Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Dag allemaal,
Ik heb een tijdje geleden een Legacy III van een collega mogen overnemen met 230k op de teller. Het is de BH5, dus 5 handversnellingen en de ej201 motor. Estetisch is de auto goed gebruikt (lees: krassen, versleten interieur etc), maar dat vind ik niet erg. Motorisch heeft/had de auto een aantal mankementen:
- Soms schokkende koppeling
- Zeer weinig bij vol gas en lage toeren trok de motor niet door, klonk als een soort soft limiter.
- Speling/bonken bij lastwisseling in de 3de en 5de versnelling.
Ik heb de auto dan ook voor een prikkie gekocht en het leek me leuk deze mankementen zelf op te sporen en te repareren. Lukt dit, dan heb ik voor weinig geld een leuke bak. Lukt het niet, dan heb ik er alsnog veel plezier aan gehad, veel van geleerd en kijk ik wat ik overhoud en er mee doe.
Tot nu toe heb ik de koppeling vervangen, bougies, tandriem, pulleys en dat soort zaken vervangen en alles goed schoongemaakt. Hopelijk lost dit al wat op.
Het laatste, het bonken, is waar ik nog niet uit ben. Tijdens het rijden als je in zijn 3 of 5 zit en je laat het gas los dan duurt het een fractie van een seconde voordat de auto vertraagt op de motor en zodra dit gebeurd hoor je een bonk onder de motorkap. Het gebeurd vrij bot, niet soepel. Daarna gasgeven gebeurd eigenlijk hetzelfde. Bij lastwisseling dus. Ik ben geen automonteur, wel technisch en mijn logica dacht dat er dan in de versnellingsbak bij de 3de en 5de versnelling versleten tandwielen zijn waar veel speling tussen zit.
Nu ligt de motor eruit en ben ik overal in de aandrijflijn gaan voelen naar speling. Onder andere dus ook aan de as waar de krukas op vast zit, de ingang van de versnellingsbak. Hier valt me nergens iets op aan overdreven veel speling.
De versnellingsbak zelf schakelt niet super lekker meer. Hij gaat af en toe niet meer goed in zijn versnelling dus die zou een revisie/vervangen kunnen gebruiken. Echter twijfel ik of dat ik dat het waard vind en het is ook afhankelijk van of ik die speling kan vinden/oplossen etc.
Ik ben benieuwd naar wat jullie denken!
Bij vooorbaat dank voor het lezen van dit lange verhaal en jullie reacties
Ik heb een tijdje geleden een Legacy III van een collega mogen overnemen met 230k op de teller. Het is de BH5, dus 5 handversnellingen en de ej201 motor. Estetisch is de auto goed gebruikt (lees: krassen, versleten interieur etc), maar dat vind ik niet erg. Motorisch heeft/had de auto een aantal mankementen:
- Soms schokkende koppeling
- Zeer weinig bij vol gas en lage toeren trok de motor niet door, klonk als een soort soft limiter.
- Speling/bonken bij lastwisseling in de 3de en 5de versnelling.
Ik heb de auto dan ook voor een prikkie gekocht en het leek me leuk deze mankementen zelf op te sporen en te repareren. Lukt dit, dan heb ik voor weinig geld een leuke bak. Lukt het niet, dan heb ik er alsnog veel plezier aan gehad, veel van geleerd en kijk ik wat ik overhoud en er mee doe.
Tot nu toe heb ik de koppeling vervangen, bougies, tandriem, pulleys en dat soort zaken vervangen en alles goed schoongemaakt. Hopelijk lost dit al wat op.
Het laatste, het bonken, is waar ik nog niet uit ben. Tijdens het rijden als je in zijn 3 of 5 zit en je laat het gas los dan duurt het een fractie van een seconde voordat de auto vertraagt op de motor en zodra dit gebeurd hoor je een bonk onder de motorkap. Het gebeurd vrij bot, niet soepel. Daarna gasgeven gebeurd eigenlijk hetzelfde. Bij lastwisseling dus. Ik ben geen automonteur, wel technisch en mijn logica dacht dat er dan in de versnellingsbak bij de 3de en 5de versnelling versleten tandwielen zijn waar veel speling tussen zit.
Nu ligt de motor eruit en ben ik overal in de aandrijflijn gaan voelen naar speling. Onder andere dus ook aan de as waar de krukas op vast zit, de ingang van de versnellingsbak. Hier valt me nergens iets op aan overdreven veel speling.
De versnellingsbak zelf schakelt niet super lekker meer. Hij gaat af en toe niet meer goed in zijn versnelling dus die zou een revisie/vervangen kunnen gebruiken. Echter twijfel ik of dat ik dat het waard vind en het is ook afhankelijk van of ik die speling kan vinden/oplossen etc.
Ik ben benieuwd naar wat jullie denken!
Bij vooorbaat dank voor het lezen van dit lange verhaal en jullie reacties
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Ik zou het eerst eens zoeken in de motor-/ophangsteunen/rubbers van motor, bak en differentieel. Als deze gaar zijn moet de aandrijflijn zich ook eerst "zetten" bij een lastwissel.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Logisch. Ik loop deze steunen nog eens na.
Echter vind ik het dan niet logisch dat dit niet gebeurd in de 2 en 4. Daar gaat lastwisseling erg soepel, zoals verwacht
Echter vind ik het dan niet logisch dat dit niet gebeurd in de 2 en 4. Daar gaat lastwisseling erg soepel, zoals verwacht
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Defect vliegwiel wellicht?
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Er zit een enkel massa vliegwiel in. Is het originele vliegwiel dubbel massa? Wellicht dat dat de reden is?
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Mijn ervaring met vliegwiel komen uit de vw transporter wereld. Maar als ik ff google voor een lecacy vliegwiel is dat een 2 massa. Maar ik denk dat anderen dat beter kunnen zeggen.
Wat ik wel weet zijn dat de symtomen overeenkomen met een defect vliegwiel in een transporter. Dat dan weer wel.
Wat ik wel weet zijn dat de symtomen overeenkomen met een defect vliegwiel in een transporter. Dat dan weer wel.
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Ik heb het werkplaatshandboek van de auto en daar wordt niks over een dubbel massa vliegwiel benoemd. Afbeeldingen zien er ook uit als 1 massa vliegwiel. De auto heeft ooit wel bij de vorige eigenaar een nieuwe koppeling gekregen. Volgens deze eigenaar (mijn collega), geen nieuw/ander vliegwiel. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er toen toch wel een enkel massa vliegwiel in is gezet in plaats van dubbel, buiten zijn weten om. Maar dan zou het handboek niet kloppen en de garage iets achter hebben gehouden
Ik loop nog wat dingen na en als ik niets vind gaat de motor er terug in en bekijk ik het dan. Sleutelen kan pas weer over een paar weken helaas maar ik zal het resultaat hier laten weten mocht iemand anders er ook tegenaan lopen
Ik loop nog wat dingen na en als ik niets vind gaat de motor er terug in en bekijk ik het dan. Sleutelen kan pas weer over een paar weken helaas maar ik zal het resultaat hier laten weten mocht iemand anders er ook tegenaan lopen
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Das gek van dat handboek. 2 massa vliegwiel wordt zelfs 2de hands aangeboden voor een lecacy 3.
Re: Speling bij lastwisseling in 3de en 5de versnelling
Hangt geloof ik van het jaartal af.
Gen III is de omslag van JECS/DENSO dus er kan van alles inzitten
Gen III is de omslag van JECS/DENSO dus er kan van alles inzitten
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT