Motor te warm
Motor te warm
Mijn motor werd vandaag aardig warm. Pijltje zat tegen het rode aan. Oké, vouwwagen, bergjes, warm, maar toch, dit had ik niet verwacht. Airco uit, hielp een beetje. Na weer opgelopen te zijn auto even laten afkoelen maar de airco durfde ik niet meer aan te zetten. Temperatuur bleef hoog. Kan ik hier iets aan doen?
Legacy 2006 165pk station
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28
Re: Motor te warm
Radiator schoonmaken en de verwarming op vol aan en de ramen open
Ik weetniet het is niet wat je wil maar soms is het even niet anders
Ik weetniet het is niet wat je wil maar soms is het even niet anders
Re: Motor te warm
Voldoende koelvloeistof?
En hoe oud is dat?
En hoe oud is dat?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt René
Grt René
Re: Motor te warm
Wat voor auto? Vouwwagen mag geen probleem zijn. Zelfs niet recht omhoog. Of het moet 50 graden zijn.
Kijk als het af gekoeld is naar koelwater nivo. Draai de doppen ervan af (vacuüm zuiging. Weet niet of dat ook kan gelden voor een subaru maar ok.) Kijk naar nivo.
Werken de koelfans? Als het arme ding heet word en je doet de motorkap open staat dan de fan te coolen?
En als het er 2 (weet niet wat jouw auto is) zijn doen ze het alletwee.?
Kijk als het af gekoeld is naar koelwater nivo. Draai de doppen ervan af (vacuüm zuiging. Weet niet of dat ook kan gelden voor een subaru maar ok.) Kijk naar nivo.
Werken de koelfans? Als het arme ding heet word en je doet de motorkap open staat dan de fan te coolen?
En als het er 2 (weet niet wat jouw auto is) zijn doen ze het alletwee.?
Re: Motor te warm
Bij afgekoelde motor staat de vloeistof op iets boven minimum. Volgens mij stonden de koelfans niet te draaien…overigens is het pijltje nog niet in het rood geweest maar er net tegen aan…maar ik ben idd bang dat de fans het niet doen. Kan dat een zekering zijn of sensor? En en kan ik zonder de snelweg op?
Laatst gewijzigd door Estate op 03 aug 2024 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Legacy 2006 165pk station
Re: Motor te warm
Ik heb net getest, rechts gaat steeds aan en uit, linker doet niks…
Legacy 2006 165pk station
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor te warm
Staat mij bij dat ze bij verschillende temperaturen aan gaan maar kan het fout hebben.
Bij de airco gaan ze wel tegelijk aan.
Dat er 1 niet aangaat kan mischien aan een ingebrand relais liggen.
Mischien slecht contact in de stekkers, deze zitten onderop defanbehuizing, eventueel even lostrekken en weer in mekaar drukken.
Bij koude motor en contact uit kan je dan beide fans met de hand ronddraaien?
Eric
Bij de airco gaan ze wel tegelijk aan.
Dat er 1 niet aangaat kan mischien aan een ingebrand relais liggen.
Mischien slecht contact in de stekkers, deze zitten onderop defanbehuizing, eventueel even lostrekken en weer in mekaar drukken.
Bij koude motor en contact uit kan je dan beide fans met de hand ronddraaien?
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 aug 2024 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor te warm
Steeds aan en uit en niet. Klinkt als kapotte sensor.
Re: Motor te warm
Fan steeds aan en uit, dat is waarschijnlijk alleen met de airco aan?
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Motor te warm
Er is een makkelijke manier om het te testen.
Groene diagnose connectoren onder het dashboard met elkaar verbinden en auto op contact zetten, dan zouden ze allebei aan en uit moeten blijven gaan als onderdeel van "test" modus.
Groene diagnose connectoren onder het dashboard met elkaar verbinden en auto op contact zetten, dan zouden ze allebei aan en uit moeten blijven gaan als onderdeel van "test" modus.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Motor te warm
Ik heb een tik op de motor gegeven en warempel: hij doet het weer! Temp blijft nu goed! Wellicht toch het begin van het einde? Is dit makkelijk te vervangen?
Legacy 2006 165pk station
Re: Motor te warm
Vrij makkelijk, maar ze zitten geloof ik aan elkaar vast, dus zult ze per twee samen moeten vervangen als een unit. (Of is dat alleen voor de turbo modellen...)
Er zitten als het goed 3 (10 of 12mm) boutjes aan de bovenzijde waar je zo bij kan.
Dan in het midden (Vanuit de onderkant) 1 stekker voor de de linker ventilator, en aan de rechter zijkant onder de andere stekker.
Even de leidingen die vastgeklikt zitten op de kunststof beugeltjes eruit wippen (Als het goed is enkel de overloop leiding naar het reservoir, mogelijk een stuurbekrachtiging leiding) en dan zou het hele ding eruit te moeten tillen zijn zonder de radiator eruit te hoeven halen.
De overloop reservoir kan je er los afhalen als je wilt (ook 2 boutjes en dan eruit tillen) maar kan je ook laten zitten, alleen dat geeft zo'n rotzooi
Er zitten als het goed 3 (10 of 12mm) boutjes aan de bovenzijde waar je zo bij kan.
Dan in het midden (Vanuit de onderkant) 1 stekker voor de de linker ventilator, en aan de rechter zijkant onder de andere stekker.
Even de leidingen die vastgeklikt zitten op de kunststof beugeltjes eruit wippen (Als het goed is enkel de overloop leiding naar het reservoir, mogelijk een stuurbekrachtiging leiding) en dan zou het hele ding eruit te moeten tillen zijn zonder de radiator eruit te hoeven halen.
De overloop reservoir kan je er los afhalen als je wilt (ook 2 boutjes en dan eruit tillen) maar kan je ook laten zitten, alleen dat geeft zo'n rotzooi
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Motor te warm
Bericht van de beheerder:
Dit draadje is verplaatst naar
Subaruforum > Techniek > Motoren
Dit draadje is verplaatst naar
Subaruforum > Techniek > Motoren
Re: Motor te warm
Update: 2e werkt nog steeds maar motor wordt toch nog warm met airco aan. Ik heb de interieur filter bekeken, erg vies en vol blaadjes. Kan dit een oorzaak zijn?
Legacy 2006 165pk station
Re: Motor te warm
Nee interieur fiter heeft niets met koeling te maken.
Of bedoel je de lucht filter.
Of bedoel je de lucht filter.
Re: Motor te warm
Ik snap de gedachtegang wel: "het koelsysteem kan zo zijn warmte minder goed kwijt via het kachelsysteem"
Echter moet de motor op temperatuur kunnen blijven zonder gebruik van de kachel. De kachel maakt gebruik van het koelsysteem, niet andersom.
Dus nee, een vies interieurfilter kan niet de oorzaak zijn van een warmlopende motor.
Echter moet de motor op temperatuur kunnen blijven zonder gebruik van de kachel. De kachel maakt gebruik van het koelsysteem, niet andersom.
Dus nee, een vies interieurfilter kan niet de oorzaak zijn van een warmlopende motor.
"I feel Legacy"
Re: Motor te warm
Kijk eens even in de luchtfilter filterbox. Dat is de zwarte doos met die slangen.klem los halen van de slang en ga een kijken of de lucht toevoer richting lucht massa meter niet wat troep zit. De lmm is belangrijk voor het mengsel van de brandstof.
Of als dat wat lastig voor je is trek de stekker van de lmm eraf. Auto blijft het gewoon doen wellicht wat rauwer maar het is een makkelijke om zaken uit te sluiten.
Of als dat wat lastig voor je is trek de stekker van de lmm eraf. Auto blijft het gewoon doen wellicht wat rauwer maar het is een makkelijke om zaken uit te sluiten.
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor te warm
Je leest weleens over koelingsproblemen na montage van een niet originele waterpomp.
Is de distributie pas vervangen inclusief waterpomp?
Eric
Is de distributie pas vervangen inclusief waterpomp?
Eric
Re: Motor te warm
Klopt, distributieriem is net vervangen…maar volgens mij is de waterpomp niet meer vervangen….
Legacy 2006 165pk station
Re: Motor te warm
Luchtfilter los gehaald en bekeken maar niet erg vies. Wat zand eruit geklopt, morgen met de vouwwagen naar huis, gelukkig is het buiten niet meer zo warm…kijken wat hij doet…
Legacy 2006 165pk station
Re: Motor te warm
Spuit de radiator met een tuinslang van binnen naar buiten door om alle stof, zand en ongedierte er uit te spuiten.
Wees voorzichtig met een hoge druk spuit ivm beschadigen.
Thuis radiator binnenkant bekijken en /of door spoelen wegens interne verstopping.
Bij prob's onderweg de niet draaiende fan afkoppelen van de stroom en sensor en doorverbinden met de wel draaiende fan.
(Zodat ze tegelijk draaien)
Pas op dat ie niet begint als je de vingers er tussen hebt.....
Benno
Wees voorzichtig met een hoge druk spuit ivm beschadigen.
Thuis radiator binnenkant bekijken en /of door spoelen wegens interne verstopping.
Bij prob's onderweg de niet draaiende fan afkoppelen van de stroom en sensor en doorverbinden met de wel draaiende fan.
(Zodat ze tegelijk draaien)
Pas op dat ie niet begint als je de vingers er tussen hebt.....
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Motor te warm
Update: zodra ik de airco aan doe onder het rijden gaat mijn temperatuur omhoog…2e Vent werkt wel zag ik net bij de benzinepomp…
Legacy 2006 165pk station
Re: Motor te warm
Hallo,
Bij imitatie of een erg oude pomp kan het zijn dat de capaciteit van de pomp, m.a.w. de waterverplaatsing niet hoog genoeg is.
Idem bij verstopping ergens in het systeem.
Gaat de thermostaat wel ver genoeg open?
Bij slechte pompen kan zomaar een deel van de schoepen verrot zijn.....
Laatste mogelijkheid: de temperatuursensoren voor de ventilatoren zijn defect,. (starten /stoppen niet correct)
De radiator word toch wel warm / heet?
(Weet niet waar de diverse sensoren zitten)
Is de temp meter wel goed?
Benno
Bij imitatie of een erg oude pomp kan het zijn dat de capaciteit van de pomp, m.a.w. de waterverplaatsing niet hoog genoeg is.
Idem bij verstopping ergens in het systeem.
Gaat de thermostaat wel ver genoeg open?
Bij slechte pompen kan zomaar een deel van de schoepen verrot zijn.....
Laatste mogelijkheid: de temperatuursensoren voor de ventilatoren zijn defect,. (starten /stoppen niet correct)
De radiator word toch wel warm / heet?
(Weet niet waar de diverse sensoren zitten)
Is de temp meter wel goed?
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Motor te warm
goed ontluchten is super belangrijk!