Diesels, zijn ze echt zo slecht?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
skogvokter

Diesels, zijn ze echt zo slecht?

Bericht door skogvokter »

Ja ik ken de verhalen over gebroken krukassen, en die koppakkingen.
Maar Noorwegen is (of was) een dieselland. En zelf rij ik zo'n 25+jaar alleen nog diesels.
De motorkarakteristiek bevalt me. Ik heb een hekel aan toeren.

Nou ben ik op het net aan het zoeken geweest en het lijkt erop dat de diesels vanaf 2010 minder slecht, of zelfs goed zijn.

Wat is jullie visie op Subaru-diesels?
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
boswachterfan

Re: Diesels, zijn ze echt zo slecht?

Bericht door boswachterfan »

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb idd gelezen dat de latere versies goed zijn.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Twijfelaar

Bericht door Twijfelaar »

De huidige diesels zijn zeer schoon maar daar zit een randje aan, ik heb ook een moderne diesel gehad(euro 6) maar veel problemen met het roetfilter en de diverse adbleu storingen en alle sensors die er op zitten wat steeds leid tot foutmeldingen.
Ik hoor het om mij heen alleen maar , maakt niet uit welk merk veel problemen ermee.
Maar je kunt de rotzooi er ook uit halen dan heb je weer een betrouwbare diesel alleen ga je in Nederland gelijk naar een lagere klasse en betaal je gelijk veel meer wegenbelasting.
skogvokter

Uiteraard gaat het mij om de specifieke problemen met de Subaru diesels, daar zijn nogal wat enge verhalen over. Maar ik zie ze hier ook te koop staan met pittige km's op de teller. Ook staan er een aantal te koop met een kapotte motor, maar dat zijn de oudere exemplaren.

Ook nieuwere benzine auto's hebben al die problemen met teveel sensoren, helaas.

Dingen uit of van een auto slopen die ik onnodig vind doe ik graag, maar de Noorse wet denkt daar anders over dus moet ik e.e.a. standaard laten.
Thora

Bericht door Thora »

Deze vraag was/ben ik dus ook erg benieuwd naar..! Ik heb een paar maanden terug een S. Forester gekocht, een 2.0D Comfort, op diesel dus, uit 2015. Vooraf kreeg ik allerlei waarschuwingen over deze auto in dieseluitvoering, maar ook de hier ook al genoemde opmerkingen dat die problemen er bij de nieuwere modellen niet meer zouden zijn. Ik heb de auto gekocht via zo'n zn. "Autocoach" en die zei dat dus ook, en zou vrij veel ervaring hebben met Subaru, hij leek iig erg positief over deze auto (én over de verkoper ook trouwens, een Subaru dealer uit het midden vh land) Ik vind het ook wel een super fijne auto, heel comfortabel iig, alleen is er wel vanaf het begin een probleem, namelijk dat er heel regelmatig (wit/lichtgrijze) rookwolken uit de uitlaat komen (het lijkt of hij dus erg vaak aan het regenereren is, en daar waarschijnlijk wat problemen mee heeft?!) Er is door de dealer nu al 2x geprobeerd om dat probleem op te lossen, maar de wolken blijven komen, en nu wordt dan maar gezegd dat dit normaal is.... > lijkt mij toch niet?!! :-O Dus ja, ik ben ook erg benieuwd naar de meningen hier, over of die moderne diesels van Subaru nu wel goed zijn, maar heel eerlijk gezegd, heb ik daar op dit moment wel een beetje zorgen over. Maar goed, misschien kan het probleem alsnog gewoon opgelost worden, die "coach" heeft gezorgd dat ik nu bij een andere Subaru dealer terecht kan (de verkoper vond het wel welletjes zo :-? ) en dacht dat er misschien nog wel wat oplossingen voor zouden zijn.. maar helemaal overtuigd ben ik dus niet ervan!
sufos

Bericht door sufos »

Hier op het forum is weinig ervaring met de diesels van Subaru. Wellicht moet je het zoeken op Subaru fora buiten Nederland:
www.subaruforum.org
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
quikfit

Bericht door quikfit »

Moderne diesels koeken vroeg of laat helemaal dicht...ze zijn schoon...omdat de uitstoot de motor nooit verlaat haha.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
menno out

Bericht door menno out »

Ik rij al lang ook in een diesel young-oldtimer, altijd met een beetje gene vanwege de uitstoot.
Sinds ik op HVO100 rij heb ik dat niet meer: geen blauwe wolken bij het starten, de motor loopt veel soepeler, en de uitstoot is fors afgenomen.
En nog iets: er hoeft niets aangepast te worden aan de motoren.
Enige nadeel: kost iets meer dan gewone diesel.
Voorstellen: viewtopic.php?t=6452
Daily: Subaru Outback 2.5i 2008
RHD: Mitsubishi Legnum VR4-S 1996
En ook: Citroen CX Limousine Turbo2 1987
skogvokter

quikfit schreef: 06 aug 2024 10:52 Moderne diesels koeken vroeg of laat helemaal dicht...ze zijn schoon...omdat de uitstoot de motor nooit verlaat haha.

Ik denk dat het "nieuwe rijden" nog meer debet is aan de ellende.
Zoals ik in mijn eerste posting schreef, ik heb een hekel aan toeren.*)
Maar de yeti heeft in het dashboard staan in welke versnelling je rijdt. (Alsof ik dat niet kan onthouden en of het me iets kan schelen, die motor moet lekker draaien) Maar wat nog erger is, is dat ie een pijltje geeft als ik op moet schakelen. Als ik cruise op een binnenweg in zijn 4 wil dat kreng dat ik naar 6 ga! 5 zou dan misschien kunnen, Maar in 6 sloop je die motor. En inderdaad dan koekt ie zeker dicht.
Dat dan krukassen breken is ook niet heel vreemd.

*) Dat gejank van een sneeuwscooter maakt dat ik weinig plezier beleef aan een toertje daarop. Maar ik rij een auto ook niet als het een eencilinder diesel sloepje is.
quikfit

Bericht door quikfit »

Alle (merken) met moderne diesels hebben problemen met regenereren,EGR(koekt dicht) en roetfilter(koekt dicht)...daar doe je verder weinig aan...wordt allemaal voor je geregeld. x-D
Enige dat wat helpt is regelmatig(10.000km) olieverversen en de EGR klep wegschrijven geheel of gedeeltelijk ''afdoppen''. Roetfilters geldt het zelfde voor...(als dat kan)

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie