Subaru schokt bij scherpe bochten
Subaru schokt bij scherpe bochten
Goedeavond,
Sinds 2 maanden ben ik de bezitter van een Subaru Forester uit 2009. Erg blij mee! Een auto waarmee ik nog hoop een aantal jaren plezier van te hebben.
Sindskort heeft hij echter iets geks. Hij schokt soms in scherpe bochten (voor- en achteruit). En dit alleen in lage snelheden. Het is niet altijd, maar wel regelmatig.
Ik ben een leek wat betreft auto's. Maar probeer me er (sinds aanschaf van deze Forester) steeds meer in te verdiepen. Een rondje googlen heeft mij opgeleverd dat dit kan komen door bijvoorbeeld de olie van de achter diff. De auto heeft inmiddels 190.000km gelopen. Wellicht is deze nog nooit vervangen?
Heeft iemand een idee? Of wellicht ook zoiets eerder mee gemaakt? Kan de olie verversen helpen of...?
De garantie van deze aankoop is inmiddels verlopen.
Hopelijk hebben jullie wat tips.
Groeten Roy
Sinds 2 maanden ben ik de bezitter van een Subaru Forester uit 2009. Erg blij mee! Een auto waarmee ik nog hoop een aantal jaren plezier van te hebben.
Sindskort heeft hij echter iets geks. Hij schokt soms in scherpe bochten (voor- en achteruit). En dit alleen in lage snelheden. Het is niet altijd, maar wel regelmatig.
Ik ben een leek wat betreft auto's. Maar probeer me er (sinds aanschaf van deze Forester) steeds meer in te verdiepen. Een rondje googlen heeft mij opgeleverd dat dit kan komen door bijvoorbeeld de olie van de achter diff. De auto heeft inmiddels 190.000km gelopen. Wellicht is deze nog nooit vervangen?
Heeft iemand een idee? Of wellicht ook zoiets eerder mee gemaakt? Kan de olie verversen helpen of...?
De garantie van deze aankoop is inmiddels verlopen.
Hopelijk hebben jullie wat tips.
Groeten Roy
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Hoi en welkom.
Ik zou eens kijken naar de banden om mee te beginnen.
Vooral als het bij bochten tot uiting komt.
Je hoort dan een wat knoepend geluid bij bv het scherp in parkeren. Kijk eens wat de profiel diepte is. En ook hoe oud ze zijn. Dat kan je zien aan de dot code
"Het DOT-symbool staat voor Department of Transport. Dit bestaat uit de code van de productielocatie (3 cijfers), de code van de bandenmaat (2 cijfers), de constructiecode (4 cijfers) en de productieweek (de laatste 4 cijfers). De productieweek is een 4-cijferig nummer dat de exacte productiedatum en -jaar aangeeft. De eerste twee letters staan voor de week en de laatste twee verwijzen naar het productiejaar (bijv. 4322: week 43 van 2022)."
Verder heb je wettelijk 12 maanden garantie in aflopende vorm. Mits je het bij een handelaar garage hebt gekocht.
Ik zou eens kijken naar de banden om mee te beginnen.
Vooral als het bij bochten tot uiting komt.
Je hoort dan een wat knoepend geluid bij bv het scherp in parkeren. Kijk eens wat de profiel diepte is. En ook hoe oud ze zijn. Dat kan je zien aan de dot code
"Het DOT-symbool staat voor Department of Transport. Dit bestaat uit de code van de productielocatie (3 cijfers), de code van de bandenmaat (2 cijfers), de constructiecode (4 cijfers) en de productieweek (de laatste 4 cijfers). De productieweek is een 4-cijferig nummer dat de exacte productiedatum en -jaar aangeeft. De eerste twee letters staan voor de week en de laatste twee verwijzen naar het productiejaar (bijv. 4322: week 43 van 2022)."
Verder heb je wettelijk 12 maanden garantie in aflopende vorm. Mits je het bij een handelaar garage hebt gekocht.
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Ik denk eerder in de richting van de visco koppeling in de versnellingsbak. Als je de zoekfunctie gebruikt met "visco" dan krijg je leesvoer. Tenzij je een automaat hebt. Dan zit het anders in elkaar.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Wel,dat kan maar uit ervaring weet ik dat als de banden slecht worden dit kan leiden tot beschreven waarneming.
Ik begin zelf altijd met simpele zaken uit te sluiten voordat ik aan zwaardere scenarios ga denken.
Ik heb de banden van mijn forester mede daarom vervangen bv en heb nu daar geen last meer van.
Ma
Ik begin zelf altijd met simpele zaken uit te sluiten voordat ik aan zwaardere scenarios ga denken.
Ik heb de banden van mijn forester mede daarom vervangen bv en heb nu daar geen last meer van.
Ma
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Dat is het idee van een forum. Ieder schrijft vanuit zijn ervaring (3 kapotte visco's) en de ts heeft dan wat te kiezen. Wie er gelijk heeft, maakt niet uit, als de vraagsteller er maar wat mee kan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Eerst maar eens olie verversen(bak) en hopen dat het minder wordt...anders de visco.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 03 jul 2024 06:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
We zullen zien.
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Bedankt voor de reacties!
Ik ga is beginnen met het verversen van de olie. Zien we snel genoeg of dit heeft geholpen...
Ik ga is beginnen met het verversen van de olie. Zien we snel genoeg of dit heeft geholpen...
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Bij koude motor of na een 20-tal kilometers. Bij het laatste zijn blok, versnellingsbak en dus ook de viscokoppeling warm. Een rotte visco gaat dan bonken bij (bijna) volledige stuuruitslag.
Revisie (Rudy van Nuland in Volkel) of nieuwe erin.
Revisie (Rudy van Nuland in Volkel) of nieuwe erin.
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Goedeavond,
Allen bedankt voor de reacties.
Vandaag bij Rudy in Volkel geweest.
Probleem verholpen en ook de auto lijkt wat meer power te hebben. Erg blij mee!
Allen bedankt voor de reacties.
Vandaag bij Rudy in Volkel geweest.
Probleem verholpen en ook de auto lijkt wat meer power te hebben. Erg blij mee!
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Da's mooi, maar wat was het dan uiteindelijk?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Meer power kan wel, wat voor banden zitten eronder.
4 dezelfde is een advies bij awd's en hoe is de profiel diepte?
Banden zijn vaak de oorzaak van een defecte visco.
Eric
4 dezelfde is een advies bij awd's en hoe is de profiel diepte?
Banden zijn vaak de oorzaak van een defecte visco.
Eric
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
@boswachterfan: het wel bekende probleem, de visco koppeling. Hij begon deze week ook ineens te 'fluiten'...
@Eric: 4 dezelfde banden aanwezig, profieldiepte aardig gelijk. Houden we in de gaten!
@Eric: 4 dezelfde banden aanwezig, profieldiepte aardig gelijk. Houden we in de gaten!
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Subaru schokt bij scherpe bochten
Ok. Bedankt voor de terugkoppeling
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik