Sinds een kleine 1,5 jaar heb ik een (heel fijne!) Outback 3.0 BPE van 2005 met 233K op de klok. In het hoofdstuk Motoren vraag ik reeds advies mbt een storing.
Er zijn echter nog een paar onhebbelijkheden waar iemand wellicht ervaring mee heeft: Deursloten achter die niet (altijd) mee open/dicht gaan met de afstandsbediening. Alsof het motortje niet sterk genoeg (meer) is om de knop om te zetten.
En lekkage in de kofferbak vanachter de D-stijl bekleding. Ik heb de hemelbekleding al los en alles lijkt in orde. Zelfs de wasstraat geeft geen aanwijzing maar na een nacht in de regen (of smeltend ijs zoals actueel) liggen er zowel links als recht achterin de kofferbak kleine plasjes water. Gelukkig heb ik zo'n rubber mat achterin liggen
Kijk eens achter de bekleding waar de bekabeling voor de lampen clusters naar buiten gaat, mogelijk zit het rubber niet lekker.
Een andere irritante is als het rubber van de kofferklep bovenaan niet helemaal lekker zit, het water hoort links en rechts weg te lopen maar kan soms ophopen en overstromen naar binnen toe en langs de kofferklep bekleding links en rechts naar beneden lopen.
deursloten is redelijk een bekend probleem met de BP/BL generatie, het vet die erin zit hoort bij de tandwieltjes te blijven, maar helaas loopt deze over tijd ook naar de borsteltjes in de motor.
Vervangende via ali kopen is een oplossing, de andere is het open schroeven, demonteren en schoonmaken, meestal zijn de koolborsteltjes gewoon heel erg vervuild.
Voor de deursloten kun je compleet vervangende units kopen, of je koopt losse motortjes en breekt (voorzichtig) de gesealde units open.
Een originele unit zal je om en nabij de 150 euro kosten, een Ali unit richting de 50 euro en voor de motortjes met wat meer arbeid zul je enkele euro's kwijt zijn.
Zelf heb ik in mijn vorige Legacy voor de laatste optie gekozen, onder het mom van "de duurdere optie kan altijd nog". Verrassend genoeg hield deze fix uitstekend voor de resterende jaren dat ik de auto in bezit had.
Dat zijn een paar vlugge en uitgebreide antwoorden beste mensen. Over die deursloten ga ik ff nadenken.....het is of duur, of veel werk zo te lezen. En een motorbehuizinkje 'uit elkaar halen'.... weet niet of ik dat aandurf. Maar we gaan het meemaken wellicht.
De lekkage opsporen moet te doen zijn echter als ik het zo lees. Dank voor alle aanwijzingen!
Arthur Heesen schreef: ↑19 jan 2025 17:13
Alsof het motortje niet sterk genoeg (meer) is om de knop om te zetten.
Ah dat kan ook gewoon zijn dat het vet in het mechanisme van het slot is gaan verharden. Dat merk je bijna niet met de hand maar zo'n electro motortje kan wellicht daar niet tegenop.
Er zijn schoonmaak middeltjes maar mijn ervaring ( 2x) is dat dat niet voldoende is. T is even prutsen ( ik heb het laten doen om eerlijk te zijn ) maar het overwegen waard.
Thnx Snautzer! Bedoel je dat je de motortjes hebt (laten) vervangen, in de behuizingen? Ik dacht nog om evt bij Feelders in Den Dolder (bijvoorbeeld) een paar gebruikte uit een sloper te halen en die als testcase te gebruiken; of juist achter de hand als ik m'n eigen uit elkaar puzzel. Lekker zondags klusje wel......