Differentieel vragen

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Forester SG met MT - Ik heb 3 vragen over het differentieel, recent voor en achter laten verversen.
1. ik kan het op internet niet precies vinden, kun je aan voorzijde alleen de differentieelolie (apart) verversen of is dat altijd gecombineerd met versnellingsbakolie ?
2. In boekje vond ik differentieelolie voor 1,2 liter, achter 0,8 liter, samen 2 liter.
Op de factuur staat "4,8" voor E. 105 ex BTW, zelfs voor halve liter bussen is dat dan qua hoeveelheid teveel.
Zeker omdat ik net zie dat niveau zo ongeveer op minimum staat !! Iemand verklaring ?
3. Rem- en koppelingsvloeistof is ververst, samen 1,3 liter dat klopt wel ?

Ik wil goed beslagen ten ijs komen bij de dealer, daarom mijn vraag.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5716
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Differentieel vragen

Bericht door erichendri »

De hoeveelheid klopt wel ongeveer maar de peilstok moet wel bijna op max staan bij koude motor.

Eric
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Dank,

Is die diff olie niet apart te verversen ?

Ik had zo'n 5 km gereden, de auto 1 uur laten stilstaan op vlakke ondergrond, peilstok eerst eruit en schoon en daarna meerdere keren gepeild met zelfde resultaat
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Differentieel vragen

Bericht door Laatbloeier »

FerXXL2007 schreef: 12 jan 2025 21:13 1. ik kan het op internet niet precies vinden, kun je aan voorzijde alleen de differentieelolie (apart) verversen of is dat altijd gecombineerd met versnellingsbakolie ?
Bij een handschakelde (H/L) zijn voordifferentieel en versnellingsbak gecombineerd. Je ververst versnellingsbak en differentieel dus samen. Bij een automaat zit het voordiff apart.
FerXXL2007 schreef: 12 jan 2025 21:13 2. In boekje vond ik differentieelolie voor 1,2 liter, achter 0,8 liter, samen 2 liter.
Achter klopt, voor dus niet, dat is (denk ik) de hoeveelheid voor een automaat. Bij een handbak gaat er 4 liter in. Dus de gefactureerde 4,8 liter totaal is correct.
FerXXL2007 schreef: 12 jan 2025 21:13 3. Rem- en koppelingsvloeistof is ververst, samen 1,3 liter dat klopt wel ?
Bij rem/koppelingsvloeistof verversen tap je af via de nippels op de remklauwen en koppelingscilinder tot er heldere vloeistof uitkomt. Op die manier 'verspil' je altijd wel iets, maar 1,3 liter lijkt me niet teveel.
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Ha, dank Pieter, inmiddels dealer gevraagd om niveau voor bij te vullen en achter nog even te checken.
Ik zag https://www.youtube.com/watch?v=0--ctIA1x_8 (van nieuwer model) daaruit bleek dat je bij verversen onder 2 pluggen eruit moet halen, en dan bij vullen olie is de olie op goede niveau als het uit de 2e opening loopt. Misschien heeft garage maar 1 plug verwijderd en heeft er lucht opgesloten gezeten. Subaru maakt het niet voor niets zo.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2642
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Differentieel vragen

Bericht door boswachterfan »

1,2 voor en 0,8 achter is idd bij mijn automaat van toepassing. Die remvloeistof wisselen ze tegenwoordig meestal met een beetje druk erop en dan spoelt er zo een liter door. Bij mij staat ook altijd een liter op de rekening.
Bij de SG zit het anders dan in het filmpje. Je vult de bak door de pijp waar de peilstok in zit.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Vanmorgen bij dealer geweest. Niveau voorste differentieel/versnellingsbak stond op net iets boven minimum nadat auto 1 uur had stilgestaan. Dealer heeft net bijgevuld, met mededeling dat er maar 0,1 liter bijgevuld hoefde te worden. Maar mijn gevoel zegt dat het verschil tussen min en max echt wel meer is. Want als er totaal tot max 4 liter in gaat dan is dat vergelijkbaar met motorolie dus zou hier ook 1 liter tussen min en max logisch zijn. Het was garantie, dat is geen probleem, maar wees wel eerlijk. Klopt mijn redenatie ?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2642
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Differentieel vragen

Bericht door boswachterfan »

De handbak heeft een inhoud van 3,5 l volgens het wph. Dat is bak incl. differentieel. In het handboek staat niet hoeveel het verschil is tussen min en max, helaas. Wel bij de motorolie.

Ik denk dat het niveau bij handbak en diff niet zo kritisch komt. Er zit geen pomp in. Zolang er een tandwiel of as in de olie draait, slingert die de olie over de andere tandwielen en assen. Echt te weinig is niet goed, natuurlijk. Dan kan de boel te heet worden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Eens, maar er staat natuurlijk niet voor niets een minimum niveau genoemd. Dat heeft m.i. te maken met voorkomen onvoldoende smering bij koude start. Als dat elke dag even gebeurt is het niet goed voor de bak. Dat merkte ik ook, bij koud wegrijden hoorde ik een licht gierend geluid, zoals in "LOW" maar dan wat zachter. Ik wil nu gewoon weten hoe het werkelijk zit, desnoods haal ik met mijn handpompje olie eruit tot het minimum. Ik weet dat ik een 'zeikerd' ben maar als ik E. 420 voor wat simpele werkzaamheden betaal dan moet het wel goed gebeuren en moet je me geen onwaarheden vertellen... Oliepeil was niet goed, rem- en koppelingsvloeistof beiden bijna 1 cm te hoog, banden (niet gevraagd) bijna 0,5 bar te hard opgepompt. Dan word ik pissig. Doe het de volgende keer zelf.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 1061
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Differentieel vragen

Bericht door Mrdjc »

FerXXL2007 schreef: 14 jan 2025 16:19 Doe het de volgende keer zelf.
Welkom bij de club! Doe het al jaren zelf nadat ik een paar keer door een garage genaaid ben..

1x mijn eerste auto laten tectyleren, met als resultaat dat ze gelijk de remschijven mee gespoten hadden waar ik pas achter kwam toen ik hard moest remmen.

En de tweede (En laatste keer) was dat ik een bedrijf een hoop geld betaalde om een "custom" uitlaat te fabriceren en monteren op mijn auto, om er een week later achter te komen dat er een verstevigingsbeugel onder de subframe achter gewoon kompleet weg was, die er een week eerder nog op zat (Heb ik foto's van) en ineens foetsie was nadat ze de uitlaat gemonteerd hadden, en ook enkel en alleen weg aan de uitlaat kant.. hoog en laag beweerd dat hij er niet opzat en ze nooit iets structureels zouden aanpassen aan de auto zonder toestemming van de eigenaar.. uhuh...

Enige lastige blijft dat je soms specialistisch gereedschap nodig kan hebben, maar het meeste kan je met wat geduld en inlezen gewoon zelf thuis doen!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2642
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Differentieel vragen

Bericht door boswachterfan »

Ik herken het gevoel volledig, hoor.
Groot gelijk dat je erop terug gekomen bent.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Differentieel vragen

Bericht door Laatbloeier »

boswachterfan schreef: 14 jan 2025 14:09 De handbak heeft een inhoud van 3,5 l volgens het wph. Dat is bak incl. differentieel.
Dat is de gewone 5-versnellingsbak. Die met lage gearing is 4 liter; ik neem aan dat Fer die ook heeft (Forester is toch alleen met H/L bak geleverd?)
FerXXL2007 schreef: 14 jan 2025 13:31 Dealer heeft net bijgevuld, met mededeling dat er maar 0,1 liter bijgevuld hoefde te worden. Maar mijn gevoel zegt dat het verschil tussen min en max echt wel meer is. Want als er totaal tot max 4 liter in gaat dan is dat vergelijkbaar met motorolie dus zou hier ook 1 liter tussen min en max logisch zijn. Het was garantie, dat is geen probleem, maar wees wel eerlijk. Klopt mijn redenatie ?
Ik denk dat je redenatie niet klopt, want de versnellingsbak heeft een heel andere vorm dan het motorcarter.
Vergelijk (overdreven): Als je uit een literfles perensap een halve liter op de grond gooit dan is het peil in de fles daarna met xx cm gedaald. De plas op de grond is ook een halve liter, maar het 'peil' is slechts een paar mm omdat het over een veel grotere oppervlakte verspreid is.

Mijn ervaring is dat bij de versnellingsbak er ca. 0,5 liter tussen min en max op de peilstok zit. Dus die 0,1 liter die de garage heeft bijgevuld zou best eens kunnen kloppen. Ze willen waarschijnlijk ook zeker niet teveel vullen, want dat is n.l. ook niet goed; bij (veel) te veel gaat de olie schuimen.
FerXXL2007 schreef: 14 jan 2025 16:19 Oliepeil was niet goed, rem- en koppelingsvloeistof beiden bijna 1 cm te hoog, banden (niet gevraagd) bijna 0,5 bar te hard opgepompt.
Dan word ik pissig. Doe het de volgende keer zelf.
Het oliepeil was niet (echt) te laag naar mijn mening, afgaande op de foto die je hier eerder liet zien. Er is niet voor niets een marge tussen hoog en laag. Alles daartussen is goed.

In het instructieboekje (als het goed is zit dat ook bij jouw auto) staat bij de versnellingsbakolie: "Als het oliepeil beneden de minimum aanduiding staat, vul dan bij tot het peil tot de maximum aanduiding reikt.¨

De reden dat je af en toe moet peilen, is om te kijken of het gedaald is t.o.v. de vorige keer. Dat kan duiden op olieverlies. Zolang het niet daalt en tussen min en max staat hoef je niets te doen.

Je zou de garage, als je heel streng bent, misschien slordig kunnen noemen. Te hoog peil rem- en koppelingsvloeistof is niet zo netjes maar kan geen kwaad. Bij het onluchten vul je heel makkelijk teveel bij en waarschijnlijk hadden ze geen zin om het teveel eruit te trekken. En hoe hard waren die banden dan met 0,5 bar teveel? Ik pomp zelf mijn banden tot 2,8 bar b.v.

Overigens erger ik me ook wel vaak aan slordig werkende garages hoor, maar dan zijn het vaak slordig gemonteerde afdekkappen, slangenklemmetjes, ontbrekende clipjes en dat soort dingen. Je ziet gewoon dat tijd ook in die business geld is. Ik doe het om die reden ook liever zelf :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5716
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Differentieel vragen

Bericht door erichendri »

Ik denk dat tussen hi en lo meer zit dan 0.1 liter.
Tandwielen in de versnellingsbak draaien altijd in de olie en gaat daarvan niet schuimen.
Je bent in de war met (teveel) motorolie.
Bij beide geldt dat het ook niet slecht is bij de koude start.
Bandenspanning niet druk om maken, veel banden stonden een halve bar te laag als de auto voor onderhoud komt, logisch dat hij ze wat harder oppomp.
Het voordeel is mooiere slijtage en het rijdt iets zuiniger.
Remvloeistof en koppelingsvlieistof 1 cm te hoog stroomt hij niet van over, daarbij zakt het als de remmen en koppeling slijten.

Ik heb ooit eens gelezen dat sommige subaru handbakken wel een oliepompje hadden.

Eric
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Bedankt weer allemaal :folded-hands:
Nog even over schuimende olie: heb ik 1x meegemaakt bij stuurbekrachtiging van mijn andere auto. Had ik nieuwe pomp op gezet maar (Dexron) olie ging schuimen. Alles geprobeerd, niets hielp. Tot mijn garage zei ervan overtuigd te zijn dat die pomp niet goed was. Vervolgens een andere pomp erop gezet van minstens 30 jaar oud - probleem opgelost 8-)
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Update. Nadat dif olie is bijgevuld en nu wel op juiste niveau staat vind ik dat het schakelen bij koude motor (4 graden momenteel) van 1->2 en van 3->2 nog steeds niet gaat zoals het ervoor was. Na een half uur rijden in de stad gaat het wel goed. Dat betekent m.i. dat de synchromeses dus goed zijn, en dat het alleen een (koud) smeringsprobleem is. Er is 2x eerder ververst. 1e keer door universele garage, die heeft MPM18000G gebruikt, schakelde prima. Daarna Subarudealer die heeft vermoedelijk ook MPM gebruikt, want ze verversen motorolie ook met MPM. Ik heb daar nog vraag uitstaan welke differentieelolie ze gebruikt hadden want ook toen schakelde hij goed. Alleen nadat deze (andere) Subarudealer heeft ververst, heb ik dit 'probleem'. Op de factuur stond MPM18060G, dat heb ik uitgezocht, feitelijk is dat de juiste olie maar omdat het in een 60 liter vat zit, heet het 18060G. In de Forester moet 75W90, API GL5. Dat klopt met de MPM olie, die heeft specs GL-3/4/5 Premium Synthetic TDL. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de monteur uit het verkeerde vat heeft getapt. Ook lees ik op site MPM dat er voorwaarden zijn aan opslag olie, ik kan me voorstellen dat als er bv condens in het vat komt, dit niet bevorderlijk is voor de smeer-eigenschappen (als ik net het laatste beetje olie kreeg). Ik kijk het nog een week aan en daarna neem ik besluit: weer terug en nogmaals reclameren of alle nieuwe olie eruit en zelf nieuwe olie erin doen. Heb nu 270.000 probleemloze km achter de rug, er moet nog 75.000 km bij dan ga ik met pensioen. Wil geen bakreparatie tussendoor. Ik heb een pompje dus kan eventueel via vulgat makkelijk bestaande olie er uitzuigen. Iemand anders ervaringen met smeerproblemen transmissieolie/ schakelen naar 2 ? Welk merk olie goede ervaringen mee ? Dank Fer
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2642
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Differentieel vragen

Bericht door boswachterfan »

Dat is wel zwaar tobben, zo. De laatste keren dat er bij mijn vorige met handbak is gewisseld, was bij Van Nuland. Ik weet niet welk merk hij gebruikt. Daarvoor gebruikte ik Kroon, maar de rekening daarvan heb ik niet meer, helaas. Heb even gekeken bij Kroon, ik weet vrijwel zeker dat het SP Gear 1011 is geweest.
Succes.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Differentieel vragen

Bericht door FerXXL2007 »

Klopt, die had ik ook gezien. Ik bestel weleens bij Winparts en voor type olie verwijzen ze naar Kroon. Met Kroon schakelde hij goed neem ik aan ? Vandaag heen en weer naar Utrecht geweest, het voelt alsof deze olie veel dunner is, net of er ook meer ruimte voelbaar is via de pook.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2642
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Differentieel vragen

Bericht door boswachterfan »

Ja, met Kroon schakelde hij goed. Na reparatie bij Van Nuland schakelde hij ook goed.

Hoop dat je eruit komt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie