stank in auto, lekkende nokkenassen
stank in auto, lekkende nokkenassen
Hallo,
Mijn 1999 Forester Turbo, 230.000 km, heeft een of meerdere lekkende nokkenassen. Op zoek naar de oorzaak van de stank in de cabine was dit de conclusie van de garagist. Kostenindicatie 3 tot 4 duizend Euro. De motor zou eruit moeten. Slik! Enkele jaren geleden heb ik de distributieriem vervangen zonder de motor eruit te halen. Wel een klus, maar goed te doen. Helaas, toen nog geen stank want dan had ik vervanging van de keerringen gelijk kunnen meenemen. Ik zie op internet filmpjes waarbij het heel moeilijk kan zijn om de nokkenaswielen los te krijgen. Iemand ervaring met deze klus? Tips zijn welkom.
Mijn 1999 Forester Turbo, 230.000 km, heeft een of meerdere lekkende nokkenassen. Op zoek naar de oorzaak van de stank in de cabine was dit de conclusie van de garagist. Kostenindicatie 3 tot 4 duizend Euro. De motor zou eruit moeten. Slik! Enkele jaren geleden heb ik de distributieriem vervangen zonder de motor eruit te halen. Wel een klus, maar goed te doen. Helaas, toen nog geen stank want dan had ik vervanging van de keerringen gelijk kunnen meenemen. Ik zie op internet filmpjes waarbij het heel moeilijk kan zijn om de nokkenaswielen los te krijgen. Iemand ervaring met deze klus? Tips zijn welkom.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Het kan volgens mij geen kwaad om voor een dergelijk hoog bedrag een second opinion te vragen aan een Subaruspecialist...
Of is de auto al in onderhoud bij een Subarugarage?
Of is de auto al in onderhoud bij een Subarugarage?
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ligt eraan waar hij lekt natuurlijk.. maar dat is een heel erg hoog bedrag.
Daar verwacht ik een kompleet gereviseerd blok voor terug.
Zijn het niet gewoon de klepdeksel pakkingen, die worden over de loop van der tijd broos en harden uit, vooral bij kouder weer goed te zien. drupt naar beneden op het uitlaat spruitstuk, stinkt heerlijk.
Als hij achter de pulleys lekt dan kan er wel een rekening van 600-700 euro aan hangen aan onderdelen ja gezien de distributie los moet, en je niet snel gebruikt spul terug gaat zetten tenzij die er nog maar heel recent opligt.
Dan zou enkel een spanner en riem afdoende moeten zijn. (Praat je nog over 200-300 euro als je orgineel subaru spul pakt)
Maar goed, 4x oliekeering voor nokkenassen = 25 euro of iets in onderdelen (Origineel spul)
Kleppendeksel (Incl bougie pakkingen) iets van 40 euro beide kanten in onderdelen, misschien de halve maantjes ook meepakken, nog een keer een 10 euro en dan een tube RTV sealant spul.
Als je het heel blok eruit gaat pakken komen daar natuurlijk nog uitlaat pakkingen bij, en mogelijk wat moertjes/tapeindes, maar als je zegt dat je de distributie los hebt kunnen halen zonder het blok eruit te hoeven pakken dan lukken de nokkenas keerringen ook zo.
Dus ja, second opinion vragen
Waar ben je ergens woonachtig, misschien weet iemand iets in de buurt voor je.
Daar verwacht ik een kompleet gereviseerd blok voor terug.
Zijn het niet gewoon de klepdeksel pakkingen, die worden over de loop van der tijd broos en harden uit, vooral bij kouder weer goed te zien. drupt naar beneden op het uitlaat spruitstuk, stinkt heerlijk.
Als hij achter de pulleys lekt dan kan er wel een rekening van 600-700 euro aan hangen aan onderdelen ja gezien de distributie los moet, en je niet snel gebruikt spul terug gaat zetten tenzij die er nog maar heel recent opligt.
Dan zou enkel een spanner en riem afdoende moeten zijn. (Praat je nog over 200-300 euro als je orgineel subaru spul pakt)
Maar goed, 4x oliekeering voor nokkenassen = 25 euro of iets in onderdelen (Origineel spul)
Kleppendeksel (Incl bougie pakkingen) iets van 40 euro beide kanten in onderdelen, misschien de halve maantjes ook meepakken, nog een keer een 10 euro en dan een tube RTV sealant spul.
Als je het heel blok eruit gaat pakken komen daar natuurlijk nog uitlaat pakkingen bij, en mogelijk wat moertjes/tapeindes, maar als je zegt dat je de distributie los hebt kunnen halen zonder het blok eruit te hoeven pakken dan lukken de nokkenas keerringen ook zo.
Dus ja, second opinion vragen
Waar ben je ergens woonachtig, misschien weet iemand iets in de buurt voor je.
Laatst gewijzigd door Mrdjc op 18 dec 2024 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Wat Mrdjc al zegt; voor dat geld haal je de motor eruit, reviseer je hem compleet en leg je hem er weer in. Nieuwe vloeistoffen erin en dan nog is dat bedrag van 4k teveel.
Als omgeving Eindhoven te doen is voor je qua afstand wil ik wel eens kijken waar de lekkage zit en beoordelen wat nodig is om hem weer dicht te krijgen.
Als omgeving Eindhoven te doen is voor je qua afstand wil ik wel eens kijken waar de lekkage zit en beoordelen wat nodig is om hem weer dicht te krijgen.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik zou bovenstaand advies direct aanpakken
zie MRDJC en JSE.
Niet iedere idioot met een garage en een kromme schroevendraaier is een garagist.
En even eerste dingen eerst.
Wat ruik je? Ook zo iets.
Geen paniek. Kan zo maar een rubber slang zijn zijn wat koelwater op wat heets dumpt.
Radiator slang enzo..
Probeer te beschrijven wat je ruikt. Klonkt stom maar vertrouw me in deze.
Een weeige lucht. Ruikt bijna naar een schroei lucht,
Na even rijden soms wat stoom onder je motorkap?
Een toefje..wellicht wat condens extra in je auto...??
zie MRDJC en JSE.
Niet iedere idioot met een garage en een kromme schroevendraaier is een garagist.
En even eerste dingen eerst.
Wat ruik je? Ook zo iets.
Geen paniek. Kan zo maar een rubber slang zijn zijn wat koelwater op wat heets dumpt.
Radiator slang enzo..
Probeer te beschrijven wat je ruikt. Klonkt stom maar vertrouw me in deze.
Een weeige lucht. Ruikt bijna naar een schroei lucht,
Na even rijden soms wat stoom onder je motorkap?
Een toefje..wellicht wat condens extra in je auto...??
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik heb dit laten vaststellen door een professionele Subaru specialist. Meerdere berichten over stank, veroorzaakt door motorolie die op het uitlaatspruitstuk terechtkomt, wijzen op lekkende nokkenassen. Dus ik vind de aanname zeer plausibel. Ik heb me ook laten lijden door dit filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=TFMWQXW ... sandCrafts. Neemt niet weg dat ook graag leer van forumdeelnemers die dit probleem herkennen en misschien al hebben opgelost. Misschien heeft iemand het hulpgereedschap te leen, huur of overname.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Hallo,
Subdealer of specialist zegt ook niet alles....
Zoals ik het lees, denken (nadruk op denken) ze aan lekke nokkenas keerringen en dat voor zoveel geld....
Bij de mijne wilde een bekende dealer een paar weken na vervangen vh defecte staartlager, omdat daarna hoog-laag er steeds uit sprong, de bak reviseren voor 3500..... Op mijn risico en nadruk een nieuwe kabel en alles weer ok.
Haal de bodemplaat en distributie afdekplaat er af, maak de motor schoon en kijk waar de verse olie vandaan komt.
Iets wat ik zelf gehad heb is lekkende bougiegat pakkingen, na elke bocht stinken door olie op de uitlaat.
Benno
Subdealer of specialist zegt ook niet alles....
Zoals ik het lees, denken (nadruk op denken) ze aan lekke nokkenas keerringen en dat voor zoveel geld....
Bij de mijne wilde een bekende dealer een paar weken na vervangen vh defecte staartlager, omdat daarna hoog-laag er steeds uit sprong, de bak reviseren voor 3500..... Op mijn risico en nadruk een nieuwe kabel en alles weer ok.
Haal de bodemplaat en distributie afdekplaat er af, maak de motor schoon en kijk waar de verse olie vandaan komt.
Iets wat ik zelf gehad heb is lekkende bougiegat pakkingen, na elke bocht stinken door olie op de uitlaat.
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ook als het vermoeden van de specialist klopt, is de afgegeven prijs veel te hoog. Reden dus om even verder te kijken.
"I feel Legacy"
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Waar ben je ergens woonachtig?
Ik heb het gereedschap, maar als hij AVCS heeft (En de hex boutjes) zou ik ook even nieuwe boutjes bestellen, dikke kans als ze nog nooit los geweest zijn dat je zult moeten uitboren.
Zou echt voor een second opinion gaan, dat bedrag is echt veels te veel, en is het is ook niet makkelijk om op nokkenassen uit te komen zonder eerst de distributiekappen eraf te halen. De klepdeksels zitten ook in dat gebied er 1cm van verwijderd...
Ik heb het gereedschap, maar als hij AVCS heeft (En de hex boutjes) zou ik ook even nieuwe boutjes bestellen, dikke kans als ze nog nooit los geweest zijn dat je zult moeten uitboren.
Zou echt voor een second opinion gaan, dat bedrag is echt veels te veel, en is het is ook niet makkelijk om op nokkenassen uit te komen zonder eerst de distributiekappen eraf te halen. De klepdeksels zitten ook in dat gebied er 1cm van verwijderd...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5726
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Lekke aandrijfas hoes kan ook lekker stinken.
Eric
Eric
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Hallo hier ben ik weer. Vanwege feestdagen was ik even stil, maar de belangstelling is er niet minder om. Ik loop de adviezen even na:
1. klepdekselpakkingen? - kunnen die vervangen worden zonder dat de motor eruit moet?
2. AVCS? - Ik heb geen idee of mijn wagen uit 1999 dat heeft. Wat zijn daar de consequenties van?
3. Lekkages? - Ik heb geen lekkende aandrijfashoezen.
4. Stoom/rook onder de motorkap vandaan? - ja dat heb ik soms als ik stil sta bij een stoplicht of in de file. Lijkt eerder op stoom dan rook.
Ik zal eerst de afdekkap onder het blok vandaan halen om te zien of ik dan de oorsprong van de stank kan ontdekken. Bij lekkage uit de nokkenassen moet er olie tussen de afdekkap(pen) vandaan komen en anders tussen het blok en klepdeksels. Of misschien toch koelvloeistoflekkage. Dat zou allemaal te zien moeten zijn lijkt me en dan weet ik een hoop meer. Wordt vervolgd!
Vraag aan de moderator: Kan ik mijn account zo instellen dat ik via email ingeseind wordt over de reacties? Ik kan niet vinden hoe ik dat instel (als het mogelijk is).
1. klepdekselpakkingen? - kunnen die vervangen worden zonder dat de motor eruit moet?
2. AVCS? - Ik heb geen idee of mijn wagen uit 1999 dat heeft. Wat zijn daar de consequenties van?
3. Lekkages? - Ik heb geen lekkende aandrijfashoezen.
4. Stoom/rook onder de motorkap vandaan? - ja dat heb ik soms als ik stil sta bij een stoplicht of in de file. Lijkt eerder op stoom dan rook.
Ik zal eerst de afdekkap onder het blok vandaan halen om te zien of ik dan de oorsprong van de stank kan ontdekken. Bij lekkage uit de nokkenassen moet er olie tussen de afdekkap(pen) vandaan komen en anders tussen het blok en klepdeksels. Of misschien toch koelvloeistoflekkage. Dat zou allemaal te zien moeten zijn lijkt me en dan weet ik een hoop meer. Wordt vervolgd!
Vraag aan de moderator: Kan ik mijn account zo instellen dat ik via email ingeseind wordt over de reacties? Ik kan niet vinden hoe ik dat instel (als het mogelijk is).
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Vraag aan de moderator: Kan ik mijn account zo instellen dat ik via email ingeseind wordt over de reacties? Ik kan niet vinden hoe ik dat instel (als het mogelijk is). Inmiddels gevonden!
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Vwb koelvloeistof. neem anders een beetje, gooi het in een pan en kook. geur hetzelfde? tadaa.
- erichendri
- Berichten: 5726
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Dat kan je zelf instellen onderaan je bericht wat je wilt versturen.
Eric
Opties
Bijlagen
BBCode uitschakelen
Smilies uitschakelen
Verwerk URL's niet automatisch
Onderschrift toevoegen (onderschriften kunnen gewijzigd worden via het gebruikerspaneel)
Informeer me wanneer een reactie is geplaatst
Eric
Opties
Bijlagen
BBCode uitschakelen
Smilies uitschakelen
Verwerk URL's niet automatisch
Onderschrift toevoegen (onderschriften kunnen gewijzigd worden via het gebruikerspaneel)
Informeer me wanneer een reactie is geplaatst
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik heb inderdaad wat motorolie op een hete kookplaat gedruppeld. En ja, precies de stank die ik de auto ruik. Dus de kans dat het lekkende nokkenas oliekeerringen zijn is groot genoeg om daarop in te zetten. Ik vervang dan ook de krukas keerring voor de zekerheid. Distributieriem zit er pas een jaar in dus die hergebruik ik. Sleutels zijn besteld om de nokkenaswielen te kunnen blokkeren. Ik heb een EJ205 DOHC motor dus 4 nokkenas ringen nodig. Nu zie ik voorbeelden dat ik voor de inlaat- en uitlaatassen verschillende ringen nodig heb ( diameter 32 en 42 mm) maar ook dat ze gelijk zijn ( 4 X 42 mm) Weet iemand hoe dat zit bij een 1999 turbo?
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Hallo,
Kijk wel of de distririem olievrij is, anders vervangen, wat ik vanwege de prijs altijd zou doen.
Loop dan ook alle rollen etc. na op geluid/ speling.
Benno
Kijk wel of de distririem olievrij is, anders vervangen, wat ik vanwege de prijs altijd zou doen.
Loop dan ook alle rollen etc. na op geluid/ speling.
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
De AVCS nokkenas is groter i.v.m. de extra oliekanalen.
Sommige auto's hebben ze enkel op de inlaat, andere ook op de uitlaat, vandaar 42mm voor alle, of een combinatie van 42 en 32..
Jij hebt gewoon 4 dezelfde nodig:
806732160 - dat is de 32mm variant.
Krukas achter de vliegwiel is 806786040 voor de EJ205
Hoop dat je de juiste sleutels besteld hebt, het setje die ik heb is enkel voor AVCS.
En kijk uit met het gebruik ervan, er zit maar een heel klein lipje op om aan vast te pakken die ontzettend bros is.
Zou het persoonlijk met twee personen doen, eentje die hem vast houd in positie, de andere die de bout los-haalt.
Als ze eraf schieten heb je de kans dat er een hap kunstof afbreekt, dan krijg je en het gereedschap er niet meer fatsoenlijk op en is het onderdeel een stuk zwakker/uit balans.
Vandaar dat AVCS voordelen heeft, het stuk die je vastpakt is van metaal ipv bakeliet of wat het ook lijkt te zijn.
De Non-AVCS pak ik meestal met een sleutel op de nokkenas zelf vast onder het klepdeksel, daar zit een 26mm vlak op, sleutel bind ik af terug richting de motorsteun met iets stevigs.
Lukt natuurlijk alleen maar als de motor is uitgebouwd denk ik, anders kom je in de knoei met de carosserie qua ruimte.
Even een fototje uit de oude doosch:

Sommige auto's hebben ze enkel op de inlaat, andere ook op de uitlaat, vandaar 42mm voor alle, of een combinatie van 42 en 32..
Jij hebt gewoon 4 dezelfde nodig:
806732160 - dat is de 32mm variant.
Krukas achter de vliegwiel is 806786040 voor de EJ205
Hoop dat je de juiste sleutels besteld hebt, het setje die ik heb is enkel voor AVCS.
En kijk uit met het gebruik ervan, er zit maar een heel klein lipje op om aan vast te pakken die ontzettend bros is.
Zou het persoonlijk met twee personen doen, eentje die hem vast houd in positie, de andere die de bout los-haalt.
Als ze eraf schieten heb je de kans dat er een hap kunstof afbreekt, dan krijg je en het gereedschap er niet meer fatsoenlijk op en is het onderdeel een stuk zwakker/uit balans.
Vandaar dat AVCS voordelen heeft, het stuk die je vastpakt is van metaal ipv bakeliet of wat het ook lijkt te zijn.

De Non-AVCS pak ik meestal met een sleutel op de nokkenas zelf vast onder het klepdeksel, daar zit een 26mm vlak op, sleutel bind ik af terug richting de motorsteun met iets stevigs.
Lukt natuurlijk alleen maar als de motor is uitgebouwd denk ik, anders kom je in de knoei met de carosserie qua ruimte.
Even een fototje uit de oude doosch:

Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Dank! Ik ontdekte zojuist
https://www.flatironstuning.com/806732160
en toen viel alles op zijn plek. De 42 mm seal is dus voor AVCS. En dan lees ik nog over rechtse draaibeweging. Zijn oliekeerringen richting gevoelig? Tja wat je zegt, ik ga het blok er toch echt niet uithalen en de riem heeft er nog geen 10 duizend op zitten. De krukas aan de voorkant lijkt me weinig meerwerk. Daar heb ik de 806733030 voor nodig. Nu eerst maar eens wachten op de sleutels.
https://www.flatironstuning.com/806732160
en toen viel alles op zijn plek. De 42 mm seal is dus voor AVCS. En dan lees ik nog over rechtse draaibeweging. Zijn oliekeerringen richting gevoelig? Tja wat je zegt, ik ga het blok er toch echt niet uithalen en de riem heeft er nog geen 10 duizend op zitten. De krukas aan de voorkant lijkt me weinig meerwerk. Daar heb ik de 806733030 voor nodig. Nu eerst maar eens wachten op de sleutels.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ja, oliekeerringen kunnen richtinggevoelig zijn. In de motor zijn ze dat vaak.
Dit is te zien aan de diagonale groefjes in de afdichtingslip van de keerring. Door de roterende beweging van de as wordt de olie dan geforceerd terug het blok in "gedraaid".
Om deze reden bestel ik vrijwel altijd originele keerringen, zodat je zeker weet dat dit op orde is.
Dit is te zien aan de diagonale groefjes in de afdichtingslip van de keerring. Door de roterende beweging van de as wordt de olie dan geforceerd terug het blok in "gedraaid".
Om deze reden bestel ik vrijwel altijd originele keerringen, zodat je zeker weet dat dit op orde is.
"I feel Legacy"
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik heb de poelieblokkeersleutel in huis en ook de oliekeerringen. Wat ik me nog afvraag is wat er gebeurt als ik de oliekeerring van de krukas haal. Gaat de olie er dan flink uitlopen of sluit dat lager nog voldoende af? Met andere woorden: kan ik de olie beter aftappen of hoeft dat niet? Heeft iemand daar ervaring mee?
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Bij stilstand staat de "olievoorraad" in de carterpan en niet tot de krukas. De olie zal er dus niet uitstromen, hooguit lekt er wat restolie weg.
"I feel Legacy"
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik heb de oliekeerringen vervangen en het motortje draait weer netjes. De keerringen waren verhard (25 jaar oud), de sluitranden brokkelde af als ik eraan zat. 4 mm diameterverschil met de nieuwe zegt ook wel wat. Maar ik had onder de nokkenassen meer olielekkage verwacht. Toen ik veel olie aan de randen van de kopdeksels zag hangen kreeg ik al het idee dat de stank met de vervanging van de oliekeerringen niet verdwenen zou zijn. En dat blijkt nu ik er mee gereden heb. Het lijkt wel wat minder maar zoiets kun je jezelf makkelijk wijsmaken. Mijn frustratie is hanteerbaar geworden nu ik filmpjes zie waarbij de deksels gedemonteerd worden met het blok in de auto. Ik dacht dat dit niet kon. Maar die filmpjes laten geen early Forester zien. Vragen: heeft iemand ervaring hiermee en kunnen ze ook uit een early Forester worden gepeuterd? Als dat mogelijk is ga ik dat zeker doen en dan ook de bougies gelijk vervangen.
Ik had wat foto's willen toevoegen maar lukt vanwege de grootte niet.
Ik had wat foto's willen toevoegen maar lukt vanwege de grootte niet.
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Dat is goed te doen, moet enkel het juiste gereedschap hebben qua ruimte, en er zal het een en ander opzij moeten (Luchtbox, accu etc)
Mits ze de vorige keer netjes gedaan zijn en niet helemaal vol gekit zijn stelt het niet zo heel veel voor.
Nokkenas deksels losmaken en erafhalen, de halve maantjes kunnen over het algemeen blijven zitten, en de twee kwakjes kit aan de rand van de nokkenas geleidekapjes aan de voorkant van de motor eraf peuteren.
Blok kant schoonmaken met een doekje met remmenreiniger. (Mits er geen kitresten zijn, anders die eerst eraf halen)
Dan de deksel oude rubber eruit trekken, flink remmenreiniger in de groef spuiten en met iets scherps de groef natrekken.
Paar keer herhalen tot hij echt schoon is.
Idem bij het bougiegat pakking.
Nieuwe rubbers erin, twee kwakjes sealant kit bij de nokkenas geleidekapjes aan de voorkant en de boel weer terug in elkaar zetten. Momentsleutel is aan te raden, en ook de aandraaivolgorde hanteren.
Weet niet of jouw model nog de rubberen revetjes heeft onder de boutjes of niet, maar die uiteraard ook vervangen als je ze hebt.
Mits ze de vorige keer netjes gedaan zijn en niet helemaal vol gekit zijn stelt het niet zo heel veel voor.
Nokkenas deksels losmaken en erafhalen, de halve maantjes kunnen over het algemeen blijven zitten, en de twee kwakjes kit aan de rand van de nokkenas geleidekapjes aan de voorkant van de motor eraf peuteren.
Blok kant schoonmaken met een doekje met remmenreiniger. (Mits er geen kitresten zijn, anders die eerst eraf halen)
Dan de deksel oude rubber eruit trekken, flink remmenreiniger in de groef spuiten en met iets scherps de groef natrekken.
Paar keer herhalen tot hij echt schoon is.
Idem bij het bougiegat pakking.
Nieuwe rubbers erin, twee kwakjes sealant kit bij de nokkenas geleidekapjes aan de voorkant en de boel weer terug in elkaar zetten. Momentsleutel is aan te raden, en ook de aandraaivolgorde hanteren.
Weet niet of jouw model nog de rubberen revetjes heeft onder de boutjes of niet, maar die uiteraard ook vervangen als je ze hebt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Grote foto's toevoegen [WAS: stank in auto, lekkende nokkenassen]
Via de Nederlandstalige website https://imageresizer.com/nl/ kun je snel en eenvoudig een te grote foto verkleinen. Een breedte van 1920 pixels of een hoogte van 1080 pixels is prima voor weergave op een beeldscherm. In mijn favoriete browser, Firefox, werkt ImageResizer helaas niet meer.
Bij het exporteren van de afbeelding kun je de maximale bestandsgrootte instellen bij "Formaat Wijzigen Instellingen"; die is op het Subaruforum ingesteld op 1 Mb. Advies is om deze instelling niet te gebruiken, omdat foto's met een breedte van 1920 pixels of een hoogte van 1080 pixels bijna altijd kleiner zijn dan 1 Mb.
Tot slot is er de optie "Exportinstellingen". Daar valt winst te behalen door te kiezen voor het WEBP bestandformaat, dat is ontwikkeld door Google. Het Subaruforum ondersteunt dit formaat en het wordt vandaag-de-dag probleemloos weergegeven in alle gangbare browsers.
Onderstaande foto was een JPG-bestand van 3840x2160 pixels groot en had een bestandsomvang van 2,5 Mb. Met de bovengenoemde instellingen was de bestandsgroote na conversie nog maar 640 Kb.
Zie ook onderstaande link "Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum"
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2012 Subaru XV 1.6 Luxury AWD
Vorige auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Op avontuur: Met m'n MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- boswachterfan
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Ik had een motorfiets met zo'n deksel en twee rubber pakkingen erin. De eerste keer dat ik die wisselde heb ik heel wat korte functioneringsgesprekken met OLH gehad. Iedere keer vloog er een pakking uit, die nieuw, stug en net te krap was.
Wat Mrdjc zegt: Beetje vloeibare pakking hier en daar in de groef en dan liet ik het deksel een nacht op de pakkingen liggen met een vuisthamer ofzo erop. Daarna was het kikadewado (kind kan de was doen).
Wat Mrdjc zegt: Beetje vloeibare pakking hier en daar in de groef en dan liet ik het deksel een nacht op de pakkingen liggen met een vuisthamer ofzo erop. Daarna was het kikadewado (kind kan de was doen).
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Dank voor jullie reacties. Ik ben de bestelling van de spullen aan het voorbereiden door vooral veel filmpjes te bekijken. Waar de verhalen niet geheel consistent in zijn, zijn die rubber halve maantjes achter op de koppen. Sommigen vervangen die dingen, anderen maken ze schoon en stoppen ze er weer in. Evenzo de olievulpijpring en de pakkingen onder de olieafscheiders. Alles vervangen of niet echt nodig? Over de vloeibare pakking zijn zelfs de handboeken het niet eens. Soms wordt het geheel achterwege gelaten.
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2804427
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2804427
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Halve maantjes zitten op hun plaats gekit, om zo de kop zelf weer "vlak" te maken (Ze dekken een gat af die gebruikt is bij lijnboren van de nokkenas kapjes)
De rubbers sluiten daar weer op af, alsof de hele kop een geheel is zeg maar.
In mijn ervaring zijn ze heel hard, en zitten zo goed vast in de koppen dat ze praktisch nooit lekken, als ze niet meekomen met het verwijderen van de klepdeksels, gewoon lekker laten zitten! Maar dat is mijn mening.
Olievulpijp ring kan je altijd bij naderhand, klepdeksel ventilatie ook (Die blijven over het algemeen heel, tot je ze los schroeft, dan ineens niet meer!)
Maar om heel eerlijk te zijn, als je bij burjauto of partsouq of iets gaat bestellen, dan kosten die pakkingtjes ook geen drol extra.
De vloeibare pakking gaat enkel in de extreme hoeken rondom de 1e nokkenas kap die aan de voorkant van de motor bevind, die hoek is daar zo scherp dat een rubber niet altijd netjes afdicht.
Staat goed gedocumenteerd vanaf originele handleidingen om het zo te doen, ik doe het altijd zo, nog nooit een lek gehad.
Pagina 2222, zie je heel duidelijk de twee "kit" symbooltjes helemaal onderaan die in de hoekjes gaan bij de rondingen van de nokkenas. (En ook de aanhaalmomenten voor de boutjes, heel belangrijk!)
Pagina 2274 ook weer:
4) Rocker cover installation
(1) Install gasket on rocker cover. Install peripheral gasket and ignition coil gasket.
(2) Apply fluid packing to four front open edges
of peripheral gasket.
https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/F ... l%20EU.pdf
De rubbers sluiten daar weer op af, alsof de hele kop een geheel is zeg maar.
In mijn ervaring zijn ze heel hard, en zitten zo goed vast in de koppen dat ze praktisch nooit lekken, als ze niet meekomen met het verwijderen van de klepdeksels, gewoon lekker laten zitten! Maar dat is mijn mening.
Olievulpijp ring kan je altijd bij naderhand, klepdeksel ventilatie ook (Die blijven over het algemeen heel, tot je ze los schroeft, dan ineens niet meer!)
Maar om heel eerlijk te zijn, als je bij burjauto of partsouq of iets gaat bestellen, dan kosten die pakkingtjes ook geen drol extra.
De vloeibare pakking gaat enkel in de extreme hoeken rondom de 1e nokkenas kap die aan de voorkant van de motor bevind, die hoek is daar zo scherp dat een rubber niet altijd netjes afdicht.
Staat goed gedocumenteerd vanaf originele handleidingen om het zo te doen, ik doe het altijd zo, nog nooit een lek gehad.
Pagina 2222, zie je heel duidelijk de twee "kit" symbooltjes helemaal onderaan die in de hoekjes gaan bij de rondingen van de nokkenas. (En ook de aanhaalmomenten voor de boutjes, heel belangrijk!)
Pagina 2274 ook weer:
4) Rocker cover installation
(1) Install gasket on rocker cover. Install peripheral gasket and ignition coil gasket.
(2) Apply fluid packing to four front open edges
of peripheral gasket.
https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/F ... l%20EU.pdf
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- boswachterfan
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: stank in auto, lekkende nokkenassen
Halve maantjes zaten ook vaak in mijn motoren. Idd, laten zitten als ze vast zitten. Anders een ietsiepietsie vloeibare pakking erop.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik