Hallo hallo,
Ik ben vast niet de enige waarbij de lampjes in de HVAC knoppen (klimaat bediening) en in de accesoire knoppen zoals de mislampen etc. kapot zijn gegaan (Ik rijdt een forester sg uit 2003, dus qua leeftijd niet gek). Ik ben inmiddels achter 2 dingen. De maten van de lampjes om vervanging te kopen, en de prijs voor een originele set lampjes.
Met het weten van de maat dacht ik ze makkelijk te vervangen met een aantal ledjes. Dit zag ik langskomen op fora, en leek mij een goed idee. De enige plek waar ik de T4.2 en T3 ledjes kon vinden was op Amazon. Deze lampjes gingen binnen 2 weken allemaal stuk. Daar geloof ik daarom niet zo sterk meer in.
Via garage Kleinwier heb ik ook opgevraagd wat het zou kosten om een origineel setje ledjes te bestellen. Dat was nog al aan de prijs a 65 euro voor een setje (dat is dan ook alleen de drie lampjes voor de HVAC knoppen).
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de lampjes met kwalitatief goede lampjes? Waar zou ik dat voor een redelijke prijs kunnen aanschaffen? Alvast dank!
Vervangen HVAC en accesoire knoppen lampjes Forester 03
Vervangen HVAC en accesoire knoppen lampjes Forester 03
Forester SG 2007, 2.0X 158PK.
Forester SG 2004, 2.0XT 177PK
Re: Vervangen HVAC en accesoire knoppen lampjes Forester 03
Ik heb LEDjes op ali besteld 4 jaar geleden, doen het nog allemaal...
Kosten rond de €4,- of iets per 10 stuks.
Goed de polariteit controleren als je ze monteert.
Raar dat die van jou al binnen 2 weken kapot zijn. Je moet de draadjes ook een heel klein beetje naar buiten buigen dat het contactpunt een beetje veer-spanning krijgt, anders kunnen ze gaan haperen.
Raar dat die van jou al binnen 2 weken kapot zijn. Je moet de draadjes ook een heel klein beetje naar buiten buigen dat het contactpunt een beetje veer-spanning krijgt, anders kunnen ze gaan haperen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- boswachterfan
Als je de benaming van de lampjes hebt, moet dat te vinden zijn. Ik kocht ze jaren geleden bij de lampengrossier in Tilburg. Maar die zaak is helaas gestopt. Ik betaalde een paar tientjes ipv 65 euro. Dat was toen ook de prijs bij de stealer, dus het is positief dat die niet omhoog is gegaan 

Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Ik had deze lampjes besteld: https://amzn.eu/d/8iqtXqUMrdjc schreef: ↑01 apr 2025 09:52 Ik heb LEDjes op ali besteld 4 jaar geleden, doen het nog allemaal...
Bij het installeren de polariteit goed gecontroleerd (ze deden het verkeerd om natuurlijk helemaal niet) en gezorgd dat ze goed vast zaten. Toch gek dat ze weer uit gingen. Is dit hetzelfde soort lampje als waar jij het over had? Ik begrijp niet helemaal wat ik er aan moet buigen.
Forester SG 2007, 2.0X 158PK.
De draadjes links en rechts van het lampje zelf die van de onderkant naar bovenkant komen is waar hij contact mee maakt, die worden tussen de plastic behuizing van het lampje en het printplaatje waar je hem inschroeft ingeklemd.
Als die heel plat tegen de behuizing zit kan er zijn dat er een slecht of los contact komt met het vibreren van de auto.
Die kan je een klein beetje omhoog peuteren dat ze wat veerspanning krijgen als ze in de lamphouder gedraaid worden, anders kun je heel snel een koud contact krijgen, daar heb ik bij die van mij ook last van gehad bij een of twee (haperen) maar na dat gedaan te hebben doen ze het nu al ruim 4 jaar.
En bedankt.. nu heb ik weer dat liedje in mijn hoofd zitten..Wackelkontakt
https://www.youtube.com/watch?v=vzzmO-ec2m4
hahahaha
Als die heel plat tegen de behuizing zit kan er zijn dat er een slecht of los contact komt met het vibreren van de auto.
Die kan je een klein beetje omhoog peuteren dat ze wat veerspanning krijgen als ze in de lamphouder gedraaid worden, anders kun je heel snel een koud contact krijgen, daar heb ik bij die van mij ook last van gehad bij een of twee (haperen) maar na dat gedaan te hebben doen ze het nu al ruim 4 jaar.
En bedankt.. nu heb ik weer dat liedje in mijn hoofd zitten..Wackelkontakt
https://www.youtube.com/watch?v=vzzmO-ec2m4
hahahaha
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT

Geen idee of je inmiddels al iets besteld hebt, maar ik heb in november vorig jaar de lampjes vervangen en via Ali besteld. Werkt prima tot nu toe en was voor minder dan 17 euro klaar voor t3 en t4 lampjes.