Krukas poeli komt niet los
Krukas poeli komt niet los
Distributieriem moet hoog nodig vervangen worden. We gingen dat even doen in een middag maar krijgen de krukas poeli niet los.
Geprobeerd: hefboom van 2 meter, in versnelling 3,4,5, flink rem ingetrapt, zo veel kracht was nodig dat uiteindelijk de koppeling slipt.
Perslucht: meerdere keren echt lang geprobeerd: geen beweging.
Zelfs geprobeerd moersleutel goed vastgezet op een blok en met de startmotor los proberen te krijgen. Niks helpt.
We draaien de goede kant op anders was het met de startmotor ook gelukt; als je naar het blok toe staat naar links draaien.
Verhitten van de bout en direct erna perslucht hielp ook niet.
Wat nu…? Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Geprobeerd: hefboom van 2 meter, in versnelling 3,4,5, flink rem ingetrapt, zo veel kracht was nodig dat uiteindelijk de koppeling slipt.
Perslucht: meerdere keren echt lang geprobeerd: geen beweging.
Zelfs geprobeerd moersleutel goed vastgezet op een blok en met de startmotor los proberen te krijgen. Niks helpt.
We draaien de goede kant op anders was het met de startmotor ook gelukt; als je naar het blok toe staat naar links draaien.
Verhitten van de bout en direct erna perslucht hielp ook niet.
Wat nu…? Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Re: Krukas poeli komt niet los
Weet je zeker dat je de goede kant op draait??
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Krukas poeli komt niet los
Best wel. Bevestigd met de startmotor poging. Krukaspoeli draait naar rechts, bout zou linksom moeten.
Het is een eerste generatie, SF5
Het is een eerste generatie, SF5
Re: Krukas poeli komt niet los
Het is inderdaad een “normale” bout, dus met gewoon rechtse schroefdraad.
Door de koppeling heen trekken is niet heel spannend, dat gebeurd wel vaker. Perslucht is toch de oplossing.
Mijn ervaring is echter dat perslucht pas zin heeft als je de poelie echt vast zet, anders gaat het geheel gewoon in de vering van de koppelingsplaat staan rammelen. De klappen worden dan daar opgevangen in plaats door de bout.
Probeer anders de startmotor eens te verwijderen en met bijvoorbeeld een koevoet het vliegwiel tegen te houden.
Ook even checken of de compressor wel de volle druk geeft, niet dat deze is teruggeschroefd naar 5 bar of zo.
Door de koppeling heen trekken is niet heel spannend, dat gebeurd wel vaker. Perslucht is toch de oplossing.
Mijn ervaring is echter dat perslucht pas zin heeft als je de poelie echt vast zet, anders gaat het geheel gewoon in de vering van de koppelingsplaat staan rammelen. De klappen worden dan daar opgevangen in plaats door de bout.
Probeer anders de startmotor eens te verwijderen en met bijvoorbeeld een koevoet het vliegwiel tegen te houden.
Ook even checken of de compressor wel de volle druk geeft, niet dat deze is teruggeschroefd naar 5 bar of zo.
"I feel Legacy"
Re: Krukas poeli komt niet los
Startmotor verwijderen en vliegwiel blokkeren gaan we morgenochtend mee beginnen!
Laatst bekende riemset vervangen is 200.000km/ 14 jaar geleden. Ik dacht dat het vast wel een keer sindsdien gebeurt was en niet opgeschreven (marker op het chassie) maar begin nu te twijfelen nu het allemaal zo vast zit, of de riem niet gewoon 200k km oud is…. Zou dat kunnen?
Laatst bekende riemset vervangen is 200.000km/ 14 jaar geleden. Ik dacht dat het vast wel een keer sindsdien gebeurt was en niet opgeschreven (marker op het chassie) maar begin nu te twijfelen nu het allemaal zo vast zit, of de riem niet gewoon 200k km oud is…. Zou dat kunnen?
Re: Krukas poeli komt niet los
Idd vliegwiel blokkeren en persluchtsleutel erop.
Als er iets breekt zal het de kop van de bout zijn, en niet de krukas.. Hopelijk zit de frictie tussen de flens van de bout en de poelie en niet in de draad zelf.
Als er iets breekt zal het de kop van de bout zijn, en niet de krukas.. Hopelijk zit de frictie tussen de flens van de bout en de poelie en niet in de draad zelf.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Krukas poeli komt niet los
Ff warm stoken, en het liefst een flinke klap erop, en dan de perslucht erop
Re: Krukas poeli komt niet los
Mee uitkijken, er zit namelijk waarschijnlijk een harmonische damper op met rubber er binnenin, die houden niet zo van meneer de gasbranderTwijfelaar schreef: ↑24 aug 2024 08:19 Ff warm stoken, en het liefst een flinke klap erop, en dan de perslucht erop
Niet te spreken over de keering van de oliepomp erachter..
Maar ja.. als hij niet loskomt zul je inderdaad iets moeten!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT