Hallo,
Sinds enige tijd ruik ik een vieze lucht in mijn Forester Turbo 1999, 230.000 km, als ik met warme draaiende motor stil sta. Het valt me dan ook op dat er damp uit de turbo luchtinlaat komt. Dat is vooral goed te zien tijdens regen en een natte motorkap stilstaand in een file. Dat veroorzaakt vermoedelijk de stank. De temperatuurmeter blijft netjes stabiel. Dus de motor wordt niet warmer dan normaal.
Ik heb de pan van de automaat inmiddels opnieuw gemonteerd omdat er olie aan hing. Met vloeibare pakking weer netjes vastgezet. Ook het automaat oliefilter vernieuwd en nieuwe olie bijgevuld. Daarna weer wat afgetapt omdat ik er te veel in had gedaan. Nu zit er waarschijnlijk iets te weinig in omdat ik in snelle bochten en bij snel optrekken soms wat tractie verlies. Het automaatoliepeil aflezen lukt nauwelijks. Geen duidelijke streep te zien. Ik zal weer een beetje bijvullen. Maar de onderkant van de bak is nu droog.
Maar waar komt die damp uit de luchtinlaat vandaan? De stank is duidelijk de lucht van hete transmissieolie. De bak zal het er tijdens rijden niet meer uitpersen, want zoals gezegd er zit nu zeker niet te veel olie in.
Iemand dezelfde ervaringen gehad?
Stank in auto en damp uit turbo inlaat
Re: Stank in auto en damp uit turbo inlaat
Wellicht; Er komt een geur van rotte eieren onder de auto vandaan; bij een kapotte katalysator kan er een stofje vrijkomen die naar rotte eieren ruikt.
Brandstofverbruik verhoogt; dit kan komen doordat de motorprestaties afnemen en de motor harder moet werken en dus meer verbruikt.
.
https://www.winparts.nl/blog/katalysato ... 0verbruikt.
Brandstofverbruik verhoogt; dit kan komen doordat de motorprestaties afnemen en de motor harder moet werken en dus meer verbruikt.
.
https://www.winparts.nl/blog/katalysato ... 0verbruikt.
Gelukkig heb ik er geen ervaring mee. Maar als mijn turbo (niet Subaru) zou roken/ruiken denk ik aan verontreiniging met motorolie (vanuit de turbo) of koelvloeistof (koppakking). Mocht dat zo zijn: slecht voor je katalysator. Snel uitzoeken dus. Succes!
Voorstellen: viewtopic.php?t=6452
Daily: Subaru Outback 2.5i 2008
RHD: Mitsubishi Legnum VR4-S 1996
En ook: Citroen CX Limousine Turbo2 1987
Daily: Subaru Outback 2.5i 2008
RHD: Mitsubishi Legnum VR4-S 1996
En ook: Citroen CX Limousine Turbo2 1987
- erichendri
Controleer de binnenste aandrijfas hoezen even.
En wanneer die goed zijn de klepdekselpakkingen.
Eric
En wanneer die goed zijn de klepdekselpakkingen.
Eric
Kijk eens of je intercooler niet vol met olie zit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157