Toeren springen omhoog

Motoren, injectiesystemen etc.
Juliette

Re: Toeren springen omhoog

Bericht door Juliette »

quikfit schreef: 02 feb 2025 16:49 Regelmatig op benzine rijden is sowieso nodig om het systeem in orde te houden. Hopelijk is je probleem weg nadat je wat vaker op benzine gaat rijden.Tank 98 dat is ook langer houdbaar.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Hij start sowieso altijd op benzine en mijn man heeft een vooroordeel over lpg dus die rijdt regelmatig op benzine.......en mag van mij dan ook mooi zelf tanken x-D . Maar dat zijn altijd relatief korte stukjes.

98 tanken doen we vanaf de E10 verplichting in NL. Heb 1x eigenwijs E10 getankt omdat mijn auto daar geschikt voor zou moeten zijn. Had na een halve tank een motormanagement lampje. Dus meteen afgeleerd.

Juni 2024 is er nog een motorreiniger doorheen gegaan maar denk dat ik hem binnenkort maar weer eens aftank en dat een keer herhaal.
Subaru Forester 2004
subfan

Bericht door subfan »

Hallo Juliette,

Denk niet dat E10 de oorzaak is geweest van je Motorm. lampje.
Ik rij zelf uitsluitend op E10 vanaf 2013, 20 tot 30000 km per jaar, eerst 04 Forester en nu XV.
Nooit problemen gehad, mijn zoon idem met zijn Subaru's.
Subaru geeft zelf alle modellen, behalve de kleine, vrij vanaf 90er jaren.

Wat je niet moet doen is de auto lang laten staan en of in jouw geval alleen op gas rijden.
Waarom?
E10 is hygroscopisch, trekt water aan, water en benzine scheiden zich waardoor je roest krijgt en verstoppingen.
3 maanden stilstand met gedeeltelijk gevulde tank geeft al problemen / roest.
En ik ben geen langzame rijder....

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Juliette

Bericht door Juliette »

subfan schreef: 02 feb 2025 19:40 Hallo Juliette,

Denk niet dat E10 de oorzaak is geweest van je Motorm. lampje.
Ik rij zelf uitsluitend op E10 vanaf 2013, 20 tot 30000 km per jaar, eerst 04 Forester en nu XV.
Nooit problemen gehad, mijn zoon idem met zijn Subaru's.
Subaru geeft zelf alle modellen, behalve de kleine, vrij vanaf 90er jaren.

Wat je niet moet doen is de auto lang laten staan en of in jouw geval alleen op gas rijden.
Waarom?
E10 is hygroscopisch, trekt water aan, water en benzine scheiden zich waardoor je roest krijgt en verstoppingen.
3 maanden stilstand met gedeeltelijk gevulde tank geeft al problemen / roest.
En ik ben geen langzame rijder....

Benno
Tja heb de wagen al 10 jaar. Nooit motorlampjes gehad en na E10 ineens wel. E5 erin, lampje vanzelf weg gegaan en niet meer terug gekomen.

We hebben hier nog 2 (oudere) auto's staan die in theorie op E10 moeten kunnen lopen. Niets dan problemen. Sorry vind het gewoon rotzooi.

Onze buren hebben een Bosch garage en ook zij zien veel problemen met E10 die er met euro95 niet of veel minder waren. Zij geven ook aan dat onderaan de streep E5 tanken goedkoper is dan reparaties of extra onderhoud als gevolg van E10.

Dus wij tanken hier altijd E5 bij alle auto's. De mijne staat nooit langer dan 2 dagen stil en start op bezine. Pas bij een bepaalde temperatuur schakelt hij over op LPG. Afhankelijk van het seizoen is dat na 2 of 3 kilometer.
Subaru Forester 2004
subfan

Bericht door subfan »

Hallo,

Bij mij 2 Subaru's, 2 Daihatsu's. in 15 jr.
Bij mijn zoon 3 Foresters en een Legacy in 9 jr.
Mijn zoon rijdt altijd op LPG maar met een minimaal halfvolle benzinetank en regelmatig op benzine.
Voor zover ik weet start elke LPG installatie op benzine.
Bedenk ook dat oudere auto's vaak andere probleempjes al hebben alleen vanwege de leeftijd.....

Overigens, onze vorige Subarudealer gaf 8 jaar lang bij elk probleempje E10 als oorzaak toen ik al E10 in Duitsland tankte en het in NL nog niet bestond.
Mijn huidige en de Duitse dealer (30 jr dealer) die ik nu ken omdat mijn aangetrouwde familie hier al jaren komt niet....
Een goede bekende, vanuit mijn werk, heeft een Bosch Autoelektrik garage en dat zegt ook niet alles.
Heb er ook al een slechte Varta accu gekocht en ooit niet diep in het systeem kon van o.a. Peugeot bussen( smily.)

Een vraagje, motorlampje nog ok of was dit toeval?
Dit meen ik serieus en hooguit om daar nog even over te denken wat de werkelijke oorzaak was.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Juliette

Bericht door Juliette »

Ruim 4 jaar geleden kwam de E10 verplicht naar NL. Toen had ik de auto dus al 6 jaar en nooit een motorlampje gehad. E10 getankt en na een halve tank ineens een lampje en een auto die ging smoren. Afgetankt met E5 en motorreiniger. Lampje ging vanzelf weg en nooit meer gezien. Valt bij mij niet onder toeval :'-). Ik rijd er circa 300km per week mee en grotendeels snelweg dus geen auto veel stil staat.

Ouderdomskwaaltjes hè. Hoort erbij maar het kan dan ook zoveel zijn dat het lastig is om ergens te beginnen met zoeken zonder lukraak allerlei (dure) sensortjes te vervangen.

Ik denk dat ik hem morgen nog even bij de buren laat uitlezen. Probleem lijkt nu weg maar wellicht kunnen zij nog een fouthistorie zien die geen motormanagementlampje tot gevolg heeft.
Subaru Forester 2004
Rene

Bericht door Rene »

Ik heb nog nooit gedoe gehad met E10 , het enige wat er aan schort is dat mijn preza er wat meer van opslobbert...met E5 kom ik zo'n 1,5km per liter verder..
Oh ja , voor wat het waard is : ik tank in Duitsland en daar heb je de benzine in 3 smaken , E10 RON95 , E5 RON95 en E RON98
Het verbuiksverschil tussen E5 en de gewone Euro is verwaarloosbaar...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt René
quikfit

Bericht door quikfit »

Ik heb het helemaal niet gehad over dat de problemen door 95 of wat dan ook wordt veroorzaakt...het is gewoon aan te bevelen om 98 te tanken met een auto die op LPG rijdt omdat de benzine langer ongebruikt in de tank zit en 98 langer houdbaar is.(lees minder snel veroudert doordat het o.a. minder vocht aantrekt)
En wachten totdat de auto na het starten op benzine op LPG overschakeld valt bij mij niet onder ''rijden op benzine''.

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette

Bericht door Juliette »

quikfit schreef: 03 feb 2025 10:27 Ik heb het helemaal niet gehad over dat de problemen door 95 of wat dan ook wordt veroorzaakt...het is gewoon aan te bevelen om 98 te tanken met een auto die op LPG rijdt omdat de benzine langer ongebruikt in de tank zit en 98 langer houdbaar is.(lees minder snel veroudert doordat het o.a. minder vocht aantrekt)
En wachten totdat de auto na het starten op benzine op LPG overschakeld valt bij mij niet onder ''rijden op benzine''.

Weet ik ;-) . Gaf alleen aan dat we al jaren 98 tanken, omdat we hier met meerdere auto's problemen kregen met de E10. Dat was al voordat ik er LPG in liet leggen.
Subaru Forester 2004
Luukjewrx

Bericht door Luukjewrx »

Juliette schreef: 02 feb 2025 16:26 Oké toch wel een beetje bijzonder :-?

Vandaag op pad geweest en 2x ruim 100km gereden. Op de terugweg LPG tank leeg en geen zin om te gaan tanken. Nog een 30km lekker doorgereden op de bezine en bij ons in de stad LPG getankt.

Eenmaal aangekomen bij het benzine station was het hele toerental probleem als sneeuw voor de zon verdwenen :-O . Over gezet naar LPG en de laatste paar km probleemloos naar huis gereden.

Dus we blijven vooralsnog overal onder de motorkap vandaan. Eerst maar eens afwachten of het probleem terug komt en zo ja of het zich dan weer oplost na een langer stuk op benzine rijden.

Zelf begin ik in de richting te denken van een probleem in de lpg installatie die een fout in het ecu geheugen/programma heeft veroorzaakt of vervuiling in het benzine systeem.

Ik had laatst al getest of het probleem zowel op lpg als benzine aanwezig was. En dat was zo voor zover ik in die 2km van brandstofwissel kon beoordelen.

We houden jullie op de hoogte!

Hoi hoi! Het toerenprobleem bij mij is nog steeds niet opgelost. Ik heb er eens een andere koelwater temp sensor in gezet maar dat was dus een verkeerde. Helaas de tijd niet meer gehad om de juiste te bestellen en te monteren (oude zit weer terug) wat je net zegt klinkt bekend. Het is mij de laatste tijd opgevallen dat wanneer de auto warm is gereden, uit gezet en weer aangezet wanneer het blok nog lekker warm is. Er geen problemen meer zijn. Dus ik vermoed dat het iets van een sensor is. Een lambda bijvoorbeeld. Ik laat ze in iedergeval vervangen voor de zekerheid. Maar dat duurt nog even voordat dit gebeurt
Juliette

Bericht door Juliette »

Bedankt voor je terugkoppeling :okeee:

De voorste lambda is afgelopen najaar vervangen dus verwacht niet dat die in mijn geval van invloed is :'-)
Subaru Forester 2004
Plaats reactie