Wat is nou echt het effect van een lift
Wat is nou echt het effect van een lift
De vraag zie ik regelmatig langskomen, en houdt mij ook bezig. Ik zie ontzettend gave Foresters voorbij komen zoals Ruby van van Brian Lipke https://imgur.com/a/6m24fDN/. Deze wagens staan op lekker grote banden en hebben allemaal een lift kit. Nou wil ik dat ook. Ik heb veel informatie gevonden over extra slijtage en onderhoudt dat daar bij komt kijken. Hier ben ik inmiddels van op de hoogte.
Omdat mijn Forester m’n daily is ben ik daarom benieuwd wat voor effect het installeren van een set a/t (ik kijk bijvoorbeeld naar de populaire Geolandars) banden en het verhogen van de wagen heeft op rijgedrag. Ik zie hier en daar comments als “dan is het geen snelweg auto meer”. Maar weet niet helemaal wat ik mij daarbij moet voorstellen. Het is vooral voor mij belangrijk omdat mijn ouders recentelijk zijn verhuisd naar midden Frankrijk. Dus hoop toch wel een aantal keer per jaar daar heen te mogen sturen!
Ik hoop dat deze post (tevens mijn eerste) in het juiste topic zit! Laat maar weten!
Omdat mijn Forester m’n daily is ben ik daarom benieuwd wat voor effect het installeren van een set a/t (ik kijk bijvoorbeeld naar de populaire Geolandars) banden en het verhogen van de wagen heeft op rijgedrag. Ik zie hier en daar comments als “dan is het geen snelweg auto meer”. Maar weet niet helemaal wat ik mij daarbij moet voorstellen. Het is vooral voor mij belangrijk omdat mijn ouders recentelijk zijn verhuisd naar midden Frankrijk. Dus hoop toch wel een aantal keer per jaar daar heen te mogen sturen!
Ik hoop dat deze post (tevens mijn eerste) in het juiste topic zit! Laat maar weten!
Forester SGS 2006, 2.0 158PK.
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Dag Kai,
Welkom op het Subaruforum!
Subarudealer Kleinwier uit Zwijdrecht houdt zich, onder de naam Custom Made, bezig met projecten zoals je beschrijft. In Nederland is de vrijheid om auto's naar eigen smaak aan te passen beperkter dan in de Verenigde Staten, waar de Ruby vandaan komt. Ik ben het met je eens dat dit een heel gave custom job is.
Maar weer met beide voeten op de grond lijken de projecten van Custom Made me een meer geschikte inspiratiebron.
Welkom op het Subaruforum!
Subarudealer Kleinwier uit Zwijdrecht houdt zich, onder de naam Custom Made, bezig met projecten zoals je beschrijft. In Nederland is de vrijheid om auto's naar eigen smaak aan te passen beperkter dan in de Verenigde Staten, waar de Ruby vandaan komt. Ik ben het met je eens dat dit een heel gave custom job is.
Maar weer met beide voeten op de grond lijken de projecten van Custom Made me een meer geschikte inspiratiebron.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Hahaha, ja, je hebt gelijk. Ik ben mij d’r van bewust dat wij strengere regels hebben dan in de VS. Waar niet meer dan een stuur en remmen vereist lijkt te zijn.
Mij vraag was vooral wat het effect zou zijn op het rijgedrag van de auto na dikkere banden en eventueel een lift.
Mij vraag was vooral wat het effect zou zijn op het rijgedrag van de auto na dikkere banden en eventueel een lift.
Forester SGS 2006, 2.0 158PK.
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Uit ervaring met een 4x4 t4
Slijtage:assen as hoezen die gingen echt wel snel stuk vanwege de lengte en het dieper in veren
Rij gedrag word wat wobbelig. Zwaartepunt wordt anders.
Met geolanders is het prima rijden. Iets meer band geruis
Schokbrekers zeker als je speciale neem zijn stugger.
In nederland kan best veel. Het is even de regels opzoeken als je wat wilt en vaak zal wat je wilt mogelijk zijn of heeft iemand een work around gevonden.
Wel zou ik nog eens kijken waarom. In ned en fra is het doorsnee niet nodig. Zelfs in Frankrijk moet je zoeken om het verhogen enzo zin te geven. Ook zal de auto natuurlijk minder confortabel rijden. Maar on confortabel is het nu ook weer niet.
Concluderend ziet er best gaaf uit, kost wel wat om minder rij confort te hebben. Maar mijn 12 jarige zelf werdt er wel blij van. Het is leuk om uit te zoeken plannen en dan te realiseren.
Slijtage:assen as hoezen die gingen echt wel snel stuk vanwege de lengte en het dieper in veren
Rij gedrag word wat wobbelig. Zwaartepunt wordt anders.
Met geolanders is het prima rijden. Iets meer band geruis
Schokbrekers zeker als je speciale neem zijn stugger.
In nederland kan best veel. Het is even de regels opzoeken als je wat wilt en vaak zal wat je wilt mogelijk zijn of heeft iemand een work around gevonden.
Wel zou ik nog eens kijken waarom. In ned en fra is het doorsnee niet nodig. Zelfs in Frankrijk moet je zoeken om het verhogen enzo zin te geven. Ook zal de auto natuurlijk minder confortabel rijden. Maar on confortabel is het nu ook weer niet.
Concluderend ziet er best gaaf uit, kost wel wat om minder rij confort te hebben. Maar mijn 12 jarige zelf werdt er wel blij van. Het is leuk om uit te zoeken plannen en dan te realiseren.
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Duidelijk verhaal Snautzer. Dank voor je info. Is er ergens goede info over de bandenmaat die zonder lift in de auto zou passen? (Hij staat nu op 16" velgen, De stap naar 15" kan eventueel. Ben in de markt voor andere velgen)
Forester SGS 2006, 2.0 158PK.
- erichendri
- Berichten: 5679
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Je kunt zonder problemen een 2.5 inch liftkit monteren, dit zijn platen die bovenop je schokbrekers komen.
De bodemvrijheid wordt dan meer.
Ik vond bij mijn legacy de slijtage wel meevallen ondanks de ±12 cm lift.
Wat weggedrag merk je wel iets maar sowieso is de forester geen sportauto.
Qua band moet je aan de 215/65-16 denken dan.
Eric
De bodemvrijheid wordt dan meer.
Ik vond bij mijn legacy de slijtage wel meevallen ondanks de ±12 cm lift.
Wat weggedrag merk je wel iets maar sowieso is de forester geen sportauto.
Qua band moet je aan de 215/65-16 denken dan.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 13 jun 2024 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Voor mogelijke maten kijk hier eens.
https://www.steekmaat.nl/auto/Subaru.html
Of zoek een mooie ombouw topic op en dan lekker afkijken.
viewtopic.php?t=5644
https://www.steekmaat.nl/auto/Subaru.html
Of zoek een mooie ombouw topic op en dan lekker afkijken.
viewtopic.php?t=5644
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Ik heb recent mijn ouwe 2002 Forester met 1" ADF kit "gelift" eigenlijk voor de meest belangrijke reden.. mijn honden. 1" lijkt niet veel en het valt ook niet echt op maar die 1" was net genoeg om niet onnodig mijn rug te belasten als ik de (water) droog wrijf als ze weer eens aan (blubber) zwemmen zijn geweest. In de achterbak natuurlijk. De instap was ook net iets meer comfy maar 2,5" durfde ik niet. Superbelangrijk is om de auto opnieuw te laten uitlijnen, anders gaan je banden er erg snel aan.
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Ik heb afgelopen voorjaar mijn forrester SG 2,5" gelift met een liftkit van Made by Made.
De yokohama 215/60/R16
De Falken 215/70/R16 Die laatste past er trouwens niet onder zonder aanpassing van de wielbak voor
Ja liften is nadelig voor je wegligging maar ik vind het uiteindelijk best meevallen. Het is mijn dagelijkse woon/werk auto en toch erger ik me nog steeds heel erg aan al die watjes in de bochten een snelweg op of af
Qua banden heb ik jaren gereden op Yokohama Geolander G035 (geen AT band!). Nu Falken Wildpeak A/T. Meer geluid en deining maar wel top in het terrein. Nadeel vind ik dat ze wringen op harde ondergrond zodra ze warm worden. Dus de volgende ronde wil ik de AT van yokohama proberen.De yokohama 215/60/R16
De Falken 215/70/R16 Die laatste past er trouwens niet onder zonder aanpassing van de wielbak voor
Ja liften is nadelig voor je wegligging maar ik vind het uiteindelijk best meevallen. Het is mijn dagelijkse woon/werk auto en toch erger ik me nog steeds heel erg aan al die watjes in de bochten een snelweg op of af
Subaru Forester 2004
- erichendri
- Berichten: 5679
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Ondanks de lift reed ik rustig 160+ in Duitsland naar mijn vakantje adres in Oostenrijk.
Met 215/65-16 heb je veel keuze in AT banden.
Ik had de general tire grabber AT2,deze deed het erg goed in zand en blubber
Daarvan is nu een opvolger, de AT3.
Let wel op dat je er 1 koopt met 3pmsf logo.
Eric
Met 215/65-16 heb je veel keuze in AT banden.
Ik had de general tire grabber AT2,deze deed het erg goed in zand en blubber
Daarvan is nu een opvolger, de AT3.
Let wel op dat je er 1 koopt met 3pmsf logo.
Eric
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Lange tijd niet hier geweest maar heb nu wijze raad nodig.
Ik wil de nieuwe gebruikte forester (2018 SJ) ombouwen met een 2" liftkit.
Ben al even aan het zoeken maar is niet makkelijk.
* Niestcar verlengt enkel de poten. Wil achter het subframe verlagen zodat er daadwerkelijk wat grotere sloffen onder kunnen. Niestcar valt dus af.
* Kleinwier verlaagd het subframe maar houdt zich niet aan zijn offerte zodat vertrouwen hier beschadigd is. Kleinwier valt af.
* madebymade kan ik niet vinden. Website bestaat niet zegt Strato. Weet dus niet of die nog bestaat, wat ze leveren en tegen welke prijs.
* Kan je veilig bestellen bij nl.risingtuning.com , set ziet er goed uit. Iemand ervaring hier ? https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-753 en https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-4522
* ADF , iemand ervaring met bestellen ? en wat heb je besteld https://awdadventure.com/collections/20 ... spacers-na
* Subtle https://www.subtle-solutions.com/ komt niet verder dan 1.5"
Wie heeft de tussenas aangepast om de hoek van het achterste deel van de as te verkleinen ?
Konden jullie goed uitlijnen of had je extra materiaal nodig ? zoals , https://www.subtle-solutions.com/produc ... 192a0c9a62
Alle info is welkom , wil 235x60x18 Falkan wildpeak eronder of een stillere vier seizoenen band met winter goedkeuring. Tevens wil ik achter de pro-verenset monteren
Wie helpt ? thanks bij voorbaat
Ik wil de nieuwe gebruikte forester (2018 SJ) ombouwen met een 2" liftkit.
Ben al even aan het zoeken maar is niet makkelijk.
* Niestcar verlengt enkel de poten. Wil achter het subframe verlagen zodat er daadwerkelijk wat grotere sloffen onder kunnen. Niestcar valt dus af.
* Kleinwier verlaagd het subframe maar houdt zich niet aan zijn offerte zodat vertrouwen hier beschadigd is. Kleinwier valt af.
* madebymade kan ik niet vinden. Website bestaat niet zegt Strato. Weet dus niet of die nog bestaat, wat ze leveren en tegen welke prijs.
* Kan je veilig bestellen bij nl.risingtuning.com , set ziet er goed uit. Iemand ervaring hier ? https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-753 en https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-4522
* ADF , iemand ervaring met bestellen ? en wat heb je besteld https://awdadventure.com/collections/20 ... spacers-na
* Subtle https://www.subtle-solutions.com/ komt niet verder dan 1.5"
Wie heeft de tussenas aangepast om de hoek van het achterste deel van de as te verkleinen ?
Konden jullie goed uitlijnen of had je extra materiaal nodig ? zoals , https://www.subtle-solutions.com/produc ... 192a0c9a62
Alle info is welkom , wil 235x60x18 Falkan wildpeak eronder of een stillere vier seizoenen band met winter goedkeuring. Tevens wil ik achter de pro-verenset monteren
Wie helpt ? thanks bij voorbaat
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
https://subieliftoz.com.au/collections/ ... r-lift-kit
Goede ervaringen met SubieLift uit Australië, daar rechtstreeks gekocht en door de lokale specialist op mijn Legacy laten zetten.
Goede ervaringen met SubieLift uit Australië, daar rechtstreeks gekocht en door de lokale specialist op mijn Legacy laten zetten.
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Inderdaad subielift of deze even een berichtje sturen.
https://www.facebook.com/MadeByMadeClassics
Leveren beide complete sets incl. trailingarmspacers.
Uitlijnen was geen probleem behalve hier en daar wat vast geroeste boutjes die even straf toegesproken moesten worden.
https://www.facebook.com/MadeByMadeClassics
Leveren beide complete sets incl. trailingarmspacers.
Uitlijnen was geen probleem behalve hier en daar wat vast geroeste boutjes die even straf toegesproken moesten worden.
Subaru Forester 2004
- erichendri
- Berichten: 5679
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat is nou echt het effect van een lift
Ik had bij beide legacy's die ik hoger gezet heb niks met mijn subframe (v+a) of ophanging tussenaslager.
Eerste legacy cm of 8 hoger gezet.
De 2de legacy hetzelfde, alles over gezet van legacy 1.
Eric
Eerste legacy cm of 8 hoger gezet.
De 2de legacy hetzelfde, alles over gezet van legacy 1.
Eric