Een andere band ... differentieel probleem?

Veren, schokdempers, remmen, besturing, banden en velgen
Plaats reactie
Frankism

Een andere band ... differentieel probleem?

Bericht door Frankism »

Ik heb een vraag.

Ik heb gisteren een lekke band gehad, en heb nu even een nood band erop gezet.

De andere drie banden zijn 215 - 60- 16 en de vierde is 215 - 55 - 16

Kan ik daar een paar dagen mee rijden of gaat de differentieel er dan aan?
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Snautzer

Re: Een andere band ... differentieel probleem?

Bericht door Snautzer »

De weerstand wordt anders maar ook niet zo dramatisch.
Grote ritten zou ik niet doen. Het diff is niet van glas , 4x4 is behoorlijk sterk gebouwd.
Beetje boodschappen en zo kan m.i geen kwaad hoor.
subfan

Bericht door subfan »

Kijk in je instructieboekje.
Als het goed is staat daar de max afwijking in procenten.
Als ik me goed herinner 2%.
60 = 2087mm omtrek en 55 = 2020mm, dus 3, plus procent.
Dit alleen indien de kleinste maat niet ook nog minder profiel heeft, dan word het nog meer.
Heeft jouw dif ook een sper, dan nog slechter.

In Duitsland zeggen ze: Kleinvieh macht auch Mist..... (als je maar genoeg kippen hebt krijg je vanzelf veel mest.)
Vrij vertaald betekend dit: Veel kleine dingen zorgen samen voor veel.

Als het perse moet, kleine ritjes zonder zware belasting.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
erichendri

Bericht door erichendri »

Kleine stukjes kan wel.
Heb zelf een lekke band gehad in zuid Frankrijk op de terugweg.
Visco vond de ±4cm omtrek verschil niet leuk want 25 km verder begon hij al te kleven.
Diff olie achter werdt ook warm en de keerring begon te zweten, kwam op de uitlaat en stonk best wel.
Banden waren dezelfde maat maar verschillende merk en 2mm profieldiepte verschil.
De qua profiel diepte beste band was kleiner.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 08 okt 2024 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Frankism

Bericht door Frankism »

dank mannen.

Ik laat m even staan, totdat, ik de juiste band heb,
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
quikfit

Bericht door quikfit »

Heel verstandig. ;-)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Gek is het toch dat er over 3% verschil men over de nek gaat. Ik heb wel eens off terrain gereden en kan je garanderen dat er dan wel meer verschil is over langere wegen. Denk niet dat het met een bandje in een lichte andere maat dat ding ineens gaat desintegreren. Zit ook nog een computer tussen die zaken bewaakt.
4x4 zijn stevig. Zeker de japanse. Ik snap het voorzichtige maar het is geen suiker huisje.
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Het probleem zit hem in die visco koppeling, zoals eric hierboven ook beschrijft. Die wordt warm, hij gaat kleven en de olie die erin zit, veroudert dan snel waardoor hij steeds sneller gaat klemmen. Een "normaal" differentieel heeft dit niet.
En als ik het goed begrepen heb, valt er bij montage ook nog iets af te stellen, strak of los, waardoor hij eerder of later in werking komt. Dit laatste is kennis die ik in snippertjes van diverse bronnen combineer, dus geen garantie op absolute juistheid. Maar dit zou wel verklaren waarom de één er eerder last van heeft dan de ander.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
erichendri

Je kunt helaas niks afstellen bij het monteren want dat is natte vinger werk.
Er zijn wel differentieels in de markt te koop met een andere voorspanning.
Hoe hoger dat percentage des te lastiger het wordt om te keren op de weg met maximale stuuruitslag.

Wat betreft banden gaat het niet alleen over de maat die hetzelfde moet zijn maar ook dat merk en
type hetzelfde moet zijn daar banden tot 5% mogen afwijken.

Eric
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Die visco zijn mij goed bekend. Mijn ervaring is dat ze best wel wat kunnen hebben. T4 syncro en volvo xc70 vroeg

Merk en type band hoeft zeker niet hetzelfde te zijn zolang ze maar mijn of meer dezelfde rolweerstand hebben.

5% is best ruim. Ik heb met 4 verschillende banden gereden na dat er door rotsen er 2 stuk waren en later 1 met karkas breuk. En ook iets verder dan de aldi.

Maar goed. Misschien is het anders met een subaru.
FerXXL2007

Bericht door FerXXL2007 »

Ik kocht mijn gebruikte Vredestein winterbanden met 7mm en na 40.000 km (inclusief enkele Zweedse winters) zat er nog 4 mm op.
Ze waren redelijk gelijkmatig gesleten rondom.
Omdat ik er niet meer mee naar de wintersport kan (ook qua leeftijd 11 jaar) ben ik ze nu aan het 'afrijden' in Nederland.
Na de winter en lente kunnen ze weg want dan zijn ze ongeveer 2 mm.
Een tijdje geleden kocht ik al via Marktplaats 4 dezelfde gebruikte nieuwere Vredestein winterbanden op velgen met redelijk goed profiel.
Alleen heeft de beste man 1 winter op 2 zomer- en 2 winterbanden gereden bleek bij aankoop.
Uit mijn hoofd zit er nu op 2 banden 7 mm en op de andere 2 banden 5 mm. Bandenmaat 205-70-15.
Ik weet dat het mogelijk is om de banden te laten trimmen (2 banden 1 mm profieldiepte eraf) maar als het niet nodig is doe ik dat niet.
Iemand ervaring met 2 mm verschil in profieldiepte met betrekking tot viscokoppeling ?
Raph

Bericht door Raph »

Snautzer schreef: 09 okt 2024 13:44 Die visco zijn mij goed bekend. Mijn ervaring is dat ze best wel wat kunnen hebben. T4 syncro en volvo xc70 vroeg
Mijn ervaring is juist dat de XC70 viscokoppelingen juist niet zoveel kunnen hebben. Vorig jaar reden er twee oude Volvo's XC70 mee in de barreltocht van Amsterdam naar Dakar. Beide wagens hadden in Amsterdam vierwielaandrijving, maar bij aankomst in West-Afrika niet meer...
erichendri

Volvo haldex is ook niet gek op verschillende profieldiepte verschil of bandenmerk/type verschil, advies volvo max 2 mm.

Je kunt die banden van 7 mm voor monteren, voor slijt ook bij subaru iets sneller.
Voor de rest bij elke banden wissel voor naar achter en anders om.

Eric
FerXXL2007

Bedankt Raph en Eric. Ik had toch verwacht dat Volvo sterker zou zijn...
Klopt Eric bij mijn huidige winterbanden sleet voor iets sneller, op een gegeven moment daarom V+A gewisseld. Op dit moment maximaal 1 mm verschil. Maar met die 7mm banden houd ik die eerst een tijd aan de voorkant totdat ze gelijk zijn met achter.
Ik heb digitale temperatuurmeter, ik zal bij oude en nieuwe winterbanden meten of er verschil in temperatuur ontstaat in differentieel.
Moet ik dan alleen de temperatuur van de 'klok' meten in het midden van de achteras ? (Voor geen differentieel ?)
Fer
JSE

Bericht door JSE »

Het gaat met name om het middendifferentieel. Die zit in het achterste stuk van de versnellingsbak, net voor de uitgaande as naar achter.
Of je de temperatuur daarvan kan meten van buitenaf betwijfel ik. Proberen kan geen kwaad natuurlijk!
Raph

Bericht door Raph »

erichendri schreef: 22 okt 2024 21:17 Volvo haldex is ook niet gek op verschillende profieldiepte verschil of bandenmerk/type verschil, advies volvo max 2 mm.

Je kunt die banden van 7 mm voor monteren, voor slijt ook bij subaru iets sneller.
Voor de rest bij elke banden wissel voor naar achter en anders om.

Eric
Ter info: Ook op het Volvoforum wordt gediscussieerd over problemen met zowel visco als haldex.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28207
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Ja en toch heb ik een 23 jaar oude xc die prima werkt.
En ik ken er meerdere die gewoon werken..ook die in een barrel run hebben mee gereden. Problemen komen als voorgeschreven onderhoud in de loop vd tijd wordt "vergeten" .
Ohh en slechte verhalen verkopen het best nietwaar? Dat is wat je ziet op het net. Niet de lui zoals ik die zo een ouwe bak hebben met nul probleem. Die posten niets over het ding.
Voorwaarts @
Raph

Bericht door Raph »

Snautzer schreef: 23 okt 2024 17:53 Ohh en slechte verhalen verkopen het best nietwaar? Dat is wat je ziet op het net. Niet de lui zoals ik die zo een ouwe bak hebben met nul probleem. Die posten niets over het ding.
Klopt niet. Over m'n trip naar West-Afrika heb ik een reisverslag gemaakt.
Saai reisverslag trouwens, want nul problemen. :)
FerXXL2007

Dank weer, weet ik waar ik kan temperaturen. Gaat met laserstraal en werkt op zich prima. Ben wel blij dat ik elke 60.000 km de differentieelolie heb ververst conform voorschrift.
FerXXL2007

:-@ Kom er gister achter dat van die 4 'nieuwe' winterbanden er 2 4mm zijn en de andere 2 hebben 7mm profieldiepte.
Dat betekent 3 opties:
1. op zoek naar 2 andere 7mm winterbanden zelfde merk en type òf
2. de 7mm banden voor erop doen en de 4 mm banden achter en dan de banden standaard op 2,6 bar in plaats van 2,0 bar en temperatuur differentieel goed in de gaten houden òf
3. 7mm iets laten afslijpen
Volgende keer zeker profieldieptemeter mee als ik gebruikte banden ga kopen. Nu op goed vertrouwen gekocht, dat doe ik niet meer.
boswachterfan

Bericht door boswachterfan »

Men zegt toch dat winterbanden onder de 4 mm eigenlijk "op" zijn? Dit heb je soms, idd. Nieuw is ook zo duur geworden, de laatste jaren.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie