Tikkend geluid EL15
Tikkend geluid EL15
Goedenavond,
Hopelijk is hier iemand die mij kan helpen. Ik heb een Impreza plus 1.5R, vind het zelf een fijne auto om mee te rijden. Nou zijn wij gisteren terug gekomen van onze vakantie en op de snelweg hielt de auto er in ene mee op. We hadden voor de vakantie olie bijgevuld en een grote beurt gegeven.
Als we ons gas los lieten tijdens het rijden hoorde we een zacht tikkend geluid, als we dan weer gas gaven was het geluid weg. Dit was voordat het blok er mee stopte. De auto nam eerst vermogen af toen we omhoog kwamen de tunnel uit en daarna stopte die er mee. Gelukkig kon mijn vriend hem nog op de vluchtstrook krijgen. We zijn weggehaald door Rijkswaterstaat. We hebben de auto weer kunnen starten. Stationair loopt de auto spat zuiver maar als je gas geeft begint ie te tikken. Olie peilstok was kurkdroog terwijl we deze twee weken geleden hadden bijgevuld.
Extra informatie
Auto komt uit 2007
Zit een lpg/ benzine tank in
Netjes onderhouden bij de dealer elk jaar
Ik ben de 2e eigenaar
EL15 blok
Ik wil graag weer in me auto kunnen rijden, alle tips adviezen enz zijn welkom.
We zitten te kijken naar eventuele revisie of blok omzetten. Helaas zijn de EL15 blokken bijna niet te vinden.
Hopelijk is hier iemand die mij kan helpen. Ik heb een Impreza plus 1.5R, vind het zelf een fijne auto om mee te rijden. Nou zijn wij gisteren terug gekomen van onze vakantie en op de snelweg hielt de auto er in ene mee op. We hadden voor de vakantie olie bijgevuld en een grote beurt gegeven.
Als we ons gas los lieten tijdens het rijden hoorde we een zacht tikkend geluid, als we dan weer gas gaven was het geluid weg. Dit was voordat het blok er mee stopte. De auto nam eerst vermogen af toen we omhoog kwamen de tunnel uit en daarna stopte die er mee. Gelukkig kon mijn vriend hem nog op de vluchtstrook krijgen. We zijn weggehaald door Rijkswaterstaat. We hebben de auto weer kunnen starten. Stationair loopt de auto spat zuiver maar als je gas geeft begint ie te tikken. Olie peilstok was kurkdroog terwijl we deze twee weken geleden hadden bijgevuld.
Extra informatie
Auto komt uit 2007
Zit een lpg/ benzine tank in
Netjes onderhouden bij de dealer elk jaar
Ik ben de 2e eigenaar
EL15 blok
Ik wil graag weer in me auto kunnen rijden, alle tips adviezen enz zijn welkom.
We zitten te kijken naar eventuele revisie of blok omzetten. Helaas zijn de EL15 blokken bijna niet te vinden.
Re: Tikkend geluid EL15
Dit is de derde waarvan ik lees dat 'ie kapot is gelopen...
Olieverbruik is inderdaad een issue bij de EL15 en ik vrees dat je drijfstanglagers er aan zijn..
Hoeveel km heeft 'ie op de teller staan??
Dat zal best veel zijn omdat 'ie op LPG loopt..
Olieverbruik is inderdaad een issue bij de EL15 en ik vrees dat je drijfstanglagers er aan zijn..
Hoeveel km heeft 'ie op de teller staan??
Dat zal best veel zijn omdat 'ie op LPG loopt..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Hi René, de km stand valt nog best mee. Er staat nu net 220xxx op. Distributie is een kleine 10.000 geleden vervangen. We zijn inderdaad bang dat het de lagers zijn maar omdat ie nog netjes loopt twijfelen we daar over.
Mijn vriend heeft een ej16 gehad met lagerschade en was het overduidelijk te horen stationair.
Mijn vriend heeft een ej16 gehad met lagerschade en was het overduidelijk te horen stationair.
Wat je kunt doen is de motorolie aftappen voor zover dat er nog in zit want de pijlstok was droog.
Als je daar metaaldeeltjes in aantreft ben ik er zeker van dat die lagers er uit liggen.
Zelf rijd ik in een impreza uit 2005 met een EJ16...die heeft 260k op de teller staan.
Heeft bij een koudstart (vooral in de winter) wat last van kantelende zuigers : kunnen ze oud mee worden en verdwijnt vrij snel als de boel op temperatuur komt.
Als je daar metaaldeeltjes in aantreft ben ik er zeker van dat die lagers er uit liggen.
Zelf rijd ik in een impreza uit 2005 met een EJ16...die heeft 260k op de teller staan.
Heeft bij een koudstart (vooral in de winter) wat last van kantelende zuigers : kunnen ze oud mee worden en verdwijnt vrij snel als de boel op temperatuur komt.
Grt René
Grt René
Hi René, dat hadden we gistermiddag nog gedaan en zien inderdaad kleine metaaldeeltjes in de olie. We gaan toch opzoek naar een eventueel ander blok. Zijn bang dat de mijne niet meer gereviseerd kan worden.
- erichendri
Geen oliedruklampje zien branden?
Niks op de peilstok te zien dan zou er nog max 2 liter inzitten.
Maar olie doet meer als smeren, het koelt ook en met minder olie loopt de olie temperatuur wel op.
Eric
Niks op de peilstok te zien dan zou er nog max 2 liter inzitten.
Maar olie doet meer als smeren, het koelt ook en met minder olie loopt de olie temperatuur wel op.
Eric
Hi Eric,
Nee we hebben geen olie lampje gezien tijdens het rijden. Er kwam nog ongeveer 3-4 liter uit het blok terwijl de peilstok echt droog was. Temperatuur was ook de hele tijd netjes tijdens het rijden.
Nee we hebben geen olie lampje gezien tijdens het rijden. Er kwam nog ongeveer 3-4 liter uit het blok terwijl de peilstok echt droog was. Temperatuur was ook de hele tijd netjes tijdens het rijden.
De meter in het dashboard geeft de koelwater temperatuur aan..niet die van de olie....
3 a 4 liter en een droge peilstok kan ik eigenlijk niet rijmen.....
3 a 4 liter en een droge peilstok kan ik eigenlijk niet rijmen.....
Grt René
Grt René
Heb een motor gevonden die je zoekt
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/9051647/
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/9051647/
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/
Grt René
Grt René
Pas op met "Altijd raak" Penders.
Zelf geen ervaring mee, maar die zijn berucht. Een rondje Googelen voordat je hier mee in zee gaat zou ik zeker doen.
Zelf geen ervaring mee, maar die zijn berucht. Een rondje Googelen voordat je hier mee in zee gaat zou ik zeker doen.
"I feel Legacy"
Penders, de "Jet Cars" onder de sloperijen... Met een héle grote boog omheen lopen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Kan het be-amen... Mijn neef met zijn eigen garage heeft hier flinke ruzie mee gehad.
Die had een assemblage van iets besteld, waar het onderdeel dat hij nodig had duidelijk op de foto stond en ook in de omschrijving dat het de complete assemblage betrof, uiteindelijk een kale geraamte gekregen waar alles afgeschroefd was.
De onderdelen die hij nodig had moest hij maar een absurd bedrag voor bijbetalen ,kreeg geen geld terug, terugbrengen kon niet, uiteindelijk is het onderdeel daar persoonlijk met een boodschap op de toonbank geflikkerd, en heeft hij een tegoed gekregen ter waarde van de assemblage.
Nou komt het volgende punt, alles wat hij daar wou kopen was de standaard prijs + de hoogte van het tegoed dat hij nog open had staan.
Een aantal vrienden laten informeren naar de onderdelen, die kregen een hele andere prijs door, dus ze waren hem gewoon aan het proberen af te zetten.
Ik heb via via gehoord dat er uiteindelijk een "Vriendelijk" persoonlijk gesprek plaats gevonden heeft op de locatie en heeft hij het tegoed terug gekregen heeft in cash.
Alles is leuk en aardig, tot je een keer de verkeerde tegen het lijf loopt.
Die had een assemblage van iets besteld, waar het onderdeel dat hij nodig had duidelijk op de foto stond en ook in de omschrijving dat het de complete assemblage betrof, uiteindelijk een kale geraamte gekregen waar alles afgeschroefd was.
De onderdelen die hij nodig had moest hij maar een absurd bedrag voor bijbetalen ,kreeg geen geld terug, terugbrengen kon niet, uiteindelijk is het onderdeel daar persoonlijk met een boodschap op de toonbank geflikkerd, en heeft hij een tegoed gekregen ter waarde van de assemblage.
Nou komt het volgende punt, alles wat hij daar wou kopen was de standaard prijs + de hoogte van het tegoed dat hij nog open had staan.
Een aantal vrienden laten informeren naar de onderdelen, die kregen een hele andere prijs door, dus ze waren hem gewoon aan het proberen af te zetten.
Ik heb via via gehoord dat er uiteindelijk een "Vriendelijk" persoonlijk gesprek plaats gevonden heeft op de locatie en heeft hij het tegoed terug gekregen heeft in cash.
Alles is leuk en aardig, tot je een keer de verkeerde tegen het lijf loopt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Ik had ergens al een raar gevoel bij die naam totdat je aan de bel stond te rammelen..
Inderdaad....er is nog iemand die een EL15 aanbied maar wel stevig aan de prijs en dan moet die er nog ingebouwd worden...
Inderdaad....er is nog iemand die een EL15 aanbied maar wel stevig aan de prijs en dan moet die er nog ingebouwd worden...
Grt René
Grt René
Voor de prijs van die ander zit je aardig in de range van je eigen motor laten reviseren. Dan weet je zeker wat je hebt…