in detail gevolgd en alles tot in de kleinste uithoeken schoongemaakt. Ook de Sprirolox ringetjes diep in de CHRA die de lagers in positie houden vervangen. Dit was het ingewikkeldste, ook omdat ik deze ringtypes nog niet kende. De fans weer in de goede onderlinge positie gebracht en met de oude moer vastgedraaid. En inderdaad, geen axiale speling meer. Ik kan niet geloven dat alleen vervanging van lagers en ringetjes de CHRA in onbalans kan brengen dus niet naar een balanceerder gebracht. Het uitbouwen en ook weer het inbouwen was pure HORROR! Je moet met vier ervaren kinderhandjes van alles en nog was TEGELIJKERTIJD in positie brengen. Maar ik heb maar twee veel te grote handen. Vooral het aanbrengen van de olieretourslang was een bovenmenselijke taak. De intercooler gespoeld en dat bleek erg zinvol. De reiningingsthinner kwam er zwart uit. Het terugplaatsen van de intercooler blijft ook een RAMP.
Dan komt het moment van de waarheid. Starten wegrijden en luisteren. De Turbo laat helaas een zacht zingend geluid horen vanaf circa 1700 toeren, bij optrekken. Het geluid beweegt mee met het gaspedaal. Als de wagen op snelheid is, verdwijnt het weer. Het is geen irritant geluid maar het is wel nieuw. Ik hoor van kenners dat een turbo altijd wat fluit, maar ik hoop toch dat het verdwijnt. Als ik de revisie analyseer dan kunnen beide ventilatoren gewoon niet aanlopen nu alles weer in de oorspronkelijke positie zit. Iemand ervaring en tips? Ik wil hem er echt nooit meer uithalen. Dit was eens maar NOOIT WEER.
Het goede bericht is dat de turbo het weer prima doet, maar hij deed het voor de revisie ook nog goed, en ook dat de stank uit mijn interieur lijkt verdwenen.
En daar was het allemaal om begonnen.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Kijk, dat is goed nieuws!
Ik heb er respect voor dat je het zelf allemaal gedaan hebt.
Spuitje was waarschijnlijk om hem af te vullen met olie alvorens te starten, maar neem aan (hoop) dat je dat op andere manier gedaan hebt, of met de nokken of krukas sensoren los om oliedruk op te bouwen voordat je hem start.
Het zingen, tsja, hoe erg is het...? Misschien eens proberen op te nemen.
Mijn gloednieuwe turbo zingt ook een beetje, dat is vrij normaal.
Mits je de inlaat en uitlaat turbines netjes in lijn tegen over elkaar gezet hebt zoals ze losgekomen zijn, en het moertje ook weer netjes op dezelfde positie op de turbine gemonteerd heb zou het onbalans praktisch nihil moeten zijn.
Als ze echter een kwartslag van elkaar gedraaid zijn, of het moertje een half maantje is met een kant die zwaarder is dan de andere, dan kan dat nog wel eens nadelig op de balans invloed hebben.
Kan best zijn dat je turbine bladen een beetje versleten zijn en gaan fluiten, denk niet dat dat iets is om echt zorgen om te maken.
En het in/uitbouwen... eerst schuif ik de inlaat buis op de turbo na flink met een fohn gespeeld te hebben, met de twee inlaat ellebogen op de intercooler geheel los geschroefd.
Die kan je met een hoop gepongel later toch bij, is makkelijker dan proberen en de buis op de turbo te krijgen en de buis op het inlaat spruitstuk.
Vervolgens intercooler+ gashuis buis monteren, en dan de twee ellebogen weer terug op de intercooler bouten.
Slangetjes is wel een gepriel inderdaad, maar met nieuwe slangen zijn ze weer lekker flexibel, of opwarmen met een fohn.
Turbo eruit pakken valt reuze mee, als je het juiste gereedschap hebt, en de bouten netjes loskomen.
Nu dat je alles uit elkaar hebt gehad en weet hoe het moet zal het een stuk makkelijker gaan
Ik heb er respect voor dat je het zelf allemaal gedaan hebt.
Spuitje was waarschijnlijk om hem af te vullen met olie alvorens te starten, maar neem aan (hoop) dat je dat op andere manier gedaan hebt, of met de nokken of krukas sensoren los om oliedruk op te bouwen voordat je hem start.
Het zingen, tsja, hoe erg is het...? Misschien eens proberen op te nemen.
Mijn gloednieuwe turbo zingt ook een beetje, dat is vrij normaal.
Mits je de inlaat en uitlaat turbines netjes in lijn tegen over elkaar gezet hebt zoals ze losgekomen zijn, en het moertje ook weer netjes op dezelfde positie op de turbine gemonteerd heb zou het onbalans praktisch nihil moeten zijn.
Als ze echter een kwartslag van elkaar gedraaid zijn, of het moertje een half maantje is met een kant die zwaarder is dan de andere, dan kan dat nog wel eens nadelig op de balans invloed hebben.
Kan best zijn dat je turbine bladen een beetje versleten zijn en gaan fluiten, denk niet dat dat iets is om echt zorgen om te maken.
En het in/uitbouwen... eerst schuif ik de inlaat buis op de turbo na flink met een fohn gespeeld te hebben, met de twee inlaat ellebogen op de intercooler geheel los geschroefd.
Die kan je met een hoop gepongel later toch bij, is makkelijker dan proberen en de buis op de turbo te krijgen en de buis op het inlaat spruitstuk.
Vervolgens intercooler+ gashuis buis monteren, en dan de twee ellebogen weer terug op de intercooler bouten.
Slangetjes is wel een gepriel inderdaad, maar met nieuwe slangen zijn ze weer lekker flexibel, of opwarmen met een fohn.
Turbo eruit pakken valt reuze mee, als je het juiste gereedschap hebt, en de bouten netjes loskomen.
Nu dat je alles uit elkaar hebt gehad en weet hoe het moet zal het een stuk makkelijker gaan

Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT