Dual Mass vliegwiel of normaal.
Dual Mass vliegwiel of normaal.
I.v.m de trillingen die ik in een ander topic beschrijf even de volgende vraag.
Heeft mijn Legacy Combi 2.0 LX BH5 non turbo uit 1999 een dual mass vliegwiel of een normale.
Op het internet word ik niet echt wijzer omdat een en ander zich tegenspreekt.
Wie kan mij vertellen wat er verbouwd is in mijn Legacy.
Alvast bedankt
Heeft mijn Legacy Combi 2.0 LX BH5 non turbo uit 1999 een dual mass vliegwiel of een normale.
Op het internet word ik niet echt wijzer omdat een en ander zich tegenspreekt.
Wie kan mij vertellen wat er verbouwd is in mijn Legacy.
Alvast bedankt
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Staat mij bij een dualmass, weet het niet 100% zeker.
Is niet de oorzaak van je trilling denk ik.
Al eens uitgelezen?
De waardes bekeken tijdens de trilling?
Een 4gas meting eventueel terwijl hij trilt?
Eric
Is niet de oorzaak van je trilling denk ik.
Al eens uitgelezen?
De waardes bekeken tijdens de trilling?
Een 4gas meting eventueel terwijl hij trilt?
Eric
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Dealer bellen(even het Chassisnummer bij de hand houden)
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Zag op opposedforces dat het inderdaad vanaf een bepaald
chassisnummer is.
Eric
chassisnummer is.
Eric
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Aaah ok, bedankt.
Ik zal, als ik even tijd heb, mij bij de Sub dealert melden.
Ik zal, als ik even tijd heb, mij bij de Sub dealert melden.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Alle Legacy BE/BH handgeschakeld voor de Europese markt hadden af fabriek een dual mass vliegwiel.
Gewoon omdat het kan.
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Kan één van de (beroeps)techneuten eens uitleggen wat het idee achter dat vliegwiel is? Een Suzuki motorfiets had ook eens een vliegwiel uit twee delen. Tot 3500 draaide het volle gewicht mee, voor trekkracht, daarboven werd het "extra" losgekoppeld voor een levendiger gasreactie.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Zo'n vliegwiel dempt het gebrom en getril van de motor als
je ruim onder de 2000 toeren gas geeft.
BMW heeft ze al 3 voudig op de eco motoren
Daar kan je al bij 1100 rpm vol gas geven.
Blijft slecht want je motor vind het nog steeds niet fijn.
Alleen hoor je het niet meer.
Je sloopt er ook je motor mee.
Eric
je ruim onder de 2000 toeren gas geeft.
BMW heeft ze al 3 voudig op de eco motoren
Daar kan je al bij 1100 rpm vol gas geven.
Blijft slecht want je motor vind het nog steeds niet fijn.
Alleen hoor je het niet meer.
Je sloopt er ook je motor mee.
Eric
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Dat zal wellicht een deel van de functie zijn, maar een ander zeer belangrijke functie is het opvangen van koppelpieken.
met een massief vliegwiel heeft de versnellingsbak meer op te vangen. Stop je een demper (vliegwiel in dit geval) tussen bak en motor, dan kun je de versnellingsbak lichter uitvoeren met dezelfde levensduur.
met een massief vliegwiel heeft de versnellingsbak meer op te vangen. Stop je een demper (vliegwiel in dit geval) tussen bak en motor, dan kun je de versnellingsbak lichter uitvoeren met dezelfde levensduur.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Die veren zitten toch al in de koppelingsplaat?
Daar zitten er 4 in.
Trouwens, koppelpiek?
Eric
Daar zitten er 4 in.
Trouwens, koppelpiek?
Eric
- boswachterfan
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Het wordt me duidelijk, bedankt! Mijn motor (BMW K75) heeft een schroefveer om een as om die pieken/klappen op te vangen.
Ik heb mijn zoon dat ultra lage toerentallen rijden in onze boswachter gelijk afgeleerd Dat doet hij maar als hij zelf een moderne auto koopt :P
Ik heb mijn zoon dat ultra lage toerentallen rijden in onze boswachter gelijk afgeleerd Dat doet hij maar als hij zelf een moderne auto koopt :P
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Bij een DM zit de vering (met extra kleinere massa's) in het vliegwiel en heeft een starre koppelingsplaat.
Bij een "standaard"-koppeling heb je een star vliegwiel en de vering in de koppelingsplaat.
Greetz, Q
Bij een "standaard"-koppeling heb je een star vliegwiel en de vering in de koppelingsplaat.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Ja, Eric, ik noem het koppelpieken, misschien niet helemaal de juiste bewoording. Maar een DMV kan aanzienlijk meer dempen dan de beperkte slag van de veren in de koppelingsplaat.
Bij de GTT zijn zeer veel bakken gesneuveld wat mi. met een DMV voorkomen had kunnen worden. Of op zijn minst minder was geweest.
Bij de GTT zijn zeer veel bakken gesneuveld wat mi. met een DMV voorkomen had kunnen worden. Of op zijn minst minder was geweest.
"I feel Legacy"
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Maar voor de rest is een DMV gewoon een onding dat te vaak stuk gaat.
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.
"I feel Legacy"
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Ach.. ik weet niet of dat een Subarukwaal is. Overal hoor je klachten, bij elk merk wel.
Maar heb in 30 jaar Honda nog nooit wat gehad, heb waarschijnlijk nu gewooon pech met de Legacy want het houdt niet op met de problemen.
En hij leek zo goed onderhouden. Maarja, ze worden niet voor niks ingeruild hè.
Maar heb in 30 jaar Honda nog nooit wat gehad, heb waarschijnlijk nu gewooon pech met de Legacy want het houdt niet op met de problemen.
En hij leek zo goed onderhouden. Maarja, ze worden niet voor niks ingeruild hè.
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Na 1998 is de kwaliteit van de meeste auto's achteruit gegaan. Enkel de roestbestendigheid is veel beter, maar auto's hoeven tegenwoordig niet meer zo lang mee te gaan als in de jaren 90.
"I feel Legacy"
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Auto's na 1998 zijn heus nog oké, enkel van hypermoderne auto's blijf ik weg.
Wel klopt het dat auto's niet meer worden ontwikkeld om 4 ton en 15 jaar gebruikt te worden, laat staan door één eigenaar te worden gebruikt. Dat moment is er in de autogeschiedenis ook niet echt geweest. Tot de jaren '90 waren veel auto's weggeroest na 8 jaar en tegenwoordig gaan de blokken zo lang niet meer mee, wat dat betreft was de periode 90-2000 nog de beste...
En, zoals reeds eerder gezegd, het is geen merkgebonden probleem, maar gewoon een DMV kwaal. Bovendien is het ook enorm bestuurdergebonden. Iemand die veel in lage toeren rijdt en/of veel lastenwissels uitvoert, verslijt het DMV sneller.
Wel klopt het dat auto's niet meer worden ontwikkeld om 4 ton en 15 jaar gebruikt te worden, laat staan door één eigenaar te worden gebruikt. Dat moment is er in de autogeschiedenis ook niet echt geweest. Tot de jaren '90 waren veel auto's weggeroest na 8 jaar en tegenwoordig gaan de blokken zo lang niet meer mee, wat dat betreft was de periode 90-2000 nog de beste...
En, zoals reeds eerder gezegd, het is geen merkgebonden probleem, maar gewoon een DMV kwaal. Bovendien is het ook enorm bestuurdergebonden. Iemand die veel in lage toeren rijdt en/of veel lastenwissels uitvoert, verslijt het DMV sneller.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Het ''nieuwe rijden'' komt vanuit de politiek...(verkloten meer dan je lief is)
Dat auto's betrouwbaarder waren in de jaren 90'...JA ...vanwege de(te)strenge emissie eisen...zijn ze nu op een punt van de begrenzingen beland (en de daarbij behorende elektronische problemen)...
Mechanisch is er motorisch niets aan de hand...
Je kan beter volgens de ''oude manier rijden dan de nieuwe''...veel beter voor je mechaniek...en portemonnee....
Gr. Quikfit
Dat auto's betrouwbaarder waren in de jaren 90'...JA ...vanwege de(te)strenge emissie eisen...zijn ze nu op een punt van de begrenzingen beland (en de daarbij behorende elektronische problemen)...
Mechanisch is er motorisch niets aan de hand...
Je kan beter volgens de ''oude manier rijden dan de nieuwe''...veel beter voor je mechaniek...en portemonnee....
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Het probleem is dat mensen zich tegenwoordig blind staren op belasting, verbruik en onderhoud op korte termijn (tot 100 000km), wat er daarna gebeurt met de auto en welk extra onderhoud er nodig is, daar staan ze niet bij stil. Dat ze tegenwoordig uit een 1000cc 3 cilinder turbo diesel evenveel vermogen en meer koppel krijgen dan uit een 10 jaar oude 2 liter atmosferische benzinemotor vinden mensen doodnormaal...
Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...
Zullen we anders terug naar het DMV gaan? (Hoewel deze discussie wel leuk is).
Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...
Zullen we anders terug naar het DMV gaan? (Hoewel deze discussie wel leuk is).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Heb wel eens een splinternieuwe huurauto mee gehad op Schiphol...1.4 met 125pk...Reed toen een 2.0 Mondeo met 131pk(BJ98')
Als ik 40 in z'n 5 reed en het gas intrapte ging ie vooruit Met die ''verse'' 1.4 moest ik terug naar de 2e versnelling...terwijl mijn Mondeo 150 kilo zwaarder was
''Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...''
Auto-industrie Gemiddeld Nederland rijd zo'n 16K p/jr...lekker goedkoop eens in de 2 jaar naar de garage...
Gr. Quikfit
Als ik 40 in z'n 5 reed en het gas intrapte ging ie vooruit Met die ''verse'' 1.4 moest ik terug naar de 2e versnelling...terwijl mijn Mondeo 150 kilo zwaarder was
''Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...''
Auto-industrie Gemiddeld Nederland rijd zo'n 16K p/jr...lekker goedkoop eens in de 2 jaar naar de garage...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Niet alleen Subaru, bij de Volvo's ook: https://www.google.nl/?l#q=DMF+failure+VolvoSP-Boxer schreef:Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Alle merken hebben er last van.
Vooral met motoren die gemaakt (?) Zijn om lage toerentallen te draaien
Dat is funest noor die vliegwielen.
BMW heeft zelfs al drukgroepen uit uit drie delen.
Eric
Vooral met motoren die gemaakt (?) Zijn om lage toerentallen te draaien
Dat is funest noor die vliegwielen.
BMW heeft zelfs al drukgroepen uit uit drie delen.
Eric
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02 mei 2023 06:05
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Heel oud topic.
Maar toch maar even op inhaken.
Het dmv van m’n ‘07 legacy 2.0r piept al sinds jaar en dag en het begint inmiddels te irriteren.
Ik overweeg een “normale” koppelingset met vliegwiel te monteren gezien de bijna €1200,- voor een nieuw dmv.
Welke set of uit welk type subaru past het vliegwiel en de koppelingset? Als ik met m’n kenteken naar de automaterialen zaak ga, komt er natuurlijk net dmv setje uitrollen.
Mvg. Kevin
Maar toch maar even op inhaken.
Het dmv van m’n ‘07 legacy 2.0r piept al sinds jaar en dag en het begint inmiddels te irriteren.
Ik overweeg een “normale” koppelingset met vliegwiel te monteren gezien de bijna €1200,- voor een nieuw dmv.
Welke set of uit welk type subaru past het vliegwiel en de koppelingset? Als ik met m’n kenteken naar de automaterialen zaak ga, komt er natuurlijk net dmv setje uitrollen.
Mvg. Kevin
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Vliegwiel moet je bij de dealer kopen.
Rijdt eens langs Rudy (garage nuland) in Volkel.
Die heeft er al een aantal omgebouwd naar gewoon.
Eric
Rijdt eens langs Rudy (garage nuland) in Volkel.
Die heeft er al een aantal omgebouwd naar gewoon.
Eric
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02 mei 2023 06:05
Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.
Vanuit Groningen niet echt in de buurt. Maar ik zal hem eens bellen